AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #1 Skrevet 20. juni 2024 Startet i ny jobb i november i fjor. Har hatt et par dager ferie som de mener jeg har fått opparbeidet og full trekk( 5 uker) nå i juni. Skal ikke ha mer ferie i år. Heldigvis har jeg fått feriepenger fra forrige arbeidsgiver. Er dette riktig gjort ? Anonymkode: 92143...ca9
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #2 Skrevet 20. juni 2024 Ja, hvis du jobbet hele fjoråret (selv om det var en annen arbeidsgiver) er det 5 uker feire du skal ha. Hvis du ville hatt mindre ferie, måttet du ha søkt om dette i forkant. Du blir selvsagt trekt for ferie selv om du ikke har opparbeidet deg feriepenger hos ny arbeidsgiver. Anonymkode: e46b3...6e3 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #3 Skrevet 20. juni 2024 Du har rett på ferie, men ikke betalt sådan. Arbeidsgiver er egentlig ikke ansvarlig for å betale deg når du ikke jobber. Staten, eller systemet, hjelper folk å spare til ferie. Arbeidsgiver holder på en måte tilbake litt av lønnen opptjent året før, vanligvis 12%, og utbetaler det i juni året etter som feriepenger. Når man avslutter et arbeidsforhold, så har man krav på å få FP med en gang. En kan avtale vanlig betaling. Feriepenger er skattepliktig som lønn, men unntatt fra trekkplikt. Skattetaten hjelper også til. Skatten de beregner du skal betale deles på 10,5 måneder, ikke 12. Da trekkes det ikke forskuddstrekk av feriepengene. Man får også mer penger utbetalt til jul. Anonymkode: 12450...e6c 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #4 Skrevet 20. juni 2024 Hvis du er trukket for full ferie har du rett til full ferie. Og siden du har opptjent feriepenger hos gammel arbeidsgiver kan verken du eller nåværende arbeidsgiver velge at du ikke skal ha full ferie. Anonymkode: d6ca1...36d 10
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #5 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Startet i ny jobb i november i fjor. Har hatt et par dager ferie som de mener jeg har fått opparbeidet og full trekk( 5 uker) nå i juni. Skal ikke ha mer ferie i år. Heldigvis har jeg fått feriepenger fra forrige arbeidsgiver. Er dette riktig gjort ? Anonymkode: 92143...ca9 Ja, det er riktig. Feriepengene du fikk fra forrige arbeidsgiver er det du skal bruke i ferien. Anonymkode: 88ce1...277 8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #6 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Startet i ny jobb i november i fjor. Har hatt et par dager ferie som de mener jeg har fått opparbeidet og full trekk( 5 uker) nå i juni. Skal ikke ha mer ferie i år. Heldigvis har jeg fått feriepenger fra forrige arbeidsgiver. Er dette riktig gjort ? Anonymkode: 92143...ca9 Da tar du 5 uker ferie. Du er allerede trekt for det. Når du har opparbeidet deg feriepenger fra annen arbeidsgiver kan hverken du eller arbeidsgiver velge bort din ferie. Skulle du ikke hatt ferie skulle du hatt vanlig lønn i tillegg til feriepengene fra forrige arbeidsgiver (feriepengene dine fra forrige arbeidsgiver vedgår ikke ny arbeidsgiver.) Anonymkode: 1040e...3f1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #7 Skrevet 20. juni 2024 Jeg har fått tildelt vaktskifte for hele sommeren og høsten. Har sagt klart i fra at jeg ønsker ikke ferie i år. Likevel ble jeg trukket for 25 uker. Ifjor har jeg hatt ferie. ts Anonymkode: 92143...ca9
shikarni12 Skrevet 20. juni 2024 #8 Skrevet 20. juni 2024 Hvis de har trukket deg for 5 uker ferie, så skal du også avvikle 5 uker ferie i år (ofte kan man overføre 10 dager til neste år) 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #9 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har fått tildelt vaktskifte for hele sommeren og høsten. Har sagt klart i fra at jeg ønsker ikke ferie i år. Likevel ble jeg trukket for 25 uker. Ifjor har jeg hatt ferie. ts Anonymkode: 92143...ca9 Da må du kreve pengene tilbake for de ukene du ikke har hatt ferie. Eller be de rydde plass til minimum 3 ukers sammenhengende ferie før 30 september. Både du og arbeidsgiver har en gjensidig plikt til å tilse at du tar ferie. Anonymkode: 1040e...3f1 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #10 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har fått tildelt vaktskifte for hele sommeren og høsten. Har sagt klart i fra at jeg ønsker ikke ferie i år. Likevel ble jeg trukket for 25 uker. Ifjor har jeg hatt ferie. ts Anonymkode: 92143...ca9 Du skal jo ikke trekkes for ferie hvis du ikke skal avvikle ferie. Hvis nærmeste leder ikke skjønner dette tror jeg du må ta det med lønnsavdelingen eller leders leder. Arbeidsgiver kan pålegge deg å ta ut ferie, i og med at han skal passe på det ihht ferieloven. Det er et unntak hvis du ikke har opptjente feriepenger, men det tror jeg ikke gjelder her i og med at du har feriepenger fra forrige arbeidsgiver. Anonymkode: f0e27...aa3 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #11 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har fått tildelt vaktskifte for hele sommeren og høsten. Har sagt klart i fra at jeg ønsker ikke ferie i år. Likevel ble jeg trukket for 25 uker. Ifjor har jeg hatt ferie. ts Anonymkode: 92143...ca9 Du kan ikke velge å ikke ta ferie. Anonymkode: 88ce1...277 9 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #12 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan ikke velge å ikke ta ferie. Anonymkode: 88ce1...277 Dette. Du har faktisk plikt til å ta ferie. Du kan overføre noe ferie til neste år dersom du ikke har anledning til å ta ut ferie inneværende år (dette har blitt strengere), men du kan ikke la være å ta ut ferie dersom du jobbet i hele 2023 siden du faktisk har opptjent feriepenger for 2024. Anonymkode: e48f3...c80 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #13 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du skal jo ikke trekkes for ferie hvis du ikke skal avvikle ferie. Hvis nærmeste leder ikke skjønner dette tror jeg du må ta det med lønnsavdelingen eller leders leder. Arbeidsgiver kan pålegge deg å ta ut ferie, i og med at han skal passe på det ihht ferieloven. Det er et unntak hvis du ikke har opptjente feriepenger, men det tror jeg ikke gjelder her i og med at du har feriepenger fra forrige arbeidsgiver. Anonymkode: f0e27...aa3 Man skal heller ikke ha feriepenger for ferie man ikke tar ut, og TS har jo fått feriepenger fra både forrige og nåværende arbeidsgiver. Man får ikke både feriepenger og lønn hele året. Jeg har vært i to foreldrepermisjoner på rappen nå og har dermed mindre opptjening av feriepenger. Jeg kan ikke si fra meg all ferie OG få det lille jeg har opptjent av feriepenger. Det jeg kan gjøre er å redusere ferien tilsvarende det feriepengene mine er redusert, og trekkes i lønn kun for de feriedagene. TS virker jo å ha full opptjening, og kan derfor ikke si fra seg ferie og likevel få full utbetaling av feriepenger. Anonymkode: aa930...d5c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #14 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har fått tildelt vaktskifte for hele sommeren og høsten. Har sagt klart i fra at jeg ønsker ikke ferie i år. Likevel ble jeg trukket for 25 uker. Ifjor har jeg hatt ferie. ts Anonymkode: 92143...ca9 Ikke sånn det funker Du er pålagt av loven å ta ut ferie. Arbeidsgiver er pålagt av samme lov å sørge for at du har minst tre uker sammenhengende ferie. Det er et makstak på antall feriedager du kan søke om å overføre til neste år, 10 dager. Men når du har opparbeidet deg feriepenger har du ikke anledning til å ikke ta ut ferie. Hvilken arbeidsgiver du har opptjent feriepengene hos er irrelevant. Er kun det aller første året i arbeidslivet, når en ikke har opparbeidet seg feriepenger ennå, at en kan velge å ikke ta ut ferie. Anonymkode: 20ed1...b43 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #15 Skrevet 20. juni 2024 Hvis du hadde fult opptjent feriepenger fra i fjor, så er du pliktig til å avvikle ferie i år, uavhengig om hvor feriepengene er tjent opp. Så hvis du jobbet fult i fjor, så er både du og din nye arbeidsgiver pliktig, i henhold til ferieloven, til å sørge for at du avvikler ferie. Så ja, det er riktig at du skal trekkes for ferie, for du skal avvikle den ferien før året er omme. Anonymkode: 436ba...497 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #16 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Startet i ny jobb i november i fjor. Har hatt et par dager ferie som de mener jeg har fått opparbeidet og full trekk( 5 uker) nå i juni. Skal ikke ha mer ferie i år. Heldigvis har jeg fått feriepenger fra forrige arbeidsgiver. Er dette riktig gjort ? Anonymkode: 92143...ca9 Det året jeg tok mindre ferie fordi jeg hadde rett på mindre, avtalte jeg med de at de bare skulle trekke for 3 uker. Anonymkode: af12a...d6a 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #17 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du hadde fult opptjent feriepenger fra i fjor, så er du pliktig til å avvikle ferie i år, uavhengig om hvor feriepengene er tjent opp. Så hvis du jobbet fult i fjor, så er både du og din nye arbeidsgiver pliktig, i henhold til ferieloven, til å sørge for at du avvikler ferie. Så ja, det er riktig at du skal trekkes for ferie, for du skal avvikle den ferien før året er omme. Anonymkode: 436ba...497 Jeg har tatt 2 uker i februar og mars og de mener jeg er ferdig med ferien for i år. Det er det jeg har ,,opptjent,, Likevel blir jeg trukket for 5 uker. Har ikke rett på mer ferie i år . ts. Anonymkode: 92143...ca9
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #18 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har tatt 2 uker i februar og mars og de mener jeg er ferdig med ferien for i år. Det er det jeg har ,,opptjent,, Likevel blir jeg trukket for 5 uker. Har ikke rett på mer ferie i år . ts. Anonymkode: 92143...ca9 Jo, det har du. Be dem lese ferieloven og tariffavtalen. Anonymkode: 04ba6...594 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #19 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har fått tildelt vaktskifte for hele sommeren og høsten. Har sagt klart i fra at jeg ønsker ikke ferie i år. Likevel ble jeg trukket for 25 uker. Ifjor har jeg hatt ferie. ts Anonymkode: 92143...ca9 Du har plikt til å ta fere. Arbeidsgiver er pliktig å sørge for at du tar ferie. Arbeidsgiver har styringsrett. Når du ikke benytter deg av retten til 3 ukers sammenhengende sommerferie, bestemmer Arbeidsgiver når du tar ferie (enten du vil eller ikke). Så ferietrekket er riktig. Anonymkode: a80bc...685 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #20 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg har tatt 2 uker i februar og mars og de mener jeg er ferdig med ferien for i år. Det er det jeg har ,,opptjent,, Likevel blir jeg trukket for 5 uker. Har ikke rett på mer ferie i år . ts. Anonymkode: 92143...ca9 Hvis du trekkes for 5 uker så skal du selvsagt ha 5 uker ferie. Anonymkode: aa930...d5c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå