Gå til innhold

Mulig å bo på en øy alene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fra tid til annen dukker det opp øyer til salgs rundt om i verden. Også Norge. Små ubebodde og ubebygde øyer.

Jeg drømmer noen ganger om å bo på en øy for meg selv. Men trenger moderne bekvemmeligheter som vann og strøm. Hvordan gjør man det med vann på en øy? Hva slags løsninger finnes? Og hva med strøm? Er det realistisk at en person kan drifte og vedlikeholde vindemølle og solsceller alene? Andre ting man må ordne?

Anonymkode: 8e41b...7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis det ikke er boplikt på øya, har du ikke rett på hjelp som brannvesen, ambulanse og politi, fordi det er så tungvint å komme seg ut der.

Du kan bruke generator til strøm.

Hilsen vurderte å kjøpe en liten øy en gang. 

Anonymkode: 70cba...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha tilnærmet samme bekvemmeligheter som ellers er vanlig i Norge så vil det nok bli en del dyrere på en øy som hverken har vann, avløp eller strøm. Men det er fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Finnes øyer med strøm og vanntilførsel i Norge.. :) 

Anonymkode: e60e5...e34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier ei øy med et nedlagt småbruk. Brukes kun til feriested nå, har ikke vært gårdsdrift der på over 40 år. Det er strøm og innlagt vann. Men vannet er fra eget oppsamlingsbasseng, og brukes ikke til drikkevann. Det frakter vi med oss i dunker som vi fyller i småbåthavna eller på ei anna øy en liten båttur unna. Vi har nett via antenne som er nokså stabilt.

Drømmer noen ganger om å bo der i lengre perioder, men da måtte jeg ha hatt en jobb som muliggjorde hjemmekontor hele tida. Kanskje jeg kan realisere det som pensjonist. Ser ikke for meg å bo der under røffe vinterstormer med kun en liten båt til transport. Det går ingen rutebåt dit.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eneri skrev (14 timer siden):

Jeg eier ei øy med et nedlagt småbruk. Brukes kun til feriested nå, har ikke vært gårdsdrift der på over 40 år. Det er strøm og innlagt vann. Men vannet er fra eget oppsamlingsbasseng, og brukes ikke til drikkevann. Det frakter vi med oss i dunker som vi fyller i småbåthavna eller på ei anna øy en liten båttur unna. Vi har nett via antenne som er nokså stabilt.

Drømmer noen ganger om å bo der i lengre perioder, men da måtte jeg ha hatt en jobb som muliggjorde hjemmekontor hele tida. Kanskje jeg kan realisere det som pensjonist. Ser ikke for meg å bo der under røffe vinterstormer med kun en liten båt til transport. Det går ingen rutebåt dit.  

Det kan jo være at du kan bore etter vann og sette på et greit renseanlegg hvis du skal bruke stedet mer

Anonymkode: ab47c...bfb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...