AnonymBruker Skrevet 19. juni 2024 #1 Skrevet 19. juni 2024 Min bestemor falt og knuste albuen for ca 2mnd siden, og fikk en protese. Hun har i tillegg Alzheimer og trenger derfor følge når hun skal noe, og jeg har "ansvaret" for henne. Hun har alltid vært sterk og "hard", hun hadde en vanskelig oppvekst og hun er en som alltid har klart seg selv og aldri har klaget på noe, hun tåler alt. Slik er hun fortsatt selv om hun er redusert pga demensen og hun sier ikke ifra om det er noe hun trenger hjelp til osv, men hver dag så forteller hun at hun har vondt i armen og ikke klarer diverse. Hun husker ikke at hun har falt og ødelagt albuen, så dette må vi fortelle henne hver dag. Så det at hun "klager" på smerter betyr at hun har endel/mye smerter. I går var hun på kontroll og tok røntgen og det viser seg at skjelettet vokser "utover", så hun har en benbit på nesten 3cm som stikker ut og som bla gjør at hun ikke kan vri på underarmen. Legen sa at det ikke er rart hun har vondt og at dette er noe som må opereres, men at det må gå 3mnd til før de kan operere. Delvis for at resten av bruddet skal få gro ordentlig, og fordi det noen ganger ordner seg selv. Vanligvis blir folk operert etter 6mnd, men siden den biten er så stor, går utover mobiliteten og fordi den gir mye smerter, ville legen gjøre det så fort som mulig, så om 3 mnd. Jeg sa til legen at hun har endel smerter og at hun kun får 3 paralgin fort, samt paracet, i døgnet, da sa han at hun skulle slutte med paralginen og kun klare seg med paracet, slik at hun ikke blir avhengig. Jeg fikk ikke frem et ord med en gang, jeg klarte ikke å forstå hva han sa med en gang. Han sier at sterke smertestillende kjapt slutter å virke, men at avhengigheten kommer fort, men dette stemmer ikke alltid. At han skal nekte en gammel dame på 85 år smertestillende for at hun ikke skal bli avhengig, til tross for at han selv bekrefter at hun nok har endel smerter, er så fælt at jeg ikke har ord. Jeg nevnte smertestillende fordi hun er ikke i nærheten av å være godt nok smertelindret, da hun får smertestillende, en paralgin og 500mg paracet, kl 21.00 på kvelden og neste gang er kl 08.00. Det er mange timer å gå med såpass lite smertestillende. Hun har time hos fastlegen i morgen og da skal jeg ta det opp med henne. Legen på sykehuset var en som aldri har hatt noe med henne å gjøre før, det var han som var på jobb. Fastlegen kjenner henne og kan bedre vurdere hva som er best for bestemor. Selvsagt vil jeg ikke at bestemor skal bli avhengig, men man må veie fordelene opp mot ulempene. Og man må vurdere individuelt og ikke utifra, som ang dette temaet, opiodkrisen i usa. Mennesker med smerter må, og skal, få den lindringen de trenger. De må følges opp av lege, det må gjøre andre tiltak som hjelper mot smerter, og når det som gir smerter er bedre, så må pasienten få en nedtrappingsplan av legen. Man nekter ikke syke og skadde mennesker medisiner fordi de kan bli avhengig. Dette er hvertfall min mening, og jeg lurer på hva andre tenker? Anonymkode: b3c2a...d8c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #2 Skrevet 20. juni 2024 Det høres veldig rart ut. Da jeg brakk skulderen min fikk jeg så mye tramadol jeg ville. Fastlegen min som er ekstremt forsiktig med å gi smertestillende sa at når smertene var sterke og det var reell grunn for å ta medisiner var det mindre sjanse for å bli avhengig. Jeg vet ikke om det stemmer, men jeg fikk aldri problemer med avhengighet. Fastlegen kjenner meg godt så han tok det med i vurderingen da jeg fikk resept. jeg ville snakket med fastlegen hennes og bedt om mer smertestillende. Hvis han kjenner henne vil jeg tro det er lettere for ham å gjøre en riktig vurdering. Lykke til! Anonymkode: 4a605...216
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #3 Skrevet 20. juni 2024 Ja, det her må du ta med fastlegen fortest mulig. Beskriv situasjonen akkurat slik du gjorde her. Så bra at bestemor har deg! ❤️ Anonymkode: 04e79...45b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #4 Skrevet 20. juni 2024 Det som også må med i vurderingen er alder og fallrisiko. Såpass gamle mennesker tåler smertestillende og medisiner generelt på en annen måte enn unge. Sterke smertestillende kan bla. gjøre at de faller lettere. Et fall betyr nesten alltid forverring og det kan være begynnelsen på slutten for eldre mennesker, særlig de som har demens. Når det er sagt så er det fint at du skal snakke med fastlegen og undersøke alle muligheter. Hun skal jo ikke lide. Vår mamma fikk smerteplaster (morfin), men hun bodde i omsorgsbolig og hadde tilsyn hele døgnet. Det ble dessverre en god del fall likevel. Anonymkode: 1b768...231 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #5 Skrevet 20. juni 2024 Jobber innen helse og har sett et stygt eksempel på dette. En mann var skadet i 2 verdenskrig og fikk store plager med ryggen. En lege sa like etter krigen at dette var ille, du kan nok ikke være yrkesaktiv særlig lengre. Mannen var tømrer og jobber hele sitt liv til han tok ut pensjon på 67. Klaget aldri, og gjorde trofast øvelser for å hjelpe seg selv. Etter fylte 85 ble det verre, mye smerter og dermed mye fall. Fant ham flere ganger blødende. Vi sendte meldinger til fastlege og ba om både korttidsopphold og andre medisiner. Han fikk ikke korttidsopphold pga fulle hus, og ble nektet annet enn paracet. Vi maste videre, og fikk til slutt til svar at det kunne gi forvirring og økt fallfare så han ville måtte bli ivaretatt i institusjon! Det hadde deikke mulighet til, siden han ikke var dement, og dermed skulle han lide videre i eget hjem. Mannen var da blitt 89, klaget fortsatt ikke, men klarte ikke stå opp av sengen mer, spiste og drakk ikke. Skulle han ikke få verken lindring eller få være et sted med tilgang på hjelp døgnet rundt? Til å bli kvalm av. Ikke gi deg, hun har rett på lindring 💗 Anonymkode: 1e33c...051 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #6 Skrevet 20. juni 2024 Uff, dette er jo ikke greit. Snakk med fastlegen og ta gjerne en diskusjon om dette med avhengighet. Vi snakker tross alt om en person på 86 år som ikke husker fra dag til dag og nedtrapping bør gå ganske greit etter operasjonene og smertene er borte. Anonymkode: ed6b3...86b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #7 Skrevet 20. juni 2024 Paralgin forte og paracet i tillegg? Men det er jo paracet i paralgin. Håper hun får noe annet med en annen lege! Mennesker med demens har vanskelig for å utrykke smerte. Anonymkode: 71a8b...cc2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #8 Skrevet 20. juni 2024 Tramadol er fantastisk. Paralgin forte hjalp ingenting her. Anonymkode: e4112...327
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #9 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Paralgin forte og paracet i tillegg? Men det er jo paracet i paralgin. Håper hun får noe annet med en annen lege! Mennesker med demens har vanskelig for å utrykke smerte. Anonymkode: 71a8b...cc2 1 Paracet og 1 p forte er en helt normal og vanlig dose. Anonymkode: 96f69...ca3 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #10 Skrevet 20. juni 2024 Det der er bare tull. Hun må få den smertelindingen hun trenger, og med en så gammel dame skal man ikke bekymre seg for avhengighet. Sier leger Anonymkode: 259d4...497 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #11 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tramadol er fantastisk. Paralgin forte hjalp ingenting her. Anonymkode: e4112...327 Tramadol er fælt. Paralgin mister virkningen fort og man må stadig øke dosen, jeg forstår legen. Har hun prøvd nsaids? Anonymkode: 39800...ce6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #12 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tramadol er fælt. Paralgin mister virkningen fort og man må stadig øke dosen, jeg forstår legen. Har hun prøvd nsaids? Anonymkode: 39800...ce6 Eldre mennesker tåler nsaids dårlig. Og det er heller ikke noe man skal stå fast på over tid da det gir blant annet magesår. Smerteplaster finnes i mange varianter. Snakk med fastlegen, det er ikke greit at en eldre dame må gå med smerter i påvente av operasjon. Demente gir ofte ikke uttrykk for smerte like godt. Men de kan bli urolig og noen også sinte. Det må man også ta hensyn til. Klart hun må smertelindres skikkelig. Anonymkode: ddb04...0eb
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #13 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Min bestemor falt og knuste albuen for ca 2mnd siden, og fikk en protese. Hun har i tillegg Alzheimer og trenger derfor følge når hun skal noe, og jeg har "ansvaret" for henne. Hun har alltid vært sterk og "hard", hun hadde en vanskelig oppvekst og hun er en som alltid har klart seg selv og aldri har klaget på noe, hun tåler alt. Slik er hun fortsatt selv om hun er redusert pga demensen og hun sier ikke ifra om det er noe hun trenger hjelp til osv, men hver dag så forteller hun at hun har vondt i armen og ikke klarer diverse. Hun husker ikke at hun har falt og ødelagt albuen, så dette må vi fortelle henne hver dag. Så det at hun "klager" på smerter betyr at hun har endel/mye smerter. I går var hun på kontroll og tok røntgen og det viser seg at skjelettet vokser "utover", så hun har en benbit på nesten 3cm som stikker ut og som bla gjør at hun ikke kan vri på underarmen. Legen sa at det ikke er rart hun har vondt og at dette er noe som må opereres, men at det må gå 3mnd til før de kan operere. Delvis for at resten av bruddet skal få gro ordentlig, og fordi det noen ganger ordner seg selv. Vanligvis blir folk operert etter 6mnd, men siden den biten er så stor, går utover mobiliteten og fordi den gir mye smerter, ville legen gjøre det så fort som mulig, så om 3 mnd. Jeg sa til legen at hun har endel smerter og at hun kun får 3 paralgin fort, samt paracet, i døgnet, da sa han at hun skulle slutte med paralginen og kun klare seg med paracet, slik at hun ikke blir avhengig. Jeg fikk ikke frem et ord med en gang, jeg klarte ikke å forstå hva han sa med en gang. Han sier at sterke smertestillende kjapt slutter å virke, men at avhengigheten kommer fort, men dette stemmer ikke alltid. At han skal nekte en gammel dame på 85 år smertestillende for at hun ikke skal bli avhengig, til tross for at han selv bekrefter at hun nok har endel smerter, er så fælt at jeg ikke har ord. Jeg nevnte smertestillende fordi hun er ikke i nærheten av å være godt nok smertelindret, da hun får smertestillende, en paralgin og 500mg paracet, kl 21.00 på kvelden og neste gang er kl 08.00. Det er mange timer å gå med såpass lite smertestillende. Hun har time hos fastlegen i morgen og da skal jeg ta det opp med henne. Legen på sykehuset var en som aldri har hatt noe med henne å gjøre før, det var han som var på jobb. Fastlegen kjenner henne og kan bedre vurdere hva som er best for bestemor. Selvsagt vil jeg ikke at bestemor skal bli avhengig, men man må veie fordelene opp mot ulempene. Og man må vurdere individuelt og ikke utifra, som ang dette temaet, opiodkrisen i usa. Mennesker med smerter må, og skal, få den lindringen de trenger. De må følges opp av lege, det må gjøre andre tiltak som hjelper mot smerter, og når det som gir smerter er bedre, så må pasienten få en nedtrappingsplan av legen. Man nekter ikke syke og skadde mennesker medisiner fordi de kan bli avhengig. Dette er hvertfall min mening, og jeg lurer på hva andre tenker? Anonymkode: b3c2a...d8c Jeg hadde klikka! Det med medisiner, avhengighet og leger er såå forskjellig. Vært der selv. Måtte på smerteklinikk for å løse mine problemer. Evt gå privat. Anonymkode: 890fe...300
Rumle Skrevet 20. juni 2024 #14 Skrevet 20. juni 2024 Her må jo, som du selv sier, hele sykdomsbildet tas med i vurderingen, håper hun har en god fastlege som følger opp. Godt hun har deg til å snakke hennes sak ❤️
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #15 Skrevet 20. juni 2024 Sånn har det altså blitt. Selv pf kan ikke en gammel og syk dame på 85 år få, det kaaan jo hende hun ender opp på gata med sprøyta i armen🤦🏼♀️ ingen skal få noe i opiumsfamilien lenger, legene er livredde, men først og fremst for seg selv og ikke for pasienten. Ikke tilbyr de noen fungerende alternativer heller. Det er bare å kjempe på og mase, ikke gi deg. Anonymkode: dac84...ab0
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #16 Skrevet 20. juni 2024 Legen sin grunn her er helt på trynet. En så gammel dame blir ikke avhengig av smertestillende som er nødvendige. Hun bør bli smertelindret. Det eneste som kan være "skummelt" ved å smertelindre gamle folk er problemet er at eldre mennesker på sterke smertestillende får høyere fallrisiko og eldre har ofte så "dårlige bein" at de kan lett få skader selv ved lavenergi ulykker f.eks. snuble i teppet og falle i guvlet. Så smertelindrende kan føre til at hun faller og får et brudd, f.eks. lårhalsbrudd. Etter et lårhalsbrudd hos en gammel person er det dårlig overlevelse. Hvis jeg husker rett er det 25% dødelighet 1 år etter bruddet. Hvis legen hadde sagt dette hadde det vært forståelig, men argumentet med avhengighet syns jeg blir for tynt. Få tak i en annen lege. Anonymkode: 60b1d...f2a 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2024 #17 Skrevet 20. juni 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Min bestemor falt og knuste albuen for ca 2mnd siden, og fikk en protese. Hun har i tillegg Alzheimer og trenger derfor følge når hun skal noe, og jeg har "ansvaret" for henne. Hun har alltid vært sterk og "hard", hun hadde en vanskelig oppvekst og hun er en som alltid har klart seg selv og aldri har klaget på noe, hun tåler alt. Slik er hun fortsatt selv om hun er redusert pga demensen og hun sier ikke ifra om det er noe hun trenger hjelp til osv, men hver dag så forteller hun at hun har vondt i armen og ikke klarer diverse. Hun husker ikke at hun har falt og ødelagt albuen, så dette må vi fortelle henne hver dag. Så det at hun "klager" på smerter betyr at hun har endel/mye smerter. I går var hun på kontroll og tok røntgen og det viser seg at skjelettet vokser "utover", så hun har en benbit på nesten 3cm som stikker ut og som bla gjør at hun ikke kan vri på underarmen. Legen sa at det ikke er rart hun har vondt og at dette er noe som må opereres, men at det må gå 3mnd til før de kan operere. Delvis for at resten av bruddet skal få gro ordentlig, og fordi det noen ganger ordner seg selv. Vanligvis blir folk operert etter 6mnd, men siden den biten er så stor, går utover mobiliteten og fordi den gir mye smerter, ville legen gjøre det så fort som mulig, så om 3 mnd. Jeg sa til legen at hun har endel smerter og at hun kun får 3 paralgin fort, samt paracet, i døgnet, da sa han at hun skulle slutte med paralginen og kun klare seg med paracet, slik at hun ikke blir avhengig. Jeg fikk ikke frem et ord med en gang, jeg klarte ikke å forstå hva han sa med en gang. Han sier at sterke smertestillende kjapt slutter å virke, men at avhengigheten kommer fort, men dette stemmer ikke alltid. At han skal nekte en gammel dame på 85 år smertestillende for at hun ikke skal bli avhengig, til tross for at han selv bekrefter at hun nok har endel smerter, er så fælt at jeg ikke har ord. Jeg nevnte smertestillende fordi hun er ikke i nærheten av å være godt nok smertelindret, da hun får smertestillende, en paralgin og 500mg paracet, kl 21.00 på kvelden og neste gang er kl 08.00. Det er mange timer å gå med såpass lite smertestillende. Hun har time hos fastlegen i morgen og da skal jeg ta det opp med henne. Legen på sykehuset var en som aldri har hatt noe med henne å gjøre før, det var han som var på jobb. Fastlegen kjenner henne og kan bedre vurdere hva som er best for bestemor. Selvsagt vil jeg ikke at bestemor skal bli avhengig, men man må veie fordelene opp mot ulempene. Og man må vurdere individuelt og ikke utifra, som ang dette temaet, opiodkrisen i usa. Mennesker med smerter må, og skal, få den lindringen de trenger. De må følges opp av lege, det må gjøre andre tiltak som hjelper mot smerter, og når det som gir smerter er bedre, så må pasienten få en nedtrappingsplan av legen. Man nekter ikke syke og skadde mennesker medisiner fordi de kan bli avhengig. Dette er hvertfall min mening, og jeg lurer på hva andre tenker? Anonymkode: b3c2a...d8c Såpass gamle mennesker tåler ofte sterkere smertestillende veldig dårlig. Dessverre vil sterkere medisiner antakelig ende med at din Bestemor faller og slår seg enda styggere. Noe som fort kan ende fatalt. Men det var en veldig klønete forklaring av legen. Har vært der selv. Klem❤️ Anonymkode: 1f6a6...88f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå