Gå til innhold

Dine beste barseltips


Kmff20

Anbefalte innlegg

Hei!
Ideen her er at alle kan komme med sine beste tips i barseltiden. Man får gjerne mange råd og tips, der noen er gull og andre er ikke.
 

Ta med deg de tipsene som funker for deg og ditt barn. 

Mine beste tips;

- Ammehjelpen.no og ammehjelpsgruppen på facebook er to sider jeg var innom daglig en periode. Les deg opp på amming før fødsel:) 

- kveldsuro; yogaball+bæresjal= en uslåelig kombinasjon.

- barsel kan innebære mye stillesitting, spesielt om man ammer. Man blir litt låst til sofaen, men går over. Greit å være forberedt på. 

-Kjøp D-vitamin spray uten kokos. Babyen min fikk vondt i magen av kokos og dråper er stress. 

- Ammekurv med alt man trenger; bleier, vann, enkel snacks, gulpeklut

- 1 aktivitet er gjerne nok om dagen. Hva den aktiviteten er kan variere veldig. Orker man å gå på butikken? Kanskje en tur i postkassa er nok. Noen dager så orker man mer enn andre, det kan være helt nok med den turen i postkassa og det er helt greit. 

- must haves innkjøp; naturebond, purelan, en manuell brystpumpe (drit i å kjøpe en dyr automatisk en før du vet om du ønsker å pumpe) , bæresjal. Hadde ikke klart meg uten de tingene. 

- klær til baby: body som må tres over hodet er stress

- les om trygg samsoving enten du planlegger å samsove eller ikke. Happycosleeper på instagram er fin å følge:)

Det var mine, spent på hva dine er:)

 


 

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 meter ladekabel til all sofasittingen! 

 

Anonymkode: 7009b...d70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Ikke si ja til besøk om du faktisk ikke vil.

- Ikke send babyen på rundgang om du ikke er komfortabel med det. 

- De 2 ukene med partner hjemme går fort, utnytt den tiden så godt du kan til hvile.

- Ikke glem å spis! (Jeg vet det er lettere å spise sjokolade, men skikkelig mat metter lengre!)

- Nei, du må ikke amme for enhver pris. (Samme hvor mye du satte deg inn i det på forhånd.)

- Vær ærlig med helsesykepleier om hvordan du faktisk har det. Fødselsdepresjon uoppdaget vil bare gjøre deg mer sliten. 

Endret av mereo
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter de over her! 

Ammekurv vedsiden av der man sitter å ammer er helt gull!

- kjøp en termo drikkeflaske så du har kaldt vann tilgjengelig, husk å drikk masse. Og ikke minst spis. 

- fyll fryseren mens du er gravid. Både med middager og brød, rundstykker osv. Helt utrolig hvor lite tid man får til matlaging med en nyfødt baby!

- hvis/når du skal ha besøk. Få partner til å si ifra før/når de kommer at de ikke kan bli så lenge. Så slipper du gjøre det mens de er der :) mange blir sliten av lange besøk. Her var mannen bufferen som tok seg av alt det der. Vi hadde lite besøk i begynnelsen. Men der er alle forskjellig såklart! 

Anonymkode: e84a5...ae3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (1 time siden):

- Ikke si ja til besøk om du faktisk ikke vil.

- Ikke send babyen på rundgang om du ikke er komfortabel med det. 

- De 2 ukene med partner hjemme går fort, utnytt den tiden så godt du kan til hvile.

- Ikke glem å spis! (Jeg vet det er lettere å spise sjokolade, men skikkelig mat metter lengre!)

- Nei, du må ikke amme for enhver pris. (Samme hvor mye du satte deg inn i det på forhånd.)

- Vær ærlig med helsesykepleier om hvordan du faktisk har det. Fødselsdepresjon uoppdaget vil bare gjøre deg mer sliten. 

Gode tips!

Og helt enig, man må ikke amme for en hver pris! Ser nå at det ene punktet mitt kunne spesifisert det også, selv om man har lest mye om det så betyr ikke det at man må/vil/kan. Merket bare selv hvor utrolig lite jeg kunne om amming, var uviten og trodde det bare var å koble babyen på puppen, null stress liksom🫠 

Mamming før amming🫶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å be samboer smøre meg sandwich før han drar på jobb daglig i noen uker; sånn at jeg har lett tilgjengelig sunn mat ferdig i kjøleskapet. Tenkte å ha med proteinrikt pålegg som egg for eksempel. 

Anonymkode: 8fed4...2e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips blir i retrospekt siden det er lenge siden jeg hadde så små, men mitt beste tips er at dette går over, alt går over og det VIL bli bedre og i det lange løp er ingenting du gjør i barseltiden så innmari viktig med mindre det handler om at barnet får kjærlighet. Barnet trenger ikke mer stimuli enn kjærlighet og kos i starten, vær fornøyd om du får dusja, du trenger ikke å gå i barselgrupper (om du ikke vil), og du trenger ikke gå på lange trilleturer (om du ikke vil), du trenger ikke lage femretters middag (om du ikke vil). Barsel er i fugleperspektiv en ekstremt kort tid av livet ditt, bruk den som du vil - i sammen med barnet.  

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips! 

- ta alle velmente råd med en klype salt, du vet ofte best selv. (gjelder også det jeg skriver).

- prøv multi mam krem (ja, det finnes) og evt. kompress hvis purelan ikke gjør susen, det fungerte mye bedre her.

- det er ingen som gir deg noen pris for å komme deg ut på aktiviteter/trilletur tidlig. Hvil hjemme så lenge du trenger det. Det kommer til å gå bedre å komme seg ut når det etter hvert kjennes naturlig. 

- babyen trenger ikke nødvendigvis at du klarer å roe den ned hvis den gråter, men den trenger at du møter følelsene dens. At du holder en gråtende baby og gir den kjærlighet er nok (hvis den er mett), du trenger ikke alltid å bysse desperat for å roe ned. Bare vær nær og rolig. Du gjør en god jobb!
Og blir det for mye for deg er det helt greit å legge baby ned og ta en liten pause før du har mer nærhet å gi igjen❤️

 

Anonymkode: 817ee...32c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matkasse fungerte veldig fint for oss! Deilig å få maten levert på døra og middagen ferdig planlagt.

Hvil masse! Send mannen på butikken. Man MÅ ikke gå ut på trilletur med en gang man kommer hjem. 

Anonymkode: 5e2c7...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...