Gå til innhold

Tips til hunderaser å se etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer helt an på hvorfor den skal omplassereres.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se om du kan få tak "den store norske hundeboka", kanskje på et bibliotek. Den tar for seg massevis av raser på en god måte.

Nå er vel ikke Trude Mostue prakteksemplet på at ting går bra, men hun har en bullmastiff sammen med barn da ;)

En sær hund er en som ikke er så samarbeidsvillig som mange andre raser (Bc, retrievere, spaniels, gjetere etc) og som er krevende å trene og oppdra. Man skal vite hva man driver med, for man har ikke mye slingringsmonn ift til feillæring.

Jeg synes en labradortispe høres flott ut til dere, så synd du ikke liker dem hehe.

Det er ingenting i veien for at dere kan skaffe hund nå, men da synes jeg dere skal vente med barn til hunden er helt voksen i hodet. Det er helt utrolig hvor mye arbeid det faktisk er med en hund som skal følges opp skikkelig.

Hva med de forskjellige spanieltypene eller samojed?

Gjest Lupi ii.
Skrevet

Hva med golden retriever, flat coated retriever, engelsk springer spaniel eller mellompuddel? Jeg tror det går bra med hund jeg, hvis du er innstilt på at det kan bli litt ekstra jobb. også burde du ikke gjøre hunden til "babyen deres" for da kan det bli bråk når dere får unge...

Skrevet

Takk for mange forslag og gode råd. Nå har vi et bedre utganspunkt får å lete etter en rase som passer oss og å vurdere om dette er riktig tid til å skaffe hund eller ei.

Skrevet

vi har små barn og har valp det går så bra så (til de av dere som ikke trodde det var lurt). ellers, kjøp dere en terrier!!! beste hundene på jord!

Skrevet
Støtter meg til forslaget om å vante med hund til dere har fått barn. Ikke minst med tanke på pubertal adferd som vil komme hos hunden i den perioden dere planlegger å få barn. Dessuten sider du at dere aldri har hatt hund før, og da tror jeg det kan være vanskelig å forestille seg hvor mye arbeid det blir med hunden. Du bør gå på mange kurs for å unngå å gjøre altfor mange nybegynnerfeil og generelt sette deg godt inn i hundehold.

Og ang barn og allergi er det viktigste og ikke ha det altfor sterilt hjemme for å unngå det. Det sies jo at eksponering altfor tidlig faktisk kan være medvirkende til alelrgi, men at eksponeringen bør skje når barnet har blitt litt større (har mulighet til å bygge opp et imunnforsvar som svar på eksponeringen).

I min familie fikk ikke mine foreldre dyr før jeg var 6 år, nettopp fordi de var veldig bevisste på at et kjæledyr må få nok oppmerksomhet og barnet må lære grensene i forhold til hva man kan gjøre mot dyr. Noen her sier at man ikke kan stole 100% på en hund, og det er helt riktig. Og hvis ungen plager hunden er det ikke unaturlig at den kan ta igjen hvis ungen går over grensa.

Hvis du skal få unge snart kan du vel konsentrere deg om den de første årene, så heller få hund deretter? Hvis du har så lyst til å ha kontakt med hunder kan du jo melde deg som hundelufter enten i nabolaget eller på et omplasseringshjem?

heeelt enig!

Det finnes sikkert mange solskinnshistorier om hund og baby, men dettee r nok unntaket heller enn regelen.......

Anbefaler for øvrig en spaniel. Cavalier King charles er jo et prakteksemplar, da! *stolt mamma*

Den største feilen mange gjør er at de skaffer en rase som er for stor/for krevende for dem. Begynn med noe enkelt!

Gatemix er også et godt tips; mye bra der :-)

Gjest Mopseier
Skrevet

Jeg vil anbefale en mindre rase og gjerne en ren selskapshund. Å skaffe seg en jakthund når man ikke har tenkt å bruke den til jakt er ikke så lurt, den vil fort bli rastløs og vanskelig (har erfaring med dachs)

Det jeg gjorde når jeg skulle ha hund var å undersøke skikkelig hver enkelt rase , kjøpte meg en bok som heter "Velg rett hund for deg" av Gwen Bailey, og fokuserte først og fremst aktivitetsbehov. Jeg liker å gå tur, men er ikke alltid jeg har tid til laaaange turer, derfor endte jeg opp med en mops :kgblunk: En hund som trenger mye mosjon og som ikke får det er vanskelig å ha i hus.

Vil ikke anbefale en blandingshund, ikke fordi jeg synes det er dårlige hunder, men tenker på det at man ikke vet hvor stor hunden blir da (familien min kjøpte en hund vi fikk beskjed om at var en bordercollie som ble myyye større enn vi trodde).

Den absolutt snilleste rasen jeg har vært borti er Shetland sheepdog. Veldig pålitelige og rolige hunder, veldig hengiven :) Vi hadde flere "sheltier" mens jeg vokste opp, og de var aldri agressive mot oss barna :) Men obs!obs! de har litt lang pels som krever litt stell.

Håper du fant noe som hjalp her. :)

Anbefaler boken på det sterkeste, viktigste du gjør før et hundekjøp er å undersøke rasen skikkelig, se også på eventuelle arvelige sykdommer som kan forekomme....veterinær er dyrt :forvirret:

Skrevet
Anbefaler boken på det sterkeste

Takk. Jeg har lest den pluss tre andre bøker om å velge riktig rase. Biblioteket er en fin ting!

Etter å ha lest hundebøker og surfet nettet i 12 timer 4 dager på rad, ser det nå ut til at vi har funnet rasen vår. Kanskje. Muligens. ;)

Vi heller i alle fall veldig mot en italiensk spinone, så får vi bare se om vi får tak i en.

Skrevet
Vi heller i alle fall veldig mot en italiensk spinone, så får vi bare se om vi får tak i en.

Høres ut som et bra valg, bortsett fra det med seperasjonsangst....det er ingen enkel sak...

Min søster har en dachs med seperasjonsangst....hvis hun lar den være alene slever den så mye at hele gulvet i gangen er vått...og den gnager ned alle dørstokkene...holdt på å skade seg skikkelig en gang hun prøvde å ha den i bur.

Vær flink med å lære den å være alene fra starten av, selvom dere jobber hjemmefra begge to og den ikke kommer til å være så mye alene, så er det jo greit å kunne gå i butikken uten hunden engang i blandt ;)

Jeg ville brukt bur, har gode erfaringer med det :) Blir hundens lille trygge ted i huset :)

Gjest Gjest_miss_*
Skrevet

Cavalier king charles spaniel - veldig mye hund i liten størrelse.

se på magic-charm.com/

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Nå har vi vært i kontakt med ei veldig hyggelig dame i Sverige som planlegger valper på sin spinone i år. Er vi heldige, får vi en liten hårete ball i hus i løpet av sommeren. :hoppe:

Skrevet

Er ikke det en hardbanka jakthund? Skal dere bruke den til jakt?

Skrevet
Er ikke det en hardbanka jakthund? Skal dere bruke den til jakt?

Tja, det er en jakthund, men hvor "hardbanka" den er vet jeg ikke. Og nei.

Skrevet

I ei hundebok jeg har her, står det om spinone italiano at den er en "field sports dog and family pet".

Gjest Hundejente
Skrevet
Tja, det er en jakthund, men hvor "hardbanka" den er vet jeg ikke. Og nei.

Italiensk Spinone er en stående fuglehund men kan benyttes til andre typer jakt også. Med andre ord er den proppfull av instinkter som oppfordrer den til jakt.

Selv har jeg drevet lenge med jakthunder og vet av erfaring at selv de minste jakthunder trener mye mosjon og trening. Det er hunder som trenger å ha en "jobb" de er avlet med tanke på jakt og har instinkter som krever at man er litt erfaring med hund, eller at man får hjelp fra erfarne hundefolk. Jaktinstinktet gjør at jakthunder ofte er egenrådige og svært sjeldent er egnet som "sofapuddel".

Mitt tips er å melde seg inn i en brukshundklubb, kanskje dere kan trene blodspor eller agility (hinderløype for hunder) med hunden. Selv har jeg to jakthunder for tiden, trener lydighet daglig og videre blodspor med den ene og agility med den andre. For oss har det gitt oss to fornøyde jakthunder som er avbalanserte og som har noe å bryne hodene sine på.

Lykke til :)

Skrevet

Vi er selvsagt klar over at spinonen er en jakthund med alt det innebærer, det var hvor hardbarket den er jeg ikke følte jeg kunne uttale meg om. Spinonen er en traver og jobber kanskje litt senere og mer omstendig enn settere og pointere. Av hva jeg har klart å lese meg til, blir den ikke fullt så stresset som andre jakthunder, men den trenger selvsagt mye mosjon og hjernetrim for å være fornøyd. Jeg håper å finne et dressurkurs rettet mot fuglehunder i nærheten, slik at vi får hjelp til å trene den skikkelig. Men først må den vesle valpen bli unnfanget... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...