Gå til innhold

Du som har gått ned i vekt og lykkes, hva var metoden du brukte? Jeg sliter stort, har ikke lykkes siste 5 år og er 35 kg overvektig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du som har gått ned i vekt og lykkes, hva var metoden du brukte? Jeg sliter stort, har ikke lykkes siste 5 år og er 35 kg overvektig. Svar gjerne også om du fortsatt er i prosessen og ikke har nådd vektmålet ditt enda.

Hei! Jeg er en kvinne på nå 30 år som egentlig aldri har lykkes med å klare gå ned i vekt. Frem til jeg var 21 år var min normalvekt 50 kg og jeg er 160 cm. Jeg hadde ett normalt forhold til mat og vekt var ikke noe problem. Men så begynte det med at jeg begynte å slite psykisk og både perioder med depresjon, lite aktivitet og det at jeg begynte å spise for mye og alt jeg hadde lyst på førte til at jeg til slutt gikk opp 40 kg, dvs veide jeg 90 kg på mitt aller tyngste. Jeg har faktisk aldri klart å få til en varig vektnedgang suksessfult før, selv om jeg nå har hatt ett problem med overvekt i snart 10 år nå. I starten brydde jeg meg lite så jeg forsøkte ikke en gang å gjøre noe med det, men de siste 5 årene minst har jeg forsøkt å få til dette med å få til en varig livsstilendring, spise normale porsjoner, kaloriunderskudd osv osv. 

Jeg VET veldig godt hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt for det har jeg satt meg ganske grundig inn i disse siste årene, det er gjennomføringen av det som blir veldig vanskelig for meg dessverre. Det at jeg har lite viljestyrke, er glad i mat og overspiser er nok de 3 største problemene mine som kommer i veien for at jeg kan klare å gå ned i vekt og holde meg der. Jeg klarer stort sett bare holde meg til ett normalt kosthold maks 3 dager før jeg sprekker igjen. Med normalt kosthold tenker jeg da bare på helt normal, sunn mat uten sukker som f.eks brød/knekkebrød med ost og grønnsaker, yoghurt og musli også proteinkilde som kylling, karbonadedeig, biffstrimler, fisk til middag (også med grønnsaker og salater osv). Jeg er veldig svak for å ende opp med å kjøpe alt usunt med spesielt sukker og karbohydrater osv dessverre.

Jeg har veid 63 kg på mitt letteste etter vektoppgang men det var noe som kom mer av seg selv og som jeg ikke gjorde bevisst. Grunnen til vektnedgangen var at jeg gikk fra å ikke gjøre noe og spise mye til å begynne å studere og bli mer aktiv og også spise ubevisst mindre fordi jeg fikk så hektiske dager. Men nå har vekten sakte men sikkert gått oppover igjen så jeg veier nå 85 kg faktisk. Jeg venter på å få timer med behandler i psykiatrien mtp mitt forhold til mat, så det har jeg håp på kan hjelpe og få hjelp fra profesjonelle. Men jeg ønsker også gjerne å høre andres erfaringer her inne om hvordan dere lykkes med å gå ned i vekt og også holde vekten stabilt der en ønsker å ha den/normalvekt?

Anonymkode: 181c5...380

  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du som har gått ned i vekt og lykkes, hva var metoden du brukte? Jeg sliter stort, har ikke lykkes siste 5 år og er 35 kg overvektig. Svar gjerne også om du fortsatt er i prosessen og ikke har nådd vektmålet ditt enda.

Hei! Jeg er en kvinne på nå 30 år som egentlig aldri har lykkes med å klare gå ned i vekt. Frem til jeg var 21 år var min normalvekt 50 kg og jeg er 160 cm. Jeg hadde ett normalt forhold til mat og vekt var ikke noe problem. Men så begynte det med at jeg begynte å slite psykisk og både perioder med depresjon, lite aktivitet og det at jeg begynte å spise for mye og alt jeg hadde lyst på førte til at jeg til slutt gikk opp 40 kg, dvs veide jeg 90 kg på mitt aller tyngste. Jeg har faktisk aldri klart å få til en varig vektnedgang suksessfult før, selv om jeg nå har hatt ett problem med overvekt i snart 10 år nå. I starten brydde jeg meg lite så jeg forsøkte ikke en gang å gjøre noe med det, men de siste 5 årene minst har jeg forsøkt å få til dette med å få til en varig livsstilendring, spise normale porsjoner, kaloriunderskudd osv osv. 

Jeg VET veldig godt hva jeg må gjøre for å gå ned i vekt for det har jeg satt meg ganske grundig inn i disse siste årene, det er gjennomføringen av det som blir veldig vanskelig for meg dessverre. Det at jeg har lite viljestyrke, er glad i mat og overspiser er nok de 3 største problemene mine som kommer i veien for at jeg kan klare å gå ned i vekt og holde meg der. Jeg klarer stort sett bare holde meg til ett normalt kosthold maks 3 dager før jeg sprekker igjen. Med normalt kosthold tenker jeg da bare på helt normal, sunn mat uten sukker som f.eks brød/knekkebrød med ost og grønnsaker, yoghurt og musli også proteinkilde som kylling, karbonadedeig, biffstrimler, fisk til middag (også med grønnsaker og salater osv). Jeg er veldig svak for å ende opp med å kjøpe alt usunt med spesielt sukker og karbohydrater osv dessverre.

Jeg har veid 63 kg på mitt letteste etter vektoppgang men det var noe som kom mer av seg selv og som jeg ikke gjorde bevisst. Grunnen til vektnedgangen var at jeg gikk fra å ikke gjøre noe og spise mye til å begynne å studere og bli mer aktiv og også spise ubevisst mindre fordi jeg fikk så hektiske dager. Men nå har vekten sakte men sikkert gått oppover igjen så jeg veier nå 85 kg faktisk. Jeg venter på å få timer med behandler i psykiatrien mtp mitt forhold til mat, så det har jeg håp på kan hjelpe og få hjelp fra profesjonelle. Men jeg ønsker også gjerne å høre andres erfaringer her inne om hvordan dere lykkes med å gå ned i vekt og også holde vekten stabilt der en ønsker å ha den/normalvekt?

Anonymkode: 181c5...380

Brukte den metoden hvor man ikke lyver til seg selv, man finner ca kcal behov så spiser man 300-500 kcal under det man brenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intermittent fasting. Alltid 12 timer nattfaste. Så itvider jeg til 16 timer her, 20  timer der, 24 timer iblant. Og vanlige dager innimellom. 

Har fulgt 5:2 i perioder med stort hell. 

MEN - jeg spiser ikke gluten fordi jeg ikke tåler det. Spiser ikke erstatningsvarer som glutenfri pasta etc, spiser hamburger uten brød, f.eks. 

Drikker aldri annet enn vann / kaffe. Knapt noe alkohol (tåler det dårlig)  

Har ikke kuttet ut godis, men prøver å holde det under kontroll.

Og, man må være litt aktiv. 

Holdt vekta nede i over 10 år på denne måten

Endret av klarinetta
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn din BMI TS ! Så omtrent hva du som kvinne/mann forbruker av kalorier hver dag. Så kjøper du en kjøkkenvekt ! Tell kalorier i hver eneste bit og drikke du faktisk spiser !  Det må aldri overstige det du forbrenner. Så  gå turer ut og bevege deg, men dette er bare et tillegg du har i din livsstil ! Du kan aldri trene deg ned i vekt, da må du bruke store deler av dagen i aktivitet. Etter en stund vet du nøyaktig kalorier i alt du spiser, og spiser du mindre en det du forbrenner går vekten sakte men sikkert ned. Og det er oppskriften, ikke noe hokus pokus i det hele tatt.  Så sprekker du kanskje en dag, ikke la seg bryt ned av det, bare hente seg inn igjen og jobbe over tid. Det er oppskriften, det finnes ingen andre oppskrifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (6 minutter siden):

Brukte den metoden hvor man ikke lyver til seg selv, man finner ca kcal behov så spiser man 300-500 kcal under det man brenner.

Og det fungerer alltid, om ikke har man funnet opp evighetsmaskinen :) Problemet er at om man ikke teller kaloriene noen måneder og finner ut nøyaktig hvor mye man inntar ? Da lyger man bare for seg selv. De fleste matvarer inneholder mye mer kalorier en man forestiller seg. En joggetur på 40 min forbrenner sånn ca 400 kalorier, det er ikke mer en en brødskive med godt pålegg på ! De fleste kan null og niks om akkurat dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste streng lavkarbo diett med tungt underskudd av kalorier. INGEN Brus, GJÆRBAKST, GODTERI, SUKKER, ALKOHOL. Null nada mix. Ikke en gang lettbrus de første månedene.

