Gå til innhold

Hvordan bli mer komfortabel rundt mennesker man ikke kjenner og bli bedre på å holde samtaler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan bli mer komfortabel rundt mennesker man ikke kjenner og bli bedre på å holde samtaler?

Jeg er dårlig på å slappe av og ‘være meg selv’ og da spesielt blant folk jeg ikke kjenner eller ikke kjenner ganske godt. Og jeg er også dårlig på å vite hva jeg skal si og sånt, noe som gjør at jeg sliter veldig med å få en god flyt i samtalen. Og sliter også med å matche den/de andres energi, med det med energi så mener jeg at hvis den andre virker f.eks glad og interessert i å bli kjent med meg så er jeg så nervøs av meg at jeg virker uinteressert vil jeg tro. Og flere ting jeg sliter med er at samtaler dør fort ut f.eks og noe jeg også sliter med er at når jeg kommer for meg selv så rakker jeg ned på meg selv og kan tenke ting som “det var skikkelig dumt sagt” osv osv. En ting jeg opplevde i dag mens jeg sto og snakket med to andre som jeg bare har møtt ett par ganger og ikke har snakket så mye med var at jeg var veldig stresset pga en konkret ting de og da, og skulle spørre de ett spørsmål også bare ignorerte de meg. Eller enten så hørte de ikke at jeg spurte eller så kansje jeg på en måte avbrøt samtalen deres på en ufin/dårlig måte (ikke bevisst eller med vilje).

Det er også enda en ting jeg sliter mye med at når jeg blir stresset så sliter jeg veldig med å følge på med alt rundt meg og får på en måte litt blackout på en måte i etterkant. Så jeg husker faktisk ikke om de to som jeg da stod sammen med og stilte spørsmålet til på en måte var midt i samtalen og spørsmålet mitt kom dårlig timet eller om de hadde en pause i samtalen og det passet seg for meg å bryte inn med spørsmålet som jeg gjorde. Jeg husker heller ikke de andres ansiktsuttrykk eller om de så på meg eller noe av det de sa til hverandre mens jeg sto rett ved. Og det er så plagsomt når dette skjer for jeg får jo enda dårligere selvtillit og selvbilde av det siden jeg lett kan begynne å tenke at de ikke liker meg og at de sikkert bare så stygt på meg og valgte å bevisst ignorere meg når jeg spurte dem spørsmålet. Men sannheten er jo faktisk det at jeg ikke husker eller at jeg ikke fikk det med meg fordi det virker som at hjernen min får en slags overload når jeg blir stresset nok som gjør at jeg går veldig inn i meg selv og ikke klarer oppfatte hva andre sier eller hvor de ser eller hvilket ansiktsuttrykk de har osv. Når jeg er stresset så virker det som at hjernen min går inn i en slags modus der det viktigste blir hva jeg tenker og føler og tenger for å bli mindre stresset. Så hjernens eneste fokus i den situasjonen som jeg forklarte ble å få svar på det spørsmålet også blir alt annet ignorert ubevisst på en måte. Jeg aner ikke hvorfor kroppen/hjernen reagerer på stress på den måten eller hva en kan gjøre for å unngå det?

Hvordan kan jeg bli bedre på alle disse tingene som jeg har nevnt? Noen som har slitt med det samme og har klart å bli bedre og har noen tips å gi? Eller bare noen som kanskje aldri har hatt den typen problemer som meg og bare alltid har vært god på å bli kjent med folk og holde gode samtaler? 

Anonymkode: 8127a...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj, det nest siste avsnittet ble visst litt vel langt og kanskje rotete skrevet? Men situasjonen jeg skrev om hendte nå nettopp og jeg har nettopp klart å roe meg ned og bli litt mindre stresset også skrev jeg det mens jeg satt på bussen hjem så hehe. Beklager det altså. TS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har sosial angst. Da tror jeg en psykolog er er den beste til å hjelpe deg. Det finnes også gruppeterapi for sosial angst. 

Anonymkode: f19ce...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det høres ut som du har sosial angst. Da tror jeg en psykolog er er den beste til å hjelpe deg. Det finnes også gruppeterapi for sosial angst. 

Kunne du sagt litt om hvorfor du tenker det er sosial angst?

For jeg har faktisk gått til flere behandlere i psykiatrien da jeg har slitt psykisk en stund. Fokuset har ikke vært på dette med sosiale situasjoner, relasjoner og problemet mitt med overload. Men jeg har jo snakket en del/litt om problemet mitt med å klare å være komfortabel rundt andre mennesker og da spesielt mennesker jeg ikke kjenner likevel da sånn av og til. Jeg har også nevnt dette problemet som jeg har med å være naturlig, komfortabel, holde flyten i samtaler osv. Men akkurat dette med at det virker som at hjernen får en slags overload og at jeg ikke klarer å få med meg det som skjer rundt meg har jeg aldri diskutert med noen helsepersonell da, siden det ikke skjer sånn kjempeofte. Men ingen av behandlerne som jeg har snakket med det om har noen gang nevnt at det høres ut som sosialt angst eller noen annen type angst heller? 

Kan dette som jeg har beskrevet likevel være sosial angst eller noe annen psykisk diagnose og bare ikke ha blitt plukket opp av mine behandlere, eller kan man se på det som normalt når man bare er dårlig sosialt?

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kunne du sagt litt om hvorfor du tenker det er sosial angst?

For jeg har faktisk gått til flere behandlere i psykiatrien da jeg har slitt psykisk en stund. Fokuset har ikke vært på dette med sosiale situasjoner, relasjoner og problemet mitt med overload. Men jeg har jo snakket en del/litt om problemet mitt med å klare å være komfortabel rundt andre mennesker og da spesielt mennesker jeg ikke kjenner likevel da sånn av og til. Jeg har også nevnt dette problemet som jeg har med å være naturlig, komfortabel, holde flyten i samtaler osv. Men akkurat dette med at det virker som at hjernen får en slags overload og at jeg ikke klarer å få med meg det som skjer rundt meg har jeg aldri diskutert med noen helsepersonell da, siden det ikke skjer sånn kjempeofte. Men ingen av behandlerne som jeg har snakket med det om har noen gang nevnt at det høres ut som sosialt angst eller noen annen type angst heller? 

Kan dette som jeg har beskrevet likevel være sosial angst eller noe annen psykisk diagnose og bare ikke ha blitt plukket opp av mine behandlere, eller kan man se på det som normalt når man bare er dårlig sosialt?

Jeg er ingen ekspert, men det høres jo veldig ut som angst siden du blir så nervøs og ikke får med deg hva som blir sagt osv. Kanskje noen med sosial angst kan svare bedre på det? 

Du bør nok snakke mer med behandleren din om det. Folk på forum er jo ingen eksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 23.01):

Jeg er ingen ekspert, men det høres jo veldig ut som angst siden du blir så nervøs og ikke får med deg hva som blir sagt osv. Kanskje noen med sosial angst kan svare bedre på det? 

Du bør nok snakke mer med behandleren din om det. Folk på forum er jo ingen eksperter.

Ja, jeg skal ta det opp med behandler neste time definitivt. Men jeg hadde også satt pris på svar fra andre her inne som sliter med sosial angst eller annen angst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det på noenlunde samme vis. Man dissosierer og mister kontakten med seg selv. Jeg prøver å øve på å være mer tilstede og ikke forsvinne. Ikke så lett å overstyre. Siden du allerede går til behandling bør du ta det opp der. 

Anonymkode: bd630...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 21.44):

Ikke sykeliggjør alt. Det finnes mennesker, som meg, som virkelig har sosial angst, så man trenger ikke strø rundt seg med diagnoser for det ene og det andre. Og hvorfor må det absolutt være en diagnose på alt?? Tren opp kosentrasjonen din, følg med utover på hva andre sier, og ikke bare innover på hva som skjer med det selv. 

Anonymkode: bc770...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...