Gå til innhold

Kaffegjester

Susan Sto Helit

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi vurderte å droppe tanter og onkler, og kun invitere foreldre, besteforeldre, søsken og venner. Valgte etter hvert å invitere alle onkler/tanter på ene siden, og noen på andre (Forskjellige tradisjoner).

Søskenbarn var uaktuelt. (De ville i så fall vært kaffegjester, men de fleste bor for langt unna.) Har ganske god kontakt med noen, og mindre kontakt med andre, men ønsket ikke å såre noen ved å invitere noen og ikke resten. (Alle eller ingen)

Kaffegjester bør være venner/ familie som bor ganske nært. Evt. kan jo partnere til nære venner komme til kaffe, selv om vennene kommer til middag? Jeg har valgt å skille slik i andre sammenhenger, men det var uaktuelt i bryllupet. Hans venner er en gjeng som inkluderer partnere i nesten alt, mine er det ikke. Men de hadde nok blitt fornærmet om hans venner var invitert til middag med partnere, og mine var invitert uten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

..

Endret av Nordlandspia
Skrevet

Der jeg kommer fra er det vanlig å invitere alle venner til kaffe. I vårt bryllup var vi 57 til middag og 120 til kaffe. Masse venner ja, og det ble en gøy fest.

Tror ingen følte seg annenrangs.

Skrevet

Jeg syns det at skal man ha kaffegjester så bør det være 10-15 pers. minimum man inviterer til kaffe. Syns det blir for dumt med 5 kaffegjester liksom. Også syns jeg man da bør ha fri bar eller iallefall ha en del bonger til kaffegjestene då de føler de "får noe" de også.

Skrevet

Hei :)

Har ikke lest alle innleggene på tråden men nok til at det her også er mange meninger.

Vi skal ha ca 50 til middag 25-30 inviterte til kaffe.

Syns bryllup er en fin anledning å samle endel venner og kjente som man kanskje ikke har den store kontakten med lengre men som man alikvel føler det naturlig å invitere til en sånn stor fest!! Men ja som ikke er "Nær" nok til å overvære hele middagen. Jeg tror nok at de gjestene kommer til å få en utrolig gøy fest, de har bare forspillet på en litt annen måte enn middagsgjestene. Som hos oss også for det meste er familie, i tillegg til familie er det de helt helt nære vennene.

Kan ikke forstå at man skal bli fornermet over det eller føle seg som annenrangs! Jeg tror mine venner og de jeg inviterer "kun" til kaffe / kaker/ avec / dans/ leker/nattmat etc blir veldig glad og de jeg har snakket med gleder seg til det. Ikke bare over begivenheten, men også for å treffe folk de også ikke har sett på en stund.

Nei, annenrangs er jeg ikke ening i!! Hadde dog stilt seg litt anderledes dersom det var fra før en stor middag og kaffe gjesten kun noen få..........

Skrevet
Så det var mange meninger om dette, så her er en ny tråd til denne diskusjonen.

Jeg hadde nok ment at kaffegjester var en fin måte invitere flere venner enn man egentlig har råd til, men hva mener dere?

Helt enig. Jeg har vært på to brylluper, og begge gangene "bare" invitert til kaffe/fest. Het flott det! Så lenge det ikke hadde vært bare meg og sambo som kom til kaffen da...

Skrevet
Hei :)

Har ikke lest alle innleggene på tråden men nok til at det her også er mange meninger.

Vi skal ha ca 50 til middag 25-30 inviterte til kaffe.

Syns bryllup er en fin anledning å samle endel venner og kjente som man kanskje ikke har den store kontakten med lengre men som man alikvel føler det naturlig å invitere til en sånn stor fest!! Men ja som ikke er "Nær" nok til å overvære hele middagen. Jeg tror nok at de gjestene kommer til å få en utrolig gøy fest, de har bare forspillet på en litt annen måte enn middagsgjestene. Som hos oss også for det meste er familie, i tillegg til familie er det de helt helt nære vennene.

Kan ikke forstå at man skal bli fornermet over det eller føle seg som annenrangs! Jeg tror mine venner og de jeg inviterer "kun" til kaffe / kaker/ avec / dans/ leker/nattmat etc blir veldig glad og de jeg har snakket med gleder seg til det. Ikke bare over begivenheten, men også for å treffe folk de også ikke har sett på en stund.

Nei, annenrangs er jeg ikke ening i!! Hadde dog stilt seg litt anderledes dersom det var fra før en stor middag og kaffe gjesten kun noen få..........

Slik tenker jeg også.

I vårt tilfelle var vi også vel 50 til middag. Dette var familie, nær slekt og nære venner.

Til kaffe og bryllupsfest kom 25 til. Dette var bla. kollegaer og medlemmer i korpset jeg spiller i. Alternativet hadde vært at disse 25 ikke hadde blitt bedt i det hele tatt. Ingen av disse forventet å bli bedt på noe måte, så de syns det var kjempestas å bli påtenkt i denne forbindelse.

Alle kaffegjestene var selvsagt "lokale" med minimal av reisevei.

Har selv vært kaffegjest i flere bryllup og har aldri blitt fornærmet for det, heller tvert i mot! Det er jo alltid mer stas å bli invitert til kaffe enn ikke å bli invitert i det hele tatt. :)

Men, som flere sier, hadde det vært snakk om venner av samme "rang og nærhet" som hadde blitt splittet (noen til middag, noen til kaffe), eller utenbygds gjester med lang reisevei, da ville jeg nok ha tenkt meg om en 4-5 ganger før de ble ført opp som kaffegjester.

PS: Tror denne skikken er ganske varierende forskjellige plasser i landet også. Her hvor jeg bor er kaffegjester regelen, ikke unntaket......... ;)

Skrevet

Vi blir ca 15-20 til middag (kun nær familie + forlovere) og så blir vi ca 50 kaffegjester.

Skrevet

Hvorfor ikke ha en ettermiddagsmottakelse med noen lette forfriskninger rett etter vielsen for alle som var i kirken og saa be et begrenset antall til middag og fest senere paa kvelden. Denne maaten aa organisere det paa er veldig vanlig i resten av Europa, og i de bryllupene jeg har vaert i har det fungert kjempebra.

Skrevet
Hvorfor ikke ha en ettermiddagsmottakelse med noen lette forfriskninger rett etter vielsen for alle som var i kirken og saa be et begrenset antall til middag og fest senere paa kvelden. Denne maaten aa organisere det paa er veldig vanlig i resten av Europa, og i de bryllupene jeg har vaert i har det fungert kjempebra.

Hmmm... Da hadde jeg følt meg annenrangs hvertfall! Hvem som helst kan møte i kirken, uavhengig av om de er invitert eller ikke... Hvis jeg hadde fått innbydelse til kun kirke og denne mottakelsen, og ikke festen etterpå, hadde jeg blitt lei meg!

Synes kaffegjester er et mye bedre konsept. De får i det minste være med på selve festen. (Og de blir da invitert skikkelig, det er ikke "åpent hus".)

Skrevet

Det er ikke aapent hus med mottakelse. Man faar skriftlig innbydelse til kirke og mottakelse. Jeg visste ikke at hvem som helst troppet opp i kirken. Det kunne ikke falle meg inn aa gaa i en vielse der jeg ikke var invitert. Ingen blir fornarmet, man faar en mye mindre fölelse av aa bli utelatt da man ikke kommer senere paa en fest der alle andre er blitt 'husvarme' .

Skrevet

+at de som har litt kjörevei slipper overnatting og de med smaabarn slipper barnevakt:)

Skrevet
Hmmm... Da hadde jeg følt meg annenrangs hvertfall! Hvem som helst kan møte i kirken, uavhengig av om de er invitert eller ikke... Hvis jeg hadde fått innbydelse til kun kirke og denne mottakelsen, og ikke festen etterpå, hadde jeg blitt lei meg!

Synes kaffegjester er et mye bedre konsept. De får i det minste være med på selve festen. (Og de blir da invitert skikkelig, det er ikke "åpent hus".)

Her vi bor er det veldig vanlig å invitere til "bare" kaffe (dvs kaffe, kaker, avec, bryllupskakeåpning, brudevalsen, dans, moro, åpen bar, fest og nattmat - synes ikke det er bare det jeg men...). Vi kommer til å invitere ca 60 til middag og dobble antallet til kaffen/bryllupsfesten.

Versjonen med mottakelse, og så noen få til middag og fest synes jeg høres helt feil ut. Da får man nesten ikke deltatt i det hele tatt da jo ;)

Skrevet

Hei.

Jeg har vært med på denne debatten før, og selv etter at folk har ment at jeg gjør feil har jeg ikke skiftet mening.

Vi inviterer aller nærmeste familie til middag ( ca 30stk), alle tanter og onkler, alle søskenbarn på den ene siden og noen velvalgte på den andre ( hadde blitt 40 stk ekstra om jeg skulle bedt alle så jeg valgte å be de jeg har kontakt med noe som er vanlig i vår familie ), og alle våre venner til kaffen. Det blir 80-90 pers som kun kommer til kaffen. Der har vi fri bar og nattmat, og vi har band, så det blir en skikkelig fest!

Siden det er så mange som bare blir bedt kun til festen tviler jeg at de vil klare å føle seg utenfor... ;)

Skrevet
Man faar skriftlig innbydelse til kirke og mottakelse. Jeg visste ikke at hvem som helst troppet opp i kirken. Det kunne ikke falle meg inn aa gaa i en vielse der jeg ikke var invitert.

Så dersom noen du kjente, f.eks. en kollega eller svigerinnes søster, giftet seg ville du ikke gått i kirken for å se? :klø:

Det har jeg gjort mange ganger, senest da hun som jobber hos mamma var forlover for sin venninne, vi måtte jo se hvordan det ble til slutt

Skrevet

Jeg syns det er greit med kaffegjester men under visse kriterier. Det bør være ett visst antall slik at det ikke bare er noen veldig få som dessverre bare får komme til kaffe.

En anne ting er at når man setter ett klokkeslett for kaffegjestene så bør man gjøre sitt ytterste for å bli ferdig med middagen til dette tidspunktet. Har hørt om flere kaffegjester som har sitt og venta i timesvis før middagen endelig var over.

Så er det veldig viktig at kaffegjestene blir ønsket velkommen av brudeparet og at man faktisk tar seg tid til å hilse på de nye gjestene. Det er snakk om å inkludere alle i festen ikke sant.

Om man kan spare en sang eller tale til kaffen så er det jo ekstra hyggelig for de som kommer sist til selskapet.

Også bør det være en selvfølge at de får noe å drikke på som de ikke må betale for.

Selv var jeg kaffegjest i sommer og da hadde brudeparet allerede spist kaker med middagsgjestene så restene ble satt på ett bord til oss. Det ble ikke ønsket velkommen, det ble ikke sagt værsågod, og gavene ble ikke pakket opp engang....og aldri har jeg fått takk for gaven heller men det er en annen historie. Bruden tok seg ikke tid til å hilse på gjestene, hun var travelt opptatt med å danse og feste. Hva fikk vi...jo kaffe og kaker og litt hyggelige priser på øl og vin i baren. Ble ikke så veldig imponert nei.

Skrevet

Og til innlegget over her - kirken er åpen for alle. ;)

Skrevet

Det finnes heldigvis koselige ordentlige folk og da som setter pris på ALLE gjestene sine... :)

Skrevet

Kirken er åpen for alle. En kirke er vel i utgangspunktet et offentlig sted. En kan ikke nekte noen å komme i en gudstjeneste. (Selv om det er bryllup) Jeg vil vel nesten vedde på at det kommer mer "perifere venner", naboer fra jeg var liten og kanskje noen fra jobb i kirken ved mitt bryllup, selv om jeg ikke inviterer dem.

Synes egentlig det høres hyggelig ut at kirken er så full som mulig jeg... Og at folk har lyst til å komme for å se at jeg gifter meg.

Skrevet (endret)

Da jeg gifte meg i sommer var det flere venner av svigers og andre som ikke var invitert til bryllupet som kom i kirken for å kikke. Det er jo bare veldig hyggelig at det masse folk i kirken. :tommel:

Endret av Heidi76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...