Gå til innhold

Tips til hunderaser å se etter?

Anbefalte innlegg

Gjest Vi som skal ha hund
Skrevet

I tråden om han/hun hund ble vi anbefalt å bestemme oss for en hunderase vi har lyst på, men hvor begynner vi? Kanskje noen av dere har tips om hunderaser vi kan se nærmere på?

Her er litt fakta om oss dere kan basere tipsene på:

- Par i slutten av tyve-årene, prøver å bli gravide så barn kommer om 1-2 år

- Aldri eid hund før

- Bor i liten leilighet, men regner med å flytte til hus med hage/land om et par år

- Begge jobber hjemmefra, så hunden vil ha selskap hele døgnet

- Liker mellomstore hunder (opp til labrador-størrelse)

- Jeg liker korthårede hunder, mannen liker mellomlangt hår

Mannen har uttrykt ønske om en brun labrador, men jeg er ikke så keen på labbiser. Jeg har forelsket meg i rasene ridgeback og weimaraner, men har lest et sted at disse ikke er så bra for familier med barn?

Så? Tips anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere har planlagt barn om kort tid ville jeg ikke ha skaffet meg hund nå.

Ellers er det beste tipset nok å gå inn på opplsagsverket på canis.no. Og finne aktuelle hunderaser som dere skaffer dere mer informasjon om. Når dere har funnet noen å velge i vil jeg anbefale dere å ta kontakt med forskjellige oppdrettere som evt kan fortelle mer om rasen.

Skrevet

Som jeg anbefalte i den andre tråden, BRUK TID på å kikke på ulike raser, store som små, ta gjerne kontakt med lokale hundeklubber og møt opp på lokale hundesamlinger/konkurranser/utstillinger.

Skrevet

Hva med blandingsraser? En god gammeldags gatemiks?

Skrevet
Hvis dere har planlagt barn om kort tid ville jeg ikke ha skaffet meg hund nå.

Hvorfor ikke?

Skrevet

blir jo en stor forandring for hunden og å få et barn i huset, mindre oppmerksomhet og skriking som kan stresse den og begrenset plass inne osv, hunden liker å føle seg som et familiemedlem.

klart det kan gå bra, men husk at hunden går gjennom to trassaldre, ca 1 år gammel og ca 2 år gammel, med en nyfødt som kanskje blir plaget med kolikk etc og en hund som driter i det den får beskjed om kan bli slitsomt...

Skrevet
blir jo en stor forandring for hunden og å få et barn i huset, mindre oppmerksomhet og skriking som kan stresse den og begrenset plass inne osv, hunden liker å føle seg som et familiemedlem.

klart det kan gå bra, men husk at hunden går gjennom to trassaldre, ca 1 år gammel og ca 2 år gammel, med en nyfødt som kanskje blir plaget med kolikk etc og en hund som driter i det den får beskjed om kan bli slitsomt...

Dette er noen av grunnene. I tillegg må vi aldri glemme at en hund er et dyr. Det er et flokkdyr og vil kunne teste sin rang i forhold til et barn. Jeg ville ha ventet fordi du legger opp til utrolig mye ekstraarbeid for deg selv. Du skal aldri stole så mye på en hund at du lar hund og barn være i samme rom uten at du har øynene på hele tiden. Hunder kan angripe babyen. Sansynligheten for det kan sikkert diskutere - men likevell stor nok sansynlighet til at man aldri skal stole 100 % på hunden.

Skrevet

Weimaraner er en fuglehund og kanskje ikke så ideell dersom dere ikke har tenkt å gå på jakt med den?

Julie

Skrevet

Vent heller med å få hund til ungen har blitt større. Hunder er hunder.

Skrevet

Behøver ikke vente hvis du har kapasitet til begge. Vet om et eksempel hvor hund og barn kom omtrent samtidig. De har et helt spesielt forhold så vidt meg bekjent.

Eier var veldig bevisst både valp og baby. En ting som er positivt er at det er lite allergi hvis barnet får være i nærheten av dyr det første leveåret.

Skrevet

Hva er galt med labbisen? Flott familiehund, selv om hannene kan bli litt ekstreme. Weimaraner er en jakthund, så den hadde jeg ikke valgt. Ridgebacken er fin med barn, men det er en sær og krevende rase. Skaff dere en god hundebok og kikk på rasene, les om dem, finn hjemmesider på internett hvor det står en del om hvordan disse rasene er i dagliglivet, kontakt oppdrettere..kort sagt finn så mye informasjon som mulig.

Jeg er forøvrig enig med mange andre her i at det høres ut som en dårlig ide å skaffe seg hund mens dere prøver å få barn. Hunder med litt størrelse på bruker lang tid på å bli voksne og det krever mye tid å oppdra en hund. Altfor mange hunder blir omplassert når eierne får barn, så tenk dere om en gang til er dere snille.. :)

Skrevet
1. Hva er galt med labbisen?

2. Ridgebacken er fin med barn, men det er en sær og krevende rase.

3. Skaff dere en god hundebok

4. Altfor mange hunder blir omplassert når eierne får barn, så tenk dere om en gang til er dere snille..  :)

1. Ikke noe galt med labbiser (utenom at de er så "løse" i munnen hehe), jeg har bare aldri vært noe begeistret for dem.

2. Jeg har lest flere steder at RR kan være sær, men hva legges det i det når det gjelder hunder? Hva er en sær hund?

3. Forslag? :sjenert:

4. Vi har tenkt oss om både tre og fire ganger, og vi har tenkt på hund i flere år men har ikke kunnet ha pga at vi har bodd i leide leiligheter hvor hundehold ikke har vært lov. En hund blir et familiemedlem, ikke en eiendel, så den vil ikke bli omplassert pga "for mye arbeid" eller tilsvarende unnskyldninger.

