Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har adhd, og ser jordmor har notert dette som merknad på helsekortet. Hva er grunnen til det? Skjønner ikke helt hvorfor det skal ha noe betydning for når jeg skal føde og heller ikke bruker medisiner. 

Anonymkode: 1df8a...548

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har adhd, og ser jordmor har notert dette som merknad på helsekortet. Hva er grunnen til det? Skjønner ikke helt hvorfor det skal ha noe betydning for når jeg skal føde og heller ikke bruker medisiner. 

Kanskje fordi du ikke bruker medisiner for ADHD at hun skrev det opp. Du og helsepersonell vet ikke hvordan du vil reagere inder en fødsel.

Anonymkode: 22c64...442

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller det noen rolle om det noteres opp diagnoser den fødende har da? 

Anonymkode: a0d51...33c

Gjest jegerrinne
Skrevet

Er normalt å skrive diagnoser slik jeh forstod, så når en kom inn så så de lett om det var ting de trenger å ta hensyn til

AnonymBruker
Skrevet

Har de aldri gjort med meg. 

Anonymkode: cb476...2d9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært gravid 10+ ganger, og hver gang har de skrevet opp alt jeg har "hatt". Selv om det ikke har virket relevant i det hele tatt. Ville ikke tenkt så mye over det. 

Anonymkode: be933...30c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at de fører opp diagnoser - både nåværende og tidligere sykdom etc. Ikke noe å tenke på. 

Anonymkode: 0022b...482

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Alt av diagnoser skal skrives på kortet

Anonymkode: ee5a8...00d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Spiller det noen rolle om det noteres opp diagnoser den fødende har da? 

Anonymkode: a0d51...33c

Syns bare det var spesielt at dette skal ha noe som helst å si for meg som fødende. Er ikke som jeg blir hyperaktiv eller får konsentrasjonsvansker under fødsel 

AnonymBruker
Skrevet

Kan være fint å vite diagnoser for å gi best mulig behandling. Uansett om det er adhd, bipolare, angst eller depresjon osv. Ingen kan vite hvordan din adhd er og at du ikke er hyperaktiv eller ikke har konsentrasjonsvansker. En god del medisiner for ulike sykdommer kan også ha betydning for svangerskap og fødsel. Hvis du ikke vil ha det der, må du nesten si det til jordmor.

Anonymkode: a5551...3a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Syns bare det var spesielt at dette skal ha noe som helst å si for meg som fødende. Er ikke som jeg blir hyperaktiv eller får konsentrasjonsvansker under fødsel 

Informasjonen som noteres på helsekortet handler ikke bare om fødsel og at du er fødende. Det handler om lett tilgjengelig helseinformasjon - uansett situasjon. Jo mer utfyllende et helsekort er jo bedre er det. 

Ser ikke helt hvorfor det er noe problem at det står adhd. Hvordan du blir under fødsel vet du ikke. Kroppen kan respondere på de merkeligste måter. 

Anonymkode: 0022b...482

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du det? Vet alle som skal ha med deg å gjøre under svangerskap og fødsel det? Du har helt garantert ingen merkbare symptomer eller reaksjoner overhodet, i noen sammenhenger, uansett?

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal vegre seg mot å dele diagnoser og andre helseopplysninger med helsepersonell, selv om det ikke er opplagt hvorfor de trenger å vite akkurat den detaljen. Min erfaring er at jo mer de vet, jo bedre er det for meg - og at mye kan være mer relevant og nyttig for dem enn jeg tror. 

Endret av Daria
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

De skriver jo opp alt mulig rart der. Ikke noe å bry seg om, og ADHD kommer absolutt ikke til å være i fokus i det hele tatt under fødsel.

Anonymkode: 95118...7e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...