Gå til innhold

Foreldre som gruer seg til ferie..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Aldri hatt barnet til mannen din mer enn 1 uke i strekk? Og du klager? Hvorfor har ikke faren hans sønnen mer?? Er det moren som har han mest? Altså hadde dere hatt gutten 100% ,men du gruer deg til 1 uke?

Anonymkode: dc69a...2a5

Jeg synes du skal roe deg ned noen hakk før du dømmer. Vi har barnet 50/50. 50/50 begynte august i fjor. Det vil si etter sommerferien.

Far har alltid vært svært involvert i barnet, og hadde barnet omtrent daglig. Problemet er at mor nektet soving hos far. Samvær kunne altså se slik ut: samvær hver ukedag fra 16-19. I helger kanskje soving én natt av gangen. Far måtte rapportere hver eneste time under samværet.

Det er mor som har bedrevet samværssabotasje i mange år. Hun var svært voldelig og det var hennes måte å trykke ned far på. Dette var IKKE til barnets beste. Både helsepersonell, BUP, koordineringsteam og barnehage mener at 50/50 er det beste for barnet.

Far måtte gå til retten fordi mor holdt tilbake avtalen om 50/50, dvs en uke på og en uke av. Samtidig søkte mor avlastning, noe som i seg selv er provoserend. Far har alltid ønsket å ha sønnen mer, det er mor som holdt tilbake. Mor truet med rettsak.

Far tok mor på ordet og vant på absolutt alle punkter. Spesielt ble det trukket frem at far har strukket seg ekstremt langt, f.eks latt mor dra på ferie i utlandet med barnet uten at han selv fikk lov, fant seg i svært ugunstig samvær for å faktisk se sønnen sin (men kort samvær daglig i stedet for samvær over lenger tid var det ekstremt belastende). 

Jeg synes du skal roe deg ned noen hakk. Far var den som "reddet" mor og har stått på pinne for henne når det har passet henne, og bare fått dritt tilbake. Hun har fått MYE mer penger enn hun har krav på, hun har fått alt hun har ville ha. Heldigvis satt far ned foten.

Så; vi er veldig vant til å ha barnet en uke av gangen. Vi er dog ikke vant til å ta med barnet utenlands eller ha han lenger enn én uke av gangen. Det føles stort og nervepirrende for oss alle. 

Så tror jeg ikke du helt skjønner hvordan det er å ha barn med alvorlige diagnoser. Du tok automatisk utgangspunkt i at far ikke tok ansvar. Han kunne gått og latt henne få alt, men han har valgt å kjempe for et barn som har alle forutsetninger i livet i mot seg. Du snakker tross alt om en far som også har gått gjennom et traume ved å se sitt barn nesten dø tre uker gammel, og som i dag både har traumer fra en voldelig eks OG et barn som mirakuløst lever etter en alvorlig hjerneblødning.

Skam deg. Skikkelig.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Handler ikke denne tråden nettopp om at folk IKKE orker ferie med barna da?

Så da kan man jo jobbe og ha barnevakt i steden.

Anonymkode: 4ee81...d0c

Så det er ikke lov å bli sliten mens man har barn?  Det er lov å synes at ferie er et ork innimellom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det er synd og trist for de foreldrene som gruer seg til ferie med barna sine. Synd for barna og. Kanskje det er noen grep de kan ta for å gjøre ferien bedre for både barn og foreldre? 

Anonymkode: 2e926...82d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tenker at det er synd og trist for de foreldrene som gruer seg til ferie med barna sine. Synd for barna og. Kanskje det er noen grep de kan ta for å gjøre ferien bedre for både barn og foreldre? 

Anonymkode: 2e926...82d

Jaha, hvilke grep er det du refererer til egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten89 skrev (Akkurat nå):

Jaha, hvilke grep er det du refererer til egentlig?

Vil jeg vite å...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å jobbe når barna har ferie. Ikke fordi jeg ikke vil være med familien, men fordi det er kjedelig! Grusomt kjedelig! Barn i ulik alder med ulike behov. Ikke økonomi til å finne på så mye spennende heller. Så når jeg er på jobb, ordner de seg selv og forventer ingen underholdning. 
 

Når de var små, brukte jeg alle feriedagene på reiser/ turer, og det var fantastisk! Ingen problem å reise med ungene, bare kjedelig å sitte hjemme alle sammen.

Anonymkode: b66e8...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katten89 skrev (41 minutter siden):

Jaha, hvilke grep er det du refererer til egentlig?

Det må da være opp til hver enkelt familie å finne ut hva som er vanskelig og gjør at de gruer seg til å ha ferie sammen. Det finnes da ingen universalfasit på dette. Men er man løsningsfokusert så klarer man ofte å ta nødvendige grep for å bedre situasjonen. 
 

Anonymkode: 2e926...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 19.59):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Jeg gruer meg ikke fordi det er slitsomt, men fordi pengene heller burde vært brukt til å betale for reguleringen.

Hva gjør man ikke for at barna skal kunne ha et godt svar på spørsmålet som kommer i klasserommet hver høst.

"Hva gjorde du i sommer?"

Anonymkode: 68151...a5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til ferie med barna i år. I fjor, da de var 1 og 4 gruet jeg meg ikke, men kanskje ikke akkurat gledet meg heller- så mer nøytral. Men i år gleder jeg meg. Men jeg gleder meg på en annen måte enn før jeg fikk barn. Før barn gledet jeg meg til å sove lenge, total frihet, sene kvelder med vin osv.

Nå gleder jeg meg også til kos med ungene, slippe å forholde meg til en timeplan med jobb, levering, legging osv. Jeg gleder meg til å finne på ting med ungene, litt roligere morgninger, sove litt lenger og rolige, men ikke så sene kvelder og vin litt innimellom.

Visst må ungene aktiveres, men vi prøver å finne på ting alle liker, henger gjerne endel sammen med andre med barn så vi får voksenprat og ungene lekt. Og så må ungene leke selv innimellom. Og ja, jeg tenker det er «lov» å bruke skjermen litt av og til hvis det er det man trenger for å få hentet seg inn litt så man har mer overskudd etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker at det er synd og trist for de foreldrene som gruer seg til ferie med barna sine. Synd for barna og. Kanskje det er noen grep de kan ta for å gjøre ferien bedre for både barn og foreldre? 

Anonymkode: 2e926...82d

Dette er så innmari naivt. Hvilke grep gjør at ungene magisk sover bra? (som om man ikke allerede har prøvd alt) Hvilke grep gjør at ungene slutter å mase i det sekundet de ikke lenger blir underholdt eller får skjerm? Hvilke grep får ungene til leke rolig og ikke henge i taklampa? Og før du prøver å insinuere at noe av dette er vår egen feil - NEI - det er det ikke. Vi har øvd på selvstendig lek hele veien, prøvd alt med søvn osv. Andre har andre utfordringer. Men felles er vel at de fleste prøver å løse utfordringene sine! Noen ganger må det bare tid til, de må bli større. 

Anonymkode: 087bd...f58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det å få flere barn fordi de skal ta vare på foreldrene når de blir gamle, er i hvertfall egoistisk. Barn blir ikke født for foreldrenes skyld, de blir født for sin egen skyld.

Så jeg stoppet på ett barn med veldig god samvittighet. Jeg vet at jeg ikke hadde taklet en hel haug med unger, og orker ikke å jobbe hardt i mange år og dermed være en for sliten og for dårlig forelder, bare for å ha mange rundt meg som gammel. Man må se sine egne begrensninger. 

Livet er uansett her og nå, det går så fort og det skal nytes, i hverdag og ferie ☺️

Anonymkode: 71a53...495

Jeg skriver ingenting om at de skal ta vare på oss når vi blir gamle, jeg har 3 gutter og jobber på sykehjem, jeg vet at odsen ikke er den beste for min del, men jeg håper for Guds skyld de ikke sliter seg ut for min del, jeg håper å se dem innimellom og at de kan komme innom med det nødvendige om jeg skulle havne på sykehjem, men min erfaring er at menn ikke er like «flinke» til å følge opp som kvinner ofte er. Det jeg snakker om er hvor ensomt det kan bli dersom det skjer noe med foreldrene. Særlig i ung alder, det har man ingen garanti for.

Anonymkode: 46aae...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gleder meg 😍. Har eit barn på 5 og anna barn som er 1 år. Vi har masse planar da. Både enkle ting som turar I nærmiljøet og litt meir avanserte ting som å reisa rundt i landet og oppleva ting. 

Har skaffa ein del greier for å aktivisera dei med for feriepenga. Fingermaling, leire, puslespel, hoppeball, såpekuler og såpekulemaskin. 

Anonymkode: 1939d...e34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 12.01):

Jeg har enebarn, som av noen fremmes som løsningen her. Likevel er jeg litt nervøs for ferien, for jeg er redd barnet vil kjede seg mye uten andre barn å leke med. Det er ulemper med alt, reiser er enklere med enebarn når de er små, men ikke nødvendigvis når de begynner å bli større og ikke er like fornøyde med bare voksne til selskap. 

Vil ikke si jeg gruer meg da, det vil være å overdrive.

Anonymkode: ea454...b9a

Å kjede seg er farlig fordi??? 

Anonymkode: 90918...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.6.2024 den 20.28):

Jeg gruer meg ikke fordi det er slitsomt, men fordi pengene heller burde vært brukt til å betale for reguleringen.

Hva gjør man ikke for at barna skal kunne ha et godt svar på spørsmålet som kommer i klasserommet hver høst.

"Hva gjorde du i sommer?"

Anonymkode: 68151...a5f

Da dropper du ferien og sparer penger til regulering. 

Hva svaret du ungen når hen en gang i fremtiden spør hvorfor du ikke prioriterte å fikse tennene mine. 

Og er det egentlig så mange som snakker om hva dem har gjort i ferien?

Anonymkode: 90918...121

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gruet meg til ferie sammen med barna når de var små og oppover i oppveksten, ferie betydde jo mer kvalitetstid med barna uten den hektiske hverdagen med barnehage, skole, jobb og fritidsaktiviteter. 

Nå er begge barna ungdommer så de vil selvfølgelig ikke være like mye sammen med oss foreldre i ferien når vi er hjemme sånt som de ville når de var små. Nå er det venner som er viktigste å være sammen med for dei i ferien når vi ikke er vekkreist på familieturer. Men en gode med å ha ungdommer er jo selvfølgelig at nå kan vi sove lenge i ferien og ikke bli vekket hver morgen klokka 06👌😁

Anonymkode: 0f3b8...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gruet meg til ferie sammen med barna når de var små og oppover i oppveksten, ferie betydde jo mer kvalitetstid med barna uten den hektiske hverdagen med barnehage, skole, jobb og fritidsaktiviteter. 

Nå er begge barna ungdommer så de vil selvfølgelig ikke være like mye sammen med oss foreldre i ferien når vi er hjemme sånt som de ville når de var små. Nå er det venner som er viktigste å være sammen med for dei i ferien når vi ikke er vekkreist på familieturer. Men en gode med å ha ungdommer er jo selvfølgelig at nå kan vi sove lenge i ferien og ikke bli vekket hver morgen klokka 06👌😁

Anonymkode: 0f3b8...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har tre tette gutter. Eneste grunnen til at jeg gruer meg litt til ferien er at jeg har en helse som er veldig uforutsigbar. Var ikke akkurat planlagt fra min side😅 Jeg blir veldig fort sliten og har konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke klarer det friske mødre klarer.

Anonymkode: 996ac...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...