AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #1 Skrevet 20. juni 2024 Er en dame på 31 år som har mellomstore barn og jobber fulltid. Jeg føler aldri jeg får hodet over vann. Jeg er introvert så trenger mye egentid for å lade. Dagene går i ett og jeg merker det skal ekstremt lite til før jeg blir stressa. Lurer på om det er normalt. Eksempel på en typisk dag er jobb 8-4, kommer hjem så er det å hive i seg noen brødskiver før ungene sykler avgårde til trening. Imens kan jeg f.eks rydde kjøkkenet eller handle mat. Må stresse med å rekke hjem fra butikken før ungene kommer hjem. Stresse med å lage middag ferdig før ungene skal legge seg. Mobilen plinger i både meldinger, snap, Spond og skole. Ørten beskjeder om husk gymtøy, turdag, avslutninger osv. Jeg blir stressa av at andre forventer å få svar på ting og gang, føler jeg må svare på meldinger med en gang, og må holde meg oppdatert på ting. Jeg blir så sliten av følelsen av å måtte være «på» og tilgjengelig hele tiden!!! I helgene legger jeg vekk telefonen og det er herlig. Men ikke like lett i ukedagene når det er beskjeder hit og dit som må fanges opp. Har dere noen lifehacks før denne mammaen går på en smell? Anonymkode: 9ccc6...a0b 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #2 Skrevet 20. juni 2024 Har du en barnefar i bildet som f.eks kan ta seg av transpondermeldinger og lage middag annenhver dag? Hva med å ukeshandle så du slipper å bruke tid på dette i hverdagen? Ha telefonen på lydløs og åpne snap en gang om dagen i stedet? Man trenger ikke være tilgjengelig 24/7. Det vil gi deg mer tid til å ta det med ro. Anonymkode: eb5f6...064 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #3 Skrevet 20. juni 2024 Nå er det snart skolefri og fritidsaktiviteter tar også ferie. Det vil bli roligere bare av det. Så må du sette deg ned og planlegge høsten (er det en barnefar som kan ta noe av støyten her?). Du må nok begynne å sette grenser, både på jobb og privat. Kan du/andre foreldre samarbeide med kjøring til/fra aktiviteter? Må barna delta på alt? Må du delta på alt? En overlever litt rot, ting må ikke ryddes pronte, det kan godt flyte litt… legg lista lavere/et annet sted rett og slett. Bruk sommeren/ferien til reflektering over hvordan du disponerer deg selv og din tid. Anonymkode: 9db53...0e1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #4 Skrevet 20. juni 2024 Kan du bestille mat fra Oda eller Meny? Høres ut som du er på vei til å krasje om du ikke roer ned nå❤️ Sjekk meldinger et fast tidspunkt, men legg bort telefonen ellers. Prioriter helsen din Anonymkode: e7452...f5c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #6 Skrevet 20. juni 2024 Hvor er faren til barna? Anonymkode: 83bc5...6d7 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #7 Skrevet 20. juni 2024 Faren til barna, altså min mann, er med å tar støyten. Men det hjelper ikke på mitt indre stress. ts Anonymkode: 9ccc6...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #8 Skrevet 20. juni 2024 Legg vekk mobil med en gang du kommer hjem. Du må ikke være online 24/7. Lag mat dagen før slik at det kan varmes. Inkluder barna dine og gi dem oppgaver. Anonymkode: 80a68...57c 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #9 Skrevet 20. juni 2024 Dropp unødvendige sosiale medier! Du og mannen bør organisere dere bedre. Sett opp en liste på kjøkkenet som alle skriver opp ting dere trenger, når de ser noe er nesten tomt eller tomt osv. Og så setter du og mannen dere ned og planlegger middager, handling osv. for kommende uke, og en av dere handler inn alt på listen. Bruk tid på søndager for å lage opp mat som dere kan utover uken. Lager dere supper, lapskaus, gryterett o.l., lag store porsjoner slik at dere alltid kan fryse ned middager, som så er lette å ta opp. Planlegg også kommende uke mtp. turdager, og andre ting som er utenom "normalen". Ta med barna i den planleggingen som de kan ta ansvar for. Og bruk tid på å lære dem opp til å ta dette ansvaret naturlig. Dette inkluderer også andre oppgaver i hjemmet, vasking av tøy o.l. Lettvint mat som dere spiser før trening kan lages kvelden før, og da kan også mat som er ferdig i fryseren tas opp. Legg ellers lista realistisk på hvordan dere har det hjemme. Og en periode, la mannen en periode ta ansvar for spond og ev. annet hvor det tikker inn meldinger om barnas skole og aktiviteter. Finn øyeblikk hvor du kan ta vare på deg selv. Kjøkkenet kan du og mannen fikse etter middag, så kan du bruke tiden barna er på trening til å gå deg en tur, slappe av, trene, annet... noen ganger i uken. Anonymkode: ee309...fea 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #10 Skrevet 20. juni 2024 Støtter forslaget om å få levert mat på døra fra Oda/Meny. Vi har bestilt en gang hver uke i flere år. Legger inn ting vi mangler i appen når jeg kommer på det. Har fått en veldig god feeling på hvor mye vi trenger for en uke. Ellers skjønner jeg veldig godt følelsen din. Er ambivert, men blir likevel utslitt av at det går i ett, så kan tenke meg st det kan bli ille for introverte. Anonymkode: 0c185...959
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #11 Skrevet 21. juni 2024 Takk for fine svar, skal lese dem om igjen og om igjen og prøve å bli litt flinkere til høsten å organisere ting litt bedre😊 ts Anonymkode: 9ccc6...a0b
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #12 Skrevet 21. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dropp unødvendige sosiale medier! Du og mannen bør organisere dere bedre. Sett opp en liste på kjøkkenet som alle skriver opp ting dere trenger, når de ser noe er nesten tomt eller tomt osv. Og så setter du og mannen dere ned og planlegger middager, handling osv. for kommende uke, og en av dere handler inn alt på listen. Bruk tid på søndager for å lage opp mat som dere kan utover uken. Lager dere supper, lapskaus, gryterett o.l., lag store porsjoner slik at dere alltid kan fryse ned middager, som så er lette å ta opp. Planlegg også kommende uke mtp. turdager, og andre ting som er utenom "normalen". Ta med barna i den planleggingen som de kan ta ansvar for. Og bruk tid på å lære dem opp til å ta dette ansvaret naturlig. Dette inkluderer også andre oppgaver i hjemmet, vasking av tøy o.l. Lettvint mat som dere spiser før trening kan lages kvelden før, og da kan også mat som er ferdig i fryseren tas opp. Legg ellers lista realistisk på hvordan dere har det hjemme. Og en periode, la mannen en periode ta ansvar for spond og ev. annet hvor det tikker inn meldinger om barnas skole og aktiviteter. Finn øyeblikk hvor du kan ta vare på deg selv. Kjøkkenet kan du og mannen fikse etter middag, så kan du bruke tiden barna er på trening til å gå deg en tur, slappe av, trene, annet... noen ganger i uken. Anonymkode: ee309...fea 🙏🏼🙏🏼🙏🏼🙏🏼 Takk for fine og konkrete tips for å få hverdagen til å flyte bedre. Må nok bli flinkere til å involvere barna. TS Anonymkode: 9ccc6...a0b
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2024 #13 Skrevet 21. juni 2024 Stress skjer jo mest inne i hodet. Det handler ikke så mye om alt som skal gjøres, men om hvordan du tenker rundt det. Er det krise om du skulle glemme noe egentlig? Hva om noe går galt, hvor galt det det? Hva skjer om noen ikke får svar med en gang? Noen ganger går vi og bærer på og stresser over ideer som ikke engang er sanne. Prøv å sjekk litt av og til, om alt du forteller deg selv egentlig er sant. Er det noe du mener i innerst inne? Ville du krevd det samme av en god venninne som du krever av deg selv? Anonymkode: ec6d7...0c6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå