Gå til innhold

Har inntrykk av at veldig mange sliter med og bli gravide,som til slutt må ha hjelp. IVF


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns det har explodert…

jeg personlig tenker at det kan ha noe med corona vaksina og gjøre… tanker?

Anonymkode: d4f5c...fd4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Syns det har explodert…

jeg personlig tenker at det kan ha noe med corona vaksina og gjøre… tanker?

Anonymkode: d4f5c...fd4

Det begynte ikke med coronavaksinen, slik var det lenge før corona. 

Anonymkode: 15526...abb

  • Liker 16
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Syns det har explodert…

jeg personlig tenker at det kan ha noe med corona vaksina og gjøre… tanker?

Anonymkode: d4f5c...fd4

Det var et problem leeenge for covid vaksinen - så nei - absolutt ikke pga det. Det vi ser etter covid er alle som måtte vente lengre pga restriksjoner og nedstigning - ikke nyoppstått infertilitet pga vaksinering. 

Noe skyldes nok økt alder når man forsøker å få barn, at man begynner tidlig på prevensjon - aldri egentlig kjenner sin egen kropp og syklus uten hormontilskudd og oppdager alt for sent at noe ikke er helt som det skal. Unge jenter settes på hormonell prevensjon istedenfor å utredes for pcos, pco, endometriose etc.. 

Og hva med alle produkter vi har poppet inn i kroppene våre i 10-15-20 år som inneholder hormonforstyrrende midler? Vi finner det i mat, såpe, sminke, dyrefôr etc.. 

Anonymkode: 7c84e...b74

  • Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Syns det har explodert…

jeg personlig tenker at det kan ha noe med corona vaksina og gjøre… tanker?

Anonymkode: d4f5c...fd4

Menns sædkvalitet har blitt redusert med 51% over de siste 50 årene, det har nok lite med ei viss vaksine å gjøre. 

 

  • Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Syns det har explodert…

jeg personlig tenker at det kan ha noe med corona vaksina og gjøre… tanker?

Anonymkode: d4f5c...fd4

Vaksina er så klart roten til alt vondt! 

Anonymkode: 0ee8f...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miljøgifter, dårlig kosthold, stress har skylda for mye av det.

Anonymkode: 64d41...cf4

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Syns det har explodert…

jeg personlig tenker at det kan ha noe med corona vaksina og gjøre… tanker?

Anonymkode: d4f5c...fd4

Er MANGE faktorer som spiller inn

Anonymkode: 9b7f8...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Miljøgifter, dårlig kosthold, stress har skylda for mye av det.

Anonymkode: 64d41...cf4

Legg til at mange venter til midten av 30-årene før de begynner prøvingen så begynner vi å nærme oss løsningen på mysteriet 👍🏼

Anonymkode: 692a9...729

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom en periode radioaktivt nedfall i Norge fra Tchernobyl. Sæd kan påvirkes svært negativt av det, skal man tro en del studier. 

Anonymkode: 2e01a...457

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coronavaksine har selvsagt ingenting med saken å gjøre, og det har heller ikke vært noen økning etter pandemien. Jeg har en jobb hvor jeg møter IVF-pasienter på daglig basis.

Anonymkode: 8eb99...024

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sædkvaliteten har sunket 50%, kvinner får barn etter at fruktbarheten har gått betraktelig ned.

Covid-vaksinen er ikke grunnen for de fleste, men kan sikkert ha påvirket noen negativt.

1 av 6 par trenger hjelp, det er big business.

Anonymkode: 68e07...c9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det har explodert…

jeg personlig tenker at det kan ha noe med corona vaksina og gjøre… tanker?

Anonymkode: d4f5c...fd4

Nei, det tror jeg ikke. Alder. Kvinner får barn senere og senere og mange begynner ikke å prøve før de har passert 36. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere med meg sliter med Endometriose. IVF ble løsningen for oss.

Anonymkode: 1e580...693

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som mistet mensen etter vaksinene,og fikk en syklus som de ikke fikk/får forstår. 

Anonymkode: d4f5c...fd4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min PCOS hadde jeg før både pandemien og vaksinen 😅 Jeg har lurt på hvorfor det ble slik hos meg at jeg ikke har eggløsning i det hele tatt naturlig, når man vet at mange får eggløsning hvis de er overvektig med PCOS (noe de fleste er) og går ned i vekt. Imens jeg er og har alltid vært normalvektig. Gyn sa at en del i fagmiljøet nå tror at PCOS kan være en autoimmun sykdom. For meg gir det mening. Nå har en av mine kusiner (som er ganske lik meg fysisk) også fått denne diagnosen, så det får meg til å tenke at kanskje er dette en genetisk, autoimmun sykdom. 

Anonymkode: 4fdd7...c8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere som mistet mensen etter vaksinene,og fikk en syklus som de ikke fikk/får forstår. 

Anonymkode: d4f5c...fd4

Spiller ingen rolle.. Disse er ikke årsaken til ventetid innen assistert befruktning. Covid vaksinen har ingenting med antall par som har behov for ivf eller annen form for assistert befruktning. 

Du har fått mange gode svar over, forstår at du vil legge skylden på vaksinen, men da tar du feil. 

Høyere alder, dårligere sperm de siste 50 årene, overvekt, pcos,pco, endometriose etc etc.. Listen er lang - på potensielle årsaker og forklaringer - men covid vaksinen er ikke en av dem. 

Anonymkode: 7c84e...b74

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange sier at det hovedsakelig handler om at man starter å prøve senere, men det har jo også blitt en økning i prematur ovarieinsuffisiens (tidlig overgangsalder). Jeg er selv på vei inn i overgangsalder nå, i en alder av 29, og det startet da jeg var 27 eller tidligere. Er nå gravid via IVF. 

Jeg tror det kommer hovedsakelig av mat. Vi har hatt en stadig økning av infertilitet samtidig som det stadig blir mer ultraprosessert mat, gluten og sukker. Jeg spiste selv mye av det før (ikke mer enn normalt, men normalen er høy), men ikke nå lenger.

En annen faktor er blant annet stress. Samfunnet er mye mer stressende nå enn før.

Dersom covid-vaksina har påvirket noe, vil det nok fortsatt ta litt tid før vi ser resultatet av det, da de færreste oppdager infertilitet umiddelbart, og det deretter ofte går litt tid før de går til det steget å ta IVF. Jeg tok dessuten bare én dose etter press, og de fleste bivirkninger har vist seg etter 3+ doser. Jeg tror dessuten det startet før jeg tok den, da jeg hadde symptomer noen mnd før, uten å vite hva det kom av. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (49 minutter siden):

Ser mange sier at det hovedsakelig handler om at man starter å prøve senere, men det har jo også blitt en økning i prematur ovarieinsuffisiens (tidlig overgangsalder). Jeg er selv på vei inn i overgangsalder nå, i en alder av 29, og det startet da jeg var 27 eller tidligere. Er nå gravid via IVF. 

Jeg tror det kommer hovedsakelig av mat. Vi har hatt en stadig økning av infertilitet samtidig som det stadig blir mer ultraprosessert mat, gluten og sukker. Jeg spiste selv mye av det før (ikke mer enn normalt, men normalen er høy), men ikke nå lenger.

En annen faktor er blant annet stress. Samfunnet er mye mer stressende nå enn før.

Dersom covid-vaksina har påvirket noe, vil det nok fortsatt ta litt tid før vi ser resultatet av det, da de færreste oppdager infertilitet umiddelbart, og det deretter ofte går litt tid før de går til det steget å ta IVF. Jeg tok dessuten bare én dose etter press, og de fleste bivirkninger har vist seg etter 3+ doser. Jeg tror dessuten det startet før jeg tok den, da jeg hadde symptomer noen mnd før, uten å vite hva det kom av. 

Kan jeg spørre hvilke symptomer du hadde på prematur ovarieinsuffisiens?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Syns det har explodert…

jeg personlig tenker at det kan ha noe med corona vaksina og gjøre… tanker?

Anonymkode: d4f5c...fd4

Nei, fertiliteten har gått med i mange år, lenge før covid-vaksinene. 

Man vet ikke hvorfor, men man tror disse årsakene kan spille inn:

- vi begynner senere med å få barn

- mange av oss er overvektige

- miljøgifter/forurensning kan spille en rolle

At du leser mye om noe, betyr ikke at det har eksplodert. På forum vil jo gjerne de som har utfordringer skrive mest. Blir man gravid på kort tid og det hele forløper uten problemer, er det ikke så mye å skrive om eller ta opp. Folk kommer ofte til slike forum for å søke støtte, trøst, informasjon og fellesskap. De det ordner seg raskt for, skriver gjerne mindre.

Anonymkode: 4c169...df9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...