Gå til innhold

Pris hos dyrlegevakt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Forrige søndag måtte vi dessverre avlive vår hannkatt på 5 år. Sannsyneligvis var han blitt påkjørt. Vi fikk komme til dyrlegevakta som lå 45 min biltur unna. Dyrlegen tok en rask klinisk sjekk og kunne konstatere at lungene var kollapset, det var indre skader i buken og flere bruddskader i bakparten. Det var da dessverre ikke noe mer vi kunne gjøre for pusen enn å la han slippe. For en rask klinisk undersøkelse (ikke noe røntgen eller andre undersøkelser) og avliving av katten tok dyrlegen 8000 kr. Vi tok med katten hjem og begravde han på eiendommen. Det viktigste er at katten fikk slippe smertene, men vi synes han tok seg godt betalt? Jeg skjønner jo at det skal betales helgetillegg på en søndag formiddag. Kan en dyrlege selv bestemme hva han kan ta når han har helgevakt? Vi har ikke fått utfyllende kvittering ennå. Den skulle han sende på mail, og jeg har etterspurt den flere ganger iløpet av uka.

Anonymkode: d06ab...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har en person med seks års utdanning (uten vesentlig inntekt, med studielån) som sitter døgnvakt uten offentlig støtte. Klart det koster. Du står fritt til å velge annen veterinær. Håper du hadde forsikring.

Anonymkode: 2ebc6...b59

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nermeste dyrlegeklinikk her tar 5000 for avlivning av katt i åpningstid, en mil unna tar veterinæren like over 1000,-

Anonymkode: f38d3...fec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har en person med seks års utdanning (uten vesentlig inntekt, med studielån) som sitter døgnvakt uten offentlig støtte. Klart det koster. Du står fritt til å velge annen veterinær. Håper du hadde forsikring.

Anonymkode: 2ebc6...b59

Nei, man står ikke fritt til å velge veterinær i et slikt tilfelle på helg.

Anonymkode: d06ab...f7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok derfor enkelte velger å avlive dyrene selv. Dessverre. 

Anonymkode: 1536e...133

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg ringte vetrinærvakten i Bergen en helg, fikk jeg høre at startprisen var kr. 10.000, altså kun for oppmøte.

Anonymkode: ecd53...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke eksakt nå, men jeg mener jeg så på prislisten hos dyrlegesykehuset som undersøkte min hunds hjertefeil et par ganger. Da mener jeg det sto at helgetillegget var på 6000 kroner der. Kan huske feil, men jeg mener det var det.

Så kommer jo prisen på selve undersøkelsen og avlivningen i tillegg. Avlivning er dyrt. Det kostet rundt 4000 da jeg avlivet min hund i fjor pga nyresvikt, og det var i klinikkens åpningstid.

Så alt i alt synes jeg ikke summen du fikk oppgitt, høres helt bort i natta ut. Det var helgetillegg og alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (2 minutter siden):

Husker ikke eksakt nå, men jeg mener jeg så på prislisten hos dyrlegesykehuset som undersøkte min hunds hjertefeil et par ganger. Da mener jeg det sto at helgetillegget var på 6000 kroner der. Kan huske feil, men jeg mener det var det.

Så kommer jo prisen på selve undersøkelsen og avlivningen i tillegg. Avlivning er dyrt. Det kostet rundt 4000 da jeg avlivet min hund i fjor pga nyresvikt, og det var i klinikkens åpningstid.

Så alt i alt synes jeg ikke summen du fikk oppgitt, høres helt bort i natta ut. Det var helgetillegg og alt.

Hva er det som gjør avliving så dyrt?

Anonymkode: d06ab...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nok derfor enkelte velger å avlive dyrene selv. Dessverre. 

Anonymkode: 1536e...133

Hva er galt med dette? At noen som faktisk er glad i dyret/har en god relasjon til de som eier dyret gjør dette på en lovlig og effektiv måte?

Har selv avlivet et par hunder for slekt og venner. Dyrene døde momentant, og jeg hadde selv en relasjon til begge dyrene.

Anonymkode: b52e5...145

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det som gjør avliving så dyrt?

Anonymkode: d06ab...f7f

Det vet jeg ikke. Kan hende medisinene/giften er svært dyre, eller at de "bare" priser dem så høyt for at terskelen for å avlive "unødvendig" ikke skal være lav, men høy pga prisen? Sånn at folk ikke stikker innom dyrlegen med katten før sydenferien og avliver den for 200 kroner "pga allergi", mens det i virkeligheten er fordi de ikke fikk gratis kattepass eller er lei av den....

I mitt tilfelle hadde jeg forsikring på hunden da, og fikk tilbake en skarve tusenlapp på forsikringen etter avlivningen. Men jeg antar de fleste huskatter ikke er forsikret? Som ts sin.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fri prissetting. 
Hvis det er en smådyrklinikk, mottar de nøyaktig kroner null i offentlig tilskudd. Du må også betale mva. Tenker du at dyrlegen skal jobbe gratis? Har du prøvd å ringe rørleggeren i helga, hva tror du at du må betale for det? Rørleggeren har fagbrev, veterinæren har seks år på universitetet + mye større kostnader til husleie og utstyr. Faktisk slapp du ganske billig unna sånn sett. Jeg skjønner at 8000kr er mye penger, men det er ikke dyrt.

Anonymkode: cccbe...ba1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (4 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Kan hende medisinene/giften er svært dyre, eller at de "bare" priser dem så høyt for at terskelen for å avlive "unødvendig" ikke skal være lav, men høy pga prisen? Sånn at folk ikke stikker innom dyrlegen med katten før sydenferien og avliver den for 200 kroner "pga allergi", mens det i virkeligheten er fordi de ikke fikk gratis kattepass eller er lei av den....

I mitt tilfelle hadde jeg forsikring på hunden da, og fikk tilbake en skarve tusenlapp på forsikringen etter avlivningen. Men jeg antar de fleste huskatter ikke er forsikret? Som ts sin.

Det er forskjell på en "nødavliving" og en avliving av en frisk katt da....

Anonymkode: d06ab...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et faktum at dyrleger tar seg mer enn godt betalt når det gjelder kjæledyr sammenlignet med produksjonsdyr. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (6 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Kan hende medisinene/giften er svært dyre, eller at de "bare" priser dem så høyt for at terskelen for å avlive "unødvendig" ikke skal være lav, men høy pga prisen?

I mitt tilfelle hadde jeg forsikring på hunden da, og fikk tilbake en skarve tusenlapp på forsikringen etter avlivningen. Men jeg antar de fleste huskatter ikke er forsikret? Som ts sin.

Nei, avlivinger prises IKKE høyere for å hindre folk i å avlive, faktisk prises avliving av dyrevelferdshensyn ofte NED. Medisinene som brukes, spesielt avlivingsvæsken, er også dyre. 
Og ja, det er lurt å forsikre huskatten sin. Dyr rasehund eller huskatt spiller ingen rolle - veterinærkostnadene blir det samme hvis noe skulle skje. 
Jeg er dyrlege btw. 

Anonymkode: cccbe...ba1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (Akkurat nå):

Det er et faktum at dyrleger tar seg mer enn godt betalt når det gjelder kjæledyr sammenlignet med produksjonsdyr. 

Det er også et faktum at veterinærer i stordyrpraksis får tilskudd fra staten for å ha vakt. Noen steder får de også tilskudd på dagtid. Det er også et faktum at tjenester på stordyr er grovt underpriset, og at det er MYE dyrere å drifte en stordyrklinikk enn å kjøre stordyrpraksis. 

Anonymkode: cccbe...ba1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, avlivinger prises IKKE høyere for å hindre folk i å avlive, faktisk prises avliving av dyrevelferdshensyn ofte NED. Medisinene som brukes, spesielt avlivingsvæsken, er også dyre. 
Og ja, det er lurt å forsikre huskatten sin. Dyr rasehund eller huskatt spiller ingen rolle - veterinærkostnadene blir det samme hvis noe skulle skje. 
Jeg er dyrlege btw. 

Anonymkode: cccbe...ba1

Takk for oppklaringen :) Det er fint at veterinærklinikkene tar hensyn til at det er vanskelig for folk å avlive kjæledyrene sine, og at det ikke prises høyere enn det absolutt må.

Huff, nå begynte jeg å tenke på hunden min igjen.... klump i halsen og tårer i øynene. Jeg savner henne så fælt! Enda det er gått så mange måneder (august i fjor) så hender det ofte at jeg ser etter henne rundt meg... og så kommer jeg på at hun er jo ikke her mer. Klinikken var veldig forståelsesfulle og snille og de hadde et eget rom for dette med avlivning, med et dikt i ramme og stearinlys (sånne batteridrevne) osv. Stille og rolig rom bakerst i klinikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er forskjell på en "nødavliving" og en avliving av en frisk katt da....

Anonymkode: d06ab...f7f

Hæ? Har jeg sagt noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke 8 000 er så gale siden det var søndag. Om man ikke har dyreforsikring så bør man ha en økonomi til å betale når det skjer noe ha avlagt penger tilfelle noe skjer. Men mange kjente dyreklinikker tar mer enn andre

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/fikk-sjokk-da-veterinaeren-sa-prisen-for-a-redde-lita/16669411/

Anonymkode: 7a41a...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker ikke 8 000 er så gale siden det var søndag. Om man ikke har dyreforsikring så bør man ha en økonomi til å betale når det skjer noe ha avlagt penger tilfelle noe skjer. Men mange kjente dyreklinikker tar mer enn andre

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/fikk-sjokk-da-veterinaeren-sa-prisen-for-a-redde-lita/16669411/

Anonymkode: 7a41a...aac

Så man må være stinn av penger for å kunne ha en katt?

Anonymkode: d06ab...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei.

Forrige søndag måtte vi dessverre avlive vår hannkatt på 5 år. Sannsyneligvis var han blitt påkjørt. Vi fikk komme til dyrlegevakta som lå 45 min biltur unna. Dyrlegen tok en rask klinisk sjekk og kunne konstatere at lungene var kollapset, det var indre skader i buken og flere bruddskader i bakparten. Det var da dessverre ikke noe mer vi kunne gjøre for pusen enn å la han slippe. For en rask klinisk undersøkelse (ikke noe røntgen eller andre undersøkelser) og avliving av katten tok dyrlegen 8000 kr. Vi tok med katten hjem og begravde han på eiendommen. Det viktigste er at katten fikk slippe smertene, men vi synes han tok seg godt betalt? Jeg skjønner jo at det skal betales helgetillegg på en søndag formiddag. Kan en dyrlege selv bestemme hva han kan ta når han har helgevakt? Vi har ikke fått utfyllende kvittering ennå. Den skulle han sende på mail, og jeg har etterspurt den flere ganger iløpet av uka.

Anonymkode: d06ab...f7f

Ja dyrleger kan selv velge prisen og det er store prisforskjeller fra veterinær til veterinær. Og ja jeg mener at det burde være en viss prisregulering sånn at standardbehandling ligger omtrentlig samme pris, men jeg har full forståelse for at dyrleger ikke jobber for å slikk og ingenting. Og i ditt tilfelle så mener jeg at 8000 er rett og rimelig.

Anonymkode: 4b23b...114

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...