Anonymkode: c04ac...3b1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått ned 20 kg, så det er nok lettere det. Men jeg er og en person som helst vil spise alltid. Så hverdagen min er veldig travel, da er det lite tid til å spise. Og det er en regel, ikke lov å spise etter 2100. For etter da tar jeg ikke kloke valg. Jeg trener og 4-6 dager i uka, da er jeg opptatt enda en time til dagen + at det hjelper meg å regulere apetitten. Men jeg gjør lite til ingen styrke trening, for det blir jeg ukontrolerbart sulten av. Rolig jogg og gå tur i fjellet er trening som hjelper meg regulere men ikke nødvendigvis gjør meg mer sulten. Men vi er nok forskjellige her,så lurt å prøve seg frem. (Styrke er jo veldig bra for kroppen)

Anonymkode: 47da1...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjalp meg var å venne meg til å spise lite. Dropper frokost, spiser to knekkebrød til lunsj, og en lett middag. Holder meg opptatt så jeg ikke sitter og spiser godteri. Trener et par ganger i uken. Dette er kanskje ikke for alle, for lite mat for noen, men funker for meg. Jeg går ikke ned i det hele tatt ved å spise tre faste, helt normale måltider og å av og til skeie ut med godteri, da går jeg opp i vekt. Med dette regimet går jeg ned 500-750g pr uke, og det kan holdes over tid. Jeg har prøvd alt.

Anonymkode: d7bdc...a80

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler 18:6 periodisk faste, og å kutte ut sukker og karbohydrater. Fettet kommer til å renne av deg. 

Anonymkode: 09978...363

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Anbefaler 18:6 periodisk faste, og å kutte ut sukker og karbohydrater. Fettet kommer til å renne av deg. 

Anonymkode: 09978...363

Kun om hun gjør som jeg sa å ligger i underskudd, hvordan er ikke viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (Akkurat nå):

Kun om hun gjør som jeg sa å ligger i underskudd, hvordan er ikke viktig.

Visste du at viss du har insulinresistens så hjelper det ikke nødvendigvis å ligge i kaloriunderskudd for vektnedgang? Så lenge kaloriene man spiser består av sukker og karbohydrater i det tilfellet, så er det svært vanskelig for en person med insulinresistens å gå ned i vekt, selv ved kaloriunderskudd. Så hos noen er det faktisk viktigere HVA de spiser. Sier ikke at TS har insulinresistens, men siden du sa at hun kun går ned i vekt ved å ligge i kaloriunderksudd😊 Mange sier at en kalori er en kalori, men det gjelder ikke for denne gruppen. Uansett så ville jeg kuttet sukker og karbohydrater + faste, og selvfølgelig ikke spise 4000 kalorier innenfor spisevinduet uansett og tro at man går ned i vekt likevel. 

Anonymkode: 09978...363

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Finnes apper som logger mat med kcal og alt, den hjelper deg å finne sånn ca vedlikehold kalorier, ved å oppgi vekt så finner appen helt konkret tall innen få uker. Er jo så enkelt bare å scanne noen strekkoder så blir alt lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Visste du at viss du har insulinresistens så hjelper det ikke nødvendigvis å ligge i kaloriunderskudd for vektnedgang? Så lenge kaloriene man spiser består av sukker og karbohydrater i det tilfellet, så er det svært vanskelig for en person med insulinresistens å gå ned i vekt, selv ved kaloriunderskudd. Så hos noen er det faktisk viktigere HVA de spiser. Sier ikke at TS har insulinresistens, men siden du sa at hun kun går ned i vekt ved å ligge i kaloriunderksudd😊 Mange sier at en kalori er en kalori, men det gjelder ikke for denne gruppen. Uansett så ville jeg kuttet sukker og karbohydrater + faste, og selvfølgelig ikke spise 4000 kalorier innenfor spisevinduet uansett og tro at man går ned i vekt likevel. 

Anonymkode: 09978...363

Blir så rotete å gi ts flere oppgaver, hvorfor gjøre noe lett til noe vanskelig? Folk flest har ikke metabolske sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis alt du spiser, men mindre, gå litt tur ferdig!

Anonymkode: 78767...1a7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

metoden min var å finne ut hvorfor, se hva jeg kunne endre som var en varig løsning og så ta en ting og en dag om gangen til denne endringen var en naturlig del av min nye hverdag. For eksempel startet jeg med at jeg skulle gå en tur hver dag, når jeg hadde fått det inn og det var noe jeg ikke lengre måtte tvinge meg til la jeg til kutte ned på sukker, når sukker ikke lengre var noe jeg instinktivt ble dratt mot la jeg til spis mer av / mindre av - en ting om gangen. Det tok noen år meg 30 kilo senere føler jeg ikke at jeg har gått på diett eller slanket meg. Jeg har skiftet retning i livet mitt, bygget meg et nytt liv med nye vaner.

