Gå til innhold

Trenger å få inn med t-skje beste metode å vaske ting som toalett, dusj, stekovn osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke peiling på rengjøring så trenger å få inn med t-skje beste metode å vaske ting som toalett, dusj, stekovn osv?

Jeg er enslig så har altså ingen barn eller dyr, men likvel føler jeg meg ofte veldig overveldet av å gjøre husarbeid og kanskje da spesielt når det kommer til vasking av leiligheten, og jeg tenker jo ikke da på gulv for det er jo bare å bruke allrent. Men jeg tenker da spesifikt på alt i leiligheten som må vaskes med jevne mellomrom som toalett, dusjen, vasken på badet, vasken på kjøkkenet, kjøkkenbenk, oppå platetopp og inne i stekovnen også veggene bak stekeovnen også. 

Jeg har jo bodd alene noen år men jeg har vært veldig sløv med husarbeid og blant annet også slitt psykisk så jeg har gjort minimalt, bare det jeg må og jeg har gjort det enkelt, dvs vasket veldig sjeldent og bare brukt allrent. Men nå ønsker jeg å få ett veldig bra inneklima og rent hjem, og jeg spør derfor: 

Hvordan vasker du de tingene som nevnt her? (Altså: toalett, dusjen, vasken på badet, vasken på kjøkkenet, kjøkkenbenk, oppå platetopp og inne i stekovnen også veggene bak stekeovnen også). 

Gjerne utdyp så nøye du gidder, gjerne da hvilken type såpe eller annet redskaper du bruker og om du bruker f.eks kluter du vasker på 90 grader eller papir, kanskje spesielt til ting som toalettet osv?

Anonymkode: 4de86...e02

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke peiling på rengjøring så trenger å få inn med t-skje beste metode å vaske ting som toalett, dusj, stekovn osv?

Jeg er enslig så har altså ingen barn eller dyr, men likvel føler jeg meg ofte veldig overveldet av å gjøre husarbeid og kanskje da spesielt når det kommer til vasking av leiligheten, og jeg tenker jo ikke da på gulv for det er jo bare å bruke allrent. Men jeg tenker da spesifikt på alt i leiligheten som må vaskes med jevne mellomrom som toalett, dusjen, vasken på badet, vasken på kjøkkenet, kjøkkenbenk, oppå platetopp og inne i stekovnen også veggene bak stekeovnen også. 

Jeg har jo bodd alene noen år men jeg har vært veldig sløv med husarbeid og blant annet også slitt psykisk så jeg har gjort minimalt, bare det jeg må og jeg har gjort det enkelt, dvs vasket veldig sjeldent og bare brukt allrent. Men nå ønsker jeg å få ett veldig bra inneklima og rent hjem, og jeg spør derfor: 

Hvordan vasker du de tingene som nevnt her? (Altså: toalett, dusjen, vasken på badet, vasken på kjøkkenet, kjøkkenbenk, oppå platetopp og inne i stekovnen også veggene bak stekeovnen også). 

Gjerne utdyp så nøye du gidder, gjerne da hvilken type såpe eller annet redskaper du bruker og om du bruker f.eks kluter du vasker på 90 grader eller papir, kanskje spesielt til ting som toalettet osv?

Anonymkode: 4de86...e02

https://www.ssn.no/bolig/sjekkliste-for-flyttevask

Du kan bruke dette som utgangspunkt. 

Anonymkode: 55ddb...863

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mikrofiber med vann til alt av vanlig daglig vask. Og har evt i en dråpe flytende oppvasksåpe eller allrent hvis det trengs såpe til storrengjøringen. Trenger ikke noe annet enn det. 

Anonymkode: 5bd56...47c

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg bruker mikrofiber med vann til alt av vanlig daglig vask. Og har evt i en dråpe flytende oppvasksåpe eller allrent hvis det trengs såpe til storrengjøringen. Trenger ikke noe annet enn det. 

Anonymkode: 5bd56...47c

Til toalett og slik trenger man vel strengt tatt litt mer enn det?

Anonymkode: 53b1e...859

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Til toalett og slik trenger man vel strengt tatt litt mer enn det?

Anonymkode: 53b1e...859

Hvorfor trenger du kjemikalier, når tester og målinger sier at vann og mikroklut gir ett bedre resultat?

Anonymkode: f5b3e...1ec

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøkken: Noen dråper Zalo og vann til alle overflater som vegg, benk, skap, platetopp. Kjøleskap. Skrape for vanskelige flekker på platetopp. Tørker som regel over alle overflater med fuktig klut hver dag (benkeplate, vask og koketopp) og tar skapdører og innvendig i skap etter behov, kanskje 2-3 ganger i året. Komfyrrens til grundig rengjøring av komfyr 1-2 ganger i året. Passe på å fjerne alt av matrester/søl inni komfyr hver dag slik at det ikke brenner seg fast. Samme oppå platetopp. Bruker noen ganger slik hvit svamp til å fjerne flekker på skapdører benkeplate (har laminat som tåler det). Velg kluter som kan kokevaskes, det er bedre for miljøet og deg.

Dersom det er veldig fettete på kjøkkenet må du til med grundigere nedvask med vaskemidler som fjerner fett.

Badet: Zalo og vann på skap, vask og fliser/badekar. Domestos eller lignende til å rengjøre toalettskålen etter behov.  Zalo og vann utenpå toalettet. 

Ellers hyppig støvtørking av alle flater og rydding av alt. Alt skal ha sin faste plass. 

Gulvet tørrmopper jeg først med feks coop sine tørrmopper, og deretter vaskes gulv med fuktet og vridd gulvfille med noen dråper zalo i vann. Eller slike ferdige våte mopper som selges på butikkene.

Vinduer: Samme løsning med zalo og vann. 

Som du ser så trenger man ikke et helt arsenal av vaskemidler. Man trenger ikke spesialmiddel for bad og kjøkken med mange ulike sprayflasker.

Men siden du ikke har vasket mer enn høyst nødvendig på noen år anbefaler jeg at du først fjerner alt som er søppel, alt som er uønsket, ødelagt eller du ikke ønsker å beholde, og lager deg et oversiktlig system i det som er igjen. Det vil gjøre det mye enklere å gjøre det rent fordi du da har færre ting å flytte rundt på etterpå når du har fjernet mye unødvendig.

F.eks ta ut innholdet i ett skap og vask skapet, deretter tingene som skal inn igjen om det trengs. Ta ett område om gangen til alt av kjøkken- og baderoms-skap er vasket inni og utenpå. Deretter tar du f.eks kjøleskap, komfyr, dusjvegger/badekar. Og til slutt går du over vegger og tak. Der det er veldig inngrodd i skitt kan det hende at du vil ønske å prøve sterkere blanding med zalo og vann (oppvasksåper er fettløselig middel, så det vil ta mer enn man tror). Men om du ønsker noe annet vaskemiddel er det sikkert noen her som kan foreslå noen produkter du kan kjøpe inn. Til oppvaskkummen kan du bruke stålull eller den nevnte hvite svampen dersom det er veldig skittent. Renhold av dusj eller fliser avhenger av hva slags fliser og evt dusjvegger du har.

Gjør det til en vane å gå over de viktigste flatene hver dag, tørk bort vannsøl. Rydd ting på plass i skap etter bruk. Lag deg rutiner du trives med.  Det er mange som ikke skjønner hvor viktig det er å sette ting på plass og hvor viktig det er å kvitte seg med alle ekstra ting som aldri blir brukt. Alt av slike ting opptar unødvendig mye plass og gjør at man føler det blir et kaos å holde hjemmet rent og ryddig. Bare det å åpne en skuff full av sleiver, øser, kniver og bestikk som ikke brukes vil bidra til en følelse av rot og kaos. 

Gulvet vasker du jevnlig slik du pleier.  

 

Anonymkode: fe8bf...a21

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor trenger du kjemikalier, når tester og målinger sier at vann og mikroklut gir ett bedre resultat?

Anonymkode: f5b3e...1ec

Bruker du mikroklut nedi toalettskåla?

Anonymkode: fe8bf...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke peiling på rengjøring så trenger å få inn med t-skje beste metode å vaske ting som toalett, dusj, stekovn osv?

Jeg er enslig så har altså ingen barn eller dyr, men likvel føler jeg meg ofte veldig overveldet av å gjøre husarbeid og kanskje da spesielt når det kommer til vasking av leiligheten, og jeg tenker jo ikke da på gulv for det er jo bare å bruke allrent. Men jeg tenker da spesifikt på alt i leiligheten som må vaskes med jevne mellomrom som toalett, dusjen, vasken på badet, vasken på kjøkkenet, kjøkkenbenk, oppå platetopp og inne i stekovnen også veggene bak stekeovnen også. 

Jeg har jo bodd alene noen år men jeg har vært veldig sløv med husarbeid og blant annet også slitt psykisk så jeg har gjort minimalt, bare det jeg må og jeg har gjort det enkelt, dvs vasket veldig sjeldent og bare brukt allrent. Men nå ønsker jeg å få ett veldig bra inneklima og rent hjem, og jeg spør derfor: 

Hvordan vasker du de tingene som nevnt her? (Altså: toalett, dusjen, vasken på badet, vasken på kjøkkenet, kjøkkenbenk, oppå platetopp og inne i stekovnen også veggene bak stekeovnen også). 

Gjerne utdyp så nøye du gidder, gjerne da hvilken type såpe eller annet redskaper du bruker og om du bruker f.eks kluter du vasker på 90 grader eller papir, kanskje spesielt til ting som toalettet osv?

Anonymkode: 4de86...e02

Bruker klor på toalettet og vasken på badet. I dusjen kommer det helt ann på om du har fliser, glass etc.

Bruker også klor i kjøkkenvasken, og annen spray på resten kjøkkenet..

Anonymkode: 729d7...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor trenger du kjemikalier, når tester og målinger sier at vann og mikroklut gir ett bedre resultat?

Anonymkode: f5b3e...1ec

Du bruker en mikrofiberklut i uka på å vaske nedi do du da? Det har de færreste råd til..

Og nei, det tar ikke bakterier man kan anta får god tid til å gro når ts har sagt at hen sliter med motivasjonen. 

Flyr man med filla hver dag, kan man bruke vann. Det er likevel anbefalt å bruke noe som tar bakterier på håndtak og toalett.

Anonymkode: 729d7...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gulv bruker jeg fuktig Micro fiber gulv mopp. Også til baderoms gulv. Også støvsuger jeg gjevnlig.

Til overflater bruker jeg våt mikrofiber klut.

Daglig rengjøring på kjøkken. Til platetopp har jeg sånn platetopp skrape. Også har jeg eget rensemiddel utviklet til platetopp som brukes innimellom ved behov. Vasken på kjøkkenet vasker jeg med oppvask børste og zalo spray. Tørker med klut.

Innimellom trenger oppvaskmaskinen å renses. Da tar jeg først ut filteret og vasker vekk fettet med zalo før jeg bruker slik oppvaskmaskin rens ved neste oppvask.

Til badekaret bruker jeg The Pink stuff cream cleanser. Påfører, lar virke noen minutter også skrubber jeg med skrubb daddy svamp før jeg skyller. Jeg bruker samme svamp til vasken og området rundt. Til baderoms møbler av treverk så bruker jeg våt mikrofiber klut.

Til toalettet bruker jeg engangs toalett og bad kluter fra coop eller easy wipe fra jif. I tillegg bruker jeg klor ved behov, sprit og slik toalett vaske middel.

Utsiden av toalettet, lokk osv vasker jeg med sånn engangsbruk klut så jeg kan kaste de rett i en søppelpose jeg har ved siden av. Til insiden bruker jeg først toalett vaske middel som jeg spyler ned etter noen minutter. Etter det bruker jeg slik engangsklut også på innsiden. Jeg avslutter med å tørke vekk produkt rester fra engangs kluten fra toalett setet med fuktig tørkerull papir. Så tørker jeg over med sprit på setet. Jeg tørker også over med sprit på  spyle knappen, vask håndtaket, såpebdispenser pumpen, lysbryter og dørhåndtak. Viss noen har vært syk eller toalettet virker mer skittent enn normalt bruker jeg klor.

Jeg bruker engangs hansker når jeg vasker toalettet og badekaret.

Dette er slik gjevlig hverdags vask. Ting som ikke trengs å tas like ofte går på rundgang gjennom året. Som f.eks støvsuger jeg under og mellom sofa puter noen ganger i året.

Søker du på flylady cleansing system på YouTube så finner du masse info og gode rutiner for å holde et hjem rent og ryddig uten å vaske seg ihjel.

Anonymkode: 377be...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du bruker en mikrofiberklut i uka på å vaske nedi do du da? Det har de færreste råd til..

Og nei, det tar ikke bakterier man kan anta får god tid til å gro når ts har sagt at hen sliter med motivasjonen. 

Flyr man med filla hver dag, kan man bruke vann. Det er likevel anbefalt å bruke noe som tar bakterier på håndtak og toalett.

Anonymkode: 729d7...678

Mikrofiberkluter har i en rekke tester vist seg å fjerne langt mer bakterier enn tradisjonell klut med såpe og vann.
Det er god grunn til at profesjonelle rengjøringsfirma bruker mikrofiber og ikke såpe og vann.

 

Jeg bruker mikrofiberklut til å vaske toalettsetet, spyleknapp og ellers hele utsiden av toalettet.
Nedi toalettet er det vann så der trenger jeg ikke vaske med klut.
Det hender jeg bruker et middel som fjerner kalk dersom vi har vært bortreist og det har bygget seg opp et kalklag.
Og dersom noen i familien har omgangssyke så vaskes det med klor. Men i det daglige bruker vi selvfølgelig ikke slikt ettersom det er ekstremt miljøskadelig. 
 

Innkjøp av mikrofiberkluter er ikke dyrt som du later til å tro.
Anbefaler på det sterkeste at du leser deg opp på dette så du kan begynne å vaske helt rent hjemme hos deg selv.

Anonymkode: 5bd56...47c

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du bruker en mikrofiberklut i uka på å vaske nedi do du da? Det har de færreste råd til..

Og nei, det tar ikke bakterier man kan anta får god tid til å gro når ts har sagt at hen sliter med motivasjonen. 

Flyr man med filla hver dag, kan man bruke vann. Det er likevel anbefalt å bruke noe som tar bakterier på håndtak og toalett.

Anonymkode: 729d7...678

Nei bruker ikke klut nedi wc, men bruker mikrokluter på mye annet og samme hva dem er brukt til f.eks oppkast eller avføring (har både hunder og katter) så vasker jeg de uansett ofte så de blir rene. 

Anonymkode: f5b3e...1ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se noen som har skjønt at microfiber og minimalt med kjemikalier er tingen! :) Bruker man såpe på microfiber så legger det seg som en hinne og ødelegger virkningen av microfibrene. Så skal du bruke såpe så bruk heller en bomullsklut, bortkasta penger å kjøpe microfiberkluter da! 

På bad bruker jeg en spray/dynkeflaske med zalo/eddik/vann i på både servant, speil, toalett og gulv. Så har du kluter liggende i skuffen på badet og en slik flaske stående så er det kjapt å dra over når du likevel er på badet på morgenen. 

Ellers i huset bruker jeg fuktig microfiber og null såpe. Grønnsåpe på ubehandla tre. Klor og salmiakk bruker jeg kun hvert skuddår. 

Anonymkode: 0c2f2...a9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vask av do: Jif - begynn på toppen (der knappen er), og jobb deg nedover mot utsiden av lokket, løft lokk, innside lokk, doringen, løft doring, underside doring, og deretter doskålkant. 
Sprut "dorens" nedi doen (dette kan du gjøre før du starter, så det kan godgjøre seg). 
Hele tiden har du på vaskehansker, og du vasker nå nedi doen med hanskehendene. Vask hansker og trekk ned. 
Tørk over hele doen med dopapir, trekk ned. 
(Moren min pleier alltid å dytte dopapir med klor rundt doskålkanten på innsiden og lar det sitte i 20-30 min før hun fjerner det - jeg har skippet det steget). 

Anonymkode: 1efd5...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

også veggene bak stekeovnen også

Hvorfor skal du vaske veggen bak stekeovnen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dampvasker. Gammel dritt sklir unna uten at du må bruke noe kraft. Det dampvasker ikke tar, tar ingenting.

Anonymkode: fb31a...743

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Traktor skrev (5 timer siden):

Hvorfor skal du vaske veggen bak stekeovnen? 

Det er lurt å trekke ut både kjøleskap og komfyr og vaske rent bak der også, det glemte jeg å ta med. Kan samle seg mye skitt og fett der vet du.

Anonymkode: fe8bf...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dampvasker. Gammel dritt sklir unna uten at du må bruke noe kraft. Det dampvasker ikke tar, tar ingenting.

Anonymkode: fb31a...743

Vet du hvor mye fuktskader slike dampvaskere har skapt de siste 20 årene der noen har brukt slikt? Anbefales ikke. Vet om flere som har måttet renovere bad og kjøkken pga renholdere som har brukt dampvask til å vaske ned ved salg av hus og leiligheter.

Anonymkode: fe8bf...a21

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har dusjdører rett på flisene, de skyller jeg før jeg bruker en våt mikrofiberklut synket i zalo, før jeg går over med nal eller bare skyller av. Brukte en blanding med zalo, vann og eddik før, men fugene er ikke så glad i eddik (selv når jeg skyller godt av) Resten av dusjen bruker jeg Änglamark baderomsspray. 

Stekeovn skulle jeg også hatt gode, spesifikke råd til (helst minst mulig giftige kjemikalier).

Anonymkode: 72364...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har dusjdører rett på flisene, de skyller jeg før jeg bruker en våt mikrofiberklut synket i zalo, før jeg går over med nal eller bare skyller av. Brukte en blanding med zalo, vann og eddik før, men fugene er ikke så glad i eddik (selv når jeg skyller godt av) Resten av dusjen bruker jeg Änglamark baderomsspray. 

Stekeovn skulle jeg også hatt gode, spesifikke råd til (helst minst mulig giftige kjemikalier).

Anonymkode: 72364...000

Du kan prøve å løsne gammelt skitt ved å sette noen dype stekeformer fylt med vann inn i komfyren og sette på høy varme så vannet får fordampe og mykne opp fett og fastbrente matrester. Her må du prøve deg frem for hvor lenge det skal dampe. Følg med på vannet i formene og etterfyll. Gjenta det til du får bort det meste. Deretter skrubber du ovnen forsiktig ren med klut og varmt zalovann. 

Anonymkode: fe8bf...a21

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...