Gå til innhold

Individuell avtale om hjemmekontor pga helse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har forhandlet seg frem til en avtale om hjemmekontor flere dager i uken pga helseutfordringer?

Leverte dere legeattest på sykdom? I mitt tilfelle er det snakk om migrene.

Jeg jobber på et callsenter med fast arbeidstid. På hjemmekontor opplever jeg både bedre konsentrasjon, mer effektivitet og en utrolig mye enklere hverdag med tanke på at vi har to små barn som skal hentes/leveres i barnehage.  Når jeg er på kontoret ender ofte dagene med migrene, og jeg merker at jeg er vanvittig sliten når jeg har vært der. Jobber i åpent kontorlandskap med mye folk rundt meg hele tiden. Alle kollegaer er helt supre, men balansen mellom jobb- og privatliv er for meg viktigst akkurat nå.

Skal snart søke om å få en fast avtale om kontordag 1 dag i uken og resten hjemmekontor, men lurer litt på hvordan jeg skal gå frem.  Noen som har fått innvilget en slik søknad?

Anonymkode: 9e415...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge der det ikke går ut over arbeidet/firma i for stor grad. Jeg har tilrettelegging med hjemmekontor 2-3 dager i uka pga helse. Fastlegen min skrev en kort bekreftelse som jeg la ved søknaden min om tilrettelegging. Det gikk i orden. 

Anonymkode: a74ed...917

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som det ikke er pga.migrene, men pga.barna. 

Synes at det er urettferdig. Hvis du ønsker å få samme lønn som dine barnløse kollegaer, må du være på kontoret like mye som dem. 

Anonymkode: 43733...8ee

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke trengt å søke eller be om det. Jeg var en periode 100% sykemeldt pga migrene. Min leder har også migrene, og vet hvordan det er. Hun forslo at jeg kunne prøve å jobbe litt på hjemmekontor når jeg var klar det. Da det gikk fint økte jeg arbeidstiden gradvis, og hadde selvsagt tett dialog med leder underveis. Nå jobber jeg fire dager hjemme og er innom kontoret en gang i uka, og både leder og jeg er klar over at hjemmekontor og fleksitid er det som må til for at jeg i det hele tatt skal klare å stå i jobb. Ingen søknad, ingen skriftlig avtale.

Anonymkode: 01ad4...af9

  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge der det ikke går ut over arbeidet/firma i for stor grad. Jeg har tilrettelegging med hjemmekontor 2-3 dager i uka pga helse. Fastlegen min skrev en kort bekreftelse som jeg la ved søknaden min om tilrettelegging. Det gikk i orden. 

Anonymkode: a74ed...917

Så bra det gikk i orden! Kan jeg spørre hvilke helseutfordringer du har?

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har ikke trengt å søke eller be om det. Jeg var en periode 100% sykemeldt pga migrene. Min leder har også migrene, og vet hvordan det er. Hun forslo at jeg kunne prøve å jobbe litt på hjemmekontor når jeg var klar det. Da det gikk fint økte jeg arbeidstiden gradvis, og hadde selvsagt tett dialog med leder underveis. Nå jobber jeg fire dager hjemme og er innom kontoret en gang i uka, og både leder og jeg er klar over at hjemmekontor og fleksitid er det som må til for at jeg i det hele tatt skal klare å stå i jobb. Ingen søknad, ingen skriftlig avtale.

Anonymkode: 01ad4...af9

Fint at leder viser forståelsese for dette. Det er flere på jobb som har hjemmekontor 2 dager i uken, men leder vil at de som ønsker mer enn 2 dager søker om dette. Når jeg får migreneanfall er jeg ofte satt ut av spill i 1-2 dager, og jeg har hatt endel sykefravær pga dette.  

Takk for innspill begge to!

TS

Anonymkode: 9e415...5a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke jobbe 100% om jeg må møte fysisk på kontoret - går ikke opp med barnehage/skole/familieliv. Legen skrev anbefaling om 100% hjemmekontor pga. små barn + forebygge mot stress og utbrenthet. Gikk helt fint selv om jeg ikke er syk. Drar på kontoret et par dager i måneden (må da avspasere 2 timer hver dag det gjelder). Er mye mer effektiv hjemme, produserer topp 3 i en avdeling med 85 ansatte.

Anonymkode: 48269...36c

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kan ikke jobbe 100% om jeg må møte fysisk på kontoret - går ikke opp med barnehage/skole/familieliv. Legen skrev anbefaling om 100% hjemmekontor pga. små barn + forebygge mot stress og utbrenthet. Gikk helt fint selv om jeg ikke er syk. Drar på kontoret et par dager i måneden (må da avspasere 2 timer hver dag det gjelder). Er mye mer effektiv hjemme, produserer topp 3 i en avdeling med 85 ansatte.

Anonymkode: 48269...36c

Dette er så urettferdig. Total diskriminering av barnløse kollegaer. 

Anonymkode: 43733...8ee

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid flere hensyn å ta som arbeidsgiver. Den enkelte ansattes behov/ønsker vs arbeidsmiljøet totalt sett. I mange virksomheter er det viktig at alle er jevnlig tilstede for at oppgavene skal løses og for at man totalt sett kan utbytte ressursene best mulig. 

Men det er jo bare å søke. Kanskje går det, kanskje ikke. Hvis det ikke går må du kanskje finne deg en annen jobb som passer bedre for deg. 

Anonymkode: fc384...3ce

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk hjemmekontor pga helse. De så at det fungerte så bra under pandemien at det ikke var noen grunn til å avslutte ordningen. Vinn vinn for begge parter. 

Anonymkode: 3661e...1cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en avtale med leder om å få være på hjemmekontor når det passer meg fordi jeg blir totalt utslitt av å være på kontoret. Ingen har spurt om legeattest.

Noen uker er jeg på kontoret tre dager, andre ingen. Så veldig forskjellig. Jeg prøver å komme de dagene det er felles møter (som er mer utfordrende å ta på teams) eller andre ting som gjør at det er viktig å være på kontoret.

Det er masse mennesker, mye lder, fælt lys og bare nei. Jeg orker ikke det og samtidig klare å konsentrere meg. Når klokka da er 13 så er jeg helt ferdig og produserer ingenting mer den dagen, om jeg er på kontoret.

Anonymkode: 043f5...4dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange sytete arbeidstagere det har blitt. Tåler ikke lys og lyd, kollegaer og møter. At du har barn gjør ikke at du skal bæres som en prinsesse over alle i arbeidslivet.  Tipper mange kunne tatt seg sammen og håndtert arbeidsliv og privatliv som andre har gjort i årtier. 

Anonymkode: efeff...229

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skarpt lys, åpent landskap og konstant bevegelse/lyd er ekstremt belastende når man jobber med konsentrasjonsoppgaver. Spesielt om man attpåtil har tidsfrister. Om jeg, mot formodning, ikke kommer meg bort fra arbeidsplassen rimelig snart, så skal jeg søke 100% hjemmekontor av helsemessige årsaker. 

Anonymkode: 9ace3...56c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så mange sytete arbeidstagere det har blitt. Tåler ikke lys og lyd, kollegaer og møter. At du har barn gjør ikke at du skal bæres som en prinsesse over alle i arbeidslivet.  Tipper mange kunne tatt seg sammen og håndtert arbeidsliv og privatliv som andre har gjort i årtier. 

Anonymkode: efeff...229

Hvis jobben blir gjort, hva er egentlig problemet da? Sjalusien oser igjennom innlegget ditt. hvorfor skal man ikke få gjøre jobben på den måten som er best for helse og hverdag hvis resultatet av arbeidet blir det samme eller bedre?

ts, jeg forhandler hjemmekontor ved hver nye jobb iaf. Og det har gått helt fint :) 

Anonymkode: a067c...bd0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så mange sytete arbeidstagere det har blitt. Tåler ikke lys og lyd, kollegaer og møter. At du har barn gjør ikke at du skal bæres som en prinsesse over alle i arbeidslivet.  Tipper mange kunne tatt seg sammen og håndtert arbeidsliv og privatliv som andre har gjort i årtier. 

Anonymkode: efeff...229

Haha, forventer ingen særbehandling nei 😆 

Men det er helt klart sånn at har man barn kan det bli mer krevende å få hverdagskabalen til å gå opp. Jeg har f.eks.en arbeidstid som gjør at jeg ikke rekker å levere i barnehagen uten å komme for sent på jobb om jeg er på kontoret. Da har hjemmekontor vært helt supert siden jeg leverer i barnehagen og drar hjem for å jobbe etterpå. På den måten har jeg kunnet starte på jobb når jeg skal, og jeg har også kunnet jobbe litt overtid om det trengs, uten at jeg må løpe til bussen på ett bestemt tidspunkt for å rekke barnehagen med et nødskrik. Og alle barnehager her åpner og lukker samtidig, så bytte av barnehage er ikke et alternativ nei.

Forøvrig er hjemmekontor mulig å søke for alle i min bedrift - uansett om de har barn eller ikke. Noe annet ville jo vært veldig rart. En barnløs kollega har f.eks. kjempelang reisevei og er på hjemmekontor 3 ganger i uken pga det. En annen bor et sted der busstilbudet er veldig dårlig og ikke går opp med arbeidstiden, sa han er også endel på hjemmekontor. Jobber i en bedrift der det ikke er parkeringsplasser tilgjengelige for andre enn de med særskilte behov, så her er kollektivtransport eneste alternativ. Samfunnet har endret seg endel de siste tiårene. Om det er til det verre eller bedre kan diskuteres.

 

ts

Anonymkode: 9e415...5a7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Høres ut som det ikke er pga.migrene, men pga.barna. 

Synes at det er urettferdig. Hvis du ønsker å få samme lønn som dine barnløse kollegaer, må du være på kontoret like mye som dem. 

Anonymkode: 43733...8ee

Hvordan er det urettferdig når barnløse kollegaer er på hjemmekontor i samme grad?

ts

Anonymkode: 9e415...5a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan er det urettferdig når barnløse kollegaer er på hjemmekontor i samme grad?

ts

Anonymkode: 9e415...5a7

Hvis de er det, er det ok. Men hvis de som har barn forventer special treatment, må sjefen si nei, selvfølgelig 

Anonymkode: 43733...8ee

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis de er det, er det ok. Men hvis de som har barn forventer special treatment, må sjefen si nei, selvfølgelig 

Anonymkode: 43733...8ee

De fleste arbeidsplasser og ledere prøver jo å tilrettelegge til det beste for virksomheten, og ansatte yter bedre på jobb om de har en god balanse mellom arbeidsliv og privatliv. Hvis man som meg har en barnehage som åpner 30 minutter før arbeidstid og jeg har en rolle som fint kan utføres på hjemmekontor, så er det jo mye bedre både for meg og hele driften at jeg har mulighet for å møte på jobb til oppsatt tid (på hjemmekontor) enn å komme for sent hver dag. Åpningstidene til barnehagen får vi som foreldre ikke gjort noe med.

Hadde tidligere en kollega (barnløs forøvrig), som fikk lov å komme 45 min for sent hver dag pga bussforbindelsene. Det er vel også en "special treatment", men til mye større ulempe for driften spør du meg. 

 

ts

Anonymkode: 9e415...5a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kan ikke jobbe 100% om jeg må møte fysisk på kontoret - går ikke opp med barnehage/skole/familieliv. Legen skrev anbefaling om 100% hjemmekontor pga. små barn + forebygge mot stress og utbrenthet. Gikk helt fint selv om jeg ikke er syk. Drar på kontoret et par dager i måneden (må da avspasere 2 timer hver dag det gjelder). Er mye mer effektiv hjemme, produserer topp 3 i en avdeling med 85 ansatte.

Anonymkode: 48269...36c

Jøss, den legeattesten var faktisk ganske drøy, spesielt når du ikke hadde vært syk engang. Og ja, jeg har tre barn + pendlejobb selv… Bra for deg og arbeidgiver at du er effektiv på hjemmekontor, men det er likevel drøyt. Når slutter ungene å være «små», da? Det blir ikke mindre travelt når de går på skolen, med ørten aktiviteter og dugnader… 

Anonymkode: 0e0b3...3bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Så mange sytete arbeidstagere det har blitt. Tåler ikke lys og lyd, kollegaer og møter. At du har barn gjør ikke at du skal bæres som en prinsesse over alle i arbeidslivet.  Tipper mange kunne tatt seg sammen og håndtert arbeidsliv og privatliv som andre har gjort i årtier. 

Anonymkode: efeff...229

Ja, la oss aldri fornye oss eller forbedre arbeidslivet, helst bør vi tilbake til samlebåndet med 12 timers arbeidsdager 😅 For min del jobber jeg MYE mer effektivt hjemme, og det er også grunnen til at jeg fikk hjemmekontoravtale. Så er det alltids noen som ikke har ønske om eller selvdisiplin nok til å jobbe effektivt hjemme, og det er vel gjerne som alltid dukker opp i sånne tråder og klager over "gjemmekontor" osv. 

Anonymkode: 3661e...1cc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Det snakkes jo mye om hvordan få flere ut i jobb, og ikke minst; hvordan få folk til å føde flere barn. Da er jo tilrettelegging veien å gå, spør du meg.

Jeg vet så altfor godt selv hvor stressende det er å kombinere små barn med yrkeslivet. Der en barnløs kan stå opp og dra rett til jobb etter deilige sju timer med uavbrutt søvn, må småbarnsforeldre kjempe med en treåring midt i tjukkeste selvstendighetsalder og en seksåring med divatendenser, mens ettåringen sitter på gulvet og hyler. Dette skal da håndteres av en søvndeprivert og sliten voksen som enda ikke har rukket morgenkaffen sin, og som kranglet med partneren sin kvelden før fordi husarbeidet hoper seg opp.

Hvis hjemmekontor fungerer for både arbeidstaker og arbeidsgiver er det jo vinn-vinn for alle parter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...