Gå til innhold

Foreldre som gruer seg til ferie..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

  • Liker 7
  • Hjerte 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gruer meg. Men det er fordi jeg er straks høygravid og sliter med mye bekkensmerter. Lite planer i sommer pga graviditet, så håper på fint vær så vi får brukt nærområdet mye. Men gleder meg til å ikke følge med på klokka, og ha forhåpentligvis roligere dager med de to som allerede er i familien

Anonymkode: 8cf92...be8

  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at de det gjelder har flere enn ett barn?

Anonymkode: 722ac...0aa

  • Liker 4
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er av de som gruer oss litt. 

Har ett barn med stort hjelpebehov og vi får ikke noe avlastning i ferier så da går det utover oss som foreldre. Blir ikke ferie for å si det sånn:p

MEN; vi skal såklart gjøre det beste ut av dette og prøve å kose oss i solen innimellom alle tre 😊

Anonymkode: cde2e...1e4

  • Liker 1
  • Hjerte 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi må bare være klar over at ingen er like, noen har masse de kan finne på, barn som ikke trenger så mye aktivitet etc. 

Gruer seg kan jo bety så mye...har selv 2 på 5 år og 12 år...han på 12 skal være litt med venner eller spille litt på datamaskinen.

Mens hun på 5 krever mer...det jeg "gruer " meg til at veldig tidlig morgenen...og at det helst så skal skje noe hele tiden. Ja ferie kan være lang innimellom. Men det kommer jo at på hva men har tid, overskudd og penger til også. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg til å være sammen med ungene i fire uker, men jeg kaller det ikke ferie, jeg kaller det forandring. Det er helt texas fra morgen til kveld, og jeg er som regel HELT ferdig når de har sovnet ca halv ni, så er det en time rydding og rett i seng. Kommer jo til å telle litt ned til konferanse med overnatting i september, men jeg vet også at både de og vi får gode minner i minneboka og masse tid sammen, og det er det verdt å være sliten for ❤️

Anonymkode: bb855...3b9

  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gleder meg masse til ferie 🤩🤩 har en aktiv snart toåring og veldig gravid (og utslitt 🤪). Datteren vår skal ha 5 uker ferie og deretter veldig mild oppstart i ny barnehage før jeg føder igjen☺️ nå skal det sies at mannen også skal ha 4 uker ferie, ellers hadde det vært litt verre 😉 men det blir så koselig å ha så mye tid sammen!

  • Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner liksom ikke helt fordømmingen rundt dette. For hva er løsningen? «Syns du det er tøft å aktivisere små barn? Det burde du tenkt på før du fikk barn». Ingen kan vite hvordan de opplever å ha barn, og om noen bruker barnehagen som litt avlastning så gjør det ikke dem til en ræva person og deg til en helgen. Selv skal barna ha fri med meg, men holder muligheten åpen i tilfelle det er noe som må gjøre som ikke inkluderer barn/er utfordrende å gjennomføre med barn. 
 

Hvis jeg skal være like enkel og fordømmende som deg så tenker jeg at nøkkelen her er at du har ett barn. Alle klarer å være hjemme med ett barn. Snakkes når du har to eller flere. 

Anonymkode: 851cc...563

  • Liker 26
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hører flere småbarnsforeldre si at de gruer seg til ferien, for det blir så slitsomt. Det er også to vennepar av oss som skal ha en ekstra ferieuke mens ungene er i barnehagen. Kjenner at jeg synes det er fryktelig trist. Har selv en aktiv 4 åring og gleder oss masse til ferie og fri sammen.

Hvordan er det hos dere? 

Anonymkode: 1ac42...42a

Gleder meg til ferie. Men vi er heldige og har planer vi ser frem til, ikke alle som har det. Og noen synes selvfølgelig det er helt greit å ikke ha planer også.

At noen synes det kan være tungt å være hjemme alle ukene med ferie, uten planer, uten besøk, har jeg forståelse for. 

 

 

 

Anonymkode: 55890...58d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg antar at de det gjelder har flere enn ett barn?

Anonymkode: 722ac...0aa

Nei, noen har enebarn. Men klart det er flertall av de med flere barn. Utrolig lurt å få flere barn når man ikke har kapasitet til å være med de. Gå og grue seg til ferier, trist.

Anonymkode: 1ac42...42a

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner liksom ikke helt fordømmingen rundt dette. For hva er løsningen? «Syns du det er tøft å aktivisere små barn? Det burde du tenkt på før du fikk barn». Ingen kan vite hvordan de opplever å ha barn, og om noen bruker barnehagen som litt avlastning så gjør det ikke dem til en ræva person og deg til en helgen. Selv skal barna ha fri med meg, men holder muligheten åpen i tilfelle det er noe som må gjøre som ikke inkluderer barn/er utfordrende å gjennomføre med barn. 
 

Hvis jeg skal være like enkel og fordømmende som deg så tenker jeg at nøkkelen her er at du har ett barn. Alle klarer å være hjemme med ett barn. Snakkes når du har to eller flere. 

Anonymkode: 851cc...563

Det er et aktivt valg man tar når man velger å få mer enn et barn. Kommer aldri til å få flere, så da snakkes vi heldigvis aldri.

Anonymkode: 1ac42...42a

  • Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har altid gledet oss til ferier å fridager med ungene. Vi holdt og igjen hadde egentlig ikke tenkt barnehage , men de startet der når de var 2 år og 3 år. Men valgte da korte dager så sandt det gikk. 

Elsker å kunne tilbringe tid med dem.

Nå er de 17 og 19 og jobber å planlegger mye selv. Men begge har sagt de vil være med oss 1 uke på fjellet

Anonymkode: a7b15...9d3

  • Liker 2
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er et aktivt valg man tar når man velger å få mer enn et barn. Kommer aldri til å få flere, så da snakkes vi heldigvis aldri.

Anonymkode: 1ac42...42a

Du virker svært dømmende ut ifra innleggene i denne tråden. Tviler på at det er så stort problem som du skal ha det til.

Lykke til med å holde deg i salen på din høye hest 🐴

Anonymkode: 55890...58d

  • Liker 19
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har vi gruet oss litt. Ikke fordi vi ikke liker å tilbringe tid sammen, men minsten er så utrolig glad i barnehagen! Blir utfordrende å finne noe å fylle dagene med som gir like stort utløp for hans energi og dekker det sosiale behovet.

Ellers blir det nok veldig fint :)

Anonymkode: 88fce...83b

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er et aktivt valg man tar når man velger å få mer enn et barn. Kommer aldri til å få flere, så da snakkes vi heldigvis aldri.

Anonymkode: 1ac42...42a

Hvis man har bare ett barn så kan man ikke nødvendigvis vite på forhånd hvordan det vil bli, så det faller på sin egen urimelighet. 
 

Heldigvis! 🤞 Vanskelig å forstå hva du vil med tråden utenom å sanke klapp på skulderen. 

Anonymkode: 851cc...563

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, noen har enebarn. Men klart det er flertall av de med flere barn. Utrolig lurt å få flere barn når man ikke har kapasitet til å være med de. Gå og grue seg til ferier, trist.

Anonymkode: 1ac42...42a

Så flott at du er så selvsikker på deg selv og ikke har empati for andre. Hvem sier man ikke har kapasitet..

Der handler om at 2 barn er helt noe annet en 1...og også for at ofte er 3 barn veldig forskjellig. Vi har 2 barn og det krever mye... Oh ja det er innimellom slitsom når det er ferie..men betyr det at vi ikke elsker de..nei...de er verden for oss.

Mem foreldre må få lov å si og innrømme at noen faktisk gruer seg til ferie ..eller at de blir sliten.. men slike som deg deg( som vil komme frem som perfekt foreldre) gjør at mange ikke tør å innrømme det...

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres helt fantastisk ut å ha en uke ferie mens ungene er i barnehagen, men da må man jo fortsatt bringe og hente dem. Jeg drømmer om å få være helt alene en uke, uten noe gnål og mas og noen som spør meg samme spørsmålet 10 ganger med samme svar. 

Anonymkode: fb6cd...246

  • Liker 5
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferie med 1 barn. Lucky u! Prøv å vær alene med 3 barn i totalt ulike aldere og med noen spesielle behov. Jeg gruer meg! Jeg elsker ungene mine og angrer absolutt ingenting, men for fanken da, jeg for lov til å si at jeg gruer meg fordiom. Opp tidlig og seine kvelder og i tillegg til det så skal jeg sjekke innom alle sine behov iløpet av dagen dagen, dekke behov, være en serviceperson, koordinator, mamma/pappa og kokk.  Å grue seg et ikke ensbetydende at de ikke liker å være med barnet/barna. Det er lov å være ærlig om at ferier er ikke ferie når man har barn, så enkelt er det. 

 

Anonymkode: 455b4...40a

  • Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, så dette er litt skudd i blinde, men prøver:

Er det ikke kanskje litt sånn som at mang kan "klage" på at kjæresten er så avslappa, eller at moren din ringer så ofte - men så er du jo veldig glad i dem likevel? Eller at det er intenst ned 13 stykker på hytta i påsken, men likevel synes det er den beste uka i året? Og kanskje litt sosialt liv?

Uansett tenker jeg det er greit å kunne i uttrykk for at alt ikke bare er fryd og gammen hele tiden. 

  • Liker 8
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt overasket. Å skape en familie betyr sammen i hverdag og ferie. Hver dag. Nå var jeg alenemamma. Datter i dag er voksen. Jeg grudde meg aldri til ferie med datteren. Ok jeg grudde meg ang det økonomiske. Men jeg gjorde aldri noe jeg ikke kunne betale for. 

Jeg har hatt venninner som ikke kunne dra på ferie med barna sine uten hjelp. Jeg spør, hvor dum er du? Barna trenger ikke fancy ting. De trenger deg. Barn har ikke høye forventninger. De vil bare at dere foreldre skal støtte dem. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...