Gå til innhold

EØS


Callista

EØS  

20 stemmer

  1. 1. Er du for EØS-avtalen?

    • Ja
      7
    • Nei
      9
    • Vet ikke
      4

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

  • Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 15. juli 2024, 14:07

Anbefalte innlegg

Hvorfor har motstanden økt mot EØS? 

EØS fører til vekst i økonomien. 80 prosent av alle varer vi selger til utlandet selges til EU og 60 prosent av alle varer vi kjøper fra utlandet kommer fra EU. Felles regler gjør det enklere og billigere å handle med EU-landene. Uten EØS-avtalen blir varene vi eksporterer mindre konkurransedyktige.

En ytre høyre-vind blåser gjennom Europa og det forklare nok litt av skepsisen til EU/EØS, men jeg får inntrykk av at skepsisen ikke bare er på ytre venstre og høyre siden, men også generelt i befolkningen. Det hadde vært interessant å høre forumets synspunkter om EØS. Er du for eller imot EØS-avtalen?

Endret av Callista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet rett og slett ikke. For meg, det har fordeler. Jeg tenker også om utvalg av mat f.eks i butikker. Jeg husker hvordan det var når jeg kom hit med Norge utenfor EØS.. Men jeg forstår de som er imot også, er lei Europa av og til og alle de nye reglene de kommer stadig med.

Endret av NatNat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
NatNat skrev (3 timer siden):

Jeg vet rett og slett ikke. For meg, det har fordeler. Jeg tenker også om utvalg av mat f.eks i butikker. Jeg husker hvordan det var når jeg kom hit med Norge utenfor EØS.. Men jeg forstår de som er imot også, er lei Europa av og til og alle de nye regler de kommer stadig med.

Kom du til Norge fra et EU land?

De største fordelene for meg med EØS-avtalen er at økt handel og samhandel gir økt verdiskapning. EU består vel av ca 500 millioner mennesker og gir dermed norske bedrifter tilgang til et veldig stort marked. Økt verdiskapning gir økt velferd. 

Jeg er enig i at noen av EU reglene er ikke er særlig hensiktsmessige, men det er fordeler og ulemper med alt.

Endret av Callista
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Callista said:

Kom du til Norge fra et EU land?

De største fordelene for meg med EØS-avtalen er at økt handel og samhandel gir økt verdiskapning. EU består vel av ca 500 mennesker og gir dermed norske bedrifter tilgang til et veldig stort marked. Økt verdiskapning gir økt velferd. 

Jeg er enig i at noen av EU reglene er ikke er særlig hensiktsmessige, men det er fordeler og ulemper med alt.

Ja, fra Frankrike 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Callista skrev (2 timer siden):

Hvorfor har motstanden økt mot EØS? 

EØS fører til vekst i økonomien. 80 prosent av alle varer vi selger til utlandet selges til EU og 60 prosent av alle varer vi kjøper fra utlandet kommer fra EU. Felles regler gjør det enklere og billigere å handle med EU-landene. Uten EØS-avtalen blir varene vi eksporterer mindre konkurransedyktige.

En ytre høyre-vind blåser gjennom Europa og det forklare nok litt av skepsisen til EU/EØS, men jeg får inntrykk av at skepsisen ikke bare er på ytre venstre og høyre siden, men også generelt i befolkningen. Det hadde vært interessant å høre forumets synspunkter om EØS. Er du for eller imot EØS-avtalen?

Flere har blitt usikre, det er fortsatt et klart flertall som sier ja til EØS-avtalen, med rundt 25% som sier nei. 

 

EØS-utredningen bør være den siste spikeren i kista for EØS-motstanderne som forklarer godt at Norge tjener stort på avtalen økonomisk og vil ende opp med en dårligere avtale med høyere toll og flere handelshindringer som vil gi tapte arbeidsplasser om vi reverserer til en handelsavtale.

