Gå til innhold

Kaffegjester

Susan Sto Helit

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lemona_*
Skrevet
Der jeg kommer fra er det vanlig å invitere alle venner til kaffe. I vårt bryllup var vi 57 til middag og 120 til kaffe. Masse venner ja, og det ble en gøy fest.

Tror ingen følte seg annenrangs.

Synes det er stor forskjell på kaffegjester og kaffegjester. I tilfellet over er det jo flere kaffegjester enn middagsgjester. Da er det klart kaffegjestene ikke føler seg utenfor.

Folk må jo få legge opp bryllupet sitt akkurat som de ønsker, men jeg synes et par ting blir litt drøyt:

1. Invitere folk langveisfra (flere timers reisevei) bare på kaffe.

2. Ha et lite antall kaffegjester. (F.eks. under 10 i et bryllup med 80 middagsgjester)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Mener folk her at gjestene går i bryllup for sin egen del?

De fleste går da for brudeparets del.  Man bruker penger på klær og presang, og tid som sikekrt kunne vært brukt på noe annet.

Skal vi bukke og skrape for å få lov til å delta i bryllup?  Eller bør kanskje brudeparet være litt ydmyke og takknemlige fordi gjestene bruker tid og penger på å feire dem.

Kaffegjester er og blir en uting.  Men for å få stort gavebord er det kanskje en forutsetning å gjøre det sånn.

Vet ikke om du er klar over det, men det er lov å si nei takk til invitasjonen hvis du ikke har lyst å gå i bryllup og heller vil bruke tiden og pengene dine på noe annet.

-Og det er også lov å tenke seg til at ønskelisten er fordi mange gjester ber om å få det, ikke fordi brudeparet forventer å få gaver i lange baner. De fleste har jo alternativer i ulike prisklasser på listene sine, slik at alle kan finne noe som passer for dem i forhold til den tilknytningen de har til brudeparet.

Endret av Floja Felíz
Skrevet
Vet ikke om du er klar over det, men det er lov å si nei takk til invitasjonen hvis du ikke har lyst å gå i bryllup og heller vil bruke tiden og pengene dine på noe annet.

-Og det er også lov å tenke seg til at ønskelisten er fordi mange gjester ber om å få det, ikke fordi brudeparet forventer å få gaver i lange baner. De fleste har jo alternativer i ulike prisklasser på listene sine, slik at alle kan finne noe som passer for dem i forhold til den tilknytningen de har til brudeparet.

Selvfølgelig kan man takke nei til en invitasjon, men forstår du at man takker ja takk til en bryllupsinvitasjon pga. brudeparet? Altså fordi man ønsker å bidra for brudeparets del, gi dem en hyggelig dag. Betyr ikke det at brudeparet kanskje bør være litt takknemlig ovenfor de som bidrar til det? Jeg er selv gift, men ikke snakk om at jeg hadde sånne tanker om våre gjester som det noen her viser. I vårt bryllup kom alle vi inviterte, og vi tok hensyn til dem alle. De brukte tid og penger på oss, skulle bare mangle at vi ikke gjorde så godt vi kunne for å legge til rette for at gjestene kunne ha en hyggelig kveld.
Skrevet

Satt og leste en annen tråd, og fikk forferdelig lyst til å svare der, men synes svaret passer bedre her, så jeg tar det her.

Her inne på forumet er det flere som klager på at ikke brudeparet tenker over at middagen og talene ikke alltid er like interessante for alle gjestene.

Mange av de samme klager på at man ikke ser seg råd til å gi alle gjestene mat, dvs invitere dem til middag.

Dersom vi skulle hatt kaffegjester hadde dette for meg nettop vært for å skåne de som er minst interessert i talene og alt det formelle som gjerne skjer i forbindelse med middagen. De kunne fått komme når middagen var over, og heller vært med på den uformelle delen av festen.

Ved å slippe å betale mat for disse, kunne vi heller brukt disse pengene på å ha fri bar også til disse.

Det er ikke bare økonomiske grunner for å ha kaffegjester.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Av grunnen over, ville det derfor aldri falle meg inn å ha kaffegjester! Hva skal mennesker som ikke interesserer seg for oss å gjöre i vårt bryllup?

Skrevet
Av grunnen over, ville det derfor aldri falle meg inn å ha kaffegjester! Hva skal mennesker som ikke interesserer seg for oss å gjöre i vårt bryllup?

Tja, være med samboeren sin som er en god venn av dere? Er ikke sikkert vennene deres synes det er SÅ spennende å høre på fem taler om hvordan dere var som barn heller?

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Tja, være med samboeren sin som er en god venn av dere? Er ikke sikkert vennene deres synes det er SÅ spennende å høre på fem taler om hvordan dere var som barn heller?

Vi har ca 10 vennepar som er gode venner av både meg og mannen. Dessuten interesserer heller ikke jeg meg om hvordan jeg var da jeg var liten ... hörte den talen i konfirmasjonen, og sånn ca hver gang jeg er på slektstreff og gamle tanter ser meg igjen.

Skrevet
Vi har ca 10 vennepar som er gode venner av både meg og mannen. Dessuten interesserer heller ikke jeg meg om hvordan jeg var da jeg var liten ... hörte den talen i konfirmasjonen, og sånn ca hver gang jeg er på slektstreff og gamle tanter ser meg igjen.

Jo, men da har dere vel valgt å ikke ha taler i middagen også. Det er mange som har det vet du. Ingen som tvinger deg til å ha kaffegjester, men det kan jo være det passer for andre?

Skrevet

Her inne på forumet er det flere som klager på at ikke brudeparet tenker over at middagen og talene ikke alltid er like interessante for alle gjestene.

Mange av de samme klager på at man ikke ser seg råd til å gi alle gjestene mat, dvs invitere dem til middag.

Dersom vi skulle hatt kaffegjester hadde dette for meg nettop vært for å skåne de som er minst interessert i talene og alt det formelle som gjerne skjer i forbindelse med middagen. De kunne fått komme når middagen var over, og heller vært med på den uformelle delen av festen.

Ved å slippe å betale mat for disse, kunne vi heller brukt disse pengene på å ha fri bar også til disse.

Veldig bra tenkt!

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Jo, men da har dere vel valgt å ikke ha taler i middagen også. Det er mange som har det vet du. Ingen som tvinger deg til å ha kaffegjester, men det kan jo være det passer for andre?

Såklart kan det passe til andre. Og det finns også en skale her mht kaffegjester og hvor näre de står. Jeg forstår hvor du vil hen, og jeg forstår også at andre velger ulikt fra meg.

Jeg underbygger bare min holdning.

Skrevet

Hvor gode venner er det egentlig, om de ikke vil like å høre om oss som personer? For barndommen er jo en del av vår person, og er man da en god venn vil jeg tro denne delen vil være artig å høre på. Jeg ville syntes det var kjempe artig, å få høre om mine venners barndom.

Gjest camillo
Skrevet

Jeg synes det er litt sært å bli snurt for å bli bedt til kaffen...

Jeg hadde syntes det var hyggelig å bli invitert - med mindre det var en av mine nærmeste venner, og andre på "mitt nivå" (dvs folk jeg trodde var på lik linje med meg mtp relasjonen til brudeparet) ble bedt til middag. Da hadde jeg nok lurt litt.

Men jeg tåler helt fint at jeg ikke kommer i første rekke for (dvs er nærmest) absolutt alle mennesker her i verden.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

å å!! Vi har taler - bare ikke KUN mminner fra barndommen. Vennene har dessuteb värt med på mye. Hm (?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...