Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

jeg har nå tatt meg selv i nakken og bestemt meg for og ta vare på kroppen jeg har fått tildelt.

før kunne jeg spise fastfood, brus og snop hver dag..

etter at jeg tok meg friår fra skolen sluttet jeg med frokost og gikk kansje uten mat til kl.5 da jeg lagde middag t sambo (eller spiste fastfood). grønnsaker, frukt og bær var ord jeg ikke hadde hørt om...

nå har jeg vridd helt om.

ting jeg har gjort for å få sunnere matvaner er:

- spise minst 3 måltider hver dag

- lage middag fra bunnen av hver dag

- bruke seltin salt i stedet for vanlig salt

- byttet ut sukker med fruktose

- byttet ut usunne oljer/margarin med rapsolje

- gitt meg selv lov til og spise noe godt hver lørdag

- jeg har byttet ut snop (og min elsking sjokoladen) med nøtter, smoothie og frukt og poppkorn.

- fastfood er bannlyst

- drikker bare vann, juice og melk

- spiser minst en type frukt/grønsak hver dag

- spiser fiberrik mat hver dag

hva syns dere?

jeg har gjort dette i 2 uker nå og trives med min sunne livsstil:)

målet mitt er og gå ned fra 70 kg til 59 kg (som er min idealvekt)

jeg har faktisk tatt av 2 kg allerede, så dette hjelper:)

er det noen andre nyttige tips dere har som jeg kan bytte ut med et sunnere alternativ?

Endret av ^me^
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du vil ha masse antioksidanter (som jo er bra for deg) bør du spise de fruktene/grønnsakene som har sterkest farge. (fargestoffene er nemelig ofte antioksidanter) og NBNB ikke kok ihjel grønnsakene - la de beholde den vakre fargen de har :)

Skrevet

takk for tips våken:)

jeg liker ikke kokte grønnsaker faktisk (unntatt brokoli og blomkål)

så jeg tror ikke det blir noe problemer med og koke grønnsakene ihjel:)

Skrevet

Jeg synes du har fått deg fine sunne vaner, ^me^ ;)

Jeg hang meg bare opp i tr ting...;

Popcorn: er ikke "sunt" snacks. Om du allikevel vil ha det, bør du ikke bruke de "ferdig" pakkene. FETTBOMBE! Og det er IKKE dte sunne fettet!

Juice: Husk at dette inneholder en del kcal og fruktsukker! Hvis man skla ned i vekt bør man drikke minimalt av kaloririkt drikke. Ofte blir det mange glass....

3 måltider hver dag: Er det fordi du ikke klarer spise mer?? Det er veldig ugunstig med bare 3 måltider i løpet av èn dag- for å holde blodsukkeret stabilt og forbrenningen oppe, og ikke minst holde deg mett; bør du spise 5-6 måltider i løpet av dagen. Tenk: flere små istedet for få store måltider! Du kan ha 3 hovedmåltider; frokost, lunsj og middag, så kan du ta noen mellommåltider når du føler for...TIPS: Ha med noe sunt på jobben, i veska osv til en hver tid..

Ellers likte jeg de nye vanene dine kjempe godt! Gratulerer med resultat! :klappe:

Skrevet

Et lite apropos til å spise godt hver lørdag; vil du ikke da spise en så stor porsjon at du ikke klarer å brenne vekk alt? Leste ett eller annet sted at det faktisk er sunnere å ta en liten bit hver dag, enn å putte innpå på lørdager fordi man da gjerne spiser mer enn man klarer å få vekk.

Skrevet

Akkurat dte med "en spisekveld" er nok mer for det psykiske, at man kan skeie ut og kose seg med god mat! Om man bare spiser lovlig hele tiden, er det for de aller fleste vanskeligere å holde ut i lengden...

Skrevet

Porpcorn innholder masse fett. i Derosm du spiser mikropop er dette den matvaren i norge som innholder mest transfett og det er direkte skadelig.

Skrevet

Synes du er flink, jeg! Popcorn er ikke det sunneste, men tror ikke du tar skade av det. Du har jo forbedret kostholdet ditt på veldig mange punkter, og det er i seg selv en prestasjon. Det er ikke bra å være for streng med seg selv heller; da sprekker du lettere.

Skrevet

takk for svar alle sammen!

hehe, popcorn ja, da mente jeg det popcornet som du popper i kjele selv.

de er uten tilsatt salt og fett, slik at du kan bruke den oljen og mengen du vil ha selv. stemmer dette?

jeg skrev minst 3 måltider, før kunne jeg bare ha 1..

men nå skal jeg ha mer enn 3 måltider, det var det jeg mente, ikke så lett og forstå.. :ler:

og på lørdagen spiser jeg kansje en sjokolade og kansje vi går ut og spiser pizza e.l. jeg lar meg ikke spise mer enn vanlig selv om det er lørdag.

Skrevet

Okay, det var bedre! ;)

Lykke til! :tommel: Bare husk å være litt tålmodig, og at det kan ta litt tid før man blir kvitt alle de usunne vanene! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...