Gå til innhold

Hvordan regne ut gevinst av bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

lurer litt på hvordan jeg skal regne ut evt gevinst av boligen.

vurderer å selge boligen. Kjøpt for 3mil og megler vil legge ut for 3,5mil. Har er lån på 2,5mil. 
 

dersom jeg får solgt til takst skal jeg trekke fra  3,5mil minus  3 mil = 500.000 - omkostninger

eller blir det  3,5mil minus 2,5mil= 1mil - omkostninger ?

 

Anonymkode: 3ee56...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Førstnevnte. 

Anonymkode: 8d256...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du får solgt for - det du har betalt for den. Inkludert da oppussing/oppgradering og kostnader vedrørende salget.

feks

3.500.000 salgspris

- 3.000.000 kjøpspris

- 100.000 salgskostnader

- 50.000 oppussing

= 350.000 gevinst

Anonymkode: eac7c...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva du får solgt for - det du har betalt for den. Inkludert da oppussing/oppgradering og kostnader vedrørende salget.

feks

3.500.000 salgspris

- 3.000.000 kjøpspris

- 100.000 salgskostnader

- 50.000 oppussing

= 350.000 gevinst

Anonymkode: eac7c...440

Du må trekke fra omkostningene ved kjøp også. Hvis det er selveier er det dokumentavgift på 2,5%.

Anonymkode: 0f608...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bør det ikke tas hensyn til de rentene man har betalt også på boliglånet.

Det er penger man ikke får igjen, uansett.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dutullernå?
TBergh skrev (2 minutter siden):

Hei.

Bør det ikke tas hensyn til de rentene man har betalt også på boliglånet.

Det er penger man ikke får igjen, uansett.

 

Med vennlig hilsen

TBergh

 

Man har allerede fått skattefradrag på renteutgiftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 14.13):

Hei!

lurer litt på hvordan jeg skal regne ut evt gevinst av boligen.

vurderer å selge boligen. Kjøpt for 3mil og megler vil legge ut for 3,5mil. Har er lån på 2,5mil. 
 

dersom jeg får solgt til takst skal jeg trekke fra  3,5mil minus  3 mil = 500.000 - omkostninger

eller blir det  3,5mil minus 2,5mil= 1mil - omkostninger ?

 

Anonymkode: 3ee56...c4d

Du tar salgsprisen og trekker fra alle kostnader, innskudd og skatt.

Dvs.

Salgsum ..
-> minus innskudd og avdrag
-> minus rentekostnader og gebyr
-> minus oppussing og vedlikehold
-> minus forsikringsutgifter
-> minus annet jeg glemte

Har du en andel i borettslag, så må du vurdere i tillegg:

-> minus tinglysning ved kjøp
-> minus felleskostnader
-> minus innskudd i felleslånet
-> minus renter og gebyr for felleslånet

Har du et objekt som er selveie, så må du vurdere i tillegg:

-> minus avgift og tinglysning ved kjøp
-> minus kommunale avgift
-> minus eiendomsskatt

Beløpet du ender opp med er din avkastning. Avkastningen bør til slutt inflasjonsjusteres for perioden. Vi hadde en forholdsvis høy inflasjon de siste årene, så her vil du nok se en stor reduksjon.

I ditt eksempel, så frykter jeg at avkastning vil være negativ, dvs. du har tapt penger. Det er ganske vanlig for boliger finansiert med høy belåning og kort periode (mindre enn 10 år). 

Det koster å bo som regel.

Men du har sannsynligvis bodd billigere og bedre enn om du hadde leid tilsvarende. Det er mange som undervurderer dette.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dutullernå? skrev (2 timer siden):

Man har allerede fått skattefradrag på renteutgiftene.

Så vidt jeg kan se så er du den første i tråden som trekker inn skatt. 

Når jeg har lest de andre innleggene så har jeg lest det som om man snakker om hva man har "tjent" på boligen når man snakker med kollegaer i lunsjen. 

Når det er sagt så ville jeg i utgangspunktet ikke inkludert renter og andre driftskostnader i en sånn beregning av "gevinst".  (Selv om det kan være ett interesant regnestykke. Når vi solgte første huset så mener jeg vi fikk mer ut enn vi hadde puttet inn totalt over de årene vi eide det)

Hvis vi først skal snakke om skatt så kan det nevnes at det kun er hvis man ikke har "bodd" der minst ett av de siste to år. 

Det kan også nevnes at "oppussing" som nevnt tidligere i tråden ofte ikke er noe man har fradragsrett for.  (Man har fradragsrett for oppgradering, men ikke vedlikehold, ordet oppussing innebærer ofte litt av begge deler, men ofte mest vedlikehold). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dutullernå?
HW1 skrev (7 minutter siden):

Så vidt jeg kan se så er du den første i tråden som trekker inn skatt. 

Når jeg har lest de andre innleggene så har jeg lest det som om man snakker om hva man har "tjent" på boligen når man snakker med kollegaer i lunsjen. 

Når det er sagt så ville jeg i utgangspunktet ikke inkludert renter og andre driftskostnader i en sånn beregning av "gevinst".  (Selv om det kan være ett interesant regnestykke. Når vi solgte første huset så mener jeg vi fikk mer ut enn vi hadde puttet inn totalt over de årene vi eide det)

Hvis vi først skal snakke om skatt så kan det nevnes at det kun er hvis man ikke har "bodd" der minst ett av de siste to år. 

Det kan også nevnes at "oppussing" som nevnt tidligere i tråden ofte ikke er noe man har fradragsrett for.  (Man har fradragsrett for oppgradering, men ikke vedlikehold, ordet oppussing innebærer ofte litt av begge deler, men ofte mest vedlikehold). 

 

Jobber med skatt, så jeg er litt miljøskadd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBergh skrev (8 minutter siden):

Hei Dutullernå?

Skattefradraget er 22%, hva da med resten av pengene?

Med vennlig hilsen

TBergh

Hva med dem? Jeg antar, som brukeren du siterer, at TS forsøker å beregne skattepliktig gevinst, når vedkommende først spør og det ellers ikke har noen praktisk betydning eller økonomisk forskjell hvordan regnestykket ser ut når salg først har skjedd. 

Man får fradrag for alle - dvs. 100 prosent - av gjeldsrenter skatterettslig. Skattesatsen er 22 prosent, både for renter og andre utgifter, gevinster eller tap. TS kan ikke få fradrag for rentene både i utgangsverdien eller inngangsverdien på boligen, OG løpende. 

Anonymkode: e3741...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...