Gå til innhold

Slutte med smokk mot sin vilje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Må barnet være enig i det? Noen som har prøvd å bare si at nå er smokken borte?

Anonymkode: d138e...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kastet bare alle smokkene jeg..  Sa vi sendte de i postkassen til julenissen.. Var mas etter nye i 2-3 dager så var det over.

Så klart må ikke barna være enig. Skal de samtykke til bleieskift og tannpuss også da? Nei noen ting kan vi foreldre ta ansvar for å avgjøre. 

Anonymkode: eb55a...956

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var planen vår hadde ikke tro på at han noen gang skulle bli enig, men vi forberedte han på at det skulle skje, og da han slo tenna bestemte han seg for at det var slutt. Tror det gjorde vondt. 

Anonymkode: de08a...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte bruke tvang. Det var hyl og skrik første gangen vi prøvde. Vi la til og med årets ferietur til Kristiansand, for å gi smokkene til den sagnomsuste Kaptein Sabeltann. Det var sønnen min enig i hjemme... helt til vi kom dit. Den turen til dyreparken var et lite helvete. Ungen hylte, kastet seg på bakken, lå på fortauet og illskrek hver femte meter, og gråt så han var helt mørkerød i fjeset. Han ville IKKE gi bort smokkene til noen Sabeltann, nei! Han brydde seg ikke om Sabeltann heller.

For å ikke ødelegge hele ferien ga vi oss etter en halv dag med denne skrikinga, og sa at greit, da gjør vi ikke det her og nå på denne turen. Du får beholde smokkene - - for nå. Da ga barnet seg med skrikingen, men klamret seg fast til smokkene og så mistenksomt på oss resten av dagen. Han var egentlig alt for gammel til å ha dem for lengst, men vi foretrakk å vente med den kampen til vi kom hjem igjen, så ikke hele turen ble ødelagt. Vi skulle tross alt være der flere dager.

Den dagen var egentlig ødelagt uansett, for barnet hadde ingen glede av å se på dyrene i parken etter dette, han var jo helt traumatisert, stakkar. Han ville aldri høre et ord om Sabeltann etter dette. Null og niks!

Endret av Million
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kastet bare alle smokkene jeg..  Sa vi sendte de i postkassen til julenissen.. Var mas etter nye i 2-3 dager så var det over.

Så klart må ikke barna være enig. Skal de samtykke til bleieskift og tannpuss også da? Nei noen ting kan vi foreldre ta ansvar for å avgjøre. 

Anonymkode: eb55a...956

Vi har sikkert ventet for lenge... over 3 år og burde virkelig slutte pga. tennene og alt mulig, men det er så mye grining og gnål om den smokken. Har prøvd å kutte ned så det er kun om natta, men det er et stadig sug etter smokk når livet butter litt imot.

Så vi påfører ikke ulegelige sår på sjelen om vi sier at alle smokkene er borte?😬

Anonymkode: d138e...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Vi måtte bruke tvang. Det var hyl og skrik første gangen vi prøvde. Vi la til og med årets ferietur til Kristiansand, for å gi smokkene til den sagnomsuste Kaptein Sabeltann. Det var sønnen min enig i hjemme... helt til vi kom dit. Den turen til dyreparken var et lite helvete. Ungen hylte, kastet seg på bakken, lå på fortauet og illskrek hver femte meter, og gråt så han var helt mørkerød i fjeset. Han ville IKKE gi bort smokkene til noen Sabeltann, nei! Han brydde seg ikke om Sabeltann heller.

For å ikke ødelegge hele ferien ga vi oss etter en halv dag med denne skrikinga, og sa at greit, da gjør vi ikke det her og nå på denne turen. Du får beholde smokkene - - for nå. Da ga barnet seg med skrikingen, men klamret seg fast til smokkene og så mistenksomt på oss resten av dagen. Han var egentlig alt for gammel til å ha dem for lengst, men vi foretrakk å vente med den kampen til vi kom hjem igjen, så ikke hele turen ble ødelagt. Vi skulle tross alt være der flere dager.

Den dagen var egentlig ødelagt uansett, for barnet hadde ingen glede av å se på dyrene i parken etter dette, han var jo helt traumatisert, stakkar. Han ville aldri høre et ord om Sabeltann etter dette. Null og niks!

Hehe. Ser for meg at det hadde blitt tilsvarende her. Ulike løsninger for det der, henge dem på et smokketre etc. Men hun kjøper nok ikke den.

Anonymkode: d138e...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har sikkert ventet for lenge... over 3 år og burde virkelig slutte pga. tennene og alt mulig, men det er så mye grining og gnål om den smokken. Har prøvd å kutte ned så det er kun om natta, men det er et stadig sug etter smokk når livet butter litt imot.

Så vi påfører ikke ulegelige sår på sjelen om vi sier at alle smokkene er borte?😬

Anonymkode: d138e...02f

Nei.

Men når barnet gråter og er fortvilt over at smokkene er borte, kan barnet tilbys trøst og validering av følelsene. "Det er ikke rart du blir lei deg av at smokkene er borte når du har hatt dem som en trygghet helt til nå. Kanskje en klem fra mamma kan hjelpe litt på?".

Anonymkode: c918a...848

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fristet med gaver. Det funka her.

Anonymkode: 4658a...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har sikkert ventet for lenge... over 3 år og burde virkelig slutte pga. tennene og alt mulig, men det er så mye grining og gnål om den smokken. Har prøvd å kutte ned så det er kun om natta, men det er et stadig sug etter smokk når livet butter litt imot.

Så vi påfører ikke ulegelige sår på sjelen om vi sier at alle smokkene er borte?😬

Anonymkode: d138e...02f

Prøv å klipp hull i dem siden barnet er så stort. Da mister de suge effekten. 

Anonymkode: eb55a...956

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv å klipp hull i dem siden barnet er så stort. Da mister de suge effekten. 

Anonymkode: eb55a...956

Hm. Hvor klipper man da egentlig?

Anonymkode: d138e...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hm. Hvor klipper man da egentlig?

Anonymkode: d138e...02f

I tuppen. Del den i 2 eller klipp av tuppen.. 

Anonymkode: eb55a...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker faren min snudde seg i bilen før vi skulle inn i barnehagen at jeg ikke fikk ha med smokk inn lenger. Ble litt tårer fra meg men det gikk jo fint. 

Anonymkode: 37137...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Vi har sikkert ventet for lenge... over 3 år og burde virkelig slutte pga. tennene og alt mulig, men det er så mye grining og gnål om den smokken. Har prøvd å kutte ned så det er kun om natta, men det er et stadig sug etter smokk når livet butter litt imot.

Så vi påfører ikke ulegelige sår på sjelen om vi sier at alle smokkene er borte?😬

Anonymkode: d138e...02f

Nå skal jeg gå litt imot strømmen og si at jeg ville ventet. Vi hadde helt lik situasjon som dere, og fratok han smokken da han var 3,5 år. Det var brutalt, helt hinsides hvor ille det ble. Vi holdt ut dag etter dag, uke etter uke og måned etter måned. Tror det tok 4 måneder før situasjonen normaliserte seg. Angrer på at vi valgte å gjøre det, det hadde virkelig ikke vært skadelig om han hadde fått ha den.

Anonymkode: a4acf...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår er snart 4. Smokk er kun på kvelden og morgenen, og den nappes ut av munnen når barnet har sovnet. Vi sliter også med at barnet er så veldig glad i den, men vil ikke ødelegge tannstillingen heller. Så da begrenser vi så mye som mulig.

Anonymkode: 27977...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er forferdelig upedagogisk, men barnet vårt fikk en form for munnsykdom (blemmer i munnen) like før han ble tre år og klarte hverken å spise eller ta smokken på 3-4 dager. Da han begynte å bli bedre ville han ha den tilbake men da sa vi at «lille venn… hvis du får smokken kommer blemmene tilbake 😕» og da sa han nei takk og har aldri spurt igjen🤣 han var nesten tre år så vi hadde tenkt å slutte med den uansett, hadde ikke gjort det om han var 1-2 år🙈 sier fortsatt at «smokk er for babyer, store barn får au’a i munnen🙈» 😅

Anonymkode: bfd5d...904

  • Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen av ungene var enige i eller ønsket seg smokkeslutt. Men kan ikke huske at det var mye protester heller.

Jeg begrenset smokken til natta fra ett år. Så kanskje mellom 2 og 3 forberedte jeg barna på at det nærmet seg smokkeslutt, også sluttet jeg bare å kjøpe nye, og når det var fritt for smokker så var det slutt. Litt gråt selvsagt, men med trøst og kos, så var smokken fort glemt.

Anonymkode: c382e...872

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tannleger, fhi etc anbefaler at man vender barn av med Smokk fra rundt 1-1.5 år gammel. Ingen grunn til å la en 3 åring fortsette med Smokk. De har brukt den alt for lenge allerede. 

Man unnlater bare å vende de av med dem mest for vår egen del fordi foreldre ikke ønsker/orker stå i kampen. 

Anonymkode: eb55a...956

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ting bestemmer bare foreldre. Dette er en av de tingene. 

Anonymkode: f2828...4cf

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vend av med smokk ved 10 mnd, da tar det en eller to dager.

Anonymkode: 90551...a3d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fristet med gaver. Det funka her.

Anonymkode: 4658a...eec

Her og :) hun var litt over 3år, og da snakket vi om å slutte med smokken, så skulle hun få en fin gave. Viste henne bilde av gaven, og da ville hun slutte umiddelbart. Avtalte et sted å legge smokken (øverst i skapet på kjøkkenet), og hun sluttet tvert. Ingen gråt, men hun brukte lengre tid på å sovne enn normalt første uken. En av dagene etter slutt ville hun se på smokken. Tok den den så hun fikk se på den, og da vinka hun og sa «hei», også la vi den tilbake 🥰

Anonymkode: 2f589...71a

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...