Gå til innhold

til deg med skuldersmerter, hjalp det med fysio?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

var det legen eller fysio som fant ut hva det var? gjorde du øvelser hjemme i tillegg til fysio?

Anonymkode: a2094...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det var fysio som hjalp meg. 
 

Fikk øvelser jeg gjorde hjemme. Ble merkbart bedre etter et par ukers behandling. 

Anonymkode: 927ba...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste ikke nøye nok: jeg var i MR, som sa at skulderen var full av betennelse. 

Anonymkode: 927ba...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk god hjelp av fysio men måtte gjøre øvelsene han gav meg. Har hatt kronisk betennelse i mange år, målt er å I det minste være smertefri.

Anonymkode: d727c...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å trene styrke, hadde vondt etter et fall, gikk aldri til legen. Hadde vondt i over 6 måneder. Regner med at det oppstod betennelse etter fallet.

Anonymkode: c186f...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen henviste til MR av begge skuldrene.

Påvist flere skader.

Mange behandlinger med diverse. Blant annet sjokkbølger.

Deretter rehabilitering i form av øvelser.

 

Smerter i skulder kan ha mange ulike årsaker. Ikke begynn egenbehandling før du har fått diagnostisert og konferert med lege (noen ganger ortoped) og sannsynligvis fysioterapeut.

Anonymkode: 4a04c...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 9.55):

var det legen eller fysio som fant ut hva det var? gjorde du øvelser hjemme i tillegg til fysio?

Anonymkode: a2094...df6

Nei det som hjalp meg var å trene opp militærpress fra 20 kg 3x5 til 80 kg 3x5

Anonymkode: 9c24b...4b5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hva problemet er.

Den gang jeg hadde frozen shoulder måtte jeg på ultralyd for å få det bekreftet, det var ikke hos fysio. Men da diagnose var stilt hjalp fysio med "øvelser" (man kan ikke trene bort frozen, og det gjøres verre hvis man pusher smertegrensa, men man skal holde bevegeligheten innenfor smertegrensa).

Anonymkode: 38946...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ruptur i Labrum etter et fall på løpetur. For meg har hjelpt på med styrketrening. Bruker en personlig trener med fysio utdanning på treningssenter. Har fremdeles litt smerter, men ikke like mye som før. Har også brukt kiropraktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun styrketrening med PT hjalp her. 

Gikk først til fysio, men øvelsene jeg fikk der var for milde/lette til å hjelpe på problemet. 

Det gjelder flere jeg kjenner. Virker som om fysio er mest for mennesker uten noen form for muskulatur i kroppen. 

Anonymkode: e5aa5...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening hjalp mest. Manuellterapeut bidrog med massasje og ulike øvelser som også hjalp. Men styrketrening var alfa og omega for min del

Anonymkode: a6283...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å kjøre en typisk "fysiorunde" med en del øvelser fem dager per uke. Har holdt på i et halvt år nå. Styrketrening med benkpress og militærpress gjorde det bare verre for meg. Øvelsene jeg gjør hver uke holder det fint i sjakk, men jeg har ikke tenkt å slutte med dem for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sandum.PT said:

For meg hjalp det å kjøre en typisk "fysiorunde" med en del øvelser fem dager per uke. Har holdt på i et halvt år nå. Styrketrening med benkpress og militærpress gjorde det bare verre for meg. Øvelsene jeg gjør hver uke holder det fint i sjakk, men jeg har ikke tenkt å slutte med dem for å si det sånn :)

Har du tatt MR av skuldrene??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bigote skrev (20 timer siden):

Har du tatt MR av skuldrene??

 

Nei, jeg har ikke tatt MR :) MR finner masse "feil og skader" på folk helt uten symptomer. For eksempel har dette ført til overbehandling og unødvendige operasjoner av tusenvis av knær.

Jeg er av den oppfatning at man ikke skal være så helsikes redd for bevegelse. Jeg trenger ikke noen MR av skuldrene eller en evaluering av en ortoped for å starte med noen enkle strikkøvelser hjemme. Hvis jeg hadde hatt veldig store smerter over lang tid og de enkle hjemmetingene ikke hadde fungert, så hadde jeg selvsagt gått veien via lege for å komme inn i behandlingssystemet.

Men så alvorlige er ikke mine smerter, heldigvis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sandum.PT said:

Nei, jeg har ikke tatt MR :) MR finner masse "feil og skader" på folk helt uten symptomer. For eksempel har dette ført til overbehandling og unødvendige operasjoner av tusenvis av knær.

Jeg er av den oppfatning at man ikke skal være så helsikes redd for bevegelse. Jeg trenger ikke noen MR av skuldrene eller en evaluering av en ortoped for å starte med noen enkle strikkøvelser hjemme. Hvis jeg hadde hatt veldig store smerter over lang tid og de enkle hjemmetingene ikke hadde fungert, så hadde jeg selvsagt gått veien via lege for å komme inn i behandlingssystemet.

Men så alvorlige er ikke mine smerter, heldigvis :) 

Det får selvsagt kjøre ditt eget løp her. Var bare nysgjerrig på om du hadde fått avdekket noen årsak til problemene siden at jeg har en kompis som har tilsvarende problemer med samme øvelser som ikke vil ta MR.

Hadde selv en skade som ga meg restriksjoner innenfor enkeltøvelser på gymmen.. Jeg er en av mange som fikk løst restriksjonene hovedsakelig at det ble tatt bilder. Jeg kunne ende fysioøvelsene etter noen måneder og slapp og tilpasse treningsprogrammet rundt restriksjonene. 

Jeg er også av skolen som mener bevegelse er bra :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (2 timer siden):

Nei, jeg har ikke tatt MR :) MR finner masse "feil og skader" på folk helt uten symptomer. For eksempel har dette ført til overbehandling og unødvendige operasjoner av tusenvis av knær.

Jeg er av den oppfatning at man ikke skal være så helsikes redd for bevegelse. Jeg trenger ikke noen MR av skuldrene eller en evaluering av en ortoped for å starte med noen enkle strikkøvelser hjemme. Hvis jeg hadde hatt veldig store smerter over lang tid og de enkle hjemmetingene ikke hadde fungert, så hadde jeg selvsagt gått veien via lege for å komme inn i behandlingssystemet.

Men så alvorlige er ikke mine smerter, heldigvis :) 

Jeg slet i flere år med smerter i skuldrene. Forsøkte mye øvelser og trening på egen hånd. Eneste jeg oppnådde var en forverring.

Var først når MR viste en medfødt deformasjon av skjelett i skulder og følgeskader av det, jeg fikk gjort noe med det.

Jeg tok MR igjen for noen uker tilbake av rygg og et kne. «Alle» var overbevist om at grunnen til ryggsmertene var skiveutglidning og tipset om ulike øvelser. MR viste derimot en fraktur i ryggraden og vevsskader. Eneste jeg hadde oppnådd med forslagene til øvelser hadde vært en forverring av skadene.

Legen min trodde jeg hadde en korsbåndskade. MR viste en nærmest fraværende menisk og nesten avrevet leddbånd. Legen min er ortoped med noen tusen kne og ryggoperasjoner i beltet.

 

Jeg har blitt svært skeptisk til egendiagnostisering og behandling for å si det forsiktig 😊

Anonymkode: 4a04c...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bigote skrev (1 time siden):

Det får selvsagt kjøre ditt eget løp her. Var bare nysgjerrig på om du hadde fått avdekket noen årsak til problemene siden at jeg har en kompis som har tilsvarende problemer med samme øvelser som ikke vil ta MR.

Hadde selv en skade som ga meg restriksjoner innenfor enkeltøvelser på gymmen.. Jeg er en av mange som fikk løst restriksjonene hovedsakelig at det ble tatt bilder. Jeg kunne ende fysioøvelsene etter noen måneder og slapp og tilpasse treningsprogrammet rundt restriksjonene. 

Jeg er også av skolen som mener bevegelse er bra :) 

 

Nei, har ikke tatt det så langt enda. Jeg utelukker ikke at det kan være noe, men det jeg gjør nå fungerer fint enn så lenge. Hvordan ble ditt problem endelig løst? :)

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg slet i flere år med smerter i skuldrene. Forsøkte mye øvelser og trening på egen hånd. Eneste jeg oppnådde var en forverring.

Var først når MR viste en medfødt deformasjon av skjelett i skulder og følgeskader av det, jeg fikk gjort noe med det.

Jeg tok MR igjen for noen uker tilbake av rygg og et kne. «Alle» var overbevist om at grunnen til ryggsmertene var skiveutglidning og tipset om ulike øvelser. MR viste derimot en fraktur i ryggraden og vevsskader. Eneste jeg hadde oppnådd med forslagene til øvelser hadde vært en forverring av skadene.

Legen min trodde jeg hadde en korsbåndskade. MR viste en nærmest fraværende menisk og nesten avrevet leddbånd. Legen min er ortoped med noen tusen kne og ryggoperasjoner i beltet.

 

Jeg har blitt svært skeptisk til egendiagnostisering og behandling for å si det forsiktig 😊

Anonymkode: 4a04c...d21

Det er jo grader av dette. Jeg har ikke store smerter og har ikke diagnostisert meg selv med noe. Jeg bare gjør noen øvelser med strikk for å få bevegelse i leddet, trene opp styrke og stabilitet. Selvfølgelig kan det jo være som du nevner medfødte ting, eller det kan ha oppstått skader som må ha annen behandling.

Jeg er ikke mot hverken ortopeder, operasjoner eller leger altså! Nå er jo dette med overbehandling på grunn av MR en kjent sak som de fleste leger og i alle fall ortopeder og kirurger ikke (bør) tar lett på :)

Jeg tror bare at det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og man trenger ikke nødvendigvis være redd for å bevege seg. Om det murrer litt i en skulder og man ikke blir verre av øvelser man kan finne på nettet som er typiske "fysioøvelser", så ser jeg ikke problemet med å prøve det? Og om ting blir verre, eller det ikke blir bedre, eller smertene er store - ja da drar man selvsagt til legen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Sandum.PT said:

Nei, har ikke tatt det så langt enda. Jeg utelukker ikke at det kan være noe, men det jeg gjør nå fungerer fint enn så lenge. Hvordan ble ditt problem endelig løst? :)

Hadde en "sovende" muskel mellom skulderbladene hvor trapezius(?) og en annen muskel som jeg ikke husker navnet på hadde tatt over for å kompensere.. Jeg kunne visuelt sett trekke skulderbladene ned og tilbake i benkpress og roing selv om det oppstod en ubalanse som gjorde at de kompenserende musklene ble overbelastet og gå murringer og ubehag.

Aktivering av muskelen, og det og etter hvert implementere dem i øvelsene med fokus på at trapezius ikke skulle spennes var løsningen. 

Nå ti år etterpå kan jeg fortsatt Smolov jr både på militærpress og benkpress uten å pådra meg skade..Programmet er litt kontroversielt siden det er et høy volum+ høy intensitetsprogram enkelte vil hevde utgjør en risiko.. Ta en titt på det hvis du er interessert. Bruker programmet hvis jeg trenger en utfordring siden programmet ble designet for russere på steroider.

Ellers er det interessant hvordan kroppen tilpasser seg skader for funksjonalitet... Var en kar som røk en av rotatorkufffene og klarte å holde funksjon i skulderen over flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (39 minutter siden):

Hadde en "sovende" muskel mellom skulderbladene hvor trapezius(?) og en annen muskel som jeg ikke husker navnet på hadde tatt over for å kompensere.. Jeg kunne visuelt sett trekke skulderbladene ned og tilbake i benkpress og roing selv om det oppstod en ubalanse som gjorde at de kompenserende musklene ble overbelastet og gå murringer og ubehag.

Aktivering av muskelen, og det og etter hvert implementere dem i øvelsene med fokus på at trapezius ikke skulle spennes var løsningen. 

Nå ti år etterpå kan jeg fortsatt Smolov jr både på militærpress og benkpress uten å pådra meg skade..Programmet er litt kontroversielt siden det er et høy volum+ høy intensitetsprogram enkelte vil hevde utgjør en risiko.. Ta en titt på det hvis du er interessert. Bruker programmet hvis jeg trenger en utfordring siden programmet ble designet for russere på steroider.

Ellers er det interessant hvordan kroppen tilpasser seg skader for funksjonalitet... Var en kar som røk en av rotatorkufffene og klarte å holde funksjon i skulderen over flere år.

Kjenner til Smolov ja! :) 

Ja kroppen er utrolig, og flott det løste seg! Har vært uten benkpress en stund nå, men skal nok henvise meg selv videre om smertene kommer tilbake :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...