AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #1 Skrevet 20. juni 2024 I dag hadde vår datter besøk med hjem fra barnehagen. De har akkurat fylt 4 år. Tenkte å servere barnevennlig og enkel middag så det ble tomatsuppe. Ble ganske overrasket over at venninnen absolutt ikke kunne spise suppe, hun klarte ikke bruke en skje. Ga henne istedenfor rikelig med brød hun kunne dyppe. Da jeg nevnte det for moren lo hun og sa at "det er hun håpløs på, vi mater henne alltid". Er dette vanlig? La jeg listen for høyt? Anonymkode: e96a6...840
mommyaka Skrevet 20. juni 2024 #2 Skrevet 20. juni 2024 Kanskje hun har noen motorisk ferdighet hun ikke klarer 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #3 Skrevet 20. juni 2024 Tror neppe hun ikke kan spise med skje i sin egen konfirmasjon. Det er lurt å øve på slikt, men det er ærlig talt en bagatell. Som garantert kommer av seg selv. Anonymkode: 81320...a15 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #4 Skrevet 20. juni 2024 Veldig spesielt, hadde forventet at en 1 åring kan spise med skje (med gris), og en 2 åring burde være ganske god. Hadde *aldri* matet en 4 åring. Men hvis man aldri øver. 💁🏼♀️ Anonymkode: e2472...d49 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #5 Skrevet 20. juni 2024 Har en fireåring selv som absolutt er kapabel til å spise både med skje og gaffel, men under middagen ender det ofte med halvveis mating for å FÅ i han noe mat. Ellers blir det tre biter og stopp. Anonymkode: b21a4...90d
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #6 Skrevet 20. juni 2024 Det er helt vanlig at 4 åringer spiser suppe med skje. Så merkelig å mate et så stort barn. Da lærer jo ikke barnet å spise selv heller… Noen foreldre skjønner det bare ikke. Anonymkode: a8bbf...513
Gjest jegerrinne Skrevet 20. juni 2024 #7 Skrevet 20. juni 2024 Høres rart ut. Hvis ikke barnet slitt med noe motorisk.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #8 Skrevet 20. juni 2024 Hun er sikkert vant til å få klemmeposer i stedet for å spise selv med skje. Anonymkode: b92b9...f60
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #9 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun er sikkert vant til å få klemmeposer i stedet for å spise selv med skje. Anonymkode: b92b9...f60 De berømte tomatsuppeklemmeposene vi alle kjenner til og elsker? Anonymkode: 58b5c...023 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #10 Skrevet 20. juni 2024 Det høyrest rart ut. Eg har eit prematurt barn med betydelige ernæringsvansker som kunne spise med skje litt etter 2 år. Dei andre barna kunne spise suppe nokså ok med skei rundt 15 månader. Men det kan absolutt vere ein grunn. Anonymkode: 47327...462
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #11 Skrevet 20. juni 2024 He he, jeg var sammen med en mann som hadde 2 barn. 6 åringen kunne ikke spise med bestikk, og da vi besøkte hans foreldre med barna som var 6 og 8 år fikk de skje og bestemor moset maten for dem. Far syntes det var helt greit, jeg droppa hele greia - sånne hjelpelse barn gidder ikke jeg å være "stemor" for. Til opplysning, mine barn fikk bestikk fra de var året. Og hadde full kontroll med kniv og gaffel fra de var tre. Anonymkode: 4a137...4ab
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #12 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De berømte tomatsuppeklemmeposene vi alle kjenner til og elsker? Anonymkode: 58b5c...023 Som denne: https://groceries.morrisons.com/products/ella-s-kitchen-organic-tomato-y-pasta-baby-food-pouch-7-months-401802011 (Nesten i hvertfall 😁) Anonymkode: b92b9...f60
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #13 Skrevet 20. juni 2024 her hjemme spiser fireåringen suppe med gaffel! Anonymkode: 328d7...8b9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #14 Skrevet 21. juni 2024 Tenker det kan være noe motorisk? Når det er sagt er jeg veldig glad for at barnehagen serverer suppe innimellom slik at yngste her i huset fikk litt motivasjon til å spise med skje selv ved å Se på De andre 🙈 Hun er tre år nå og vil helst bli matet fremdeles(nå mater vi kun når hun er veldig trøtt/sliten og bare etter at hun har spist litt selv) Hun har alltid vært motivert til å gjøre ting selv, kle på seg, klatre opp på stol/stellebord/bilstol, børste håret. Eneste unntaket er spising, der «gidder» hun ikke og når hun er trøtt/sliten må hun mates med lettspiselig mat for å få i seg noe. Som baby måtte vi begynne å gi flaske, da fikk vi en blid baby igjen som begynte å gå opp i vekt. I barnehagen begynte de å mate henne med grøt (nestlé) når hun ikke ville ha noe annet, og plutselig hadde hun energi ut dagen… Anonymkode: eef0d...9cb
Blåbærrips Skrevet 21. juni 2024 #15 Skrevet 21. juni 2024 Her er toåringen forsinket motorisk men han kan spise med skje. Mye gris men han greier bruke den. Bruker avogtil håndtaket eller hånden men generelt sett kan han spise alene. Vi har matet ham mye lenger enn brødrene pga hans sene utvikling. Så selv om denne 4 åringen er forsinket motorisk er ikke det noen unnskyldning for å ikke kunne bruke en skje. Dette ligger 100 % på foreldrene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå