Gå til innhold

Hvilke hjelp finnes når offentlig psykiatri svikter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg vokste opp relativt greit men min mor skilte seg og fikk foreldrerett samt besøks forbud mot min narkomane far når jeg var barn. 

Livet ble ikke tøft før mine eldre brødre utagerte som 10 åringer og min mor slet med å grensesette for oss. Vi ble veldig ville barn. 

Deretter ble jeg tatt av barnevernet og opplevde nye saksbehandlere hele tiden, jeg fikk ingen psykiatrisk hjelp for depresjon, selvskading og selvmordsforsøk og slet ekstremt med belastningen av å bli tatt fra familien min. Senere ble jeg plassert i en rekke hjem og tilslutt institusjon hvor jeg opplevde å bli banket opp av de andre beboerne og måtte låse meg inne i 3 måneder fordi ei skulle drepe meg der. Ingenting ble gjort og jeg slet med ptsd fra 14 år til 19 år. Da jeg ble 18 hjalp ikke barnevernet meg med noe støtte og krevde at min mor som slet økonomisk skulle hjelpe meg videre. I dag er jeg 25 år, og er kronisk nedstemt, sliter med pmdd og selvmordstanker hver måned. Jeg får kun p piller og antidepressiva som ikke hjelper. Legen kan ikke gjøre noe mer, jeg er for frisk for dps siden jeg har høyere utdannelse, eier hus og bil og familie, Modum bad er der svært liten sjanse vil ta meg inn siden dps ikke fant noen diagnoser på meg.

Men dette livet orker jeg ikke. Jeg orker ikke lenger leve med å føle meg som en byrde slik barnevernet fikk barnet i meg til å tro, og jeg orker ikke angsten, og selvforaktet og depresjonene lenger. Jeg er så lei av å streve med relasjoner fordi jeg alltid tror noen er ute etter meg. Jeg er så lei av å føle meg så negativ. Jeg er så sliten. Hva slags privat hjelp finnes det for de som får avslag alle steder i det offentlige? Hva slags terapi former kan hjelpe for meg? 

Takk på forhånd. Jeg ønsker bare å bli friskere og kunne oppleve noe form for livsglede.

Anonymkode: 1d7bb...bfa

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du ville nok idag fått diagnosen kompleks ptsd. Men hvem/hva klager du på? Sviktet de dengang eller ønsker du hjelp nå? Hvis du i en alder av 25 år har høyere utdannelse og eier hus og bil, har familie og barn, kan det hende det blir vanskelig å bevise at det har påført noen skader eller tap, den behandlingen du fikk som ungdom. 

Anonymkode: e30a2...8ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du ville nok idag fått diagnosen kompleks ptsd. Men hvem/hva klager du på? Sviktet de dengang eller ønsker du hjelp nå? Hvis du i en alder av 25 år har høyere utdannelse og eier hus og bil, har familie og barn, kan det hende det blir vanskelig å bevise at det har påført noen skader eller tap, den behandlingen du fikk som ungdom. 

Det er vel ikke opp til deg og diagnotisere andre på den måten. Og jeg sier verken ikke om TS har eller ikke har en diagnose,men det er ikke sånn at alle som har vært utsatt for en vond og traumatisk barndom er automatisk utvikler kompleks PTSD. Det er heller ikke sånn at enten så utvikler man kompleks eller så har man ingen psykiske påkjenninger/belastninger i hverdagen.

Anonymkode: 3f17b...489

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en traumatisk oppvekst og fikk masse hjelp av istdp terapi. Gikk privat og brukte alle sparepengene mine på det. Men det var ekstremt bra.

Anonymkode: 8462e...507

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Det er vel ikke opp til deg og diagnotisere andre på den måten. Og jeg sier verken ikke om TS har eller ikke har en diagnose,men det er ikke sånn at alle som har vært utsatt for en vond og traumatisk barndom er automatisk utvikler kompleks PTSD. Det er heller ikke sånn at enten så utvikler man kompleks eller så har man ingen psykiske påkjenninger/belastninger i hverdagen.

Jøss så sinna. Ts ber om innspill og jeg kom med innspill.

AnonymBruker
Skrevet

Hør med Kompasset. Gratis terapitilbud for unge mellom 13-35 som har opplevd rusproblemer i familien. Finnes både fysiske kontorer i flere byer og netterapi. 

https://www.blakors.no/kompasset/

Anonymkode: 3f106...8de

AnonymBruker
Skrevet

Start å mediter om du ikke gjør det allerede ♥️ hva ville du gjort og sagt for å hjelpe din beste venn om de hadde samme utfordringene? Gjør det direkte til deg selv, vær din egen beste venn. 

Anonymkode: f520c...8c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jøss så sinna. Ts ber om innspill og jeg kom med innspill.

Jeg er da ikke sinna. Jeg synes bare det er en uting og slenge ut av seg diagnoser i hytt og gevær.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...