AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #1 Skrevet 21. juni 2024 Finnes det? Og hva forårsaker det (utenom hormoner)? Evt tips fra andre som har opplevd lignende ønskes! Jeg har siden jeg var rundt 10 år slitt med periodevise pustestopp om natten, noen ganger er jeg nødt til å kaste meg opp i sengen for å klare å puste igjen. Når jeg var gravid hadde jeg dette veldig mye, mens ellers kommer det i perioder. Jeg hadde en søvnstudie på en natt som var normal, men hadde ikke søvnapne i denne perioden og vet ikke helt hva som trigger det. Min mor har/hadde det samme og for henne ble det mye bedre etter overgangsalderen. Har aldri hørt om andre som har noe lignende så tenkte å spørre her. Anonymkode: a8087...6cd
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #2 Skrevet 21. juni 2024 Jeg må bare spørre om det kan være angst og ikke pustestopp? Jeg synes ikke det du beskriver høres ut som søvnapné. Det ville gitt mer mening med angst med tanke på det du skriver om hormoner og overgangsalder. Jeg har hatt angst hvor jeg må kaste meg opp for å puste, det skjer litt oftere i tid rundt PMS. Jeg har vært utredet for søvnapné i flere omganger og har ikke søvnapné, det er derfor jeg spør. Anonymkode: 04ea5...637
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #3 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg må bare spørre om det kan være angst og ikke pustestopp? Jeg synes ikke det du beskriver høres ut som søvnapné. Det ville gitt mer mening med angst med tanke på det du skriver om hormoner og overgangsalder. Jeg har hatt angst hvor jeg må kaste meg opp for å puste, det skjer litt oftere i tid rundt PMS. Jeg har vært utredet for søvnapné i flere omganger og har ikke søvnapné, det er derfor jeg spør. Anonymkode: 04ea5...637 Men det er jo ikke alltid jeg merker at jeg hiver etter pusten om natten. Og andre ganger når jeg våkner av det sovner jeg igjen med en gang etter at jeg får "åpnet". Hadde det vært angst ville jeg vel kjent på angstfølelse en stund etter og kanskje følt på tungpust? Anonymkode: a8087...6cd
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #4 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men det er jo ikke alltid jeg merker at jeg hiver etter pusten om natten. Og andre ganger når jeg våkner av det sovner jeg igjen med en gang etter at jeg får "åpnet". Hadde det vært angst ville jeg vel kjent på angstfølelse en stund etter og kanskje følt på tungpust? Anonymkode: a8087...6cd Ja, det er din partner som merker at du hiver etter pusten om natten de gangene du ikke merker det selv? Angst kan kjennes ut som nesten hva som helst. Jeg mener ikke at du er redd eller har et angstanfall, men at stress/angst i kroppen pga. hormonelle endringer kan føre til at du våkner med et gisp og føler at du er tom for luft. Jeg tenker at hvis du hadde hatt pustestopp så ville du hatt mange andre symptomer. Sier ikke at mitt forslag er det eneste riktige her, langt i fra. Håper du får flere svar og forslag til hva det kan være eller komme av! Anonymkode: 04ea5...637
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #5 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det er din partner som merker at du hiver etter pusten om natten de gangene du ikke merker det selv? Angst kan kjennes ut som nesten hva som helst. Jeg mener ikke at du er redd eller har et angstanfall, men at stress/angst i kroppen pga. hormonelle endringer kan føre til at du våkner med et gisp og føler at du er tom for luft. Jeg tenker at hvis du hadde hatt pustestopp så ville du hatt mange andre symptomer. Sier ikke at mitt forslag er det eneste riktige her, langt i fra. Håper du får flere svar og forslag til hva det kan være eller komme av! Anonymkode: 04ea5...637 Ja, det stemmer. Takk for svar! Hva kan gjøre dersom man får angstanfall mens man sover? Ja, jeg har ingen idé om hva det kan være, mye mulig det kan være angst. Det kjennes ut som om jeg holder på å svelge/puste ned hele tungen i det jeg våkner, er dette vanlig med nattlige angstanfall? Hvordan har du løst det? Anonymkode: a8087...6cd
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2024 #6 Skrevet 4. juli 2024 Noen som har erfaringer? Anonymkode: a8087...6cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå