Gå til innhold

Så kjent barn i 14 års alderen røyke. Si fra til foreldrene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var i sentrum, å så noen ungdommer 13-14 år som sto å røykte. Kjente igjen disse ungdommene, ene er naboens barn, og ene er en klients barn. 

Kjenner jo jeg burde gitt foreldrene en forvarsel om hva de driver med så langt hjemme ifra. 

Selv om det er ubehagelig meldinger å få, så ville jeg hatt det selv om mitt barn røykte. Men så er det det, i frykt for å blande meg at foreldrene skal bli "snurte".  

Burde jeg si fra ? Eller bare la foreldrene finne det ut selv. 

Er veldig usikker på iallefall ene forelderen om de vet det å lar h*n få finne utav det selv. Så det er jo i frykt for å miste f.eks klient at h*n skal synes jeg blander meg, å det kan bli kleint ved neste møte. 

Hva tenker dere? 

 

Anonymkode: 4ea67...a92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La de finne ut av det selv, for det vil de gjøre tidsnok, røyk lukter jo av klær..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier IKKE fra til din klient, i alle fall. Ekstremt uprofesjonelt.

Naboen kan du jo vurdere å si i fra til.

 

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt det til naboen. 
og sneket det inn i samtale med klienten på en litt snedig måte så han/hun ikke føler du sladrer om det

Anonymkode: 11a6b...96f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter jo, så det finner nok foreldrene ut av selv. 

Anonymkode: 4fa06...143

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si ifra om slike ting ville jeg bare sagt ifra om jeg kjente foreldrene utrolig godt og om jeg hadde visst hvordan de ville aggert mot barnet om/når de får en slik beskjed. Jeg ønsker ikke å blande meg i noe som potensielt kan ende opp med å bli et stort problem for barnet i form av kjeft, husarrest og uforholdsmessig harde konsekvenser. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts.her

Kan legge til at min klient og jeg har hatt barn i samme bh og skole før deres begynte på ungdomskolen. Så hatt kjennskap til hverandre før h*n bestilte tjenester der jeg jobber. 

Anonymkode: 4ea67...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal si i fra til foreldrene! Røyking er et problem barna kan slite med helle resten av livet om det først får bli en vanne, så det et bare bra om foreldrene får en mulighet til å stoppe det. Jeg tenker foreldrene vill bli glade for at du sier i fra, hade noen jeg kjente vist noe sånt men ikke fortalt ville jeg syntes de var veldig rare. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Anonymkode: 3bc5e...d59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville likt å vite det.

Anonymkode: 3bdf8...9ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har du ingenting med. Ungdommer må få lov til å være ungdommer, med alt det innebærer av prøving og feiling. Det er sånn man blir voksen. Hvis du ser barna med en heroinsprøyte i armen kan du jo vurdere å si ifra, men røyking? Ærlig talt, skjerp deg.

Anonymkode: 5ec44...dd5

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette har du ingenting med. Ungdommer må få lov til å være ungdommer, med alt det innebærer av prøving og feiling. Det er sånn man blir voksen. Hvis du ser barna med en heroinsprøyte i armen kan du jo vurdere å si ifra, men røyking? Ærlig talt, skjerp deg.

Anonymkode: 5ec44...dd5

Nei vet du hva!

 

Anonymkode: 3d475...3f4

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (31 minutter siden):

For å si ifra om slike ting ville jeg bare sagt ifra om jeg kjente foreldrene utrolig godt og om jeg hadde visst hvordan de ville aggert mot barnet om/når de får en slik beskjed. Jeg ønsker ikke å blande meg i noe som potensielt kan ende opp med å bli et stort problem for barnet i form av kjeft, husarrest og uforholdsmessig harde konsekvenser. 

Synes ikke kjeft og husarrest er uforholdsmessig harde konsekvenser for røyking.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si fra til naboen, ikke si fra til klienten.

Anonymkode: f6f71...5da

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig ann på foreldrene og forholdet ditt til dem.

Jeg har alltid vært tydelig at jeg ønsker at folk opplyser meg om "det jeg ikke får med meg", men det finnes de foreldre der ute som ikke setter pris på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. For alt du vet kunne det være en engangsforeteelse, engangs gruppepress eller en spesiell situasjon, så blir en fjær til fem høns. Ville ikke blandet meg.

Jeg har også vært ung og smugrøykt for at det var "kult" å prøve noe nytt. Har prøvd mye rart i løpet av livet! Og er glad for at det ikke ble noe stort baluba utav dette, som fikk konsekvenser for forholdet mitt til foreldrene mine, og gjorde at jeg følte at jeg måtte skjule alt for dem.

Anonymkode: 0d82a...15b

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde  sagt det til naboen. For jeg vet og håper at mine naboer hadde sagt det til meg hvis det var mitt barn

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvist skrev (1 time siden):

Synes ikke kjeft og husarrest er uforholdsmessig harde konsekvenser for røyking.

Husarrest er aldri greit 

Anonymkode: 4b18c...032

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ifra til en svært god venninne at jeg så sønnen hennes (13) røyke hasj. Hun tok det ikke pent! Hennes reaksjon raserte hele vennskapet. Noen uker etterpå skulle de reise med fly, og sønnen hadde glemt en klump hasj i lomma si. Det gikk som det måtte gå. Nå er moren forbannet på lovverket, som ødelegger for ungdommer... 

Den episoden lærte meg at man egentlig ikke kjenner noen, og at ingen gode gjerninger går ustraffet. Men selv hadde jeg satt pris på å vite

Anonymkode: ea80c...3c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts.her

Kan legge til at min klient og jeg har hatt barn i samme bh og skole før deres begynte på ungdomskolen. Så hatt kjennskap til hverandre før h*n bestilte tjenester der jeg jobber. 

Anonymkode: 4ea67...a92

Ikke si noe. 

Anonymkode: d1206...276

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...