Gjest Gjest_Anki_* Skrevet 15. februar 2006 #41 Skrevet 15. februar 2006 Jeg skjønner ikke helt at det blir noe billigere, eller mer lettvint med å ha kaffegjester... Da må man i tillegg ha påsmurtmat- og snitter er IKKE billige. Vi var kaffegjester i fjor, og bestemte oss for sånn ville ikke vi ha det. Man går glipp av alle talene, sangene og det som er noe å prate om resten av kvelden... Nei takke meg til alle til middag. Vi blir 130 stk, og da har jeg kuttet nesten alle tanter og søskenbarn!! blir en gedigen vennefest, for sånn vil vi ha det. Lykke til med deres valg, men kaffegjester ER annenrangs!!
Gjest gjest1 Skrevet 15. februar 2006 #42 Skrevet 15. februar 2006 Jeg digger når disse trådene er igang for det er alltid så mange sterke meninger...
Susan Sto Helit Skrevet 15. februar 2006 Forfatter #43 Skrevet 15. februar 2006 Jeg skjønner ikke helt at det blir noe billigere, eller mer lettvint med å ha kaffegjester... Da må man i tillegg ha påsmurtmat- og snitter er IKKE billige. ← Eh... Snitter til kaffegjester? Hvorfor det? Er vant til at kaffegjestene får kaker, kaffe og annen drikke. De kommer jo gjerne i det middagen er ferdig. Da er det vel brudevals og fest som er det neste på programmet. Det er da absolutt billigere å spandere hjemmebakte kaker, kaffe og litt alkohyler på mange enn å betale en treretters middag med drikke i tillegg til dette.
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2006 #44 Skrevet 15. februar 2006 Jeg skjønner ikke helt at det blir noe billigere, eller mer lettvint med å ha kaffegjester... Da må man i tillegg ha påsmurtmat- og snitter er IKKE billige. Vi var kaffegjester i fjor, og bestemte oss for sånn ville ikke vi ha det. Man går glipp av alle talene, sangene og det som er noe å prate om resten av kvelden... Nei takke meg til alle til middag. Vi blir 130 stk, og da har jeg kuttet nesten alle tanter og søskenbarn!! blir en gedigen vennefest, for sånn vil vi ha det. Lykke til med deres valg, men kaffegjester ER annenrangs!! ← Eh, snitter? Kaffegjester evner da å spise noe selv mellom vielsen og kaffen...? Ja, man er annenrangs i den forstand at man ikke inviteres til middagen, men jeg synes det er hyggelig å bli bedt i det hele tatt jeg da
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2006 #45 Skrevet 15. februar 2006 Selfölgelig er det hyggelig at folk kommer i kirken, jeg har sikkert bare bodd for mange aar i utenlandsk storby og er vant med at venner at foreldrc, gamle kollegaer, skolekamerater etc blir bedt til kirken skriftlig da det ikke er forventet at man holder oversikt over hvem som gifter seg naar og hvor utenom den näre vennekrets/familie. Brullup er forskjellig overalt og alle maa gjöre hva de önsker, men jeg hadde bare lyst til aa informere om hvordan mange gjör i andre europeiske land som England, Frankrike, Tyskland, Österrike og Spania. Det er ikke alltid at vi paa berget har de beste lösningene paa alt..
Gjest *Gjest Skrevet 15. februar 2006 #46 Skrevet 15. februar 2006 Kaffegjester er IKKE annenrangs i alle fall. Men hver sine meninger. Syns uansett ikke det er nødvendig å få folk til å tvile på sine avgjørelser med tanke på dette. Som brud har man allerede nok bekymringer om man ikke skal begynne å tenke på hva folk her inne syns er feil og ikke. Nå kan man selvfølgelig mene at jeg bare kan la vær å gå inn her, men som den godtroende kommende brud jeg er, tenker jeg at de aller fleste vil respektere meningene mine, slik at jeg kan dele dem med andre her inne som kanskje er litt interessert i stedet for å plage mine nærmeste med det dag ut og dag inn...
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 16. februar 2006 #47 Skrevet 16. februar 2006 Kaffegjester er IKKE annenrangs i alle fall. Men hver sine meninger. Syns uansett ikke det er nødvendig å få folk til å tvile på sine avgjørelser med tanke på dette. Som brud har man allerede nok bekymringer om man ikke skal begynne å tenke på hva folk her inne syns er feil og ikke. Nå kan man selvfølgelig mene at jeg bare kan la vær å gå inn her, men som den godtroende kommende brud jeg er, tenker jeg at de aller fleste vil respektere meningene mine, slik at jeg kan dele dem med andre her inne som kanskje er litt interessert i stedet for å plage mine nærmeste med det dag ut og dag inn... ← Dette er et diskusjonsforum. Da kommer en person med en mening eller spørsmål, og vil ha andres mening eller svar på dette. Det er vel ikke noe nytt at ulike mennesker har ulike meninger, ellers hadde det vel ikke vært nødvendig med diskusjoner. Tror ikke det er noens mening å få andre til å tvile på sine avgjørelser- samtidig som vi ønsker andres tips og meninger, må vi stole på oss selv!
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 16. februar 2006 #48 Skrevet 16. februar 2006 Personlig vil jeg aldri invitere noen i mitt bryllup som kvalifiserer inn som kaffegjester. Mine gjester skal väre mine närmeste - og da skal de oppleve "alt" med meg også. Jeg inviterer ikke "bekjente" til mitt bryllup - Kaffegjester er derfor, for meg, uaktuellt.
SissiB Skrevet 16. februar 2006 #49 Skrevet 16. februar 2006 Jeg er blant dem som synes kaffegjester er annenrangs. Kunne ikke drømt om å invitere noen "bare" til kaffe. De kommer til en fest som er godt i gang, har gått glipp av alle talene osv. Dersom jeg ville hatt med mange venner, hadde jeg heller kuttet ned på antall søskenbarn osv. Vi hadde alle tanter og onkler, men kun de fire søskenbarna som vi følte oss nærmest knyttet til.
Susan Sto Helit Skrevet 16. februar 2006 Forfatter #50 Skrevet 16. februar 2006 Det kommer jo litt an på da? Dersom man velger å spare penger ved kun ha nærmeste familie og forlovere f.eks til middagen, tror jeg resterende familie og venner ikke ville oppfattet det som noe problem at de "bare" ble invitert til kaffen. Da er jo middagen en mer intim familiegreie, og festen begynner ikke ordentlig før resten kommer. Det er jo ikke sikkert middagen tar like lang tid heller da? Så får man startet resten av festen litt tidligere.
Gjest Gjest_Anki_* Skrevet 17. februar 2006 #51 Skrevet 17. februar 2006 Hos oss er det vanlig å ha noe mat til kaffegjesten også... Og da pakker jeg dem heller inn i middagsbudsjettet heller.... så får vi være sammen hele dagen i stedet for bare til kvelds... Hater selv å være kaffegjest....
Gjest Gjesta Skrevet 17. februar 2006 #52 Skrevet 17. februar 2006 Personlig vil jeg aldri invitere noen i mitt bryllup som kvalifiserer inn som kaffegjester. Mine gjester skal väre mine närmeste - og da skal de oppleve "alt" med meg også. Jeg inviterer ikke "bekjente" til mitt bryllup - Kaffegjester er derfor, for meg, uaktuellt. ← Helt enig! Det er jo middagen som er hovedpoenget (foruten vielsen). Kaffegjestene får ikke servert mat, går glipp av stemning og taler.. Høres ut som om kaffegjestene er de som ikke står så veldig nært, og da skjønner jeg ikke hvorfor de skal komme i det hele tatt. Skjønner ikke poenget med kaffegjestene, og ville heller kuttet ned på kjolepris og bryllupsreise eller antall gjester.
Gjest *Gjest Skrevet 17. februar 2006 #53 Skrevet 17. februar 2006 Tror dette er veldig forskjellig etter hvor i landet man er fra. Her jeg bor er det vanlig å invitere noen ekstra til kaffen. Slik vi gjør det er at vi som skal ha middag spiser den et annet sted, slik at når vi kommer til lokalet er det samtidig som kaffegjestene.. Og mere lettvint eller billigere blir det ikke nei, for de som kommer til kaffen får mat senere på kvelden sammen med alle andre. Det er ikke for å få det mere lettvint eller billig vi gjør det heller. Det er rett og slett fordi det er slik vi vil ha det, og er det noen som ikke kommer fordi de ikke får en bit kjøtt må de bare være hjemme for min del. Da ønsker heg heller ikke ha dem der, for da ser de ikke på meg som verdt å feire. Ergo ikke mine venner... De er ikke bekjente heller hvis noen lurer på det. De er familie og nære venner....
Våken Skrevet 19. februar 2006 #54 Skrevet 19. februar 2006 Jeg hadde tenkt at det kunne vært en ide med et lite familiebryllup (ingen av oss har avsindig stor familie) og så ha en vennefest, kanskje helgen etter...
