Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, noen fortalte meg om man tjener et visst beløp altså over 750 tusen. Så må en betale 45 prosent skatt? Stemmer dette? Syntes det er rart, hvor mye må en tjene før staten krever 45 prosent? 

Anonymkode: 6800c...e4d

Skrevet

Klippet etter google søk: "Toppskatt, tidligere skatt til staten som ble betalt for personinntekt som overgår et fastsatt beløp. Toppskatten ble avskaffet i 2016, og erstattet med en trinnskatt. Med personinntekt menes her brutto arbeidsinntekt og pensjon. Både prosentsatser og spesielt innslagspunkt endret seg over tid."

AnonymBruker
Skrevet

Google Trinnskatt så får du opp satsene som gjelder. Det er en trappetrinnmodell som gjør at du betaler mer skatt jo mer du tjener. Selvom skattekortet viser 45% på bi-inntekt (hvis du har tabelltrekk feks) så er ikke dette faktisk skattenivå. Veldig veldig få personer i Norge betaler så mye skatt. 

Som referanse, i 2023 hadde jeg en skattbar inntekt på rundt 1.1, skattekortet mitt viser tabell 71XX og 45%, men min reelle skattesats i 2023 lå på rundt 32%. 

Anonymkode: 10b02...3ef

Skrevet

Totalskatten blir aldri så høy for den vanlige mannen i gata, men marginalskatten kan godt være nær 50%. Dvs skatten på den siste krona.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...