Gå til innhold

Er det flere som har mødre som aldri inviterer på noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor inviterer aldri på noe, det er aldri "kom på middag", "kom på en kaffe", eller "jeg har bakt boller" eller lignende.

Jeg er voksen og har barn, og inviterer min mor på middag og kaffe relativt ofte, kanskje en gang i mnd, men blir aldri invitert tilbake. Jeg skjønner at det blir mer stress for henne som er alene å ha alle oss fire på middag, men aldri liksom ..? 

Det eneste unntaket er når hun har bursdag, da inviterer hun oss. Men ikke ellers- ikke i jula, ikke i påsken, ikke i sommerferien, og ikke til vanlige hverdager. 

Er dette vanlig, eller har "alle andre" mødre som stadig vekk inviterer?

Nei, vi er ikke uvenner, nei, hun er ikke fattig, hun er ikke dårlig til beins, hun er i jobb og sitter godt i det økonomisk ... 

Anonymkode: 34faa...908

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? tror det er litt forskjell på generasjonene. Min mor inviterer ikke særlig ofte til noe, hun er tidlig i 50 årene. Derimot min manns mor som er i 70 årene inviterer ofte på middag, kake osv. men derimot sitter min mor ofte barnevakt for barna våre og har mye mer overskudd til å hjelpe oss på den måten, så tenker ikke så mye over at vi ikke spiser middag der alle sammen så ofte. 

Anonymkode: be529...cb2

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun syntes det er ofte med en gang i mnd. Og selv om hun har god helse, kan det jo være at hun føler seg mer sliten hun er ikke ung lenger. 

Men hvis dere har et godt forhold, hvorfor ikke snakke om det? 

Anonymkode: 403c6...683

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor gammel er du? tror det er litt forskjell på generasjonene. Min mor inviterer ikke særlig ofte til noe, hun er tidlig i 50 årene. Derimot min manns mor som er i 70 årene inviterer ofte på middag, kake osv. men derimot sitter min mor ofte barnevakt for barna våre og har mye mer overskudd til å hjelpe oss på den måten, så tenker ikke så mye over at vi ikke spiser middag der alle sammen så ofte. 

Anonymkode: be529...cb2

Min mor er i 60-årene, så litt eldre en din.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun er litt lei av å styre og stelle. Kjenner på det selv, har kuttet mer ned på alt ekstra som jeg gjerne kunne gjort i yngre år. Er egentlig lei av å måtte planlegge, handle, lage og styre og stelle til enhver anledning - som i påsken, 17 mai, pinse, jul, bursdager osv - noe jeg fortsatt inviterer til og gjør men ikke utover det i særlig grad. Har liksom gått tom for entusiasme ang gjestebud og prøver å unngå for mye søtt/bakst i hverdagen.

Kanskje din mor er litt «mett» av det samme og er glad for å bli bedt til deg?

Anonymkode: de9c1...3d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje hun syntes det er ofte med en gang i mnd. Og selv om hun har god helse, kan det jo være at hun føler seg mer sliten hun er ikke ung lenger. 

Men hvis dere har et godt forhold, hvorfor ikke snakke om det? 

Ja, vi har forsåvidt et godt forhold - men ikke om jeg skal ta opp sånne ting 🙉. Da kan hun bli ganske sur.

Jeg har tidligere nærmest tvunget henne til å invitere oss på middag en av dagene i romjula, for at ungene skulle få følelsen av å reise bort til mormor liksom. Da var hun kjempestressa og dritsur, og ringte først og sa at vi ikke måtte spise så mye, for hun hadde ikke nok mat hvis alle tok mye av hver ting og "blablabla". Det endte med at ingen turte å spise nesten, og hun fikk masse rester. Etter det har jeg ikke orket å ta det opp. Det er flere år siden nå, og vi har knapt vært der etter det.

AnonymBruker
Skrevet

Blir aldri invitert, men er ganske ofte innom allikevel. Når vi er innom spør hun hva vi vil ha til middag, og så spiser vi i lag selv om det ikke har vært noen invitasjon på forhånd. Men jeg kjenner nok at jeg føler dørene hjemme hos mine foreldre alltid er åpne for oss når vi vil. Føles som å komme hjem, ikke på besøk. 

hos svigers må det være invitasjon for mat osv. 

Anonymkode: f309e...456

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, vi har forsåvidt et godt forhold - men ikke om jeg skal ta opp sånne ting 🙉. Da kan hun bli ganske sur.

Jeg har tidligere nærmest tvunget henne til å invitere oss på middag en av dagene i romjula, for at ungene skulle få følelsen av å reise bort til mormor liksom. Da var hun kjempestressa og dritsur, og ringte først og sa at vi ikke måtte spise så mye, for hun hadde ikke nok mat hvis alle tok mye av hver ting og "blablabla". Det endte med at ingen turte å spise nesten, og hun fikk masse rester. Etter det har jeg ikke orket å ta det opp. Det er flere år siden nå, og vi har knapt vært der etter det.

Da har du vel svaret ditt på grunnen til at det er sånn der. Hun liker ikke det med å drive å stelle til sånt, fordi hun blir stresset for at det ikke er nok / fint nok  Hvis hun er ok ellers, er det vel bare å la det gå, ev. prøve å se om dere kan møtes på kafé. restaurant eller noe, der hun slipper å stelle til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun liker tydeligvis ikke å stelle i stand. Det er jo ikke alle som gjør det. 

Er det mulig å reise på besøk uten å forvente noe? 

AnonymBruker
Skrevet

Har foreldre på samme alder og skjønner at de er leie av hele greiene. Er bare 40 og synes det er styr å få huset invadert selv jeg 🤦‍♀️ Ikkee alle er like, og de gode gamle bestemødrene som var hjemmeværende og alltid sto klar med fersk bakst er byttet ut med en travlere generasjon. Synes ikke man kan forvente invitasjoner, men se på det som en hyggelig luksus hvis de kommer :)

Anonymkode: 78641...e79

Gjest Chicchi
Skrevet

Du sier at hun er i jobb, så da vil hun vel bruke fritiden sin på å slappe av :)

Skrevet

Dette synes jeg høres trist ut. At vi skal være så travle i vår egen hverdag, og så private og opptatt av fasade at hus og mat skal være "perfekt" for å kunne slippe inn nærmeste familie. Grunnet avstand møter jeg ikke nærmeste familie så ofte uansett, men liker å tenke at man hadde sett hverandre den ene eller den andre plassen ett par ganger i måneden. 

Kan man ikke tenke litt utenfor boksen om man synes det er slitsom å varte opp for gjester? Planlegg en liten utflukt sammen, bestille take away sammen, spise ute, besøke "mellom måltid", dra til bestemor og lage mat der. Sistnevnte har jeg gjort ett par ganger for både nær familie og venninner. Funker fint å tenke alternativ om man er litt rund i kantene og ikke er "kontrollfreak". 

AnonymBruker
Skrevet

Mamma inviterer aldri på noe, men døra er alltid åpen om vi ringer og sier at vi er ute på tur, og lurer på om hun har lyst på besøk. Da er det lite servering, men helt stressfritt for henne.

Anonymkode: 090ed...99f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har der også sånn! Min far er glad i å være med de små barnebarna sine men min mor tåler lite, så der blir kun et par ganger i året jeg spør om de kan passe de. Jeg har bare innsett at der er sånn, men det er synd..

Anonymkode: d95ac...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Vi inviterer ofte sønn og svigerdatter på mat, da kommer de og leverer barna (våre barnebarn) og sier "vi sees i morgen"!  Kjekt å være med barnebarna altså, men det hadde jo vært litt hyggelig å se de også! 😆

Anonymkode: cd352...e33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...