AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #1 Skrevet 21. juni 2024 Jeg var utslitt, deprimert og slet med å sove. Legen ga meg to uker sykemelding under tvil, så var det ingen kjære mor mer. Min kollega har nå vært sykemeldt snart ett år med de samme symptomene. Der backer legen henne i at hun skal være borte lenge. Jeg forstår det ikke, for vi er i samme livssituasjon. Er det bare jeg som har en kjip lege, eller hva er greia? Anonymkode: c1872...7d2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #2 Skrevet 21. juni 2024 Du vet ikke hvordan din kollega har det eller grad av symptomer. Det er ikke mulig å se utenpå hvordan noen har det. Har kollegaen din langvarig sykemelding er det fordi legen vurderer at det er nødvendig. Anonymkode: f140a...029 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #3 Skrevet 21. juni 2024 Jeg gikk til lege og etterhvert psykolog og de begge anbefalte å sykemelde. Faktisk sto jeg i jobben som gjorde meg syk, i over 1 år etter første tilbud om sykemelding. Jeg ønsker virkelig ikke at noen skal være på den plassen der jeg var, den var veldig mørk og tung. Håpet og lyset i tunnelen ble bare svakere for hver dag, i tillegg utviklet jeg fysiske symptomer også. Så glad for at jeg byttet jobb og gradvis ble meg selv igjen. Til abeidsgiver sa jeg at jeg hadde gått på en smell, uten å utdype mer. Ble selvfølgelig prat imellom kolleger osv men jeg følte ikke for å utlevere mer om meg enn det. Så du vet jo ikke hva din kollega kanskje sliter med? Anonymkode: 20c5b...54e 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #4 Skrevet 21. juni 2024 Det er jo stor forskjell på leger og hva de gir sykemelding for og hvor lenge. Så har kanskje kollegaen din uttrykt seg annerledes og ovenfor legen, om funksjonsnivå/arbeidsevne. Anonymkode: c9322...61f
Daria Skrevet 21. juni 2024 #5 Skrevet 21. juni 2024 Greia er at du vet mye mindre om din kollega enn du tror, og for den saks skyld om hva hennes lege sier og tenker. Legen din er ikke kjip, hen forholder seg til din situasjon, ikke din kollegas. Sykemeldinger individuelle, de følger ikke en ferdig standard - særlig ikke når det gjelder symptomer og tilstander som er så varierte og diffuse. 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #6 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gikk til lege og etterhvert psykolog og de begge anbefalte å sykemelde. Faktisk sto jeg i jobben som gjorde meg syk, i over 1 år etter første tilbud om sykemelding. Jeg ønsker virkelig ikke at noen skal være på den plassen der jeg var, den var veldig mørk og tung. Håpet og lyset i tunnelen ble bare svakere for hver dag, i tillegg utviklet jeg fysiske symptomer også. Så glad for at jeg byttet jobb og gradvis ble meg selv igjen. Til abeidsgiver sa jeg at jeg hadde gått på en smell, uten å utdype mer. Ble selvfølgelig prat imellom kolleger osv men jeg følte ikke for å utlevere mer om meg enn det. Så du vet jo ikke hva din kollega kanskje sliter med? Anonymkode: 20c5b...54e Var langtidssykemeldt btw, nesten 1 år Anonymkode: 20c5b...54e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #7 Skrevet 21. juni 2024 Daria skrev (4 minutter siden): Greia er at du vet mye mindre om din kollega enn du tror, og for den saks skyld om hva hennes lege sier og tenker. Legen din er ikke kjip, hen forholder seg til din situasjon, ikke din kollegas. Sykemeldinger individuelle, de følger ikke en ferdig standard - særlig ikke når det gjelder symptomer og tilstander som er så varierte og diffuse. Godt mulig, men jeg slet med å komme meg ut av senga og det endte meg at jeg ble langtidssykemeldt etter hvert. Men følte meg ikke trodd, og jeg har aldri opplevd en lege som er så restriktiv med sykemeldinger. Står på venteliste til legebytte nå, men køene er jo så lange Anonymkode: c1872...7d2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #8 Skrevet 21. juni 2024 Man starter gjerne med to ukers sykmelding for deretter vurdere situasjonen. Dersom det er nødvendig, forlenges sykmeldingen, ofte med to eller fire uker. Ingen blir sykmeldt for et år direkte. Anonymkode: d46c9...b3c 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #9 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man starter gjerne med to ukers sykmelding for deretter vurdere situasjonen. Dersom det er nødvendig, forlenges sykmeldingen, ofte med to eller fire uker. Ingen blir sykmeldt for et år direkte. Anonymkode: d46c9...b3c Det vet jeg, men jeg ble beordret tilbake i jobb 100 prosent etter to uker, og det gikk jo ikke Anonymkode: c1872...7d2
Daria Skrevet 21. juni 2024 #10 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Godt mulig, men jeg slet med å komme meg ut av senga og det endte meg at jeg ble langtidssykemeldt etter hvert. Men følte meg ikke trodd, og jeg har aldri opplevd en lege som er så restriktiv med sykemeldinger. Står på venteliste til legebytte nå, men køene er jo så lange Anonymkode: c1872...7d2 Men det handler fortsatt kun om deg, din situasjon og din lege. Din kollegas tilstand og situasjon er fullstendig irrelevant her. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #11 Skrevet 21. juni 2024 Min erfaring: alt er avhengig av to ting. Hva slags lege man har og hvor ofte du sykemelder deg ellers. Hvis du er en som hele tiden ber om sykemelding, eller er åpen for det, har du mindre sjanse til å få en lengre sykemelding. Anonymkode: f69cd...d93
mereo Skrevet 21. juni 2024 #12 Skrevet 21. juni 2024 Du har ikke innsyn i din kollegas situasjon (som er helt rett, skulle bare mangle!), du kan derfor ikke sammenligne grunnlaget for sykemelding.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #13 Skrevet 21. juni 2024 Leger er forskjellige og vil ikke oppfatte en situasjon likt. Noen ganger er det kommunikasjon, noen ganger er det manglende forsåpelse (som kan slå ut begge veier) og erfaring som kan påvirke hvordan de løser en situasjon. I tillegg som mange har nevt at man aldri vet hva andre sliter med, så en sammenligning vil være umulig. Det er godt mulig at du burde hatt lenger sykemelding og/eller en mykere start etter de 2 ukene. Ingen vet på forhånd hvordan kropp og sinn vil takle utfordringene du har. Anonymkode: a1cad...797 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #14 Skrevet 21. juni 2024 Selvfølgelig er det forskjell på hvordan leger vurderer situasjonen, men det er nok enda større forskjell på pasienter med utmattelse. Det er jo mange faktorer som innvirker, f eks symptomer (hva slags symptomer, hva forverrer, hva bedrer), livssituasjon (andre belastninger), andre tilstander/sykdommer. Er selv sykemeldt for utbrenthet 100 % og vært lenge. Kan godt være kolleger med utbrenthet får kortere sykemelding og gradert, hva vet jeg? Jeg har store belastninger på hjemmebane i tillegg og en somatisk sykdom som gjør alt verre Anonymkode: ed07d...f3e 1
svartkatt Skrevet 21. juni 2024 #15 Skrevet 21. juni 2024 Hvis du mener legen misforstår eller ikke tar deg alvorlig nok, må du kanskje tenke over om du uttrykker deg godt nok. Merker med meg selv at det er lett å si "det går jo greit" og "det er jo ikke så ille" når jeg snakker om situasjonen med andre, lege inkludert. For meg er det nok et ønske om å se det positive og ikke dykke ned i dypet. Er blitt flinkere på å fortelle et bedre nyansert og riktig bilde av hvordan jeg har det.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #16 Skrevet 21. juni 2024 Det er ikke sikkert du vet hele historien. Utad er jeg også sykemeldt av samme årsak. Det var nemlig der det begynte. Pga ymse tilleggsplager fikk jeg utredning hos dps og er nå sent diagnostisert autist. Det er mye å ts innover seg, mye å jobbe med for å prøve å føle seg litt frem på nytt. De originale symptomene er der enda, og det er ikke plass i livet mitt til å bli kvitt disse symptomene. Derfor må jeg være sykemeldt for å rydde plass til å jobbe med den strukturen jeg trenger. Er sykemeldt på 8. mnd og blir kanskje aldri 100% tilbake i jobb. Men, hadde jeg vært din kollega ville du fremdeles trodd vi var i samme situasjon grunnet symptombildet utad. Håper sol og sommer kan hjelpe slik at du føler deg bedre snart Anonymkode: 4b3f2...895
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #17 Skrevet 21. juni 2024 Jeg fikk to uker først, så en gradert sykemelding i to uker, som ble endret til 100% allerede etter en dag. Fikk deretter 2 ukers sykemeldinger i totalt tre måneder før jeg fikk en måned om gangen ut sykepengeåret. Man blir ofte oppmuntret til å komme seg tilbake så fort som mulig, de fleste har godt av å prøve seg tilbake. Mange får større problemer med å komme seg opp av sengen når de ikke har en jobb å gå til. Det du opplevde som press kan være at legen prøvde oppmuntre deg til det som legen antok kunne være til hjelp. Når man har det kjipt så kan oppmuntring oppleves som press og noe negativt, selv om det er ment positivt... Anonymkode: c1867...239 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #18 Skrevet 21. juni 2024 svartkatt skrev (32 minutter siden): Hvis du mener legen misforstår eller ikke tar deg alvorlig nok, må du kanskje tenke over om du uttrykker deg godt nok. Merker med meg selv at det er lett å si "det går jo greit" og "det er jo ikke så ille" når jeg snakker om situasjonen med andre, lege inkludert. For meg er det nok et ønske om å se det positive og ikke dykke ned i dypet. Er blitt flinkere på å fortelle et bedre nyansert og riktig bilde av hvordan jeg har det. Jeg gråt og var frustrert, men jeg har høyere utdanning og jeg er ressurssterk med god jobb. Kanskje sikkert derfor hun antok at jeg kom meg gjennom det selv… Anonymkode: c1872...7d2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #19 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg var utslitt, deprimert og slet med å sove. Legen ga meg to uker sykemelding under tvil, så var det ingen kjære mor mer. Min kollega har nå vært sykemeldt snart ett år med de samme symptomene. Der backer legen henne i at hun skal være borte lenge. Jeg forstår det ikke, for vi er i samme livssituasjon. Er det bare jeg som har en kjip lege, eller hva er greia? Anonymkode: c1872...7d2 Ja, det vil jeg si du har 😅 Men det er kanskje en lege som har vanskelig for å forstå psykisk helse, søvnproblematikk osv. Jeg har symptomer som deg og har vært sykemeldt siden januar. Fire og fire uker! Planen er å begynne gradvis i august 😅 Anonymkode: 43b8a...1d6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #20 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg var utslitt, deprimert og slet med å sove. Legen ga meg to uker sykemelding under tvil, så var det ingen kjære mor mer. Min kollega har nå vært sykemeldt snart ett år med de samme symptomene. Der backer legen henne i at hun skal være borte lenge. Jeg forstår det ikke, for vi er i samme livssituasjon. Er det bare jeg som har en kjip lege, eller hva er greia? Anonymkode: c1872...7d2 Er vel mer vanlig å sykmelde korte perioder i starten, så om det ikke «går over» da, man skjønner det er mer langvarig og man er i gang med en plan så vil man gjerne bli sykemeldt i lenger perioder av gangen. Legene har stort sett en «veileder» fra NAV å følge mtp lenge på sykemeldinger. Jeg var utbrent og fikk sykemelding i korte perioder først, så lenger etterhvert som man fikk litt mer oversikt over min situasjon. Anonymkode: dd585...028
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå