Gå til innhold

Prøverørsbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er et prøverørsbarn, og lurte på om noen vet om det er arvelig å plages med å bli gravid? Har lest en artikkel der det står at gutter som er prøverørsbarn kan ha dårlig sædkvalitiet, men finner ikke noe om jenter. Min mor hadde trang eggleder, derfor ble det brukt ivf. 

Anonymkode: 78168...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på årsaken. Trange eller tette eggledere kommer ofte av at det er arrvev som gjør at egget ikke kan komme seg til livmoren, f.eks av endometriose eller seksuelt overførbare infeksjoner.

PCOS er arvelig og det er også endometriose til en viss grad. Men det betyr ikke at man helt sikkert får det fordi mor har det. 

Anonymkode: a43a8...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine slet med å få barn, men på den tiden var prøverør helt i startfasen og ikke vanlig. De fikk til slutt 2 barn på naturlig vis. Jeg har selv slitt med å få barn og har 2 prøverørsbarn. Har også et barn som kom til med naturmetoden ette Røsne tids prøving. Ikke funnet noen årsak til ufrivillig barnløshet, men dårlig eggkvalitet har blitt nevnt. Kanskje det er arvelig 🧐

Anonymkode: 63cde...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gjennom IVF gr endometriose. Resten av slekta og fikk barn. Men noen fikk diagnosen etterpå. Jeg har hatt det siden jeg var 10. Var den yngste i landet og fikk jeg høre.

Anonymkode: 5446c...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer nok helt an på årsaken. Tidlig overgangsalder (og derfor dårlig eggkvalitet tidlig) kan være arvelig. I tillegg kan nok pcos og endometriose være det også. Trange eggledere kan være arvelig hvis det er medfødt. 
Hvis far har nedsatt sædkvalitet pga medfødte faktorer så kan dette være arvelig til hans barn. Hvis det er livsstil så er det ikke arvelig. Med andre ord er det ikke étt enkelt svar på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...