Blackjack Skrevet 14. februar 2006 #1 Skrevet 14. februar 2006 Har en del spørsmål om stueplanter jeg. Svigermors skarpe tunge; Er det for tidlig å plante den om nå? Fikk høre at alle planter burde ompottes/få ny jord om våren, men jeg synes det ser ut som om jorden har sunket veldig sammen rundt den (pluss at den har vært delvis gravd opp av valpen ). Bør jeg vente noen mnd, eller kan jeg bytte jord og potte om nå? Går det an å "stusse" bladene på den? Den har blitt vanvittig høy, og det hadde ikke gjort noe om jeg kunne "krympet" høyden litt. Lykkekastanje, sånn som denne; http://www.degronnesider.dk/Images/plante.jpg Et par av bladene begynner å bli brune på kantene! Noen gode tips? Den får ikke mye vann, og den står ikke i nærheten av ovner e.l. Skal jeg plukke av bladene som er delvis brune, eller la de være der til de er helt døde? Har også en jeg ikke vet navnet på, men den ligner på denne; http://www.home.no/husdyr1/foto_album/katt...es/Bilde016.jpg Eneste forsjellen er at den har blader i spiralform, og ser mest ut som en hengeplante. Men bladene er veldig like! Den har spiret noe innmari, nå har den flere "tråder"/skudd (som kommer opp fra midten av planten) som har blitt kjempelange. Går det an å bare kutte av disse og plante i nye potter? Tråden/skuddet er ca 15 cm lang, og den har mange nye småblader i klynger på tuppen. Vanskelig å forklare, men kanskje noen likevel vet hva jeg mener?? :klø: Håper noen flinke blomsterjenter kan hjelpe meg her!
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #2 Skrevet 14. februar 2006 Svigermors tunger: Du bør vente med ompotting til litt senere på våren, når plantene igjen kommer i vekst. Evt skader på røtter etc reparerer seg også bedre. Det er ingenting iveien for å fylle på jord i potta når som helst på året om du vil det. Du kan stusse bladene, men det kommer ikke til å se pent ut, og bladene vil ikke vokse seg til og jevne ut kuttene, de vil fortsette å se "skamferte" ut. Jeg ville ikke gjort det. (Men å stusse bort evt naturlige tørre tupper, går fint. Klipp tett inntil det tørre - ikke i levende vev. Plante nr 2 kjenner jeg ikke, men mange planter får for lite og for dårlig lys om vinteren, og kombinert med tørr stueluft eller for mye vann, blir blader gule eller brune og faller av. Du kan sikkert fjerne stygge blader. Den tredje kalles striperenner (grønn variant: Grønnrenner). En plante som tåler det meste. Din snodde plante er en ny variant i handelen. Ser du nærmere under de nye småplantene, kommer det små nupper. Luftrøtter. Får de henge, blir luftrøttene lange. Men du kan bare klippe av de små rosettene (det er flere pr lange utløper) og potte noen sammen i potte, så får du snart flere fine planter. (Ville nok ventet litt lengre på våren, plantene er ikke kommet igang med vekst ennå, og ny rotsetting går derfor ekstra treigt.) Best å time det til senere, så lykkes man bedre. Men striperenner er regnet som en enkel plante å formere, vi har gjort det med hell siden jeg var liten.
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2006 #3 Skrevet 14. februar 2006 Gjesten over ga deg gode svar på 1 og 3, så da trår jeg til med toer'n. Lykkekastanje, sånn som denne; http://www.degronnesider.dk/Images/plante.jpg Et par av bladene begynner å bli brune på kantene! Noen gode tips? Den får ikke mye vann, og den står ikke i nærheten av ovner e.l. Skal jeg plukke av bladene som er delvis brune, eller la de være der til de er helt døde? ← Lykkekastanje heter også Pachira. Du finner lettere info på nett om du søker på det navnet. Pachira klarer seg med svært lite vann, men trives bedre (og vokser raskere) om den vannes litt oftere. De brune kantene kanbety at den har stått for varmt. Har du lamper e.l like i nærheten? Jeg svidde et par av bladene på min egen på den måten. Hvis bladene bare er tørre og ikke stykke på andre måter kan du trygt la dem sitte på, men det skader heller ikke om du tar dem av. Pachira er svært hardfør i stueklima både mht lys og temperatur, men den er (som nesten alle planter) mer utsatt for skadedyr om vinteren. Gå over planta di og se etter dyr, spinn osv, og gi den en kur om du finner noe.
Blackjack Skrevet 15. februar 2006 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2006 Tusen takk for svar begge to!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå