Gå til innhold

Hvilken bank bruker dere?


Pellepingpong

Anbefalte innlegg

Og hvorfor? 

Nå som Danske Bank går ut av personmarkedet og Handelsbanken tar over Akademiker-avtalen, er det naturlig å se over priser og fordeler. 

Jeg har hatt ung-renter på boliglånet, noe jeg mister ved overflytting. Så da vurderer jeg andre banker. Lånet er på 40 % av boligens verdi, så da er det flere banker med gode betingelser. Sbanken tilbyr 4,45 eff og Landkreditt 4,48 eff Forskjellen blir omtrent 30 kr i måneden på vårt lån.

Men jeg skjønner det som at det koster 500kr å flytte lånet (en avgift til staten), så jeg vil helst bytte til noen som er lav over tid. Og ikke måtte bytte med jevne mellomrom. 

Sbanken virker til å ha misfornøyde kunder. Er det med god grunn? Hvordan opplever dere appen? Har Landkreditt en god app? Skjulte kostnader på andre produkter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har Storebrand fordi de var de eneste i sin tid som tilbød oss huslån. Så har jeg KLP fordi de utbetaler uførepensjon til meg.

Anonymkode: 1082d...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulder bank. De har også boliglån, men det er automatiske prosesser og jeg får ikke lån pga ligger for landlig til. Men har boliglån i spk, så hadde ikke vært altuelt uansett. 

Anonymkode: 40fa2...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pellepingpong skrev (1 time siden):

Men jeg skjønner det som at det koster 500kr å flytte lånet (en avgift til staten

aldri hørt om 

Anonymkode: 40fa2...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

aldri hørt om 

Anonymkode: 40fa2...459

Det er visst 200, ikke 500, ser det ut som. 
«200,- koster det, hvis du skal flytte lånet ditt fra en bank til en annen (Tinglysningsgebyret). Dette er da refinansiering innenfor samme låneramme med pantsetter og samme panteobjekt.»  Fra https://www.finansportalen.no/bank/bankskjema/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var også Danske Bank-kunder pga Akademikerneavtalen, men var aldri fornøyd med DB. 
Handelsbankens vilkår var ikke konkurransedyktige med Akademikerneavtalen, med unntak av høyrentekonto, så det har jeg der. 
Jeg er også kunde i Sbanken, men jeg har forlatt det synkende skip - banken ble ødelagt av DNB. Styr unna! Norges beste app ble erstattet av noen sørgelige greier som er DNB i annen farge, hvor sikkert 80% av funksjonene i den gamle appen er borte. Vilkårene er også dårligere, gebyrene sniker seg på. Styr unna! 
Jeg endte med OBOS som dagligbank, pga gratis debetkort, og ok rente på brukskonto. Appen er grei, men ikke i nærheten av Sbankens gamle. 
Rammelån i Bulder. 
Fond i Kron (mest) og Nordnet. Noen aksjer i Nordea og Nordnet. 
Kredittkort i Bank Norwegian og Ikano. 

Anonymkode: f4ddb...1d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker Landkreditt, er veldig fornøyd med dem. Fikk forhandlet ned renta tidlig, men de har også holdt seg ganske lav for alle kundene sine. Vet de fikk masse nye kunder da de satte ned 0,25 parallelt med at S’bankenkunder så etter ny bank. Jeg har hatt lyst til å teste ut å spekulere litt i eiendomsmarkedet og de har blitt med på det (har en rimelig trygg plan, men kan gå på en liten smell). Jeg har min «egen» kundebehandler, vet ikke om det bare er fordi jeg har vært kunde lenge eller om alle har det. 

Anonymkode: b6e8a...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flekkfjord sparebank, kjempefornøyd.

Anonymkode: e864e...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Pellepingpong said:

Sbanken tilbyr 4,45 eff og Landkreditt 4,48 eff Forskjellen blir omtrent 30 kr i måneden på vårt lån.

Hvor finner du de prisene? 4,69 er laveste Sbanken tilbyr, og det er fastrente 3 år. I Landkreditt er det ingenting under 5% etter hva jeg kan se... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Flekkfjord sparebank, kjempefornøyd.

Anonymkode: e864e...04b

"Der du er, så lenge du er der det passet oss" er fremdeles forbanna at de stenger filialer, ikke har minibanker og tar gebyr for absolutt alt bruk av kortet (spesielt i andre banker/minibanker/kontantuttak). Ja da det finnes en bedre avtale for dem som har alt samlet hos dem, men det er ikke alltid mulig eller gunstig å samle lån/forsikringer/osv på et sted for å spare noen kroner i kortgebyr. 

For noe år siden var flekkefjord sparebank fantastisk! De var hjelpsomme, de hadde mye kunnskap og det var gode betingelser. Nå er de like dritt som sparebanken sør (og de har ikke brydd som om annet enn egen navle siden 90- tallet).

Anonymkode: 07dca...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har DnB fordi jeg alltid har hatt det. Boliglånet har jeg gjennom kommunen, men om jeg kunne fått i vanlig bank ville jeg valgt noe annet enn DnB. 

Anonymkode: d519d...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker lokalbank. Som har alt vi trenger, folk en kan møtte og behjelpelig når det er noe vi trenger. Kommer aldri til å bruke noen av de store bankene som dnb   Norden og sparebank 1. Helt umulig å få tak I folk til hjelp og dårlig kundebehandling 

Anonymkode: 07ce9...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bruker lokalbank. Som har alt vi trenger, folk en kan møtte og behjelpelig når det er noe vi trenger. Kommer aldri til å bruke noen av de store bankene som dnb   Norden og sparebank 1. Helt umulig å få tak I folk til hjelp og dårlig kundebehandling 

Anonymkode: 07ce9...ff9

I hvilken bank? 

Anonymkode: 3fa86...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som dagligbank har jeg Dnb, og her om dagen sjekket jeg info brukskontoen min der; opprettet i 1985....😂 En stund siden, altså.

Boliglån derimot, var jeg ikke fornøyd med hos Dnb. Så det fikk meg til å shoppe litt rundt. Først flyttet jeg boliglånet fra Dnb til DinBank.no, men etter halvannet år der så skrudde de opp rentene sånn. Så da shoppet jeg videre, og kom over Bulder Bank, en ren mobil app bank. De har automatisk rente alt etter belåningsgrad, en fin, lav rente man slipper å forhandle om, for du får automatisk den beste. Så da byttet jeg til Bulder bank, og der er jeg nå. Har bare 31-32 % belåningsgrad.

Har nå sparekontoen min der og boliglånet. Resten er hos Dnb.

Kan anbefale dem! Men ikke forvent fancy nettsider og banklokaler. De er helt og holdent en mobil app. Men bra renter på sparepenger og boliglån!

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruker lokalbank. Som har alt vi trenger, folk en kan møtte og behjelpelig når det er noe vi trenger. Kommer aldri til å bruke noen av de store bankene som dnb   Norden og sparebank 1. Helt umulig å få tak I folk til hjelp og dårlig kundebehandling 

Anonymkode: 07ce9...ff9

Du får prøve Nordea. Der får du din egen rådgiver. Man får irriterende nok ikke kranglet på renta i chat eller bankmelding, for de insisterer på å ringe deg og ha telefonmøte om slikt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (7 minutter siden):

Du får prøve Nordea. Der får du din egen rådgiver. Man får irriterende nok ikke kranglet på renta i chat eller bankmelding, for de insisterer på å ringe deg og ha telefonmøte om slikt. 

 

Egen rådgiver har man også hos DnB. 

Anonymkode: 3fa86...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har mange ulike banker til ulike tjenester og bytter ofte.

Anonymkode: 4409f...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Obos-banken som lønnskonto pga gratis debetkort og rente på brukskonto. Veksler mellom mange ulike banker til sparing, i øyeblikket har jeg 5,4% fastrente i Pareto og 5,05% med fleksible uttak (11 i året) hos Maritime Merchant. 

Anonymkode: f3e2f...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparebanken Sogn og Fjordane. Byttet fra DnB siden jeg fikk mye bedre rente på huslånet, bedre rente på sparekonto, fast kontaktperson i banken og flere andre fordeler. Nettbank/mobilbank er mye mer oversiktlig enn den var i DnB.

Anonymkode: f3a3c...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (5 timer siden):

Hvor finner du de prisene? 4,69 er laveste Sbanken tilbyr, og det er fastrente 3 år. I Landkreditt er det ingenting under 5% etter hva jeg kan se... 

Du har helt rett! Mente 5,45 og 5,48. Det er for boliglån på under 50% av boligverdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...