Gå til innhold

Corgi eller Collie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er ulikhetene mellom Corgi og Collie i gemytt og væremåte?

Anonymkode: 1e6ee...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Corgien vil vere med deg, collien vil jobbe med deg. 

Corgien har humor der collien er mer sarkastisk. 

Begge er raser som vil kreve litt av deg som eier, ingen av dei liker spesielt godt å vere alene, men jeg vil si att corgien er mer familieorientert enn collien. 

Collien vil kreve att du får tatt ut energien i han, corgien vil sjølv aktivisere seg om du er en litt lat eier.

Collien er nok mer trofast mot eiere, corgien vil vere fornøyd med alle mennesker bare han får mat, mennesker rundt seg og behov ivaretatt. 

Collien har større beskyttelsesinstinkter, er mer vaktsom enn corgien. 

Collien hopper opp i sofaen, corgien vil idet minste prøve. 

 

 

Anonymkode: 971e2...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har corgi.

Han er sta - jeg må være staere. 

Han har humor. Men han kan også være en kødd. 

Han er tydlig på hven han liker og hvem han elsker og hvem han ikke liker. Elsker barn.

Det er også en vakthund, så han sladrer på alt ute når han er inne - i tilfelle jeg ikke fikk med meg akkurat "det".

Lærevillig, og lærer også fort. Så det som står i undersøkelser om "smarte hunder", stemmer greit på corgi. 10-15 repetisjoner, så forstår han nye ting.

Du må like å vaske og tørke hund.

Hadde ingen problemer med å lære han å være alene. Men kanskje fordi vi begynte å trene på det tidlig? 

Anonymkode: 58608...901

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har corgi.

Han er sta - jeg må være staere. 

Han har humor. Men han kan også være en kødd. 

Han er tydlig på hven han liker og hvem han elsker og hvem han ikke liker. Elsker barn.

Det er også en vakthund, så han sladrer på alt ute når han er inne - i tilfelle jeg ikke fikk med meg akkurat "det".

Lærevillig, og lærer også fort. Så det som står i undersøkelser om "smarte hunder", stemmer greit på corgi. 10-15 repetisjoner, så forstår han nye ting.

Du må like å vaske og tørke hund.

Hadde ingen problemer med å lære han å være alene. Men kanskje fordi vi begynte å trene på det tidlig? 

Anonymkode: 58608...901

Er det ang å leke å vaske og å tørke hund pga. de korte beina?

 

Anonymkode: 1e6ee...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

•like

Og er pelsen ganske lik på både corgi og collie? Røyting? Børsting?

Anonymkode: 1e6ee...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så vanskelig å velge. Hvilken rase hadde dere valgt?

Anonymkode: 1e6ee...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er så vanskelig å velge. Hvilken rase hadde dere valgt?

Anonymkode: 1e6ee...f24

Collie, synes ikke noe om Corgi pga de korte beina.

Anonymkode: 5ff76...784

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er det ang å leke å vaske og å tørke hund pga. de korte beina?

 

Anonymkode: 1e6ee...f24

Pga korte beina ja. Bruker en absorberende baderomsmatte i entreen og håndkle. 

Anonymkode: 58608...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

•like

Og er pelsen ganske lik på både corgi og collie? Røyting? Børsting?

Anonymkode: 1e6ee...f24

Corgi har 2 hovedrøytinger. Har enkel pels å stelle, men må uansett børstes jevnlig siden det hele tiden røytes litt.

Det er jo en god vane å legge inn. Vi lager en kosestund av det.

Anonymkode: 58608...901

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er så vanskelig å velge. Hvilken rase hadde dere valgt?

Anonymkode: 1e6ee...f24

Av de to hadde jeg selv valgt Corgi. Jeg har labrador nå, og det krever ekstremt mye mental og fysisk trening, så kan nesten ikke forestille meg hvor mye en Collie trenger.

Anonymkode: d21c3...866

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Corgi Cardigan og vil bare si at hun er den fineste og søteste hunden jeg har vært borti! Hun er sær og rar på sine egne måter, men også verdens beste terapihund som har SÅ mye kjærlighet å gi❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det er så vanskelig å velge. Hvilken rase hadde dere valgt?

Anonymkode: 1e6ee...f24

Eller gjør som naboen og få deg en collgi.... Det er den rareste hunden jeg har sett. Eller egentlig den neste rareste, den rareste var en helt annen corgimix... 

Anonymkode: fdc42...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke egenskaper er det du ser etter i en hund? 

Både collie og corgi er gjeterhunder opprinnelig, men corgien oppfatter jeg som hakket staere og hardere i hodet enn collien som er mykere, men noe arrogant. 

En collie krever langt mer pelsstell enn en corgi, som inkluderer jevnlig gjennombørsting samt skikkelig bad og føn helst minst èn gang i sesongen. 

Anonymkode: 598aa...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs jo veldig på hvilke egenskaper du ser etter i en hund...

Anonymkode: 846da...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok valgt en korthåret collie. De fremstår som en "praktisk" raske, god for både arbeid og hverdagsliv. Litt ambivalent når det gjelder utseende deres da. Jevnt over søte, men de har litt spesielle proposjoner. Litt klumpete/kraftig. Får meg til å tenke på en Fiat Multipla 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske forskjellige hunder, jeg hadde gått for collie. Har hørt corgi kan utvikle ryggproblemer sånn som dachs, også liker jeg generelt lynne til collie bedre. Eneste er at jeg syns de er store, så jeg hadde sikkert realistisk sett gått for sheltie for å få en litt mindre variant 😅

Anonymkode: 3ea29...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med collie tenker du da på langhåret og korthåret? 

har selv langhåret collie er en rolig og fin rase som tilpasser seg familiens energi nivå bra den kan være høy eller lav. Men viktigste er mye kos og oppmerksomhet, Lære fort er veldig opptatt med og gjøre deg glad. Den vil være rundt deg så ikke et stort problem med at en vil stikke av. Når vi har med vår til hundepark er han mer interesert i og hilse på mennesker en og være med andre hunder det er ganske normalt. Går fint med andre hunder men litt ekstra kos eller sjans for en gobit er mye bedre så går helst og prøver og kose med mennsker. Men kan også leke litt med andre hunder. Med den mentaliteten kan det utgjør stor fare for at de kan bli overvektige så viktig og fokusere på og ha de aktivitet. De er glad i og være ut så og ha et inngjerde område er stort posetivt til rasen. Selv på vinteren kan min være ut i 4time i hagen og kan fint ligge ut og snø ned. En velstelt pels holder både varme og kulde ute. Ganske delig og ikke måtte tenke på om hunden er kald eller varm den er stabil alltid litt innenfor at en peser ganske mye men lager ikke mye lyd og sikkler lite. 

Vil si de 2 store forskjellene på corgi og langhåret collie er pelsstell og litt mentalt. 
En langhåret collie har mye pels og pels under pottene. Dette kan desverre føre til at noen hunder kan være redd for å gå på glatte underlag. Min har aldri reagert på underlag selv om pelsen har blitt litt lang, men det er flere hunder i rasen som reagerer på det. Om du ikke tilvenner langhåret collie til forskjellige ting kunne du satt en pappaeske i døra og den hadde ikke turt og gå ut selv om du la en biff på den andre siden.
Pelsstell på en valp krever mye jobb og enda mer da de er junior ca 13-15mnd mister de junior pelsen.  Så om du har en hanne er det ganske lite som skal til for og holde pelsen ca 30-60min i uken med lett børsting. Den beholder den pelsen frem til ca 4år alder også et stort utskifte av pels igjen også en ny runde da de er 8. Siden de ikke bytter til vinter og sommer pels så røyter de ikke så mye. Men er ikke røytefritt heler. Tisper i rasen derimot røyter etter hver løpetid og vil kreve vesentlig mer stell. Her må du virkelig like og børste hund for at de skal ha det bra. 

Kort historikk om rasen så er de avlet til og ligge ute med sauflokken og vokte over den i all slags vær. Derfor har de den lange pelsen, kan ta tilpasse seg lange tider med og ligge rolig og vokte eller høy aktivitet med gjetting. Som alle gjetterhund rase kan de nape eller begynne og gjete. Vil si at de har nok det laveste gjeterinstikte av gjeterhund raser siden den ble mer brukt som en vokter over flokken. Men det vil alltid være noen individer i rasen som har mer insikt og ja det er også noen som bruker de til gjeting og prøver avle frem det. Men inntrykket i miljøet er fokus og avle frem familie hunder. 


Korthåret collie mange sier de er helt like den langhåret, det er nok for å ha et greit med genetikk var det ikke uvanlig før og blande disse to sammen. Så ble valpene sorterte ut fra hår lengden de fikk, så de har mye genetisk felles. Men ut fra eier på facebook har sakt så har korthåret collie mer energi en langhåret. De er også litt mindre pysete.

Leste litt om corgi at de har opprinelse som gjetterhund for storfe. De har den høyden sånn at de lettere ungår spark. Dens jobb var og følge etter menneske sitt og passe på at ingen av kuene eller oksene prøvde og angripe. Da ville corgi nappe i beina på de store dyrene. Så det har ført til godt samarbeid mellom mennske og hund. Gjør de lette og trene og vil alltid være rundt deg. De er også brukt i gjeting men ikke like sterkt som mange andre gjeterhund raser. Men napping kan være en støre greie i rasen. 

Siden jeg ikke har hatt den kjenner jeg ikke til energi behovet og mentall stimulering den trenger i forhold til en langhåret/korthåret collie. Men basert på bakgrunns historien deres vil de være mye tøffere i hode en collie er og jeg tror den har litt mer energi. 

Om det er border collie du mente så må du ha en jobb for hunden. Det er et arbedisjern og må bli brukt helst hver dag og mye.  

Anonymkode: 19994...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...