Gå til innhold

Treningstøy som ikke er av plast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva bruker dere når dere trener? Virker som at absolutt alt av treningstøy er av polyester og sånt. Prøver å kutte ned på plasttekstiler...

Finnes det noe annet? Eller er det da kun bomullsjoggebukser og sånt?

Anonymkode: c30ca...e19

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Levity har noen modeller noen ganger som er mest bomull. 

Anonymkode: 18dac...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva jeg trener. 

Jeg bruker til daglig bare naturmaterialer, men når det kommer til trening og friluftsliv, mener jeg at komfort og funksjonalitet kan se annerledes ut enn i det daglige. Når jeg klatrer, bruker jeg naturmaterialer. Når jeg går tur, bruker jeg stort sett naturmaterialer, eller blandingsmaterialer, men gjerne syntetiske jakker. Når jeg løper, bruker jeg syntetiske løpetights.

Det finnes tights i bomull man kan løpe i, men for min del er det rett og slett ikke like komfortabelt. Det er ikke uten grunn at "teknisk" tøy er syntetisk.

Anonymkode: 0f9b8...282

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester transporter fuktighet vekk fra huden, slik at det føles tørt fra innsiden. Bomull holder på fuktigheten, som en svamp. Du må gjerne trene i bomull, men det er ikke spesielt miljøvennlig å produsere, og benytter mye vann og sprøytemidler til produksjonen. 

Selv velger jeg syntetiske materialer til trening og naturmaterialer til jobb/ fritid. 

Anonymkode: 30631...553

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trening utendørs bruker jeg mye ull, Devold har noen gode løpet-skjorter og treningssingletter. Men shorts, turbukser og sportsbh er for det meste syntetisk dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Polyester transporter fuktighet vekk fra huden, slik at det føles tørt fra innsiden. Bomull holder på fuktigheten, som en svamp. Du må gjerne trene i bomull, men det er ikke spesielt miljøvennlig å produsere, og benytter mye vann og sprøytemidler til produksjonen. 

Selv velger jeg syntetiske materialer til trening og naturmaterialer til jobb/ fritid. 

Anonymkode: 30631...553

Det er et godt poeng, takk :) Det jeg tenkte med bomull er vel mest det at det ikke slipper mikroplast under vask... Men produksjonen av bomullstekstiler er vel ikke helt ren den heller, nei.

Anonymkode: c30ca...e19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg svetter mye når jeg trener, og vil ha hurtigtørkende klær som transporterer bort svette, så jeg bruker "vanlig" treningstøy.

Men jeg velger treningstøy i god kvalitet, og bruker vaskepose.

Anonymkode: db859...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer opptatt av noen få nøkkelplagg i god kvalitet. Lululemon og Eyda er to merker som er av god kvalitet og holder i årevis! Mine eldste Eyda tights nærmer seg tre år i bruk og Lululemon enda lenger. De er nydelige i farge, søm og passform etter flere hundre vask. 

Anonymkode: e6e11...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også heller satset på et par polyesterplagg i god kvalitet enn å måtte kjøpe mange i bomull som ikke tåler samme slitasje. 

Jeg kan fint trene i bomull på overkroppen, men bukser må være syntetiske for min del. 

Å velge miljøvennlig innebærer å velge plagg med god holdbarhet egnet for aktiviteten man skal gjøre, produsert på mest mulig miljøvennlig måte. Bomull er slettes ikke alltid vinneren der, bomull er svært vannkrevende å produsere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.6.2024 den 17.34):

Jeg er mer opptatt av noen få nøkkelplagg i god kvalitet. Lululemon og Eyda er to merker som er av god kvalitet og holder i årevis! Mine eldste Eyda tights nærmer seg tre år i bruk og Lululemon enda lenger. De er nydelige i farge, søm og passform etter flere hundre vask. 

Anonymkode: e6e11...306

Er tre år så imponerende? Min ene treningstights fra HM har jeg hatt i typ 15 år og den er fortsatt helt grei😂 

Anonymkode: 87655...e6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Er tre år så imponerende? Min ene treningstights fra HM har jeg hatt i typ 15 år og den er fortsatt helt grei😂 

Anonymkode: 87655...e6f

 

(ikke meg du svarer men...) 

Spørs jo hva man trener og hvor ofte, og hvor mange plagg man har (har du 10 bukser er det ikke like omåonerende med 3 års holdbarhet som hvis det er den eneste du har brukt). 

Det er ikke antall år som betyr noe for kvaliteten på klær, men hvor mange antall bruk de tåler, til hva man enn holder på med. 

Jeg har ingenting fra HM som har tålt mer enn noe annet. For meg er passform ekstremt viktig for at tightsen skal bli mye brukt, og at den ikke er gjennomsiktig ved knebøy. For meg er ikke HM en vinner der, men sikkert perfekt for andre. 

Det er bedre å kjøpe to miljø-vennlige tights du kan bruke i årevis, enn 10 miljøvennlige du egentlig ikke liker og derfor stadig kjøper nye. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er tre år så imponerende? Min ene treningstights fra HM har jeg hatt i typ 15 år og den er fortsatt helt grei😂 

Anonymkode: 87655...e6f

Tja, det kommer vel av an på hvor ofte du bruker og vasker dem. Når du har en tights som er like fin etter 15 år, mistenker jeg at du ikke bruker den to ganger i uken med vask etter hver økt. Men hvis du gjør det, har du virkelig funnet et unikum av en tights! Mine kommer ikke til å holde i 15 år med min bruk, men de har flere gode år igjen 😊

Anonymkode: e6e11...306

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, det kommer vel av an på hvor ofte du bruker og vasker dem. Når du har en tights som er like fin etter 15 år, mistenker jeg at du ikke bruker den to ganger i uken med vask etter hver økt. Men hvis du gjør det, har du virkelig funnet et unikum av en tights! Mine kommer ikke til å holde i 15 år med min bruk, men de har flere gode år igjen 😊

Anonymkode: e6e11...306

Ja, jeg har også en tights fra HM som er cirka femten år gammel, men den har tidvis blitt brukt en håndfull ganger på et år. 🙃 

Anonymkode: 0f9b8...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...