Gå til innhold

Er det b12 mangel

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fått svar på blodprøver og b12 var på 220 , er det mangel?

Anonymkode: bee79...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei

Anonymkode: 117b4...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i nedre grense. Og dette med B12 er veldig individuelt har jeg hørt. Noen merker mangel lenge før de er nede på 220. Referanseområdet er veldig bredt. Er prøvene tatt via furst? I så fall kan du se om noen har skrevet en kommentar i analysen i forbindelse med dette. 

Jeg hadde 170 (regnes fremdeles som normalverdi, men nedre grense), men jeg hadde veldig rare symptomer som forsvant etter at jeg begynte å ta b12 tilskudd. Har nå ca 240, og har fått beskjed om å fremdeles ta tilskudd. 

Anonymkode: b3be3...49f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei

Anonymkode: 117b4...6c6

Det er i nedre del av referanseområdet. Spørsmålet er om du har symptomer fra nervesystemet, og om nivået ditt alltid ligger så lavt eller om det er her og nå. Jeg begynte med b12 injeksjoner da jeg lå på 220, fordi jeg har hatt langvarige problemer som kan være relatert til b12 (utmattelse, kognitiv svikt, angst, m.m). Jeg hadde i forkant prøvd å ta tilskudd, men det hjalp ikke. 

Anonymkode: 643fc...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i nedre grense. Og dette med B12 er veldig individuelt har jeg hørt. Noen merker mangel lenge før de er nede på 220. Referanseområdet er veldig bredt. Er prøvene tatt via furst? I så fall kan du se om noen har skrevet en kommentar i analysen i forbindelse med dette. 

Jeg hadde 170 (regnes fremdeles som normalverdi, men nedre grense), men jeg hadde veldig rare symptomer som forsvant etter at jeg begynte å ta b12 tilskudd. Har nå ca 240, og har fått beskjed om å fremdeles ta tilskudd. 

Anonymkode: b3be3...49f

Hvilke symptomer hadde du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blodprøvene kan vise falske resultatet. Blant anne kan høy folat ksmuflere b12 mangel. Jeg har 398, men fikk resept på TrioBe.

Anonymkode: 2ded5...c80

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blodprøvene kan vise falske resultatet. Blant anne kan høy folat ksmuflere b12 mangel. Jeg har 398, men fikk resept på TrioBe.

Helt riktig. I tillegg bør man også sjekke homocystein, MMA, mcv for ordentlig b-12 utredning. Jeg hadde forøvrig normale prøver hele veien, bare b12 i nedre del av normalen. Fikk injeksjoner likevel. Man må alltid se på symptomer. 

For lite b12 kan gi mye forskjellige utfordringer:

- Dårlig immunforsvar
- Tungpusthet/sårhet i bryst
- Smerter
- Kramper
- Problemer med hukommelse
- Angst
- Insomnia
- Hårtap
- Muskelsvakhet
- Humørsvingninger/sinne
- Tretthet/utmattelse
- Kvalme
- Svimmelhet
- Hjertebank

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Helt riktig. I tillegg bør man også sjekke homocystein, MMA, mcv for ordentlig b-12 utredning. Jeg hadde forøvrig normale prøver hele veien, bare b12 i nedre del av normalen. Fikk injeksjoner likevel. Man må alltid se på symptomer. 

For lite b12 kan gi mye forskjellige utfordringer:

- Dårlig immunforsvar
- Tungpusthet/sårhet i bryst
- Smerter
- Kramper
- Problemer med hukommelse
- Angst
- Insomnia
- Hårtap
- Muskelsvakhet
- Humørsvingninger/sinne
- Tretthet/utmattelse
- Kvalme
- Svimmelhet
- Hjertebank

Jeg har alt dette, og har ulike nerveskader. Pga ME valgte legen omsider å lytte til meg. Dog skal det sies at jeg har vært hos flere privatleger og de kunne ikke brydd seg mindre…😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har alt dette, og har ulike nerveskader. Pga ME valgte legen omsider å lytte til meg. Dog skal det sies at jeg har vært hos flere privatleger og de kunne ikke brydd seg mindre…😒

Jeg også (har også ME). Jeg er fortsatt tidlig i behandlingen, har lest at det kan ta opp til 1 år før b-12 injeksjoner vil virke (gjelder særlig hvis man har hatt langvarig mangel). 

Kom omsider til en lege som lyttet til meg og gjerne ville prøve ut injeksjoner (jeg insisterte selv), så vi får se hva resultatet blir :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Analyser av vitamin B12, folat, homocystein og methylmalonsyre - Helse Bergen HF (helse-bergen.no)

Sitat
Verdiar mellom 250-325 pmol/L hos vaksne er eit grenseområde for vitamin B12-mangel, og analyse av MMA og homocystein kan vere til hjelp i vurderinga.
Ved grenselåg kobalamin og samtidig uttalt folatmangel skjer ei intracellulær omfordeling av metabolittane, og intracellulær B12-mangel kan maskerast. Ved substitusjon med folat i slike tilfelle er det derfor viktig å kontrollere terapieffekten med analyse av både folat, kobalamin, homocystein og MMA etter 6–8 veker.

Verdier mellom 250-325 er det grenseområdet de opererer med nå.

Jeg hadde veldig lavt B12, under 150 en stund, og det ble ikke "oppdaget" før etter 10 år! Fikk behandling og mye nevrologisk er bedre.

Fortsatt ikke bra, men B12-mangel er seriøse greier.

Anonymkode: 0a417...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Analyser av vitamin B12, folat, homocystein og methylmalonsyre - Helse Bergen HF (helse-bergen.no)

Verdier mellom 250-325 er det grenseområdet de opererer med nå.

Jeg hadde veldig lavt B12, under 150 en stund, og det ble ikke "oppdaget" før etter 10 år! Fikk behandling og mye nevrologisk er bedre.

Fortsatt ikke bra, men B12-mangel er seriøse greier.

Anonymkode: 0a417...35c

Oi, 150 er virkelig lavt. Man kan få varige mèn av langvarig mangel, det er forferdelig at det ikke er bedre fokus på det. I Japan opererer de med at 500 skal være nedre grense, og b-12 foreningen anbefaler vel noe av det samme - når man har vedvarende symptomer fra nervesystemet. 

Hva slags problemer har du hatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Området, som jeg har sett som Furst opererer med, er mellom 170-750. Jeg har alltid hatt et sted mellom 170-220 uten noe problemer, men når jeg begynte å få mensen igjen så jeg å merke problemer i nervene i beina. Begynte å ta B12 tilskudd etter jeg fikk påvist 150 på en blodprøve. Har tatt en B12 i 2 uker nå og føler meg så langt mer opplagt enn jeg har vært på lenge! Veldig spent på hva som resultatet vil bli etter noen måneder. En venninne fortalte meg, som er sykepleier og jobber tett med folk som driver med ernæring, er at det optimale for folk er å ligge på rundt 400-500, og man bør ikke ligge på noe under det. 

Anonymkode: 059b5...193

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Området, som jeg har sett som Furst opererer med, er mellom 170-750. Jeg har alltid hatt et sted mellom 170-220 uten noe problemer, men når jeg begynte å få mensen igjen så jeg å merke problemer i nervene i beina. Begynte å ta B12 tilskudd etter jeg fikk påvist 150 på en blodprøve. Har tatt en B12 i 2 uker nå og føler meg så langt mer opplagt enn jeg har vært på lenge! Veldig spent på hva som resultatet vil bli etter noen måneder. En venninne fortalte meg, som er sykepleier og jobber tett med folk som driver med ernæring, er at det optimale for folk er å ligge på rundt 400-500, og man bør ikke ligge på noe under det. 

