Gå til innhold

Er jeg for streng mot tenåringen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en 16 åring (nettopp ferdig i tiende klasse) som forventer å få lov til mye for tiden. 

Siden han har ferie nå, så mener han at det er greit å være ute til kl 3 på natta. Han mener i tillegg at "alle andre" for lov, og jammen virker det som de fleste kameratene er ute på nattestid. Han mener jeg ødelegger sosialt for han med å nekte han å gå ut på natta. 

 

Hvor streng skal man være på innetid nå i ferien, i tillegg begynner han på videregående og synes jeg er alt for streng. 

Til nå har vi hatt en regel i helgene om at han er hjemme til kl 01, men da er han den første i vennegjengen som må gå.

Anonymkode: f5199...82d

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår 15.åring må være hjemme kl 23 nå når vi skal på jobb, (litt avhengig av hvor hun er) selvsagt seinere ute i helgen og når vi har ferie.

Jeg legger meg ikke før hun har kommet hjem, og jeg skal tiiiiidlig opp.
 

Hvordan kommer han seg hjem kl 1 på natten på en hverdag? Her går det ikke buss så seint, så det hadde uansett vært utelukket. 

Anonymkode: bd213...feb

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at han skal komme tidligere hjem i hverdagene når dere skal på jobb og i helgene senere om det er noe spesielt, feks 01.30.

Hva gjør de ute på natten? Er det henging i sentrum, mopedkjøring, hjemme hos hverandre etc? Hva de gjør er og med på å bestemme innetid etter min mening.

Anonymkode: e7aa1...297

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 15, ferdig i 9. nå, så kanskje ikke helt sammenlignbart. Men han må være hjemme 21 på hverdager og 22-2230 i helgene. Har inntrykk av at de fleste andre han er med har samme tider. Kan ikke se for meg at om et år så lar jeg han være ute til langt natt. Mener å huske at jeg måtte være hjemme til 01 da jeg var 16 (1999), så mulig jeg gjør det samme med han.

Vi bor i Oslo da, om det skulle ha noe å si. 

Anonymkode: 1eab6...a77

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør han ute om natta?

Jeg hadde sagt tvert nei. Mine jenter på 16 fikk innetid avhengig av hvor de var og hvem de var sammen med og hvordan de kom seg hjem. 

Å henge ute er uaktuelt uansett. Besøk hjemme hos noen kan være ok. 

Guttegjenger som henger rundt ute om natten er Dritskummelt å treffe på og de er ikke hyggelige. Hadde ikke latt ungen min henge med den typen ungdommer. 

Anonymkode: d74ec...97c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakket vi flere foreldre sammen i vennegjengen, og ble enige om at 10. klassingene skulle være hjemme (dvs. innendørs) senest midnatt. 
Om de var sammen inne hos en av dem (innen 3 minutters gangavstand hjemmefra) så hadde de ingen begrensning på hvor sent det kunne bli. (Det hendte noen ganger at det endte med overnatting for hele gjengen i en kjellerstue hos den ene, med foreldrene hjemme.) Men da var det sendt meldinger hjem om hvor de var. 

 

Hva sier foreldrene til vennene? FÅR de være ute til 03? Eller kommer de også med "alle andre får"? 

Vi har forresten alltid vært åpne for å diskutere særtilfeller. Altså om de skal noe spesielt som gjør at det blir senere enn normalt, de er sammen med folk vi kjenner, og de har en plan for å komme seg hjem. Da kan vi gå med på andre innetider i det tilfellet. 

De hadde et tilfelle av at de var ute til 04 på morgenen etter en nabolagsfest. Men da hadde det vært bråk ute av voksne naboer til 03, og ungdommen satt bare å snakket stille. (Og kunne observeres av flere foreldre.) 

Anonymkode: 9245a...6af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke generell begrensning men vært avhengig av hvor de er og hvem de er med. Er det ingen andre som skal hjem samme vei og det må byttes buss så vil jeg ha beskjed ved midnatt så vi blir enige om henting/ overnatting/hvilken buss kombinasjon de skal bruke (fort gjort at man blir strandet halvveis om man ikke tenker seg om…)

men så har alle mine sommerjobb og det begrenser seg sjøl når du skal møte på jobb kl 9 og smile i 7,5 timer 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva gjør han ute om natta?

Jeg hadde sagt tvert nei. Mine jenter på 16 fikk innetid avhengig av hvor de var og hvem de var sammen med og hvordan de kom seg hjem. 

Å henge ute er uaktuelt uansett. Besøk hjemme hos noen kan være ok. 

Guttegjenger som henger rundt ute om natten er Dritskummelt å treffe på og de er ikke hyggelige. Hadde ikke latt ungen min henge med den typen ungdommer. 

Anonymkode: d74ec...97c

Dette ville jeg også tenkt.
Han kan finne seg venner som ikke rangler rundt kl 3 om natta. Helt ærlig. Det skjer neppe bra ting i ungdsomsgjengene kl 03...
Besøk, gaming etc er jo noe annet selvsagt.
Men han er ikke voksen enda, du får be han holde ut to år til, så kan han gjøre som han vil hvis han tenker det er lurt å være ute til kl 3 på natta...

Jeg hadde definitivt vært så streng! Noe annet er galskap spør du meg. Nå vet jo jo også 100% at det er en haug foreldre som driter i ungene sine og er ferdig med dem når de blir tenåringer, det er antagelig de som henger ute kl 03... Det er mye kjærlighet i å være den som bryr seg nok til å sette grenser å overholde dem. Selv om de blir piss-sure på oss. Krise om han mister sosialt med de folka der? Nope.... heng med de som går hjem kl midnatt fordi de også har oppegående foreldre som ikke lar de drive rundt natterstid. Gir trolig en bedre fremtid...

Anonymkode: 11394...0f2

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med mitt barn, men det et helt uaktuelt! Er de hjemme hos noen etter avtale og foreldre er klar over det så kan jeg strekke meg lengere. Er det kun for å surre rundt så skal de være hjemme. Jeg skal kunne legge meg og tildels trygt vite hvor ungene mine er,så får de heller bare være sure på meg, det bryr jeg meg ikke om i det heletatt! Jeg er vokst opp med innnetider, men mine foreldre var romslige så jeg kunne bare ringe hjem å spørre om jeg kunne komme litt seinere og de sa stort sett aldri nei til overnatting hos venner selv om de visste vi dreiv med andre ting. Men sålenge de visste hvor jeg var og med hvem så fikk jeg lov. Det er en tillitsbassert ordning mellom foreldre og barn. 

Anonymkode: 8ffeb...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn på 14 og 17 år må være litt spesielle, siden de aldri er ute av huset etter kl 22 😅

Anonymkode: e4e07...a00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var seint. Min er like gammel, han må være inne kl. 22 😅 Hvis han er hjemme hos noen (og ikke bare henger rundt) får han lov til å være der til 23. Jeg synes egentlig det er seint nok, jeg. Sønnen min har heldigvis ikke krangla noe på det (ennå), tror vennene har omtrent samme regler. 

Å la 16-åringer være ute til 3 om natta virker jo bare helt sinnssykt. Det kan du nekte med god samvittighet... Tviler sterkt på at det er vanlig ! :o 

Anonymkode: 6e9b7...f85

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, takk for svar. 

 

Han trenger ikke ta buss eller noe, de henger kun hjemme hos hverandre her i nabolaget. 

 

Jeg vet ikke 100 % hva de driver med, men de sier at de spiller poker, ser film osv.

 

Det ser ut til at resten av gjengen (både gutter og jenter) ikke har innetider i helger/ferier. Så tenåringen synes jeg er blodig urettferdig mot han.

Anonymkode: f5199...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av våre ungdommer har fått lov å være ute til langt på natt. Ikke til kl.0100 heller når de var 16. Helt uaktuelt. Ungdomm som slenger rundt på nattestid har litt tendens til å kjede seg og finne på ting som ikke er greit. Det er vi en del  plaget av i nabolaget.

 

Anonymkode: c90b1...31f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Oi, det var seint. Min er like gammel, han må være inne kl. 22 😅 Hvis han er hjemme hos noen (og ikke bare henger rundt) får han lov til å være der til 23. Jeg synes egentlig det er seint nok, jeg. Sønnen min har heldigvis ikke krangla noe på det (ennå), tror vennene har omtrent samme regler. 

Å la 16-åringer være ute til 3 om natta virker jo bare helt sinnssykt. Det kan du nekte med god samvittighet... Tviler sterkt på at det er vanlig ! :o 

Anonymkode: 6e9b7...f85

Oi det var tidlig. 

Min på ti år kan være ute til 23 i ferien. 

Anonymkode: 53030...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ts her, takk for svar. 

 

Han trenger ikke ta buss eller noe, de henger kun hjemme hos hverandre her i nabolaget. 

 

Jeg vet ikke 100 % hva de driver med, men de sier at de spiller poker, ser film osv.

 

Det ser ut til at resten av gjengen (både gutter og jenter) ikke har innetider i helger/ferier. Så tenåringen synes jeg er blodig urettferdig mot han.

Anonymkode: f5199...82d

Kan du ikke høre med de andre foreldrene? 

Hvis de bare er hjemme hos hverandre og i nærområdet, bør det jo gå bra. 

Veldig kjedelig å være den som ikke får lov. Da blir det også tørre sjanse for å lyve om ting. 

Anonymkode: 53030...ee1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl 1 var det som var vanlig her

Anonymkode: e980f...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ingen av våre ungdommer har fått lov å være ute til langt på natt. Ikke til kl.0100 heller når de var 16. Helt uaktuelt. Ungdomm som slenger rundt på nattestid har litt tendens til å kjede seg og finne på ting som ikke er greit. Det er vi en del  plaget av i nabolaget.

 

Anonymkode: c90b1...31f

Nå er det vel langt fra alle som slenger rundt uten mål og mening. 
Mine ungdommer er som regel hjemme hos venner..

Anonymkode: bd213...feb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Oi, det var seint. Min er like gammel, han må være inne kl. 22 😅 Hvis han er hjemme hos noen (og ikke bare henger rundt) får han lov til å være der til 23. Jeg synes egentlig det er seint nok, jeg. Sønnen min har heldigvis ikke krangla noe på det (ennå), tror vennene har omtrent samme regler. 

Å la 16-åringer være ute til 3 om natta virker jo bare helt sinnssykt. Det kan du nekte med god samvittighet... Tviler sterkt på at det er vanlig ! :o 

Anonymkode: 6e9b7...f85

Oj det var tidlig 

Anonymkode: e980f...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ingen av våre ungdommer har fått lov å være ute til langt på natt. Ikke til kl.0100 heller når de var 16. Helt uaktuelt. Ungdomm som slenger rundt på nattestid har litt tendens til å kjede seg og finne på ting som ikke er greit. Det er vi en del  plaget av i nabolaget.

 

Anonymkode: c90b1...31f

Tullete generalisering 

Anonymkode: e980f...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde vi 23.45 årsak klubben stengte kl 23 og en bruker 45 med bil. Så enten hentet vi eller foreldrene til kameraten. Så var greit å ha lik inne tid. Men som oftest var de hjemme ved 21-22 tiden.

Da startet på videregående og vi viste hvem var grens 01 og da hentet vi hvis ikke en av de andre foreldrene kjørte.

Men her var det kansje 2 ganger løpet av sommeren enten før de dro på sommer jobb eller når de kom hjem.har jobbet begge ungdommene på sommeren fra de var 13 år som avløser og på sæter med melkekuer og da er det tidlig opp hele sommeren for å melke, så jobb ute på jorder, så melke igjen. Og da ble det ofte tidlig senga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...