Gå til innhold

Musikk under fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om du hadde musikk under fødselen din - I så fall hvordan funket det for deg og hva slags musikk hadde du på? Vet det ikke er alle sykehus som har høytalere. I mitt tilfelle har jeg planlagt hjemmefødsel og prøver å sette sammen musikk til fødsel. Foreløpig er jeg innom klassisk, ambient og diverse behagelig folkemusikk. Aner ikke om jeg kommer til å føle at det er masete eller deilig. 

Anonymkode: 58efb...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer vel til å knuse anlegget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, visp said:

Du kommer vel til å knuse anlegget....

Hmm jaha? Ut i fra hva jeg leser på nettet så skal musikk under fødsel kunne virke smertelindrende og beroligende. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK1 rullet og gikk i bakgrunnen, vi så akkurat ferdig dagsrevyen før jeg gikk inn i aktiv fødsel 😂 må innrømme jeg ikke kunne brydd meg mindre om hva som sto på i bakgrunnen der. 

MEN, prinsippet er godt og jeg tenker det kan være fint. Men, kanskje lurt å alliere deg med mannen slik at han er dj, du kommer antakelig ikke til å ha anledning til å tenke på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde spilleliste klar og på starten var det litt hyggelig, men da det ble vondere var det bare mørkt, stille rom som funket på meg. Hadde avtalt med mannen at han skulle massere meg underveis, men jeg taklet ikke at han snakket til eller tok på meg. Helt sjuk opplevelse. Hadde faktisk en fin fødsel, selv om det ikke høres sånn ut, men jeg kunne ikke ha noe «input» fra omverdenen. 

Anonymkode: 096c8...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde en Spotify-liste med all musikken jeg er glad i. Sto på gjennom hele fødselen, og jeg fødte til en nydelig rolig ballade med bare gode assosiasjoner. Det var ikke alltid jeg merket musikken, men det var behagelig å ha kjent lyd i bakgrunnen. Lykke til!

Anonymkode: 74955...050

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en spilleliste klar til første fødsel, men da fødselen var i gang var det så intenst at å strekke seg en halv meter etter veska og sette den på var fullstendig uoverkommelig.

Ved nr to prøvde jeg ikke en gang. Like bra, han kom på 1,5 time så det var null rom for musikk. 😆

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker musikk til vanlig, men tror jeg mistet hørselen under fødselen eller noe. Kan ikke huske at jeg hørte en eneste lyd. Gikk dypt inn i min egen boble.

Anonymkode: d59ef...641

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget meg liste med mer livlig goodfeel-musikk 

Anonymkode: c3cb6...300

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde meg en liste, glemte fullstendig av at det fantes musikk de FEM dagene jeg lå på sykehus. Selve aktive fødsel varte bare i 20 min, så det er jo såvidt 4 sanger 🤣 hadde nok ikke enset en lyd da uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ingen plan om musikk, men det var radio på fødestua som sto på p5 hits. Husker de 2 sangene som gikk mest på repeat, og at jeg syntes det var en fin distraksjon i bakgrunnen. Vil tro det er bedre med musikk man har valgt ut selv da. Så får du heller sku av om det irriterer. 

Anonymkode: d1bdd...7bf

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ingen planer om musikk, men hadde tilfeldigvis med meg bose headset i fødebagen. Husker at jeg hørte på musikk mellom riene, men at jeg måtte ta det av når riene kom. Kan overhodet ikke huske hva jeg hørte på, men det hjalp vel som en slags distraksjon mellom takene.

Anonymkode: 2b4a5...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg lurer på om du hadde musikk under fødselen din - I så fall hvordan funket det for deg og hva slags musikk hadde du på? Vet det ikke er alle sykehus som har høytalere. I mitt tilfelle har jeg planlagt hjemmefødsel og prøver å sette sammen musikk til fødsel. Foreløpig er jeg innom klassisk, ambient og diverse behagelig folkemusikk. Aner ikke om jeg kommer til å føle at det er masete eller deilig. 

Anonymkode: 58efb...c40

Antar at dette er første fødsel? Når det står på som værst kunne du ikke brydd deg mindre om hva som foregår rundt deg. Og sannsynligvis kommer du til å ønske at du var på sykehus og kunne fått epidural. Jeg fatter ikke at folk tør å ha hjemmefødsel. Hva hvis noe går galt?

Anonymkode: 52456...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Antar at dette er første fødsel? Når det står på som værst kunne du ikke brydd deg mindre om hva som foregår rundt deg. Og sannsynligvis kommer du til å ønske at du var på sykehus og kunne fått epidural. Jeg fatter ikke at folk tør å ha hjemmefødsel. Hva hvis noe går galt?

Anonymkode: 52456...78d

Mange grunner til å føde hjemme. Å flytte og "avbryte" oxytocin bobla man har bygget opp i trygge omgivelser med nære hjemme for å sette seg i bil under rier på vei til sykehus i flombelysning med ukjente folk på turnus (og potensielt forlenge fødselen) - Nei takk. Noen føler seg tryggest på sykehus, mens stort sett de fleste mennesker (og pattedyr) vil føle seg tryggest hjemme/i kjente omgivelser med jordmødre man kjenner godt og har bygget opp relasjon til på forhånd.

Disse tingene senker risikoen for fare under fødsel og legger tilrette for en trygg og naturlig fødsel, gitt at kvinnen får godkjent å ha hjemmefødsel etter streng selektering. Det er utdatert og feil at det er farligere å føde hjemme for friske kvinner med ukompliserte svangerskap, tvert i mot så oppstår det oftere adrenalin/stress + medisinske innblandinger unødvendig på sykehus.

Noen raske google søk gir deg info om forskning som viser at det er større sjanse for å revne, keisersnitt og tang/sugekopp + en hel haug andre ting man vil unngå. Epidural har også en haug kjipe bivirkninger og er man uheldig med den kan man få skader i ryggen permanent. Om den i det hele tatt funker, da mange opplever kun at den funker litt eller på en side. For de som ønsker epidural og som det funker for er det jo flott, ellers så hadde jeg personlig ønsket å føle alt og ikke være nummen, i verste fall så mye at man ikke kan bevege seg og bidra intuitivt til fremgang i fødsel. Om man ikke kjenner pressrier og får beskjed om å presse da og da så øker sjansen for rifting betraktelig. Om man er redd for å føde hjemme så skal man ikke føde hjemme heller. Det er mest gunstig å føde der man føler seg tryggest. Om det er med ukjente hvite frakker i flombelysning, i taxi eller hjemme får en selv finne ut av.

 

Litt off topic, men ja. 

Anonymkode: 58efb...c40

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

de hadde radio på fødestua, og jeg husker vi snakket om å bytte kanal eller noe, men ting skjedde så fort hos oss at det gikk helt i glemmeboka. Mamma husker at Steinar Albrigtsen sang en hånd å holde i på radioen når jeg ble født.  Jeg enset ikke hva som stod på radioen når min kom ut, men ifølge jordmor så var det Chris Holsten med slå hjerte slå❤️

Anonymkode: c2f00...2ed

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mannen til å sette på litt ambient i slutten av latensfasen. Lå i badekar da, var koselig. Da var riene vonde, men fortsatt håndterbare. 

Da jeg var i aktiv fødsel og udrivningsfasen var fokuset et helt annet sted. Tenkte på baby og at alt måtte gå bra. 

 

Anonymkode: ad781...3dc

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når jeg lå i badekaret spilte p7klem i bakgrunnen og det var koselig. 

Anonymkode: 5541a...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kun på musikk i 15-20 minutter i løpet av fødselen, det var når de skrudde ned dryppet og jeg endelig kunne slappe litt av uten stormrier. Stod og vogget til musikken! Alle har forskjellig smak, men jeg likte godt "Hold on" av Adele (ganske passende tekst) og noen av sangene til Trygve Skaug, bla. "Det går over". For det gjør det jo! For meg funket det med rolig og avslappende musikk. Senere derimot var musikk det siste jeg tenkte på 😅

Anonymkode: 1c94d...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musikk? Haha, jeg la ikke merke til verden rundt meg i det hele tatt. Kan godt hende det var musikk der, jeg aner ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.6.2024 den 10.02):

 

Noen raske google søk gir deg info om forskning som viser at det er større sjanse for å revne, keisersnitt og tang/sugekopp + en hel haug andre ting man vil unngå.

 

Litt off topic, men ja. 

Anonymkode: 58efb...c40

Det er jo ikke spesielt rart at det er mer av keisersnitt, tang eller andre ting på en sykehusfødsel enn på en hjemmefødsel, da...

Du er jo inne på det aller viktigste selv, kanskje uten at du ser det selv: hjemmefødsel anbefales bare til de som sannsynligvis får en ukomplisert fødsel. De som høyst sannsynlig ikke kommer til å trenge noen hjelpemidler.

Dermed vil alle de som trenger keisersnitt, tang, vakuum +++ faktisk være innlagt på sykehus. 

Anonymkode: 48ba2...278

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...