Anonymkode: 5551d...d75

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste ketogent i ca 1 år og gikk ned 25 kg, fra 94 til 69, jeg er 170 høy. Opplevdes ikke vanskelig fordi jeg satte meg ordentlig inn i kostholdet, spiste mye god mat, hadde erstatning for snop og mannen gjorde det samme.
Dette er 15 år siden og vekten har siden den gang gått opp og ned, men aldri over 80. Jeg trives best under 70, men samtidig krever det at jeg må spise mye mindre enn det jeg vil, så jeg ender stort sett opp rundt 73-74kg. 


Nå justerer jeg med mindre kalorier ved behov, enten ved 5:2 eller generell lavkalori. Vanskeligere å spise lavkarbo over lengre tid når man bare skal ned 5 kg fordi det gir lite rom for å «skeie ut» med høykarbo-mat/drikke. 
 

Uansett hvilken metode man går for tror jeg det viktigste er at man klarer å motivere seg selv slik at man ikke gir opp hver gang man må droppe en øl eller en sjokolade. Fristelser er det over alt, så det gjelder å finne en måte å holde fokus på. 

 

Anonymkode: f533d...36b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blåmonster skrev (9 minutter siden):

Blir så rotete å gi ts flere oppgaver, hvorfor gjøre noe lett til noe vanskelig? Folk flest har ikke metabolske sykdommer.

Sa jo bare fasting og å kutte ut sukker og karbohydrater🤷🏼‍♀️ Du har hadde vel allerede tipser om kaloriunderskudd. Dette andre var svar fra meg til deg på kommentaren din, for å lære deg at for de med insulinresistens gjelder ikke at «en kalori er en kalori». Dessuten så tror jeg faktisk at flere går rundt med dette syndromet uten å ha peiling på det selv. Og så klager de på at de ikke går ned i vekt ved kaloriunderskudd. Og det er ikke rart viss de fremdeles spiser sukker og karbohydrater. 

Anonymkode: 09978...363

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned fra 85 til 54 kg, holdt vekten i 5 år. Spiser ca. 1300 kcal 5 dager i uka (ca 1000 kcal da jeg gikk ned) og ca 2300-2500 kcal 2 ganger i uka. Tror det er med på å holde forbrenningen oppe. Trener (jogging, styrke, lange markaturer) 1-3 timer 5 ganger i uka. På "spisedagene" spiser jeg akkurat hva jeg vil, og som regel en del søtsaker. 

Anonymkode: 95d2b...967

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (27 minutter siden):

Kun om hun gjør som jeg sa å ligger i underskudd, hvordan er ikke viktig.

Ps. Hvordan er faktisk viktig det også (siden du presiserte at hvordan ikke er viktig) Etter ca. 16 timers faste er kroppen tom for eksterne energikilder, og går da over til å brenne rent fett som energikilde. Faster man da 18 timer på det jevne, og gjerne slenger på en 20-24 timers faste en eller to ganger i uka, så brenner man ganske bra med fett etterhvert. Om man ligger i kaloriundersludd, men fordeler disse kaloriene jevnt utover hele dagen/kvelden så vil man ved hvert måltid få høyere nivå av insulin. Og hva gjør insulin? Jo det lagrer fett i kroppen. Kombinerer man denne type fasting med et kosthold UTEN sukker og karbohydrater så renner fettet rett og slett av kroppen😊 

Anonymkode: 09978...363

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ps. Hvordan er faktisk viktig det også (siden du presiserte at hvordan ikke er viktig) Etter ca. 16 timers faste er kroppen tom for eksterne energikilder, og går da over til å brenne rent fett som energikilde. Faster man da 18 timer på det jevne, og gjerne slenger på en 20-24 timers faste en eller to ganger i uka, så brenner man ganske bra med fett etterhvert. Om man ligger i kaloriundersludd, men fordeler disse kaloriene jevnt utover hele dagen/kvelden så vil man ved hvert måltid få høyere nivå av insulin. Og hva gjør insulin? Jo det lagrer fett i kroppen. Kombinerer man denne type fasting med et kosthold UTEN sukker og karbohydrater så renner fettet rett og slett av kroppen😊 

Anonymkode: 09978...363

I tillegg får man fordelene med at kroppen kommer i en «autofag» fase, og autofagi er forsket på å være kreftforebyggende, blant flere andre positive effekter. Vinn-vinn situasjon. Både slankere og friskere.  

Anonymkode: 09978...363

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...