Gå til innhold

Argumenter for og i mot barn nr 3 ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker Argumenter for og I mot å få et 3 barn ?  Gjerne fra noen med erfaring med en flokk 3 + eller som har 2 barn som er litt eldre nå som droppet det 

Anonymkode: 712e4...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For:

- man får en «flokk»

- barna får mer enn ett søsken

- koselig med flere

 

Mot: 

- koster mer

- mer ansvar og mer oppfølging

Anonymkode: 8bfa9...67b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For:

- flere familiemedlemmer, man blir aldri ensom

- Alltid noen å leke med, hvis ene ikke vil så vil kanskje den andre

- mer kjærlighet. Man blir like glad i nr 3 som nr 1 og 2 og kan ikke se for meg å ikke ha noen av dem

 

Mot:

- Den økonomiske biten, unger er dyre

- du må spre deg selv mer utover. Du er fortsatt bare ett menneske men ett mer menneske i familien som trenger kjærlighet og oppmerksomhet kan være veldig slitsomt

- Alt tar lenger tid. Da mener jeg alt. Måltid, morgenstell, kveldstell, legging, levering i barnehage, henting i barnehage, fritidsaktiviter, kjøring og henting hit og dit

- de tar mer plass, bør ha hus med minst 4 soverom

- mer bråk

- må ha stor bil

alt dette er hvis ingen av barna har en form for funksjonshemming. Har tre små barn. 2,4 og 6 år. Jobber 100%. Er dødsliten. Minstemann har "special needs" og trenger mye oppfølging, mange møter i bhg, ppt involvert, sykehus involvert. Kjente at da vi måtte innlegges for tredje gang på sykehuset at jeg var nær bristepunktet

 

3 friske barn er kjempetravelt. 3 barn der en av dem er funksjonshemmet tar det til et helt annet nivå.  Mye negativt her men har ALDRI tenkt at jeg skulle vært uten sistemann.

 

 

 

Endret av Blåbærrips
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at 3 barn er enten for de som har utrolig godt nettverk eller utrolig mye energi og overskudd etter de to første. Vi hadde Ingen av delene.  Og veldig god råd.

En annen ting er at de to første blir store nok, mistet jeg lysten litt på tredjemann også. Ikke noe spesielt.  Mistenker at hormoner spiller en del inn i noen år etter fødsel rett og slett. 

Anonymkode: 15972...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg endte opp med 3 barn og synes til tider det er brutalt slitsomt med mye støy, mange som skal følges opp, ulike interesser osv. Man er alltid minst en voksen i manko. 
Men synes det er verdt det likevel! det er mange ting i livet som er verdt å gjøre selv om det er kreevnde. Kunne aldri vært barna foruten :)

Anonymkode: de781...113

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste negative er at feriene blir vanskeligere å planlegge. Utrolig mange feriehus som er til fire.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mot:

-man får aldri være alene. Hvis familien deler seg f.eks. på ulike aktiviteter, må alltid den ene forelderen ha ansvar for to barn. Og det er såpass tøft å ha ansvar for tre alene at man aldri egentlig kan forvente at den andre tar alle tre barna mens man  får slappe av litt selv.

-alltid et fang for lite

- man blir oftere i mindretall når familien skal velge noe på demokratisk vis 😄

 

Anonymkode: e56dc...1d6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønsker Argumenter for og I mot å få et 3 barn ?  Gjerne fra noen med erfaring med en flokk 3 + eller som har 2 barn som er litt eldre nå som droppet det 

Anonymkode: 712e4...64e

Koster mer, må tenke seg om angående bil, trenger flere soverom, 3 stk å følge opp på aktiviteter, de 3 barna er alltid i flertall kontra to voksne, vanskeligere å få barnepike.

Flere søsken, flere å spille på i alle aldre. Ser samboer og hans to brødre, det er alltid en som kan hjelpe til med noe. Nummer tre er lettere enn nummer en, altså ting går mer på skinner for man har hatt to forsøk på samme ting allerede. 

Anonymkode: 66a00...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hvis man må ha for og imot liste fra fremmede - så bør man la være å få flere barn.

 

Anonymkode: b890c...b76

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man enten skal satse på to eller fire+. To er praktisk på mange måter, A4-familien, en voksen per barn om nødvendig. Med 4 eller fler har man en flokk og det blir en helt annen dynamikk. Tre blir litt verken fugl eller fisk, der det lett blir en til overs eller man føler man ikke strekker til. 😅

Anonymkode: bc9f2...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha flere enn to fordi jeg tenkte at hvis det skulle bli nødvendig skulle jeg klare å ta meg av barna alene, to barn passer perfekt til meg som bare har to hender! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heldigvis ikke trengt argumenter på dette her. Vi har alltid hatt lyst på en «flokk», når vi kommer fra to flokker selv.

jeg har bare vært trebarnsmor i tre mnd, men jeg har nå 3 under 4 år.

for:

- det er ikke tredje ungen som velter lasset!

- barna lærer mye om omsorg og glede for andre, det merker vi veldig på hos oss! De har en enorm glede av hverandre, de to eldste er veldig avhengig av hverandre, leker utrolig godt sammen, og jeg vil tro at det blir minst tre barn som dilter litt etter hverandre. Vi får en flokk ene og alene for at de skal ha en flokk i ryggen og slippe å være alene. Og, altså, mer kjærlighet for oss❤️

 

ting jeg dog ikke hadde tenkt på var familierabatter som bare går på 4pers(som jeg ikke bryr meg om, men andre gjorde tydeligvis det). Organisering i bilen, og mye mer logistikk som skal gå opp denne første tiden. 
 

imot: det er litt trangt i bilen, men det går bra! Alt går med riktig innstilling!

Anonymkode: df0ea...fcc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 4 barn på 4 år, men kan gjerne svare likevel.

vi har 4 friske barn uten noe slags form for spesialbehov. Ingen blir mobbet eller har det vanskelig på andre måter heller. Så da blir for/mot listen vår slik:

For: Alltid noen å være med og snakke med

Det er aldri stille og kjedelig hos oss. Alltid kaos og leven og vi elsker det.

Ufattelig ulike alle 4 selv om de er samme kjønn. Utseendemessig og personlighetsmessig helt ulike og det er veldig gøy å se.

Fint å ha stor familie. Gleder meg til huset blir fylt av oss, ungene og deres unger og ektefeller.

De er 4 små lykkebomber alle sammen. De er så nydelige å være sammen med.

Mot:

Alt er fryktelig dyrt. Ferie, bil, stort hus osv. 

Vi begge jobber 100%. Dette hadde aldri gått uten foreldrene våre som gjerne passer i tide og utide. Dette er et privilegium og vi er kjempeheldige.

Samfunnet er ikke lagt opp til mange barn. Det koster, så jeg og mannen må jobbe, så vi strekker aldri til når det kommer til tid til barna. 

Vi må ofre mye. Jeg skulle gjerne hatt hund, reist mer på ferier og hatt hytte, men dette kommer bak barna og deres behov. 

Lite egentid

 

 

Anonymkode: 900d8...032

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarer du tre barn hvis du skulle bli syk og ufør. Hvis det blir slutt mellom deg og mannen. 

Har du økonomi til det? 

Hvor gamle er barna du har nå? 

Det er mye med tre skolebarn som går på fritidsaktiviteter, kanskje ikke de samme eller til samme tid. 

Hvis tre barn skal på tre forskjellige aktiviteter, har dere kapasitet til takle dette foreksempel? 

Det blir tre konfirmasjoner, kanskje tre barn med regulering. 

Mange bursdager som skal delta i og planlegges. 

Og alle barna trenger å bli sett av foreldrene. 

Anonymkode: 98447...ec4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ønsker Argumenter for og I mot å få et 3 barn ?  Gjerne fra noen med erfaring med en flokk 3 + eller som har 2 barn som er litt eldre nå som droppet det 

Anonymkode: 712e4...64e

Nr 1 fikk mye oppmerksomhet av uerfarne foreldre.
Nr 2 var alt på gjennomsnittet og hvordan samfunnet er innrettet.
Nr 3 var bare en velkjent repetisjon og ting gikk av seg selv

Bare pass på at aldersforskjellen ikke er for stor, for da får du et enebarn som nr 3.
Søskensamholdet og storfamilien blir derved oppskrytt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mot:

-man får aldri være alene. Hvis familien deler seg f.eks. på ulike aktiviteter, må alltid den ene forelderen ha ansvar for to barn. Og det er såpass tøft å ha ansvar for tre alene at man aldri egentlig kan forvente at den andre tar alle tre barna mens man  får slappe av litt selv.

-alltid et fang for lite

- man blir oftere i mindretall når familien skal velge noe på demokratisk vis 😄

 

Anonymkode: e56dc...1d6

Snakk for deg selv. Dette har aldri vært et problem for oss.

Endret av Brunello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig mye vanskeligere å få barnevakt.

Må ha større og dyrere bil. 
Ferie blir veldig(!) mye dyrere. Der er forskjellen mellom to og tre barn stor!

Hos oss var det også det tredje barnet som fikk en alvorlig diagnose som vil prege både vårt og hans liv resten av livet. Det er også verdt å tenke på. 

Anonymkode: 1f440...73b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Ønsker Argumenter for og I mot å få et 3 barn ?  Gjerne fra noen med erfaring med en flokk 3 + eller som har 2 barn som er litt eldre nå som droppet det 

Anonymkode: 712e4...64e

Jeg har tre, og nummer tre bikket lasset her. Det er en god del mer arbeid å følge opp tre barn med hobbyer enn to. Ikke minst mer kostbart også. 

Opplever også at det er langt vanskeligere å få barnevakt. 

 

Endret av Josephine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ønsker Argumenter for og I mot å få et 3 barn ?  Gjerne fra noen med erfaring med en flokk 3 + eller som har 2 barn som er litt eldre nå som droppet det 

Anonymkode: 712e4...64e

1: Vektoppgang og eldring av egen kropp og utseende. Graviditet eldrer faktisk kvinner hurtigere. 
2: ømme/smerter i bryster

3: Graviditetsnese (ja nesa kan faktisk øke dastisk i størrelse pga graviditet)

4: Større risiko for urinveisinfeksjon

5: kroppslige plager som forekommer ofte under graviditet som kvalme og oppkast 

6: intense følelser og humørsvingninger, opp og nedturer som tar på psyken.

7: hud strekkes hus under graviditet som kan gi strekkmerker.

8: Potensiellt bryster som henger i større eller mindre grad. De unge faste brystene man en gang hadde forsvinner mer og mer for vært barn.
9: Det kan bokstavelig talt revne dær nede som kan ødelegge ditt s*xliv foralltid. 

10: Kan få tett kanal i brystet når baby drikker melk.

11: utmattelse og dårligere mental helse grunnet økte stress og ansvars faktorer.

12: psykiske lidelser forkommer mye oftere hos kvinner med små barn, kontra kvinner uten barn.

13: Desto flere barn man velger å få, desto mindre er du selv hovedpersonen i ditt eget liv. Egne drømmer, ønsker, interesser og hobbyer bli satt i andre rekke.

14: Økt risiko for å bli utsatt for utroskap under graviditet, trist nok.

15: underlivet kan utvide seg under fødsel og i flere tilfeller aldri bli helt slik det var igjen. Kan gi dårlige sexliv pga utvidede vaginalganger kan føle til mindre følelse under s*x

16: Å være småbarnsmor suger energi og utstrålig på et høyt nivå som kan føre til utmattelse og depresjon. 
 

Har over 30 grunner til, dont come for me. Forteller bare sannheten, graviditet er altfor romantisert for kvinnen sin del. En del forskning viser til at kvinner er lykkeligere og har bedre mental helse desto færre barn de har, og best uten barn. Mens når det kommer til menn, så bringer barn bedre mental helse og lykke. Hvorfor? Har blandt annet tilknytning til at kvinner som oftest er mye mer involvert i oppdragelse og tilbringe tid sammen med barna. I tillegg til å ha en jobb de må dra på daglig, husarbeid og middag som skal mekkes. Take care.

 

 

Anonymkode: ac67b...088

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

1: Vektoppgang og eldring av egen kropp og utseende. Graviditet eldrer faktisk kvinner hurtigere. 
2: ømme/smerter i bryster

3: Graviditetsnese (ja nesa kan faktisk øke dastisk i størrelse pga graviditet)

4: Større risiko for urinveisinfeksjon

5: kroppslige plager som forekommer ofte under graviditet som kvalme og oppkast 

6: intense følelser og humørsvingninger, opp og nedturer som tar på psyken.

7: hud strekkes hus under graviditet som kan gi strekkmerker.

8: Potensiellt bryster som henger i større eller mindre grad. De unge faste brystene man en gang hadde forsvinner mer og mer for vært barn.
9: Det kan bokstavelig talt revne dær nede som kan ødelegge ditt s*xliv foralltid. 

10: Kan få tett kanal i brystet når baby drikker melk.

11: utmattelse og dårligere mental helse grunnet økte stress og ansvars faktorer.

12: psykiske lidelser forkommer mye oftere hos kvinner med små barn, kontra kvinner uten barn.

13: Desto flere barn man velger å få, desto mindre er du selv hovedpersonen i ditt eget liv. Egne drømmer, ønsker, interesser og hobbyer bli satt i andre rekke.

14: Økt risiko for å bli utsatt for utroskap under graviditet, trist nok.

15: underlivet kan utvide seg under fødsel og i flere tilfeller aldri bli helt slik det var igjen. Kan gi dårlige sexliv pga utvidede vaginalganger kan føle til mindre følelse under s*x

16: Å være småbarnsmor suger energi og utstrålig på et høyt nivå som kan føre til utmattelse og depresjon. 
 

Har over 30 grunner til, dont come for me. Forteller bare sannheten, graviditet er altfor romantisert for kvinnen sin del. En del forskning viser til at kvinner er lykkeligere og har bedre mental helse desto færre barn de har, og best uten barn. Mens når det kommer til menn, så bringer barn bedre mental helse og lykke. Hvorfor? Har blandt annet tilknytning til at kvinner som oftest er mye mer involvert i oppdragelse og tilbringe tid sammen med barna. I tillegg til å ha en jobb de må dra på daglig, husarbeid og middag som skal mekkes. Take care.

 

 

Anonymkode: ac67b...088

Jeg har 6 barn, og punkt nr 13 er egentlig det eneste som er relevant på denne lista for meg. Ja, man får mindre tid til seg selv.

 

Jeg har aldri hatt urinveisinfeksjon, aldri vært plaget med stor nese/vagina, hengepupper eller noen av de andre mer eller mindre obskure plagene du nevner. Men det er klart at vi alle blir eldre og styggere og kanskje tyngre med årene, uansett om vi har barn eller ikke barn.

 

Angående dette med lykke eller ikke lykke, så er det kanskje ikke lykke man skal strebe etter? Ingen går rundt i en konstant lykkerus. Hva med å prøve å strebe etter mening istedenfor? Ja, det kan godt hende du opplever lykke hvis du sitter og slapper av alene på en strand med en god drink i hånda. Men hvis du spør deg selv på slutten av dagen om du har gjort noe meningsfylt i dag, vil svaret være ja? Har du betydd noe for noen? Hva hvis du spør deg selv på slutten av livet om livet ditt var meningsfullt? Jeg tror omsorg for barn kommer ganske høyt opp på listen over meningsfulle ting. Selv om det ikke er så gøy å skifte den bleia der og da, så er det noe mer langsiktig over det, og godt å ha noe utenom seg selv å være opptatt av. Være del av noe større. En slekt. Folk før deg og folk etter deg. En urinveisinfeksjon er en liten ting i den store sammenhengen.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...