Gjest ¤Humlen¤ Skrevet 20. februar 2006 #55 Skrevet 20. februar 2006 Tror dette er veldig forskjellig etter hvor i landet man er fra. Her jeg bor er det vanlig å invitere noen ekstra til kaffen. Slik vi gjør det er at vi som skal ha middag spiser den et annet sted, slik at når vi kommer til lokalet er det samtidig som kaffegjestene.. Og mere lettvint eller billigere blir det ikke nei, for de som kommer til kaffen får mat senere på kvelden sammen med alle andre. Det er ikke for å få det mere lettvint eller billig vi gjør det heller. Det er rett og slett fordi det er slik vi vil ha det, og er det noen som ikke kommer fordi de ikke får en bit kjøtt må de bare være hjemme for min del. Da ønsker heg heller ikke ha dem der, for da ser de ikke på meg som verdt å feire. Ergo ikke mine venner... De er ikke bekjente heller hvis noen lurer på det. De er familie og nære venner.... ← Kjöttbit? Er det ikke bryllups-middagen du prater om? Jeg synes det er veldig merkelig - uannsett tradisjoner - at man ikke ser på selve middagen som det störste og mest intime. Festen etterpå er jo en slags avsluttning på en laaang seremoni. Bare fordi jeg lurer: Hvem er det du inviterer til middag - om alle dine kaffegjester står deg veldig näre?
Gjest Leya Skrevet 20. februar 2006 #56 Skrevet 20. februar 2006 Vi hadde flest kaffegjester vi. Og de var også langveis fra. Men vet du hva? de kom de! For vi var ferdige med middagen klokka sju, hvor kun den nærmeste familien deltok. Det var kun to taler under middagen og den siste ble holdt under kaffen. Vi hadde snitter og stort kakebord hvor også dessterten befant seg. Etter kaffen ble det ryddet klart til dans med levende musikk og fri bar for dem som ønsket det. Middagen er helt grusom i brylluper slik jeg ser det. (beklager altså!) Vi ville feire med vennene våre men hadde ikke råd til å servere middag til 70 stk. Dessuten føltes det alt for stivt med diger middag.
Gjest Gamle Alex Skrevet 20. februar 2006 #57 Skrevet 20. februar 2006 Men hva forventer dere at kaffegjestene skal finne på mellom vielsen og middagen. Det er mange " grufulle" bryllupsmiddager som varer i 5- 6 timer, hva skal kaffegjestene gjøre i mellomtiden
Gjest gjest1 Skrevet 20. februar 2006 #58 Skrevet 20. februar 2006 Venninnen min fortalte en kaffegjest-historie i helgen. De var invitert som kaffegjest til en kollega av mannen. Det var i alt 3 kollegaer med følge som ble invitert fra jobben og festen lå ca 3 timer unna så de mått jo selvsagt overnatte. Også viser det seg at det er kun de 6 som er invitert til kaffen, alle andre fikk middag....og i tillegg ble middagen selvfølgelig forsinket. De fikk en cognac til kaffe, det var det..... Er ikke det uhøflig så vet ikke jeg.
Susan Sto Helit Skrevet 20. februar 2006 Forfatter #59 Skrevet 20. februar 2006 Venninnen min fortalte en kaffegjest-historie i helgen. De var invitert som kaffegjest til en kollega av mannen. Det var i alt 3 kollegaer med følge som ble invitert fra jobben og festen lå ca 3 timer unna så de mått jo selvsagt overnatte. Også viser det seg at det er kun de 6 som er invitert til kaffen, alle andre fikk middag....og i tillegg ble middagen selvfølgelig forsinket. De fikk en cognac til kaffe, det var det..... Er ikke det uhøflig så vet ikke jeg. ← Høres ut som om de ikke burde vært invitert i det hele tatt. Har du ikke tenkt å tilby kaffegjestene noe det er verd å komme for, så la vær å be dem. Å invitere kun tre kollegaer med følge, når festen er langt unna og de må overnatte? Høres ut som et sleipt triks for å få flere gaver. (Kan jo være det var en hyggelig, men lite gjennomtenkt greie også, men...)
Floja Felíz Skrevet 20. februar 2006 #60 Skrevet 20. februar 2006 Jeg er blant dem som synes kaffegjester er annenrangs. Kunne ikke drømt om å invitere noen "bare" til kaffe. De kommer til en fest som er godt i gang, har gått glipp av alle talene osv. Dersom jeg ville hatt med mange venner, hadde jeg heller kuttet ned på antall søskenbarn osv. Vi hadde alle tanter og onkler, men kun de fire søskenbarna som vi følte oss nærmest knyttet til. ← Det går jo an å ha noen av talene til kaffen? Vi har tenkt å ha taler fra foreldre og evt. besteforeldre til middagen der familien er invitert, og så ha taler fra søsken og forlovere til kaffen. Middagen skal ikke vare lenger enn nødvendig. Da får kaffegjestene, som er våre nærmeste venner, høre de talene som er mest interessante for dem, og "slipper" familie-delen som er under middagen. Vi synes det er en god løsning, og det har aldri streifet meg at de er annenrangs gjester!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå