Gå til innhold

Betaling i utlandet.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Skal på tur snart og skal til flere land i sentral-øst-Europa. Polen - Slovakia - Slovenia - Tsjekkia -Ungarn - Kroatia - Østerrike og Tyskland.

For det første lurer jeg på om det er mye kontantbruk og nekt av bankkort? Noen av landene har jo ikke euro og vil helst ikke ta ut mer enn jeg må..

Og tæpping med kort/telefonen - er det en vanlig måte å betale på også i utlandet? Vil anta at man ikke kan få svinnet kortet om man gjør det sånn?

Og ville dere brukt Mastercard eller visa debit? 

Anonymkode: 049c0...45d

Skrevet

hei. Jeg bruker stort sett bare kredittkort når jeg er på tur. Mastercard er veldig utbredt og fungerer for det meste men det er selvfølgelig alltid greit å ta ut litt kontanter slik at man kan betale for småplukk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det varierer veldig. Tyskland er mange år bak når det kommer til kortbruk, sammenlignet med Norge. De fleste steder får man jo betalt med kort, men det er ikke alle steder de aksepterer kredittkort. Eller at restaurantregninga må være over et visst beløp for at man kan betale med kort. Ikke lenge siden jeg var på en stor cafe midt i sentrum i Wien og ikke fikk betalt med kort fordi regninga var på under 20 euro.

Anbefaler deg å sjekke hva det koster å ta ut penger (både gebyr og valutapåslag) i minibank i utlandet for de kortene du har, da det varierer fra bank til bank. I tillegg tar som regel banken som eier minibanken et gebyr. Euronet er kjent for å være dyre. Du kan og laste ned appen ATM Fee Saver, da får du opp minibankene i nærheten av der du er, samt hva hver av dem tar i gebyr.

Anonymkode: 2640a...d4b

• Liker 2
Skrevet

Tæpping ffunker mange steder. Særlig i Europa.

Største tapet er ofte på gebyr og på valutakurs. Gebyr: Norwegian har et kredittkort som er lave på gebyrer. Valuta: jeg sjekket litt her og fant ut at Revolut har en løsning hvor man får reell kurs opp til noen tusen hver mnd. Jeg har ikke testet dette, men du kan sjekke ut selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...