Gå til innhold

Foreldre som gruer seg til ferie..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Vi og barna gleder oss alltid til ferie. Ferieuke uten barn, slitsomt osv. Skulle tenkte på det før dere fikk barn. Makan til folk ass! Når var det dette tullet startet? Under koronaen? Grow up sier nå jeg.

Anonymkode: 4fec4...aaf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er en generasjon som har vokst opp uten å bli «aktivisert» hele tiden. Å liksom måtte aktivisere 10-12åringer er jo latterlig. Slapp av sammen, prat, lek hvis du har lyst,  les høyt, lag mat, plukk bær, la barn og ungdommer finne venner selv der dere er. Det er virkelig ikke naturlig å henge med barna (over en viss alder) 24/7.

Anonymkode: 4ee81...d0c

Men så er dagens barn/unge en annen generasjon enn oss. De er vant til en mye mer aktivisert og sosialisert hverdag. Slik er tiden. Og ja, selvsagt har vi ikke mulighet eller planer om å aktivisere de 24/7, de skal få kjede seg til de blir grønn. Men de vil mase og spørre, ergre seg og gå hverandre på nervene. Dette er det vi foreldre gruer oss til. Les høyt, lag mat, plukk bær? Hvor mange tenåringer kjenner du egentlig?

Anonymkode: 77e10...51c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men så er dagens barn/unge en annen generasjon enn oss. De er vant til en mye mer aktivisert og sosialisert hverdag. Slik er tiden. Og ja, selvsagt har vi ikke mulighet eller planer om å aktivisere de 24/7, de skal få kjede seg til de blir grønn. Men de vil mase og spørre, ergre seg og gå hverandre på nervene. Dette er det vi foreldre gruer oss til. Les høyt, lag mat, plukk bær? Hvor mange tenåringer kjenner du egentlig?

Anonymkode: 77e10...51c

Jeg kjenner en del tenåringer. Og de har sunne interesser. Som for eksempel seiling  - og det vil de ikke ha med foreldre på.

Å oppdra barn handler i stor grad om å gjøre dem selvstendige. Hvis de ikke har egne planer får de innfinne seg med våre.

Anonymkode: 4ee81...d0c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altsa for å dra sammenlikningen videre. Man kan da grue seg til å dra på jobb i blandt også selv om man har valgt helt riktig yrke og har en meningsfull jobb. Det betyr ikke at man må skifte jobb. Slik som at man kan ha en dårlig periode i ekteskapet uten at det betyr at man vil skilles. Skjønner ikke hvorfor det er så ulovlig å si at enkelte aspekter ved jobben det er å ha barn er slitsom. Det betyr jo ikkke at man ikke skulle hatt barn i første omgang. Da kunne ingen fått barn, da om man ikke skal få barn om man på noen som helst måte synes det er krevende. Man MÅ synes at avsolutt hvert sekund er fantastisk. 

Anonymkode: 894b4...5d8

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men så er dagens barn/unge en annen generasjon enn oss. De er vant til en mye mer aktivisert og sosialisert hverdag. Slik er tiden. Og ja, selvsagt har vi ikke mulighet eller planer om å aktivisere de 24/7, de skal få kjede seg til de blir grønn. Men de vil mase og spørre, ergre seg og gå hverandre på nervene. Dette er det vi foreldre gruer oss til. Les høyt, lag mat, plukk bær? Hvor mange tenåringer kjenner du egentlig?

Anonymkode: 77e10...51c

Hvilke tenåringer forvente at foreldrene skal aktivisere de? slik jeg ser det så vil de helst gjør ting selv i den alderen.

Anonymkode: e6241...547

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Altsa for å dra sammenlikningen videre. Man kan da grue seg til å dra på jobb i blandt også selv om man har valgt helt riktig yrke og har en meningsfull jobb. Det betyr ikke at man må skifte jobb. Slik som at man kan ha en dårlig periode i ekteskapet uten at det betyr at man vil skilles. Skjønner ikke hvorfor det er så ulovlig å si at enkelte aspekter ved jobben det er å ha barn er slitsom. Det betyr jo ikkke at man ikke skulle hatt barn i første omgang. Da kunne ingen fått barn, da om man ikke skal få barn om man på noen som helst måte synes det er krevende. Man MÅ synes at avsolutt hvert sekund er fantastisk. 

Anonymkode: 894b4...5d8

Kanskje man ikke skulle kjenne så veldig etter på alle mulige negative følelser?

Anonymkode: 4ee81...d0c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være (veldig) slitsomt med barn 24/7, her er både voksne og barn forskjellig. Det betyr da ikke at man ikke er glad i ungene sine eller ikke burde fått dem. Bare at det oppleves som slitsomt i denne fasen. Dette tror jeg er første sommeren jeg bare gleder meg til ferie, mine er 6 og 9 nå. 

Anonymkode: eb00b...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi storkoser oss med ukevis ferie sammen nå, helt til august. Jeg er foreløpig hjemme akkurat nå med de to små mens mannen er på campingtur, og det går helt greit selv om jeg er ganske forkjølet nå og har hatt feber i starten. Så klart blir det litt mer avslapping pga det, og trass og legging er litt ekstra krevende, men grue seg? Dette er jo livet vårt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 21.11):

Jeg er alene med en 5-åring, jeg må innrømme jeg synes det er slitsomt med ferie. Noe må jo skje hver dag. 

Anonymkode: c1a08...9ac

Det må ikke det. Her er det du som har lagt opp til at 5-åringen forventer at noe skal skje hver dag.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men er det egoistisk også? Valget å ikke få flere enn ett barn? Kanskje, så lenge man har et valg i hvertfall. Jeg har venninner som er enebarn, som har mistet begge foreldrene i ulykke i ung alder, det har vært veldig ensomt for henne, tross for annen familie rundt så blir det ikke det samme som et søsken. Jeg har også en kusine som har skilte foreldre, enebarn hos begge, nå er far alvorlig psykisk syk, og hun er alene i ung alder som hovedpårørende, det er klart vi kan hjelpe henne, men det blir aldri som et søsken. Så når du bevisst tar et valg om å kun få et barn fordi det er mest komfortabelt for deg, så er det et veldig egoistisk valg, du tenker åpenbart mest på deg selv og din egen komfort, så kanskje du skal droppe den frekke tonen, og ikke dømme dem som kanskje ytrer at de gruer seg til ferie, for du vet ikke hva som ligger bak. Det er ikke nødvendigvis det å være sammen med barna, men har du større barn førskolebarn og skolebarn så må man faktisk finne på noe, jeg har i hvertfall ikke samvittighet til å være hjemme hele ferien når du vet at et flertall av andre barn har masse å fortelle om når de kommer tilbake fra ferie. Kanskje har man hatt en del uforutsette utgifter som gjør at man må være ekstra kreativ for å få til noe, selvom det er gode venner av deg så har ikke du full innsikt i alle deres problemer og særlig ikke det som omhandler økonomi. Så vær glad for at du i hvertfall kan glede deg til ferie og familietid, og slutt å døm dem som av en eller annen grunn ikke klarer det.

Anonymkode: 46aae...9b0

Hva f er dette for koe å skrive? Nei det er ikke egoistisk å få ett barn, skjerp deg

Anonymkode: 88aa2...b46

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er en generasjon som har vokst opp uten å bli «aktivisert» hele tiden. Å liksom måtte aktivisere 10-12åringer er jo latterlig. Slapp av sammen, prat, lek hvis du har lyst,  les høyt, lag mat, plukk bær, la barn og ungdommer finne venner selv der dere er. Det er virkelig ikke naturlig å henge med barna (over en viss alder) 24/7.

Anonymkode: 4ee81...d0c

Vil være med barna mine jeg i ferien og skape minner sammen 

Anonymkode: 88aa2...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg, men det jo intenst til tider. Har tvillinger på 4. Gleder meg til å skape nye minner og se gleden deres. Tiden går så alt for fort. Så blir det litt deilig å få hverdagen tilbake når ferien er over.

Anonymkode: f75ce...2f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest slitsomme med småbarnsalderen var å være inne hjemme med to unger. Brakkesyken kom fort. De 6 første årene av sønnens liv hadde vi 5 ukers ferie som vi delte mellom å være hos mine foreldre og hos svigers. Dette for å få litt avlastning og for at barna skulle få godt forhold til besteforeldre.  

Etter det flyttet vi nærmere og reduserte tid til 5-6 dager hos hver side, men kunne reise bort med noen av bsteforeldrene og ungene kunne dra alene til besteforeldre, vi kunne også dra en uke til Syden siden besteforeldre kunne se barna mer hele året. 

Anonymkode: 0afdd...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 19.59):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Jeg var og fordømmende til folk som gruet seg til ferie eller tok fridager uten barna helt til vi hadde en baby og en ekstremt trassig 3 åring. Nå har jeg mer forståelse 😅

Når det er sagt så skal vi ha fri sammen alle ukene og det skal jo gå bra. Det kommer til å være fine øyeblikk. Men det kommer og til å være mye håndtering av trass, 3 åring som må underholdes masse, holde 3 åring fra å skade baby med vilje eller uhell, vanskelig å få gjort husarbeid fordi det er få ledige armer osv. Lite faktisk ferie for oss voksne. Går seg nok til om noen år og det er jo uansett verdt det, men vil ikke kalle det avslappende. 

Anonymkode: e70c3...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært alene med mine 2, og elsker å være sammen med mine ungdommer, og vi har det heldigvis veldig fint sammen. 
Alltid vært sånn og har aldri gruet meg til ferie med dem noen gang. 
Bortsett fra de siste 2 årene… 

Jeg fikk kreft for 2 år siden og etter det har økonomi og helse gått rett vest. 
Så nå gruer jeg meg fordi jeg ikke orker å finne på så mye med dem selv om jeg vil. 
Konstant dårlig samvittighet hele ferien og puster lettet ut når skolen begynner t høsten for da vet jeg at de blir opptatt med sine liv og skole igjen. 
Trist at det har blitt sånn, for jeg har alltid elsket tiden m dem. 
Jobbet redusert da de var små og hadde dem hjemme fra bnh så mye som mulig ❤️

Anonymkode: f7643...397

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men så er dagens barn/unge en annen generasjon enn oss. De er vant til en mye mer aktivisert og sosialisert hverdag. Slik er tiden. Og ja, selvsagt har vi ikke mulighet eller planer om å aktivisere de 24/7, de skal få kjede seg til de blir grønn. Men de vil mase og spørre, ergre seg og gå hverandre på nervene. Dette er det vi foreldre gruer oss til. Les høyt, lag mat, plukk bær? Hvor mange tenåringer kjenner du egentlig?

Anonymkode: 77e10...51c

Det er jo vi foreldre som skaper de sånn. Barn må lære å aktivisere seg selv, kjenne på at dem kjeder seg. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gruer meg. Barn med spesielle behov. Avlastning og alt av rammer og tilbud rundt tar også ferie. Ferie er er mareritt her. 

Anonymkode: fb1a7...6a2

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg gruer meg. Barn med spesielle behov. Avlastning og alt av rammer og tilbud rundt tar også ferie. Ferie er er mareritt her. 

Anonymkode: fb1a7...6a2

Samme her.. Har heldigvis fremdeles SFO tilbud, men det er dyrt i juli, så har bare 1 uke. Føler med deg ❤️

Anonymkode: e0799...6f5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er altfor LITE sammen med egne barn når de gruer seg til ferie. Det betyr jo at man ikke har en familiedynamikk der alle trives, at man ikke har lagt ned nok innsats og tid i å oppdra barna.

Anonymkode: 4ee81...d0c

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist at foreldre gruer seg til å ha ferie med sine egne barn. Det sier mye om folk og om samfunnet generelt kanskje, når foreldre heller vil at barna skal oppbevares i institusjon enn å være sammen med dem selv. 

Anonymkode: 2e926...82d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...