Apropos hund og barn: jeg møtte Trude Mostuen da hun nettopp hadde fått barn og nevnte at vi hadde tenkt på både hund og barn en gang i fremtiden. Hun anbefalte oss å skaffe oss hund først, slik at vi visste hva vi gikk til når barnet kom. Så jeg regner med det blir en del arbeid de første par årene, ja. ;)

Skrevet

Hvis dere vil ha tips om rase må dere nok si litt mer om dere selv. ;) Er dere aktive turgåere/skigåere? Har dere tenkt å bruke hunden til noe spesielt, som lydighet, spor, agility, jakt etc.? En turkamerat? Eller skal den bare være sofapute (tror vel ikke det men...)? ;)

Hva ser dere for dere? :)

Skrevet

OK, litt mer om oss:

- Vi er ikke av de mest aktive, men går mye turer (mannen var veldig aktiv før jeg lurte ham inn i sofahelvete :flau: ). Vi går litt i fjellet om somrene, og jeg går langrenn men har sjelden anledning.

- Vi er veggiser, så noe jakt blir det ikke på oss eller hunden, annet enn en og annen hybelkanin iblant...

- Vi er ikke interessert i konkurranser, avl eller utstillinger

- Vi ønsker en familiehund, en som kan bli et nytt medlem i familien

- Vi jobber som sagt hjemme begge to, og kan gå turer/trene morgen, dag og kveld i tillegg til å gi oppmerksomhet gjennom hele dagen.

- Å trene lydighet er noe jeg i alle fall er interessert i, men altså bare for vår egen skyld, ikke konkurranse

- Agility vet jeg ikke hva betyr?

Skrevet
http://canis.no/

Gå inn på oppslagsverk, og deretter på rasevelger :smile:

Brukte forresten denne, og fikk opp at vi passet til en Bullmastiff :overrasket:

Synes ikke det hørtes så kult ut med tanke på at det kommer barn om en tid, så tok resultatet med en kilo salt. Men vi fikk opp Rhodesian Ridgeback også, så da var jeg litt fornøyd igjen. ;)

Skrevet

Ridgebacken anbefales ikke som førstegangshund. Det er en egen og litt krevende rase som trenger en fastere hånd. En som har hatt hund før vil lettere kunne ha denne rasen.

Skrevet

Støtter meg til forslaget om å vante med hund til dere har fått barn. Ikke minst med tanke på pubertal adferd som vil komme hos hunden i den perioden dere planlegger å få barn. Dessuten sider du at dere aldri har hatt hund før, og da tror jeg det kan være vanskelig å forestille seg hvor mye arbeid det blir med hunden. Du bør gå på mange kurs for å unngå å gjøre altfor mange nybegynnerfeil og generelt sette deg godt inn i hundehold.

Og ang barn og allergi er det viktigste og ikke ha det altfor sterilt hjemme for å unngå det. Det sies jo at eksponering altfor tidlig faktisk kan være medvirkende til alelrgi, men at eksponeringen bør skje når barnet har blitt litt større (har mulighet til å bygge opp et imunnforsvar som svar på eksponeringen).

I min familie fikk ikke mine foreldre dyr før jeg var 6 år, nettopp fordi de var veldig bevisste på at et kjæledyr må få nok oppmerksomhet og barnet må lære grensene i forhold til hva man kan gjøre mot dyr. Noen her sier at man ikke kan stole 100% på en hund, og det er helt riktig. Og hvis ungen plager hunden er det ikke unaturlig at den kan ta igjen hvis ungen går over grensa.

Hvis du skal få unge snart kan du vel konsentrere deg om den de første årene, så heller få hund deretter? Hvis du har så lyst til å ha kontakt med hunder kan du jo melde deg som hundelufter enten i nabolaget eller på et omplasseringshjem?

Skrevet

Hvis dere bor i en liten leilighet og har tenkt å flytte om et par år, samt at dere vil ha barn snart, ville jeg nok ventet til barnet har kommet og dere har flyttet, eller evt. vente med barn til hunden er voksen og godt trent, i alle fall 2 år gammel.

Hunder er tilpasningsdyktige, men alle de hunderasene som du nevner trenger virkelig plass å boltre seg på, og en liten leilighet med et spedbarn i tillegg er nok ikke så bra for en unghund av denne kaliberen. Tviler ikke på at en hund kan trives sammen med et barn, men dere skal jo ha kapasitet til begge deler, og det er mer arbeid enn man tror... Vi har en ett år gammel rottweiler nå. Hun går godt sammen med 6-åringen, men vi må selvfølgelig passe på dem konstant og ser at vi ikke hadde hatt kapasitet til både oppdragelse av hunden og et spedbarn i huset. Og så har man jo problemet med eventuelle allergier som barnet kan ha.

Hvis dere velger å få hund nå og barn snart ville jeg nok valgt labrador foran de andre to rasene som er generelt mer krevende og staere.

Skrevet

Hva med en voksen hund som er vant til barn og skal omplasseres?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...