AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #1 Skrevet 21. juni 2024 Jeg har en gammel lampe som ikke er jordet, så støpslet går ikke inn i stikkontaktene her i huset, som er jordet. Går det an å gjøre om lampen til jordet? Anonymkode: e17aa...af3
skrue Skrevet 22. juni 2024 #2 Skrevet 22. juni 2024 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har en gammel lampe som ikke er jordet, så støpslet går ikke inn i stikkontaktene her i huset, som er jordet. Går det an å gjøre om lampen til jordet? Anonymkode: e17aa...af3 Sannsynligvis ikke, men du kan bytte til et slik støpsel (andre butikker kan ha andre farger og lengder). Da bytter du ut hele ledningen fra ledningsbryteren. https://www.clasohlson.com/no/Ledning/p/32-4343-2 Om det ikke er en bryter på ledningen kan du bruke en skjøteboks som feks denne (en skjøteboks ser omtrent ut som en bryter, men uten selve bryteren) https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/installasjonsmateriell/lampestopsler-og-uttak/skjoteboks-025766
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #3 Skrevet 22. juni 2024 Bytt støpsel til et som passer, enten jordet (men du jorder den ikke da den mest sannsynlig er dobbeltisolert) eller et sånt flatt støpsel (eurostikk) Anonymkode: bb690...0ae 2
aksase Skrevet 22. juni 2024 #4 Skrevet 22. juni 2024 Som de over sier, det er bare å bytte støpselet på ledningen til et som er jordet. Koster 30-50 kroner og fås kjøpt i de fleste butikker som har lyspærer og annet elektrisk. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #5 Skrevet 22. juni 2024 Takk for gode svar 😊 Er det noe brannfare knyttet til å bruke en ujordet lampe? Jeg har null peiling på sånne ting. Anonymkode: e17aa...af3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #6 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De fleste bordlamper er ikke jordet. Hvis du vil beholde lampen er det en enkel sak å demontere den og montere helt ny ledning med bryter og pæreholder. Du vil trenge noen små og tynne skrujern og litt tålmodighet med det skal være fikset på under en time om du gjør det selv. Nye ledninger med brytere fra clas ohlson feks har flate stikkontakter og de kan plugges rett i jordede støpsler når de er ferdig montert. Anonymkode: 0a287...cdd Det er ikke nødvendig å bytte hele ledningen. Som noen også har nevnt over her, så er det bare å bytte selve støpselet til jordet slik at det passer i kontakten. Anonymkode: dbd8e...2ec 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2024 #7 Skrevet 22. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for gode svar 😊 Er det noe brannfare knyttet til å bruke en ujordet lampe? Jeg har null peiling på sånne ting. Anonymkode: e17aa...af3 Skal du helle vann på den? Anonymkode: 670fd...aa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå