Gå til innhold

Hvorfor slafser hunden med tunga når den blir kost med?


PITTY

Anbefalte innlegg

Har noen lagt merke til disse litt rare greiene hos sin hund? Gjør den det bevisst for noe? Eller skjer det av seg selv pga følelsen over en god kos/massasje?😀

Jeg har aldri skjønt dette egentlig. Vært morsomt å vite..

Har ved flere anledninger vært nær andres hund som også har vist dette. Så det er altså ikke spesielt for de jeg jeg har hatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PITTY skrev (1 time siden):

Har noen lagt merke til disse litt rare greiene hos sin hund? Gjør den det bevisst for noe? Eller skjer det av seg selv pga følelsen over en god kos/massasje?😀

Jeg har aldri skjønt dette egentlig. Vært morsomt å vite..

Har ved flere anledninger vært nær andres hund som også har vist dette. Så det er altså ikke spesielt for de jeg jeg har hatt.

 

Min hund slafser ikke. Den bare viser andre tegn på velvære når jeg koser eller masserer den.

Anonymkode: 950d3...3ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger når en hund slikker seg om munnen så er det et dempende signal. Det kan noen ganger være tegn på at den ikke er helt komfortabel med å bli kost med og forsøker å dempe den som koser (en mild måte å få den til å slutte på). Det kan også være at hunden blir så oppgiret av å bli kost med at den demper seg selv, forsøker å roe seg selv ned.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en hund sikker seg rundt munnen når jeg koser med den, så stopper jeg umiddelbart. Det vil si, vanligvis kommer jeg aldri til det punktet hvor en hund må slikke seg rundt munnen når jeg koser med den, for de viser forskjellige andre signaler om at de ikke ønsker en interaksjon eller er for gira, lenge før de tyr til å slikk seg rundt munnen.

Som tabris sier, så er det et dempende signal. Enten er den ukomfortabel, eller så er den såpass gira av kosen/interaksjonen at den prøver å roe seg selv, og da bør jeg selvfølgelig hjelpe den ved å avslutte interaksjonen.

Om man også ser på resten av kroppsspråket (og situasjonen), så vil det være veldig enkelt å se om den er ukomfortabel eller for gira.

Anonymkode: f4194...8b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund kan smatte litt når han koser seg. Det gjør han for eksempel når han strekker seg i solen, og noen ganger ved kos. Det er ikke et tegn på stress (ikke det samme som å slikke snute). Han lager sånne søte smatte-lyder bare. Men jeg aner ikke hvorfor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund gjør det samme! Og det er ikke slikke snute/rundt munnen, det er mer som smatting.

Hun er også 100% trygg og avslappet i disse situasjonene og det er helt tydelig koselyder her. 

Anonymkode: 5665c...283

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (4 minutter siden):

Min hund kan smatte litt når han koser seg. Det gjør han for eksempel når han strekker seg i solen, og noen ganger ved kos. Det er ikke et tegn på stress (ikke det samme som å slikke snute). Han lager sånne søte smatte-lyder bare. Men jeg aner ikke hvorfor.

Dette gjør min hund også. Når han ligger og virkelig koser seg, så kan han gjespe, strekke på seg og smatte noen ganger før han sover videre :)

Anonymkode: 0f43a...b5b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Gliffy skrev (1 time siden):

Min hund kan smatte litt når han koser seg. Det gjør han for eksempel når han strekker seg i solen, og noen ganger ved kos. Det er ikke et tegn på stress (ikke det samme som å slikke snute). Han lager sånne søte smatte-lyder bare. Men jeg aner ikke hvorfor.

Tolker det på samme måte som deg. Ja kan like gjerne kalle det smattelyder. Og det er ingenting som tyder på ubehag eller dempesignaler fra hundens side. Min hund har øynene helt igjen og ligger i nærmeste spa liggestilling og puster tyngre..

Ofte en utpust når jeg avslutter kosingen. Som om; "nå ble det dessverre over med kosen." Ikke; "endelig ferdig med dette overgrepet.."

Mulig dette er raseavhengig, men jeg har hatt flere raser og samtlige har gjort dette,, 

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (44 minutter siden):

Tolker det på samme måte som deg. Ja kan like gjerne kalle det smattelyder. Men det er ingenting som tyder på ubehag eller dempesignaler fra hundens side. Min hund har øynene helt igjen og ligger i nærmeste spa liggestilling og puster tyngre.. Ofte en utpust når jeg avslutter kosingen. Som om; "nå ble det dessverre over med kosen." Ikke; endelig ferdig med dette overgrepet.."

Mulig dette er raseavhengig, men jeg har hatt flere raser og samtlige har gjort dette,, 

Context er selvfølgelig viktig. Smatting/slikke seg om munnen er selvfølgelig en normal kroppslig funksjon for å fordele spytt i munnen, som er spesielt normalt når man sover/har sovet. Ligger hunden din og slumrer med øynene lukket og avslappet kroppsspråk når den smatter/sikker seg rundt munnen, så er det selvfølgelig ikke et tegn på at den er ukomfortabel. Samme om den nettopp har spist eller drukket. 

Møter du på din venninnes hund ute, og du bøyer seg ned og klapper den, og den smatter/slikker seg om munnen, så er det definitivt et tegn på at kosen ikke er ønsket.

Går du bort til en hund, som legger seg på ryggen og sprer beina, så tar mange dette som om at den ønsker kos. I noen tilfeller vil det bety at den ønsker kos. I noen tilfeller betyr det også "nei takk". Man må se på andre signaler, som slukking rundt munnen, stivt ansikt, whale eye etc, for å se hva hunden faktisk sier. Hundens kroppsspråk er svært bredt og komplisert, og det er bare rettferdig at vi blir bedre på å lese hunder, siden de er svært flinke til å lese oss. 

Kanskje du bør lese deg litt opp om hundens signaler. Smatting/slikke seg om munnen er en av de mest vanlige, normale tegnene på en ukomfortabel hund, 

 

https://vm.tiktok.com/ZGegkyASp/

 

 

Anonymkode: f4194...8b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Selvsagt er det situasjonsbetinget. Men når du ser at hunden ligger komfortabelt i en sofa med øynene klemt sammen etc burde det enkelt forståes som en god situasjon, iIkke motsatt. Hunder er heller ikke like. At et gjesp fra en hund utelukkende/100% er et dempesignal i all sin tid, i hele verden. Den kjøper jeg ikke. Hverken bøker eller en adferdsspesialist kan dekke samtlige aspekter hos samtlige hunder til enhver tid.

Jeg møter stadig en hund som viser tennene. 99,999% inkl. meg selv ville sett på det som et signal på;"trå meg ikke for nær, ellers blir det bank å få" Slikt ville vi nok tenkt ved et førsteinntrykk.

Etterhvert har jeg blitt kjent med den, og eier mener den har lært seg å integrere seg i møte med et menneske som smiler med tennene. Når jeg er på besøk møter jeg stadig et bedende blikk fra hunden om å få komme i fanget på meg.

Men viser tenner og logrer i hilsenen gjør den til meg hver gang uansett.. Er selvsagt  ikke forbudt å kalle dette et dempesignal. Men mer er det neppe..

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det situasjonsbetinget. Men når du ser at hunden ligger komfortabelt i en sofa med øynene klemt sammen etc burde det enkelt forståes som en god situasjon, iIkke motsatt. Hunder er heller ikke like. At et gjesp fra en hund utelukkende/100% er et dempesignal i all sin tid, i hele verden. Den kjøper jeg ikke. Hverken bøker eller en adferdsspesialist kan dekke samtlige aspekter hos samtlige hunder til enhver tid.

Jeg møter stadig en hund som viser tennene. 99% inkl. meg selv ville sett på det som et signal på;"trå meg ikke for nær, ellers blir det bank å få" Slikt ville vi tenkt ved et førsteinntrykk.

Etterhvert har jeg blitt kjent med den, og eier mener den har lært seg å integrere seg i møte med et menneske som smiler med tennene. Når jeg er på besøk møter jeg stadig et bedende blikk for å få komme i fanget på meg. Viser tenner og logrer i hilsenen gjør den til meg hver gang uansett.. Er selvsagt  ikke forbudt å kalle dette et dempesignal. Men mer er det neppe..

Som jeg skrev, så er det situasjonsbetinget, og man må se på resten av kroppsspråket. Men om min hund lå og sov/slappet av, og slikket seg rundt munnen når jeg koste på den, så hadde jeg heller tatt det som et "nei takk", istedenfor å fortsette å kose med den. Om det er tydelig at den bare bløter munnen, så er det noe annet. 

Å vise tenner som du beskriver, kalles et appeasement signal og er ikke unormalt blant hunder, men heller ikke så veldig normalt. Hunder viser gjerne appeasement signaler, som å smile med tennene, når de er overveldet og kanskje litt usikker. Det er ikke et direkte tegn på glede. 

Anonymkode: f4194...8b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hunder viser gjerne appeasement signaler, som å smile med tennene, når de er overveldet og kanskje litt usikker. Det er ikke et direkte tegn på glede. 

 

Jeg gikk i hvert fall ikke ut fra at den forsøkte å sjekke meg opp..😄

Endret av PITTY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kan ha "blandet signaler", at han tydelig vil bli klappet samtidig som han smatter. Det sier til meg at han vil bli klappet en annen plass, og når jeg gjør det slutter han å smatte. For eksempel ser jeg det ofte når folk prøver å klappe ham på hodet, dette liker han ikke da det oppfattes som et tegn på dominering.

Anonymkode: 194b7...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"At et gjesp fra en hund utelukkende/100% er et dempesignal i all sin tid, i hele verden. Den kjøper jeg ikke." 

Det stemmer selvfølgelig ikke og jeg vet ikke hvem som fortalte deg det.

Om en hund er ukomfortabel/stressa, vil den gjøre én eller flere av disse signalene: gjesping, smatting/slike seg rundt munnen, snu hodet vekk, stramt ansikt, stirring, whale eye. Dette er basic signaler på en hund som er ukomfortabel, og det er universelt. Det betyr ikke at disse signalene ALLTID betyr at en hund er ukomfortabel, men en ukomfortabel hund vil ALLTID vise én eller flere av disse signalene. 

 

Anonymkode: f4194...8b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...