Anonymkode: 059b5...193

Helt riktig. Man kan gå med lavere (ca 200) over tid uten å legge merke til noe, men i veldig lang tid så begynner problemene, som ofte er diffuse. Ingen leger jeg har vært hos har noensinne bemerket at jeg har hatt lite b12, selv om det har ligget på ca 230 i mange år, OG jeg har en rekke med symptomer relatert til b12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde 160 og har ikke mangel likevel. Homocystein er helt normal hos meg. Hos meg er dette helt normalt og jeg har hatt det hver gang jeg har målt siden jeg var 18 (er nå snart 30). Den forrige legen min ville behandle det likevel og jeg fikk injeksjon ukentlig over flere mnd, men kom bare så vidt over 200 og så falt verdien igjen så fort jeg stoppa med det, fordi de nivåene jeg har er normalt for kroppen min.

Anonymkode: d32ae...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva heter det på blodprøvene? Jeg har tatt 

P-Vit B12 aktivt (Holo-Transkobalamin-2)

referanseområde  >31

prøveresultat   >150

Anonymkode: 103bc...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde 160 og har ikke mangel likevel. Homocystein er helt normal hos meg. Hos meg er dette helt normalt og jeg har hatt det hver gang jeg har målt siden jeg var 18 (er nå snart 30). Den forrige legen min ville behandle det likevel og jeg fikk injeksjon ukentlig over flere mnd, men kom bare så vidt over 200 og så falt verdien igjen så fort jeg stoppa med det, fordi de nivåene jeg har er normalt for kroppen min.

Homocystein, mcv og mma var normalt hos meg også, men vi bestemte oss for å ta injeksjoner likvel. Samme hos meg, nivåene droppet med en gang. Men siden jeg har så kraftige symptomer fra nervesystemet og hatt i veldig mange år, har vi bestemt oss for å fortsette med hyppige injeksjoner over tid, for å se om nivået vil øke på sikt. Det kan være at nivået er normalt for kroppen og derfor faller det, men det kan også være at det er så mye som skal repareres og derfor bruker kroppen opp b12 fort. Jeg skal teste det ut i 1 år, for å i hvertfall utelukke det helt som årsak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva heter det på blodprøvene? Jeg har tatt 

P-Vit B12 aktivt (Holo-Transkobalamin-2)

referanseområde  >31

prøveresultat   >150

Anonymkode: 103bc...98d

Aktiv b12 måler mengden aktivt b12 i blodet, og er ansett å være den mest pålitelige måten å måle b12 på. Hvis du har ok folat, homocystein osv, så er jo aktivt b12 på 150 veldig bra. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Homocystein, mcv og mma var normalt hos meg også, men vi bestemte oss for å ta injeksjoner likvel. Samme hos meg, nivåene droppet med en gang. Men siden jeg har så kraftige symptomer fra nervesystemet og hatt i veldig mange år, har vi bestemt oss for å fortsette med hyppige injeksjoner over tid, for å se om nivået vil øke på sikt. Det kan være at nivået er normalt for kroppen og derfor faller det, men det kan også være at det er så mye som skal repareres og derfor bruker kroppen opp b12 fort. Jeg skal teste det ut i 1 år, for å i hvertfall utelukke det helt som årsak. 

Hos meg har jeg ingen symptomer på mangel, så hos meg er det helt normalt. Jeg ville bare dele dette for å vise hvor forskjellige vi mennesker er, og at et referanseområde er laget av å ta prøver av veldig mange mennesker, så man kan til og med ha lavere eller høyere verdier av et referanseområde og likevel være frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hos meg har jeg ingen symptomer på mangel, så hos meg er det helt normalt. Jeg ville bare dele dette for å vise hvor forskjellige vi mennesker er, og at et referanseområde er laget av å ta prøver av veldig mange mennesker, så man kan til og med ha lavere eller høyere verdier av et referanseområde og likevel være frisk.

Ja, det er helt sant. Et referanseområde og blodprøver må alltid ses i sammenheng med individuell helse. Håper du holder deg frisk ❤️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er lavt nok til at du kan få symptomer ja.  Jeg var til legen å hadde b12 nivå på 137 hadde en god del symptomer. Legen nevnte også at man kan ha mangel selv om nivået er helt opp til 300. Samtidig så kan 2 personer har helt forskjellige tall på b12 før man får symptomer på det. 

Screenshot_20240621_130719_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20240621_130206_com.android.chrome.jpg

Anonymkode: 40257...88c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...