 

Sveitserne er så misfornøyde med altenrativet nasjonalistene ønsker seg at de vil inn i EØS-avtalen, det bør si sitt om hvor dårlig dette alternativet er. Britene forsøkte, det har gått så dårlig for dem at det er flertall for å melde Storbritannia inn igjen i EU. For små land med dårlige forhandlingskort slik som Norge er det ikke realistisk å begynne som gateselgere på verdensmarkedet. EØS-avtalen gir oss forutsigbarhet og de beste handelsvilkårene vi kan håpe på, samt en rekke samarbeider som nordmenn nyter godt av.

Så lenge EU-medlemskap ikke er aktuelt er svaret mitt et klart ja til EØS-avtalen.

 

https://frifagbevegelse.no/ntb/norge-har-tjent-stort-pa-eosavtalen-ifolge-ny-rapport-6.158.1016397.95e256b80c#:~:text=Ifølge NHO selges rundt 80,frihandelsavtale%2C ifølge Nupi-forskerne.

 

71% av sveitserne vil inn i EØS: https://www.swissinfo.ch/eng/business/liberal-greens-want-to-revive-european-economic-area-eea-agreement/48107658

Endret av GP950mAh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
GP950mAh skrev (På 21.6.2024 den 20.16):

Flere har blitt usikre, det er fortsatt et klart flertall som sier ja til EØS-avtalen, med rundt 25% som sier nei. 

 

EØS-utredningen bør være den siste spikeren i kista for EØS-motstanderne som forklarer godt at Norge tjener stort på avtalen økonomisk og vil ende opp med en dårligere avtale med høyere toll og flere handelshindringer som vil gi tapte arbeidsplasser om vi reverserer til en handelsavtale.

 

Sveitserne er så misfornøyde med altenrativet nasjonalistene ønsker seg at de vil inn i EØS-avtalen, det bør si sitt om hvor dårlig dette alternativet er. Britene forsøkte, det har gått så dårlig for dem at det er flertall for å melde Storbritannia inn igjen i EU. For små land med dårlige forhandlingskort slik som Norge er det ikke realistisk å begynne som gateselgere på verdensmarkedet. EØS-avtalen gir oss forutsigbarhet og de beste handelsvilkårene vi kan håpe på, samt en rekke samarbeider som nordmenn nyter godt av.

Så lenge EU-medlemskap ikke er aktuelt er svaret mitt et klart ja til EØS-avtalen.

 

https://frifagbevegelse.no/ntb/norge-har-tjent-stort-pa-eosavtalen-ifolge-ny-rapport-6.158.1016397.95e256b80c#:~:text=Ifølge NHO selges rundt 80,frihandelsavtale%2C ifølge Nupi-forskerne.

 

71% av sveitserne vil inn i EØS: https://www.swissinfo.ch/eng/business/liberal-greens-want-to-revive-european-economic-area-eea-agreement/48107658

Brexit har gitt Storbritannia en økonomi som er fem prosent mindre enn om landet hadde forblitt medlemmer i EU. Brexit har ført til mangel på arbeidskraft i ulike bransjer. Britisk eksport har falt, og de sakker akterut i forhold til sammenlignbare land som Tyskland og Frankrike. 

Jeg synes at EØS-avtalen må styrkes og Norge må knytte seg tettest mulig opp til EU.

Endret av Callista
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)

Jeg er nysgjerrig på hvorfor det er motstand mot EØS-avtalen. 

Er du mot EU/EØS fordi:

- Som medlem av EØS godtar vi EU/ EØS lovgivning

-  Det norske samfunnet delvis tilpasses den samfunnsformen EU systemet innebærer

- Fordi du er redd for at folkestyret vårt svekkes fordi at viktige avgjørelser blir truffet etter de store EU-landenes interesser

Jeg har hørt disse argumentene før og det hadde vært interessant å høre synspunktene til dere som har stemt «vet ikke» eller stemmer «nei» til EØS-avtalen.

Endret av Callista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...