Gå til innhold

Kaffegjester

Susan Sto Helit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så det var mange meninger om dette, så her er en ny tråd til denne diskusjonen.

Jeg hadde nok ment at kaffegjester var en fin måte invitere flere venner enn man egentlig har råd til, men hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det mener jeg og. Har selv vært kaffegjest, og ble tatt imot på en flott måte og inkludert i selskapet fra første stund :)

Skrevet

Kan strekke meg til at kaffegjester kan fungere greit hvis de det er snakk om bor i nærheten. Langveisfarende kaffegjester derimot kan jeg ikke annet enn si at jeg synes er en uting. Har man ikke råd til middag til alle, så får man heller skjære ned på noe annet eller rett og slett arrangere et mindre bryllup!

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Jeg ville foretrukket å ikke bli invitert.

I mitt eget bryllup har jeg inivert 60 stk til "alt",

det er ca 10 stk til jeg også gjerne kunne hatt der i tillegg,

men et sted må grensen gå for å holde budsjettet noenlunde..

Synes det er bedre at de ti da ikke kommer i det hele tatt enn at de skal føle seg annenrangs.

Skrevet

Det jo ikke sikkert at det er penger som er årsaken til at man velger å ha kaffegjester da.

Vi valgte å ha kaffegjester av den grunn at vi kun ønsket å ha middag med våre nærmeste.

Derfor ble resten av slekta invitert til kaffe senere på kvelden, og jeg har ikke inntrykk av at noen av dem opplevde at de var annenrangs.

Gjest Gjest_Pernille_*
Skrevet
Har man ikke råd til middag til alle, så får man heller skjære ned på noe annet eller rett og slett arrangere et mindre bryllup!

Så hjertens enig!

Skrevet
Det jo ikke sikkert at det er penger som er årsaken til at man velger å ha kaffegjester da.

Vi valgte å ha kaffegjester av den grunn at vi kun ønsket å ha middag med våre nærmeste.

Derfor ble resten av slekta invitert til kaffe senere på kvelden, og jeg har ikke inntrykk av at noen av dem opplevde at de var annenrangs.

Nei, i ditt tilfelle blir det noe annet, for så vidt, i og med at storparten kommer senere. Når det er snakk om ti-femten stk bør man enten inkludere dem fullstendig eller innse at man bør holde et mindre bryllup som andre har nevnt her..

Kaffegjestene må jo presang og sånn også? Urettferdig.. :sur:

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å være kaffegjest, men jeg vil selv be alle hvis jeg noen gang gifter meg. Det vil bli mange, for pappa har stor familie, de er ti søsken, og jeg vil da ha alle tanter og onkler, de kusinene og fetterne som er nærmest meg i alder og som jeg har mest kontakt med, vennene mine, og mamma og pappas venner, for de har jeg hatt mye med å gjøre opp igjennom. Ville vært rart hvis ikke de var der når jeg giftet meg.

Puh, dette ser innmari dyrt ut! :overrasket:

Gjest Gjest_Julibrud_*
Skrevet

Vi skal ha alle til middag (70). Dette er det antallet gjester som er oss så nære at det passer seg å be i bryllupet, og det antallet klarer vi å betale middag for. Vi skal ha arrangement fredag og søndag også, så det er greit at det ikke er for mange.

Men har full forståelse for at andre velger å ha kaffegjester, for å kunne få bedt flere venner. Er jo ofte et spørsmål om økonomi dette med antall gjester...

Skrevet
Nei, i ditt tilfelle blir det noe annet, for så vidt, i og med at storparten kommer senere. Når det er snakk om ti-femten stk bør man enten inkludere dem fullstendig eller innse at man bør holde et mindre bryllup som andre har nevnt her..

Kaffegjestene må jo presang og sånn også? Urettferdig..  :sur:

Jo, jeg ser jo at det kanskje er en litt annen situasjon - men antall-messig ba vi færre til kaffe enn til middag. ;) Hadde ikke så stort selskap.

Jeg er enig i at om man kun har planer om å be 5-10 stk til kaffe og har 80 til middag så bør man kanskje revurdere det for å unngå at de som ikke kommer før senere vil føle seg utenfor og ikke en del av selskapet som da allerede vil være godt i gang.

Men om man har feks 50 til middag og 20 ekstra til kaffe ser jeg ikke noe galt i det.

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet (endret)

jeg personlig vil vurdere om jeg takker ja til et "kaffe bryllup" siden jeg bor 60 mil unna mine fortsatt gode venner og ungdomsvenner.

Dessuten ER man jo litt annenrangs?

HVorfor MÅ man ha hele tjukke slekta med söskenbarn OSV da man ellers aldri ser de? Og om du ser de i en annen setting, er det i en begravelse.

Endret av ¤Humlen¤
Skrevet
HVorfor MÅ man ha hele tjukke slekta med söskenbarn OSV da man ellers aldri ser de? Og om du ser de i en annen setting, er det i en begravelse.

Det kan jo hende at andre har et helt annet forhold til - hele stjukke slekta, enn det du har? Vet om mange jeg som har et nært forhold til både tanter og søskenbarn..

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet
Det kan jo hende at andre har et helt annet forhold til - hele stjukke slekta, enn det du har? Vet om mange jeg som har et nært forhold til både tanter og søskenbarn..

Hva vet du om mine forhold da? :ler:

Jeg har ett veldig godt forhold til noen tanter, og noen onkler - og söskenbarn. Men dessverre(?) ikke alle!

Har du?

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Hvor god tid har man til å pleie 10-20 söskenbarn-forhold?

Skrevet

Men er lettere at det blir surmuling innad i familien hvis man bare ber noen, som har lik tilknytning.

Jeg kan snakke med mine tanter om det meste, hun ene var her i forrige uke og vi snakket faktisk om det at vi har nære bånd i familien. Dersom jeg da skulle latt være å be en inngiftet tante fordi hun ikke er like snakkesalig som pappas søstre, og derfor ikke er like lett å komme inn på, herregud, onkelen min ville jo ha hatet meg! :overrasket:

En grei hovedregel bør være at man ber de med lik grad av tilknytning, særlig når det gjelder familie

Skrevet

Men kjære deg! Alle har ikke 10-15 søskenbarn.. Jeg har ikke noe nærtforhold til noen av mine søskenbarn, ei heller tanter og onkler, men det står da ikke i veien for at jeg kan se at det kan være anderledes for andre..

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

Jo faktisk synes jeg man kan skille på näre forhold, som er mer enn bare slektsbånd, og de man kun har som en slektning.

Det spörs hvor i verden slekten bor også, og hvor enkelt det er å treffes. Jeg synes uannsett at man skal kunne få lov å bryte gamle tradisjoner der man ber alle av samme familie-tillknyttning.

Det er bare min tanke - og slik kommer vi til å gjöre det. det blir tross alt det enkleste og mest naturlige.

MEN, ja.... Det er bare meg

Gjest ¤Humlen¤
Skrevet

DU... dessuten skrev jeg: "...da man ellers aldri ser de?" Som i: hvis man aldri ellers ser de...

Skrevet
Så det var mange meninger om dette, så her er en ny tråd til denne diskusjonen.

Jeg hadde nok ment at kaffegjester var en fin måte invitere flere venner enn man egentlig har råd til, men hva mener dere?

Akkurat det tenker vi også! Gleder meg til å ha mange kaffegjester, og de er absolutt ikke annenrangs i mine øyne i hvert fall. Hadde ikke følt meg som det hvis jeg var invitert i bryllup heller, jeg vet jo hva det koster... ;)

Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Vi skal ikke ha kaffegjester, med fare for at nettopp (som vi ser her inne) mange vil føle seg utenfor eller "annenrangs".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...