Gå til innhold

Var jeg ufin når jeg sa jeg ikke kom på jobb på første skoledag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Men står det ordrett at du har rett på velferdspermisjon hele dagen? Det er jo litt merkelig at det ikke bare er snakk om de timene man er på skolen med barnet. 

Anonymkode: b9d63...a7d

Ja, det står "velferdspermisjon innvilges 1 hel dag". 

Anonymkode: 19067...254

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hos oss tror jeg de må ta en feriedag om det er på dagtid. Men alle jeg kjenner har hatt første skole dag i 5-6 tiden på ettermiddagen slik at både foreldre, besteforeldre, tanter/onkler og søsken rekker det fint alle sammen. 

Anonymkode: a15c7...47a

Dette har jeg aldri hørt om. Hvor i all verden er dette?

Anonymkode: 287e8...bcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange arbeidsplasser, særlig i staten, har rettighetsfestet at man får 1 dag fri med lønn ifbm skolestart. Da kan faktisk ikke leder begynne med unntak og si "dette gjelder jo ikke deg, du kan komme på jobb kl 15" eller kreve avspasering, eller skyve vakten. Fri er fri. 

Hvis leder misliker å gi den ansatte gode som er større enn behovet får leder jobbe med egen ledelse da, for å fjerne dette godet. Men så lenge godet er rettighetsfestet skal man ikke krangle med den ansatte på det. 

Da min sønn startet på skolen fikk vi bare være der 1 time før foreldrene ble sendt hjem. Jeg hadde likevel fri hele dagen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hos oss tror jeg de må ta en feriedag om det er på dagtid. Men alle jeg kjenner har hatt første skole dag i 5-6 tiden på ettermiddagen slik at både foreldre, besteforeldre, tanter/onkler og søsken rekker det fint alle sammen. 

Anonymkode: a15c7...47a

I 5-6 tiden? Hvor i alle dager er dette?😅 Aldri hørt om før, så er nysgjerrig… 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke oppgi grunn neste gang. Meld deg heller inn syk.

Anonymkode: 30c4e...b04

Ja, godt råd.

Som ikke blir gjennomskuet i det hele tatt…

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det står "velferdspermisjon innvilges 1 hel dag". 

Anonymkode: 19067...254

En hel dag= en hel ARBEIDSdag. Vanligvis 8 t.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (53 minutter siden):

Mange arbeidsplasser, særlig i staten, har rettighetsfestet at man får 1 dag fri med lønn ifbm skolestart. Da kan faktisk ikke leder begynne med unntak og si "dette gjelder jo ikke deg, du kan komme på jobb kl 15" eller kreve avspasering, eller skyve vakten. Fri er fri. 

Hvis leder misliker å gi den ansatte gode som er større enn behovet får leder jobbe med egen ledelse da, for å fjerne dette godet. Men så lenge godet er rettighetsfestet skal man ikke krangle med den ansatte på det. 

Da min sønn startet på skolen fikk vi bare være der 1 time før foreldrene ble sendt hjem. Jeg hadde likevel fri hele dagen. 

Hvis en arbeidstaker i turnus har ei planlagt vakt so starter kl 15, er det ingen grunn til å søke om fri. Ordningen er beregnet på de som er på jobb når skoledagen er. 
Hvis skoledagen er på ettermiddag stiller det seg selvsagt annerledes. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel måten du ordlegger deg på som er helt feil. Hos oss får vi fri med lønn når det er skolestart for barn, samme får vi om det trengs tilvenning på sfo, og 3 dager med lønn ved tilvenning i barenehage.

Blir bedre respons når en snakker og oppfører seg voksent og ikke bruker uaktuelt, høres ut som en trassig tenåring

Privat bedrift

Anonymkode: 9bf97...8df

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke oppgi grunn neste gang. Meld deg heller inn syk.

Anonymkode: 30c4e...b04

Det var et oppegående svar :) 

Anonymkode: 78f0b...7eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (19 minutter siden):

Hvis en arbeidstaker i turnus har ei planlagt vakt so starter kl 15, er det ingen grunn til å søke om fri. Ordningen er beregnet på de som er på jobb når skoledagen er. 
Hvis skoledagen er på ettermiddag stiller det seg selvsagt annerledes. 

Helt enig! Hos oss pleier noen å bytte hvis det passer, men har de dagvakt med hjemmevakt om kvelden, beholder de alltid hjemmevakten. Har de kveldsvakt, beholder de den som vanlig. Spesielt hvis man må ha fri HELE dagen pga skolestart som er på dagtid...

Anonymkode: 78f0b...7eb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du jobber i staten har du rett til inntill 12 dager velderdspermisjon i året. Se hovedtariffavtalen §22 i statens personalhåndbok. Der er spesifikk tilvenning i barnehagen nevnt og første skoledag. 

Sitat
Sitat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stepbystep skrev (5 minutter siden):

Når du jobber i staten har du rett til inntill 12 dager velderdspermisjon i året. Se hovedtariffavtalen §22 i statens personalhåndbok. Der er spesifikk tilvenning i barnehagen nevnt og første skoledag. 

Ja, det er det i kommune også. Men dersom du ikke har arbeidsplikt ved oppstart for barnet, f.eks kl 09.00 så kan du heller ikke kreve permisjon. Hvis arbeidsplikten først starter kl 15.00, så er det ingen grunnlag for permisjon, da man må anta at første skoledag er over innen da. Alt gitt at skolestart er på dagtid og ikke på kvelden som nevnt i noen kommentarer.

Anonymkode: a8eb0...3d0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Glad vi ikke jobber sammen. lurer på hvordan du også behandler syke.....

Anonymkode: 9605e...a0c

Ingen grunn til å bli ufin, anonym. 
Nå må folk slutte å tøye våre generøse velferdsregler til det ytterste, og begynne å se på hvorfor/hva som er intensjonen med lovverket.

Sikkert koselig med feiring etter 1.skoledag, men den feiringen er for barnet, og det er sikkert andre omsorgspersoner som kan ordne til fest, som far, besteforeldre etc.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss starter første skoledag for 1. Trinns elever kl 12, ferdig kl 14. Jeg fikk i fjor fri hele dagen, frem til kl 16. Da dro jeg på jobb. Vi feiret med kafebesøk mellom kl 14-16 og far dro da hjem med barnet vårt og jeg dro på jobb. Da hadde jeg fri til hele skoledagen for barnet og i tillegg både før og etter. Jeg jobber kommunalt i Asker kommune. Vakten min var normalt med oppstart kl 15, men ble flyttet til oppstart kl 16 og jeg jobbet da en time mindre den dagen, med full lønn. Syntes det var grei løsning. Da hadde jeg jo fri hele dagen for å følge opp barnet hele første skoledag. Far jobber også kommunalt, men normalt sett fra 8-16. Han fikk hele dagen fri med lønn.

Anonymkode: fc000...494

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper «velferdspermisjon kan innvilges inntil en dag for skolestart 1. klasse» er formuleringen i personalhåndboka/tariffavtalen. Du har ikke krav på fri med lønn. Du KAN innvilges. Og formålet er å sikre at forelder kan følge på første skoledag dersom man er på jobb i det tidsrommet (altså dagtid første skoledag) det er ikke for å gi en fridag, men fordi man av velferdsmessige årsaker ikke kan møte på jobb de timene.

Og hvorfor i all verden er du ufin mot lederen din? Hen følger personalregmementet. Dersom de ikke har rom for å gi en hel dag eller du har mye annet fravær som tilsier at du ikke kan få en hel dag så er det skjønn din leder skal utvise. All velferdspermisjon går normalt av samme kvote; fri for å gå til lege, barnehagetilvenning, studiepermisjon etc

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette har jeg aldri hørt om. Hvor i all verden er dette?

Anonymkode: 287e8...bcc

Anim92 skrev (2 timer siden):

I 5-6 tiden? Hvor i alle dager er dette?😅 Aldri hørt om før, så er nysgjerrig… 

I hvert fall i Drammen. Har vært sånn i alle år her. Starter kl. 17:00 

Anonymkode: 39c4d...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer jo helt ann på formuleringen i personalhåndboken. Og muligens hvilken arbeidstidspunktet du normalt sett ville ha jobbet. 

I den bedriften jeg jobber (privat) står det: "som ansatt kan du få fri en dag med lønn ved skolestart på barneskolen" 

Det blir praktisert som at man får helt fri den dagen. Det er ikke snakk om at noen da blir satt opp på en kveldsvakt i isteden den dagen, man får fri hele dagen. 

Jeg synes egentlig det virker helt urimelig at de som tilfeldigvis har en dagvakt den dagen får fri, mens de som har kveldsvakt må jobbe. Det er jo urettferdig for de med kvelds vakten, som da i realiteten ikke får noe fri. 

Her tror jeg arbeidsgiver har alt å hente på å være smidig. Første skoledag er en merkedag for barn, og i familier i Norge er det i snitt færre enn 2 barn pr familie. Det er altså ikke snakk om mange fridager det er snakk om å gi folk heller, 1-3 for de fleste spredt over flere år. 

Anonymkode: 10abc...63b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette kommer jo helt ann på formuleringen i personalhåndboken. Og muligens hvilken arbeidstidspunktet du normalt sett ville ha jobbet. 

I den bedriften jeg jobber (privat) står det: "som ansatt kan du få fri en dag med lønn ved skolestart på barneskolen" 

Det blir praktisert som at man får helt fri den dagen. Det er ikke snakk om at noen da blir satt opp på en kveldsvakt i isteden den dagen, man får fri hele dagen. 

Jeg synes egentlig det virker helt urimelig at de som tilfeldigvis har en dagvakt den dagen får fri, mens de som har kveldsvakt må jobbe. Det er jo urettferdig for de med kvelds vakten, som da i realiteten ikke får noe fri. 

Her tror jeg arbeidsgiver har alt å hente på å være smidig. Første skoledag er en merkedag for barn, og i familier i Norge er det i snitt færre enn 2 barn pr familie. Det er altså ikke snakk om mange fridager det er snakk om å gi folk heller, 1-3 for de fleste spredt over flere år. 

Anonymkode: 10abc...63b

Dersom man jobber turnus så vil dette jevne seg ut over tid. En annen gang har man vakt på samme tidspunkt som man har behov. Ingen (her i alle fall) jobber bare kveldsvakter. Forøvrig blir ingen «satt opp» på noe annet enn det den planlagte turnusen sier, den er gjerne planlagt mange mnd før og for et år av gangen. 
Regelverket om permisjon er slik det er for å sikre at man kan følge barnet sitt til første skoledag, det er et gode. Det handler ikke om at man som ansatt skal få «fri», heller ikke om rettferdighet eller mangel på. 

Anonymkode: a8eb0...3d0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilken kommune er dette? Her i Oslo begynte første skoledag til vanlig tid 08.30 for mine unger, i hvert fall.

Anonymkode: 0b4a1...2e5

Førsteklassingene i Oslo begynner ikke klokka 8.30, det har jeg hvertfall aldri opplevd.

Anonymkode: 79c4d...f52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...