Gå til innhold

Dårlig selvdisiplin for egenpleie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok typisk «flink pike syndrom». Rent og ryddig hjem, høy arbeidsmoral, passer alltid på at barna har alt de trenger, tenker alltid på at er rundt meg skal ha det bra, smører sunne matpakker, tar barna med ut i skog og mark osv osv osv. MEN når det kommer til å ta vare på min egen kropp sliter jeg veldig med overskudd/motivasjon. 

Skulle ønske jeg klarte å spise sunt, komme meg ut å trene noen dager i uken og unngå rask kjøpemat på jobb, men i det øyeblikket jeg er ferdig med å ordne for alle andre er det liksom ikke mer motivasjon igjen til å gjøre de samme «hyggelige» tingene for meg selv.. 

Nå kommer det sikkert mange råd om å «bare fokusere mindre på alt annet», og nei jeg er ikke deprimert eller lat.. lar bare meg selv komme i absolutt siste rekke over proriteringer, og jeg sliter veldig med å snu det! 

Noen som har tips? 

Anonymkode: 349bc...642

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe du selv er villig til å kutte ned på av de tingene som tar opp all energien din, for at du skal klare å spise litt sunnere og trene? Hva med å slække litt mer på husarbeid, eller å få vaskehjelp en gang i mnd som avlaster, evt at mannen kan gjøre litt mer husarbeid hvis han har mer overskudd enn deg?

Anonymkode: 85e76...928

AnonymBruker
Skrevet

Smør sunn matpakke til deg selv samtidig som du smører til barna, og ikke ta med penger på jobb. 

Start rolig med treningen, jeg startet med ti minutter de første månedene. Når jeg tenker på det nå er jo ti minutter helt sykt lite, men det holdt for at jeg skulle få opp motivasjonen. Plutselig merket jeg at jeg var over tiden, men ikke følte meg ferdig med å trene, og idag, to år senere, et jeg i super form og trener mange timer for uken. Helt supert at du er i skog og mark med ungene, da får du litt gratis mosjon der. 

Anonymkode: 7b19b...c7a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenk litt på hva du sitter igjen med når du er gammel og har brukt all din tid til å gjøre livet til andre bedre. 

Tenker du svært nøye gjennom det, så tror jeg nok du vil finne en måte å snu det på. 

Anonymkode: ee25b...486

AnonymBruker
Skrevet

Les tråden "hvordan elske seg selv mer". 

Anonymkode: d138e...74c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Les tråden "hvordan elske seg selv mer". 

Anonymkode: d138e...74c

Nettopp det jeg skulle skrive. Altså ikke om den konkrete tråden, men hvordan egenkjærlighet spiller en stor rolle her. Hvordan man må føle at man er verdt å prioriteres, at man er verdifull og fortjener å bli ivaretatt, osv. 

Anonymkode: e8034...49e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...