Gå til innhold

Snart ventet 3 år på støttekontakt, kan jeg gjøre noe?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snart ventet 3 år på støttekontakt, kan jeg gjøre noe selv for å få fortgang i prosessen?

Jeg er en voksen kvinne som har vansker med å få venner og sliter bl.a psykisk så jeg søkte om og fikk innvilget støttekontakt i september 2021. Jeg fikk da beskjed om at det kunne ta litt tid å finne noen siden de hadde mangel på støttekontakter. I søknaden skrev jeg at jeg ønsket noen på min alder eller eldre (jeg er 30 år så ikke så interessert i å ha en støttekontakt på f.eks 20 år). Også la støttekontakt tjenesten til at det skulle være en kvinne siden de alltid velger samme kjønn.

I løpet av disse snart 3 årene har både teamet i psykiatrien som følger meg opp og jeg selv etterspurt om jeg snart vil få støttekontakt men jeg får samme svaret alltid: “Vi har mangel på støttekontakter og det er van å finne noen”. Jeg har dessverre ingen bekjente som kan være støttekontakt for meg så vet ikke om det er noe jeg kan gjøre for å få fortgang i prosessen? Noen tips? 

Anonymkode: f0553...6e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du vil at det skal gå fortere tror jeg du må være villige til å ta noen som er yngre, mange yngre som er støttekontakter her jeg bor. Eller så må du prøve å finne noen selv f eks ved å henge lapp på butikken.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan selv prøve å finne noen.

Vi sleit her med ar kommunen ikke kunne tilby noe. Men hvis vi fant noen selv så laget de kontrakt

Anonymkode: 0c9a3...612

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har snart ventet 3 år på støttekontakt, kan jeg gjøre noe selv for å få fortgang i prosessen?

Jeg er en voksen kvinne som har vansker med å få venner og sliter bl.a psykisk så jeg søkte om og fikk innvilget støttekontakt i september 2021. Jeg fikk da beskjed om at det kunne ta litt tid å finne noen siden de hadde mangel på støttekontakter. I søknaden skrev jeg at jeg ønsket noen på min alder eller eldre (jeg er 30 år så ikke så interessert i å ha en støttekontakt på f.eks 20 år). Også la støttekontakt tjenesten til at det skulle være en kvinne siden de alltid velger samme kjønn.

I løpet av disse snart 3 årene har både teamet i psykiatrien som følger meg opp og jeg selv etterspurt om jeg snart vil få støttekontakt men jeg får samme svaret alltid: “Vi har mangel på støttekontakter og det er van å finne noen”. Jeg har dessverre ingen bekjente som kan være støttekontakt for meg så vet ikke om det er noe jeg kan gjøre for å få fortgang i prosessen? Noen tips? 

Anonymkode: f0553...6e3

Så lenge det ikke finnes noen støttekontakter som fyller de kriteriene du har så finnes det ikke noen måte å få fortgang i prosessen på. Så den eneste måten å eventuelt få fortgang på er å endre på kriteriene du har 

Anonymkode: 33e70...4af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støttekontakter er mangelvare. Og når du i tillegg har kriterier i forhold til hvem du ønsker, så blir det vanskelig. De fleste kommuner lager kontakt med den du evt finner selv. Anbefaler å søke etter støttekontakt selv som oppfyller kriteriene, og så skriver nok kommunen kontrakt med vedkommende. 

Anonymkode: 60c79...e45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange støttekontakter er jo enten studenter (altså i tidlig/midten av 20-årene) eller pensjonister. Når du da setter alderskriterie så utelukker du jo en stor del av de som faktisk melder seg. Kan virkelig ikke se problemet med at du har en støttekontakt som er fem år yngre enn deg? dere skal jo bare gjøre noe sammen, ikke bli dype sjelevenner. Så du kan endre kriteriene dine, eller forsøke å skaffe noen på egen hånd, f.eks gjennom fb.

Anonymkode: db844...9a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...