Gå til innhold

2-åring våkner kl 4 på "morgenen"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår 2åring våkner rundt klokka 4 hver morgen. Jeg er A-menneske og sliter ikke med dette da jeg bare kan legge meg tidligere for å få nok søvn, men er jo fortvilt på barnets vegne. Hen er tydelig trøtt og sliten på morgenen, men nekter å sove videre. Leggetid har vært kl 18 30 fra hen var stor nok til å ha rutine. Mer info:

- sover på eget rom

- sover gjennom natten (hvis du kan si det når hen våkner så tidlig)

- våkner mellom 3 30 og 4 30, meget unntaksvis kan hen sove til 5 -5 30 

- hen ligger i egen seng eller i vår fram til kl 5 da vi prøver å utvide sovetida

- sovner som regel selv i senga si på kvelden

- bruker mellom 15 min og 1 t på å sovne når hen legger seg (sovner mellom 18 45 og 19 30)

- dupper 1- 2 timer i bhg, våkner oftest før kl 14 av seg selv

- prøvd å legge hen senere men da våkner hen bare enda tidligere (har bare prøvd dette sporadisk)

- prøvd å legge hen tidligere men da våkner hen bare enda tidligere (gjort dette systematisk i 2 uker nå uten gode resultater)

- har rådført med helsestasjon men de hadde ikke flere tips

Vi vurderer nå å prøve å legge senere i en 2ukersperiode, men er samtidig redd for at dette bare blir nok et mislykket  eksperiment som vi påfører barnet uten gode nok grunner for å gjøre det.

Har noen opplevd det samme og funnet en løsning? Hva virket isåfall for dere?

Anonymkode: 0b45c...c31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg han senere over lang tid.Har prøvd det på litt eldre barn. Snur etter 10-12dager

• Nyttig 4
Skrevet

Ok, godt å høre at det fungerte, da skal vi prøve det ihvertfall! ☺️

AnonymBruker
Skrevet

Duppen kan også reduseres/kuttes ut.

Anonymkode: 6cf52...4da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror også å legge senere i en lengre periode er lurt :-) Når rutinene er på plass her kan man jo se om det går an å redusere lengden på duppen 

Anonymkode: 10dc5...04f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Vår 2åring våkner rundt klokka 4 hver morgen. Jeg er A-menneske og sliter ikke med dette da jeg bare kan legge meg tidligere for å få nok søvn, men er jo fortvilt på barnets vegne. Hen er tydelig trøtt og sliten på morgenen, men nekter å sove videre. Leggetid har vært kl 18 30 fra hen var stor nok til å ha rutine. Mer info:

- sover på eget rom

- hen ligger i egen seng eller i vår fram til kl 5 da vi prøver å utvide sovetida

- bruker mellom 15 min og 1 t på å sovne når hen legger seg (sovner mellom 18 45 og 19 30)

- prøvd å legge hen senere men da våkner hen bare enda tidligere (har bare prøvd dette sporadisk)

- prøvd å legge hen tidligere men da våkner hen bare enda tidligere (gjort dette systematisk i 2 uker nå uten gode resultater)

Vi vurderer nå å prøve å legge senere i en 2ukersperiode, men er samtidig redd for at dette bare blir nok et mislykket  eksperiment som vi påfører barnet uten gode nok grunner for å gjøre det.

Luren på dagtid er aaaalt for lang. Den forstyrrer nattesøvnen.

Vi lærte etter vårt første barn at om nattesøvnen ble påvirket, så måtte man ta grep på dagtid (noe som satt for langt inne fordi barnet var kronisk trøtt). Så med nummer to har vi justert det sekundet barnet har vært våken på natt/våknet for tidlig etc. Og det har fikset biffen med en gang.

Endret av lajlaj
  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville lagt senere. Men det tar tid og forandre rutiner start evt forsiktig med å forsyve liggetiden med et kvarter om gangen.

Det er helt normalt at barn i 2 års alderen sover et sted mellom 10 til 12 timer i strekk på natten pluss dupp på dagen. Så med leggetid 18.30 er jo det ikke rart at ditt barn våkner kl 4.

Dette er ikke mot ts men kun et åpent generelt spørsmål, jeg leser ofte om små barn med legging et sted mellom 18 og 18.30. Hvordan rekker mann å få tid sammen etter barnehagen? Tid til noe mer enn middag, stell og tannpuss?

Anonymkode: b8059...909

Skrevet

Synes også det er et tegn at barnet kan bruke lang tid på å sovne på kvelden. Det våkner 14 og dere prøver å legge det 18:30, det er veldig lite tid imellom. Så det er også et tegn på at dagluren bør kuttes ned. Hadde gått ned til 1 time i første omgang. Deretter 45 minutter når barnet blir større og innsovningen tar for lang tid.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ville lagt senere. Men det tar tid og forandre rutiner start evt forsiktig med å forsyve liggetiden med et kvarter om gangen.

Det er helt normalt at barn i 2 års alderen sover et sted mellom 10 til 12 timer i strekk på natten pluss dupp på dagen. Så med leggetid 18.30 er jo det ikke rart at ditt barn våkner kl 4.

Dette er ikke mot ts men kun et åpent generelt spørsmål, jeg leser ofte om små barn med legging et sted mellom 18 og 18.30. Hvordan rekker mann å få tid sammen etter barnehagen? Tid til noe mer enn middag, stell og tannpuss?

Anonymkode: b8059...909

Enig i at det er tidlig, men rundt 18 30 er innenfor anbefalt leggetid for barn så unge. Derfor synes jeg ikke det er fullstendig krise at hen våkner tidlig, da får vi faktisk noen timer sammen på morgenkvisten istedet. Men ser jo at det blir for lite søvn på hen, så er ikkegangbart i lengden ☺️

Anbefalt sovetid er ifølge NHI 12-14 timer i døgnet, og dette får poden SJELDEN i dag. Nattesøvnen ligger på ca 9,5 timer, ofte bare 9, og det er ikke nok ifølge helsesøster og humøret/formen til poden ❤️

AnonymBruker
Skrevet

2 timer var lenge for en 2 åring å sove dupp, ville sagt maks en times dupp. 

Anonymkode: c9ddc...e71

Skrevet (endret)
Liv4623 skrev (3 minutter siden):

Enig i at det er tidlig, men rundt 18 30 er innenfor anbefalt leggetid for barn så unge. Derfor synes jeg ikke det er fullstendig krise at hen våkner tidlig, da får vi faktisk noen timer sammen på morgenkvisten istedet. Men ser jo at det blir for lite søvn på hen, så er ikkegangbart i lengden ☺️

Anbefalt sovetid er ifølge NHI 12-14 timer i døgnet, og dette får poden SJELDEN i dag. Nattesøvnen ligger på ca 9,5 timer, ofte bare 9, og det er ikke nok ifølge helsesøster og humøret/formen til poden ❤️

Det er anbefalt, men ikke når barnet sover til 14. Da er det åpenbart noe som ikke funker. 

9 timer er ikke nok, som du selv sier, og du må kutte på dagluren for at nattesøvnen skal øke.

Som sagt, vi gikk på denne blemma med første barnet vårt. Telte totale timer, ble stressa for at ungen ikke fikk nok søvn, tviholdt på den forbanna dagluren - uten at vi skjønte at det var den som ødela nattesøvnen for barnet. Insisterte også på å legge ungen 18:30, og den slet med å sovne fordi den sov for lang lur på dagen.

Med nummer to har konstant justert dagluren om det har vært noen problemer med sovingen på natten, og det har rettet opp i søvnforstyrrelsene om natten umiddelbart.

Endret av lajlaj
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme problem med begge våre eldste i samme alder. Løsningen ble rett og slett å kutte ut dagduppen.

Anonymkode: 8b88c...39c

AnonymBruker
Skrevet

Hen.

Er du redd noen skal gjenkjenne to åringen eller tillegge kjønnet hvorfor det våkner så tidlig?  Hvorfor omtaler du ungen din som intetkjønn? 

Anonymkode: 2fc2c...3b6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ferien er en fin tid å prøve å få snudd denne uvanen.

Jeg kjenner bare en som har hatt barn som har våknet så tidlig og det sovnet igjen allerede ved levering i barnehagen i 8-9 tiden.

Kan du be barnehagen legge tidligere slik at våkenstrekket på ettermiddagen blir lengre?

Hvor lenge har dere forsøkt å ligge i sengen før dere står opp? 

Sover barnet lenger om dere ligger i samme seng hele natten? 

Anonymkode: baed2...ee8

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro dere bør starte med å redusere duppen først og fremst. 2 år er alt fra 2 år og 1 dag til 2 år og 364 dager, mao alt fra 2 år til 3 år. Søvnbehovet ender veldig i den perioden, og det varierer når det skjer. Men behovet for å slutte å sove på dagtid slår enten ut i barn som ikke klarer å sovne på kvelden, eller at de våkner grytidlig. Så jeg ville dett dette som et tydelig signal om å ta tak i duppen. Avhengig av alder her...så ville jeg tenkt at den kan reduseres til en søvnsyklus i første omgang, ca 50 minutter. Se om det påvirker noe. Men er barnet nærmere 3 og dere har hatt det slik lenge, ville jeg vurdert å prøve helt uten. Vanlig da at de sover en kortere dupp kanskje annenhver dag en periode. Det blir noen uker med overgang. Vi trappet ned duppene over mye av 2-års året. Eldste var ferdig å sove 2 år 7 mnd, yngste var nærmere tre da hun ikke sovnet i hviletiden. Siste avtalen med bhg var at om hun ikke sovnet på 10 min var det bare å stå opp igjen. Det funket veldig bra, for var hun skikkelig sliten sovna hun jo, og da trengte hun det. Da fikk hun sove en 40 minutter.  Vi fikk jo beskjed om det, og da måtte vi skyve leggetid til senere for å kompensere. Dagene hun ikke sov la vi henne tidlig. VELDIG tidlig i starten. Begge sov innen 17:30 de første par ukene helt uten dupp. Middag og rett i seng. Sov 13 timer om natta :) Og så ble det bare helt av seg selv til at de ikke var så trøtte lenger på ettermiddagen, så vi kunne flytte leggetid stadig lenger fremover. Sånn ble det er ganske smertefri overgang.

Så tipper det er duppen som må tas først her. Redusere dupp - legge så tidlig som barnets signaler tilsier at er riktig. Og gi endringen tid til å "virke" før man evt reduserer mer eller kutter helt.

Anonymkode: 3ed54...960

Skrevet

Vår (straks to, er jo forskjell på straks to og om deres er straks tre) sover også 2t på dagen, men legger seg 20. Våkner da rundt 06. Sover ca 11-13. Tror dere burde legge senere og samtidig fremskynde luren, er ikke alltid de tåler å kutte daglur om de har lange dager i bhg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hen.

Er du redd noen skal gjenkjenne to åringen eller tillegge kjønnet hvorfor det våkner så tidlig?  Hvorfor omtaler du ungen din som intetkjønn? 

Anonymkode: 2fc2c...3b6

Hvorfor er det viktig for deg å vite om barnet til TS har vagina eller penis? Når kjønn er irrelevant for tema, hvorfor gnager det sånn for deg å ikke få vite barnets kjønn?

AnonymBruker
Skrevet

Kutt dagdupp (eller i alle fall kraftig reduksjon). Ikke alle barn trenger dupp til de er 3 pluss. Slitsomt for dere/bhg uten den pausa, men muligens bedre for barnet. Begge mine avslutta dagdupp i den alderen, og det funka mye bedre etter et par slitsomme dager i overgangen .

Anonymkode: c428e...6ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

- sover på eget rom

At jeg tvinger han til å sove videre i vår seng. Jeg sier bare at det er natt nå, lalle sove, såså, også legger jeg meg å sover selv. Han får null oppmerksomhet. I alle tilfeller sovner han etterhvert. 

For øvrig viktig med helt mørkt og kjølig soverom.

Anonymkode: a723e...3d2

AnonymBruker
Skrevet
lajlaj skrev (1 time siden):

Det er anbefalt, men ikke når barnet sover til 14. Da er det åpenbart noe som ikke funker. 

9 timer er ikke nok, som du selv sier, og du må kutte på dagluren for at nattesøvnen skal øke.

Som sagt, vi gikk på denne blemma med første barnet vårt. Telte totale timer, ble stressa for at ungen ikke fikk nok søvn, tviholdt på den forbanna dagluren - uten at vi skjønte at det var den som ødela nattesøvnen for barnet. Insisterte også på å legge ungen 18:30, og den slet med å sovne fordi den sov for lang lur på dagen.

Med nummer to har konstant justert dagluren om det har vært noen problemer med sovingen på natten, og det har rettet opp i søvnforstyrrelsene om natten umiddelbart.

Sånn holdt vi også på. Med eldste forsøkte vi å holde oss til anbefalinger, og det tok nesten pinlig lang tid før vi skjønte at søvnbehovet hans var i den nedre enden, og også faktisk var i endring. Da vi omsider innså det, ble jo hverdagen mye greiere for alle. Nummer to slutta enda tidligere med dagsoving, men da forsto vi det når endringen kom, og overgangen var mye greiere. 

Anonymkode: c428e...6ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...