AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #1 Skrevet 20. juni 2024 Ja hva kan være grunn til det? Jeg selv kjenner to som måtte ha IVF med første barnet, i mange år før den lyktes! For å så bli naturlig gravid med barn nr 2 av seg selv . lest flere tilsvarende tilfeller. Er det noen fertilitetstilstander som blir bedre av å fullføre er svangerskap? Anonymkode: 8bc31...b1e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #2 Skrevet 20. juni 2024 For min del så var det at jeg rett før IVF hadde kikhullsoperasjon for å fjerne endometriose (jeg fikk det som krav for å få egguttak offentlig). De fikk fjernet mye vev som gjorde at jeg ble gravid naturlig med nr 2. Samme skjedde med min venninne, bare at hos henne var det tette eggledere. Den ene ble fjernet og den andre åpnet før IVF - og hun fikk 2 barn naturlig etter første med IVF Anonymkode: fbe6c...3d5
mommyaka Skrevet 20. juni 2024 #3 Skrevet 20. juni 2024 Noen hansker det bare om å "slappe" av tror jeg.. Ofte blir folk gravid når de slutter å prøve ( vi ble det) mange blir gravide mens de venter på adopsjon...for de de slutter å stresse. Sier ikke at å stresse ned er magisk..men de fleste vet at prøve periode et tøff
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #4 Skrevet 20. juni 2024 Moder jord har vel gjort det sånn slik at ikke alle skal få 10 barn, men så kommer leger og ødelegger for moder jord Anonymkode: 27b87...743
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #5 Skrevet 20. juni 2024 Ikke IVF her, men jeg har PCOS og en del med diagnosen må ha IVF. Har aldri i mitt liv hatt regelmessig menstruasjon, ikke engang da jeg var ung og slank. I lange perioder hadde jeg ingen menstruasjon i det hele tatt. Måtte ta medisin for å fremprovosere blødning og medsin for å stimulere til eggløsning for å unnfange første barnet. Men etter første barnet ble født kom syklusen av seg selv. Uregelmessig ja, men etter en periode med livsstilstiltak så ble den så og si regelmessig. Og barn nr.2 bli unnfanget naturlig. Så kan nesten virke som om et svangerskap ristet litt i systemet, jeg vet ikke. Anonymkode: eaf3d...31e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #6 Skrevet 20. juni 2024 mommyaka skrev (13 minutter siden): Noen hansker det bare om å "slappe" av tror jeg.. Ofte blir folk gravid når de slutter å prøve ( vi ble det) mange blir gravide mens de venter på adopsjon...for de de slutter å stresse. Sier ikke at å stresse ned er magisk..men de fleste vet at prøve periode et tøff Den der med stress og "slappe av" og infertilitet er noe som er lagt dødt for lenge siden både av leger, gyn og ivf eksperter både i inn og utland. AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja hva kan være grunn til det? Jeg selv kjenner to som måtte ha IVF med første barnet, i mange år før den lyktes! For å så bli naturlig gravid med barn nr 2 av seg selv . lest flere tilsvarende tilfeller. Er det noen fertilitetstilstander som blir bedre av å fullføre er svangerskap? Anonymkode: 8bc31...b1e Fertilitet kan endres over tid naturlig ja. Noen må ha hjelp til å få første barn - får andre barn uten hjelp, naturlig av seg selv. Andre får første barn naturlig, og trenger hjelp med andre barn. Noen gjennomgår årevis med fertelitetsbehanling uten å lykkes, og oppnår plutselig barnedrømmen naturlig ut av det blå. Andre opplever aldri å lykkes. Med mindre man er 100% steril finnes det alltid en mulighet. Det å igjennomgå fertilitetsbehandlinger kan jo bidra til å bedre ens fertilitet og dermed oppnår man graviditet naturlig etter mange år uten. Selv med assistert befruktning eller annen fertelitetsbehanling finnes det ingen garanti - det skal så mye mer til enn at et egg møter en spermcelle. Årsaken til at noen opplever å bli naturlig gravid ut av det blå etter mange års problemer kommer vi nok aldri til å vite - det er nok en sammensatt årsak blandet med mye tilfeldighet og ren skjær flaks. Naturens naturlige seleksjon og biologi vil man aldri finne alle svarene på. Samme som at man ikke alltid finner årsak til hvorfor noen sliter med infertilitet når alt tilsynelatende ser bra ut. Har 2 vennepar som gikk igjennom årevis med infertilitet og behandlinger. De ble ikke gravid. Begge parene gikk hver til sitt - og begge par fant nye partnere og alle 4 har på hver sin kant fått barn helt naturlig i dag. Anonymkode: a1f28...7ef 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #7 Skrevet 20. juni 2024 Ivf er ikke magi, men hjelp til befruktning. Man kan streve både før etter Ivf med å bli gravid. Jeg er ikke veldig begeistret for denne folketroen som går ut på at kvinner ikke blir gravide pga stress og at hvis de bare slapper av så ordner det seg. Og alle tilfeller hvor kvinner ble gravide etter adopsjon eller Ivf trekkes frem som eksempler på dette. Det er plenty av folk som ikke får barn etter adopsjon og trenger Ivf for barn 2. Hører lite om dette Anonymkode: cfb14...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #8 Skrevet 20. juni 2024 Vi fikk nr. en etter flere års prøving og flere IVF-forsøk, og nr to ble til helt uventet og uplanlagt rett etter at mensen kom tilbake etter første fødsel. Vi har et vennepar som opplevde det samme. Og jeg kjenner noen som plutselig fikk fire tette barn etter å ha hatt mange spontanaborter og vært ufrivillig barnløse i flere år, men de brukte aldri IVF. En gynekolog jeg var hos i 2. svangerskap, sa at det var ganske vanlig. Og sannsynlige årsaker mente han var mild, uoppdaget endometriose eller evt kjent endometriose. Det blir midlertidig bedre i svangerskap. Det kunne også være hormonendringer hos kvinnen etter første svangerskap, f.eks. med mer stabil syklus og eggløsning (noen ganger pga vektendring opp eller ned). Og noen ganger at mannens sædkvalitet av ukjent årsak, kanskje pga livsstil, bedret seg. Eller en kombinasjon av disse. Hos oss gjetter jeg på mild endometriose. Jeg er ikke utredet for det, og har ikke sterke symptomer. Men enda blir midlertidig bedre etter svangerskap, og jeg har noen symptomer som kan stemme overens med det. Stress og at en slapper av etter å ha fått én, blir ofte presentert som grunnen, og det tenker jeg stort sett er en myte. Vi var i hvert fall veldig avslappet den gangen vi sluttet med prevensjon for å «ta det som det kom». Det virket ikke. Jeg regner med flertallet av ufrivillig barnløse slappet av den første tiden, før de skjønte at de hadde en utfordring. Anonymkode: d92c2...ae0 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå